اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار درباره تب کریمه کنگو در استان بوشهر



اخبار,اخبار اجتماعی ,تب كریمه كنگو

نكته بسیار مهم در پیشگیری از این بیماری رعایت نكات ایمنی چون استفاده از پوشش مناسب یعنی دستكش، ماسك و عینك هنگام ذبح دام و نیز خودداری از تكه‌تكه كردن گوشت دام، طی دو تا سه ساعت اولیه پس از ذبح است؛ چراكه ویروس تب كنگو طی ساعات اولیه پس از ذبح از بین می‌رود و خطر انتقال بیماری به حداقل می‌رسد.

تب كریمه كنگو از طریق گزش به وسیله كنه‌های روی بدن دام، تماس با خون و لاشه حیوان آلوده یا تماس با خون و ترشحات بدنی فرد آلوده از دام به انسان یا از انسان به انسان منتقل می‌شود؛ البته در مواردی انتقال بیماری از طریق هوا و نزدیكی به بیمار نیز صورت می‌گیرد.

به گزارش تابناک، این‌كه گزش از طریق این كنه‌ها می‌تواند برخی افراد از جمله چوپان‌ها را در معرض خطر ابتلا به بیماری تب كنگو قرار دهد، نكته بسیار مهم در پیشگیری از این بیماری رعایت نكات ایمنی چون استفاده از پوشش مناسب یعنی دستكش، ماسك و عینك هنگام ذبح دام و نیز خودداری از تكه‌تكه كردن گوشت دام، طی دو تا سه ساعت اولیه پس از ذبح است؛ چراكه ویروس تب كنگو طی ساعات اولیه پس از ذبح از بین می‌رود و خطر انتقال بیماری به حداقل می‌رسد.

به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان بوشهر، با توجه به افزایش احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصول گرم سال همزمان با فصل فعالیت مخزن بیماری (کنه‌ها)، ضروری است به‌ویژه گروه‌های در معرض خطر شامل دامداران، کارکنان کشتارگاه‌ها، قصابان، کشاورزان و به‌خصوص روستائیان و عشایر که به نحوی با دام سروکار دارند، با جلوگیری از رفتارهای مخاطره‌آمیز مراقب سلامتی خود باشند.

خودداری از کشتار دام در خارج از کشتارگاه‌ها، رعایت اصول بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظت فردی توسط کارکنان زنجیره کشتار، انتقال و عرضه‌کنندگان گوشت، نگهداری لاشه حداقل به مدت 24 ساعت پس از استحصال در اتاق سرد در کشتارگاه، خودداری از خرید گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی، خودداری از مصرف گوشت تازه (گوشت خریداری‌شده باید به مدت حداقل  24 ساعت در یخچال 0 تا 4  درجه سانتی‌گراد، نگهداری و سپس، مصرف شود)، خودداری از مصرف جگر به‌صورت خام (جگر خریداری‌شده باید به مدت حداقل  48 ساعت در یخچال 0 تا 4  درجه سانتی‌گراد، نگهداری و سپس، مصرف شود) ازجمله موارد مهم در مصرف گوشت است.

استفاده از دستکش، هنگام خرد کردن گوشت در مراکز عرضه و نیز منازل،  اجتناب کودکان و روستائیان و دامداران از بازی و یا لامسه کنه‌های ماده تخم‌ریزی کرد، خودداری از جدا و له‌کردن (کشتن) کنه‌ها توسط شیردوشان و دامداران، خودداری از پشم‌چینی دام‌ها، بدون استفاده از تجهیزات و لوازم ایمنی و حفاظت کننده، اجتناب از استراحت در مراتع و کوهستان‌ها بدون رعایت استفاده از وسایل ایمن و سم‌پاشی منازل و اسطبل‌های روستایی برای کاهش جمعیت کنه‌ها از دیگر موارد بهداشتی است.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که نشانه درمانگاهی مشهودی در دام‌های آلوده ندارد و ازاین‌رو اقدامات دامپزشکی صرفا به‌منظور تأمین بهداشت جمعیت انسانی و متعاقب گزارش وقوع بیماری در انسان، آغاز می‌شود.

اخبار اجتماعی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
‫تب کریمه کنگو‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار شبکه دامپزشکی درباره بیماری تب کریمه کنگو: گوشت بازرسی نشده نخرید



تب خونریزی دهنده کریمه کنگو, واکسیناسیون دام, بیماری تب کریمه کنگو

هشدار شبکه دامپزشکی درباره بیماری تب کریمه کنگو: گوشت بازرسی نشده نخرید

این مسئول همچنین اضافه کرد: انسان سالم در اثر تماس با دام آلوده یا انسان بیمار، گزش کنه آلوده و یا تماس با خون و ترشحات دام بیمار مبتلا می شود.

مسئول شبکه دامپزشکی انار با اشاره به لزوم هوشیاری در مقابل بیماری تب کریمه کنگو، از مردم خواست که از خرید گوشت های بازرسی نشده خودداری کنند.


مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان انار گفت: در راستای پیشگیری و کنترل هدفمند و موثر از بیماری های مشترک به خصوص تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، این شهرستان اقدام به تشدید و تقویت برنامه واکسیناسیون و  سم پاشی دام و اماکن دامی نموده است.

احمد رضائی نسب افزود: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی و مشترک است که به عنوان یک بیماری شغلی و کشنده محسوب می شود.

این مسئول همچنین اضافه کرد: انسان سالم در اثر تماس با دام آلوده یا انسان بیمار، گزش کنه آلوده و یا تماس با خون و ترشحات دام بیمار مبتلا می شود.

وی با اشاره به اینکه مردم نیز با رعایت توصیه های بهداشتی می توانند در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر عمل نمایند تأکید کرد: مردم باید از خرید گوشت های بازرسی نشده و بدون لیبل و مهر بهداشتی دامپزشکی، انجام کشتار دام به صورت سنتی و خارج از کشتارگاه خودداری نمایند.

رضایی به اقدامات سم پاشی انجام شده در دامداریهای این شهرستان شامل 10 هزار  متر مربع جایگاه دام و 15 هزار  رأس دام از ابتدای سالجاری اشاره کرد و خواستار همکاری مردم با اکیپ های عملیاتی این شبکه شد./عصرایران