اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار درباره بالا بردن تنش در انتخابات


مشاور فرهنگی رییس جمهوری در مطلبی که بر روی صفحه یکی از شبکه های اجتماعی خود قرار داد به طرح موضوعی با عنوان ملاحظاتی درباره سخنرانی اخیر رییس جمهور پرداخت و گفت: برخی به دنبال بالابردن سطح تنش در آستانه انتخابات هستند.

پایگاه اطلاع رسانی دولت: مشاور فرهنگی رییس جمهوری در مطلبی که بر روی صفحه یکی از شبکه های اجتماعی خود قرار داد به طرح موضوعی با عنوان ملاحظاتی درباره سخنرانی اخیر رییس جمهور پرداخت و گفت: برخی به دنبال بالابردن سطح تنش در آستانه انتخابات هستند.

حسام الدین آشنا در مطلبی افزود: گفتار رئیس جمهور در دیدار فرمانداران و استانداران متوجه مرحله ارزیابی صلاحیت داوطلبین در هیأت های نظارت بود و نه ارزیابی نهایی در شورای نگهبان.

وی در ادامه این مطلب آورده است: کسانی از هر دو جریان سیاسی کشور به صراحت در مورد این سخنان موضع گیری و تلاش کردند تا به جامعه القا نمایند گویا تقابلی میان 'رییس جمهور – شورای نگهبان ' وجود دارد، همچنان که رسانه های بیگانه نیز چنین خطی در پیش گرفته و مایلند سطح تنش را در آستانه انتخابات به صورت مصنوعی بالا ببرند.

مشاور فرهنگی رئیس جمهوری با تاکید براینکه موضع دولت در تعیین صلاحیت نامزدها، دفاع از حقوق ملت است، نوشت: بی توجهی مفرط به یکی از دو گرایش اصلی کشور که مقام معظم رهبری آن ها را به مثابه دو بال برای کشور دانسته اند، موضوعی نیست که رییس جمهور از باب علائق سیاسی آن را پیگیری کند؛ بلکه این وظیفه ای است که قانون اساسی بر عهده ایشان گذاشته و از این حیث اقدامیست در جهت تقویت قانون اساسی و نهاد های مرتبط به آن.

به نوشته آشنا روشن است دولت با هرگونه اقدامی که منجر به ایراد خللی در برگزاری انتخابات شود، قاطعانه برخورد می کند و البته این اهتمام و جدیت مانع از این نخواهد بود که اگر در جایی اشکالی ببیند در رفع آن اقدامی نکند یا تذکری ندهد.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور در این نوشتار تاکید کرده است: موضوعاتی چون ضرورت هماهنگی دستگاه های اجرایی، نظارتی، رسانه ای و امنیتی برای برگزاری انتخابات پرشور و گسترده؛ بی طرفی دولت در حمایت از نامزدها؛ اهتمام به امنیت انتخابات؛ دادن فرصت برابر به تمام کسانی که قانوناً می توانند وارد رقابت شوند و عدم حمایت برابر از تمام کسانی که قانوناً نمی توانند وارد مجلس شوند و . . . موضوعاتی هستند که لازم است مرتباً توسط مسؤولین دولتی تکرار شود.


ویدیو مرتبط :
زیر سوال بردن انتخابات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار عضو هیات رئیسه مجلس ;خطر تبدیل انتخابات به انتصابات



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

عضو هیات رئیسه در مورد طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری هشدار داد:

خطر تبدیل انتخابات به انتصابات 

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری و افزایش رایزنی‌های طیف‌های مختلف برای تعیین کاندیدای نهایی و حضور فعال در انتخابات، در حالی که تمامی‌تلاش‌ها حول محور افزایش مشارکت مردم در این انتخابات است، از امروز طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد که به نظر می‌رسد نه تنها باعث افزایش مشارکت مردم نخواهد شد بلکه به اذعان بسیاری از کارشناسان با اجرای این طرحها، مشارکت در انتخابات محدود خواهد شد.

به گزارش خبرگزاریها روز گذشته پیشنهاد در اولویت قرار گرفتن بررسی طرح اصلاح مفادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌رسید و این طرح امروز در جلسه علنی مجلس بررسی می‌شود. این پیشنهاد با درخواست و امضای 50 نفر از نمایندگان بوده است. این در حالی است که عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی‌با بیان اینکه اصلاحیه کمیسیون شوراها درخصوص قانون انتخابات ریاست جمهوری محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند که ممکن است زمینه التهاب در جامعه را فراهم کند، ایجاد فساد، خرید امضا، توقع امضا کنندگان از کاندیداها و فشار غیرمستقیم به شورای نگهبان را از جمله تبعات این اصلاحیه دانست.

محمد دهقان درگفتگو با مهر در تبیین مصوبه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی‌در اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: به نظر من اقدامی‌که کمیسیون شوراها در خصوص اصلاح ماده 35 قانون انتخابات انجام داد اصل طرح اصلاحیه این قانون را زیر سوال برد.

با اصلاح ماده 35 این قانون در کمیسیون شوراها، محدودیت‌های وسیعی برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و مردم به وجود آمده است و طبق آن تنها کسانی می‌توانند کاندیدا شوند که در گذشته دارای مقامی‌بوده باشند و حداقل 100 نفر از مقامات آنها را مورد تایید قرار داده باشند و همچنین حداقل 25 نفر از اعضای مجلس خبرگان آنها را به عنوان رجل مذهبی تایید کنند و مدیریت حوزه علمیه قم آنها را تایید کند.

دهقان گفت: همچنین در این اصلاحیه قید شده است کسی می‌تواند کاندیدای ریاست جمهوری باشد که در عرصه مذهبی اهل نظر باشد متاسفانه بیان نشده که منظور از اهل نظر بودن چیست؟ آیا مجتهد باشد یا اینکه فهم درستی از مذهب داشته باشد؟

وی افزود: از طرفی دیگر طبق این اصلاحیه برای اینکه معلوم شود کاندیدای ریاست جمهوری رجل سیاسی است علاوه بر اینکه باید جزو مقامات کشور بوده باشد، 100 نفر از مقامات باید رجل سیاسی بودن او را تایید کنند و 100 نفر دیگر از مقامات نیز باید ویژگی مدیر و مدبر بودن وی را تایید کنند.

نماینده طرقبه و چناران در مجلس یادآور شد: چنین محدودیت‌هایی مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. فردی که دارای چنین جایگاه و موقعیتی است حاضر نیست برای آنکه به ریاست جمهوری برسد امضا جمع کند. تصور کنید روسای جمهور سابق مانند آیت الله خامنه ای و شهید رجایی با وجود جایگاهی که داشتند برای ریاست جمهوری امضا جمع می‌کردند.

وی ادامه داد: ممکن است افرادی شان و جایگاه ریاست جمهوری داشته باشند اما همین شان و جایگاه به آنها اجازه ندهد که کاغذ دست بگیرند و به دنبال امضا از مقامات دیگر باشند، همین موضوع خود از عوامل محدود‌کننده در انتخابات است و ممکن است افرادی برجسته که مردم به آنها نیاز دارند به خاطر این محدودیت حاضر نباشند برای ریاست جمهوری وارد عرصه شوند.

عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: این درحالی است که مردم باید از کسانی که در شان و جایگاه ریاست جمهوری هستند دعوت کنند یا آنها را تشویق و ترغیب کنند که وارد میدان رقابت شوند. اما در این طرح این واقعیت دیده نشده است. شاید افراد این جایگاه را داشته باشند که به ریاست جمهوری برسند اما حاضر نیستند برای اثبات کردن خود امضا جمع کنند.

دهقان خاطر نشان کرد: از طرفی دیگر کسانی هم که می‌خواهند با امضا، کاندیداتوری یک فرد را تایید کنند به راحتی امضا نمی‌کنند و یا فقط به کسی امضا می‌دهند که احتمال رای آوری او بالا باشد و حاضر نیستند امضایشان را خرج بازندگان انتخابات کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: این امکان وجود ندارد که همه آنها که می‌خواهند کاندیدا شوند بتوانند 200 امضا جمع کنند. با این وضعیت، کسانی که احتمال پیروزی ندارند از جمع کردن امضا باز می‌مانند و این موضوع انتخابات را دچار اختلال و محدودیت می‌کند. حتی اگر قرار شود به این اصلاحیه عمل شود به عنوان مثال ما برای 20 کاندیدای مطرح نیاز به امضای 2 هزار نفر داریم و ممکن است در ایران این تعداد مقام پیدا نشود.

وی تصریح کرد: با این روند کسی که می‌خواهد کاندیداتوری فردی را تایید کند ممکن است توقعاتی هم داشته باشد و در واقع کاندیداهای ریاست جمهوری در تعهدی نانوشته با جمع کردن امضاها، تیم کاری خود را مشخص می‌کنند.

نماینده طرقبه و چناران ادامه داد: به عنوان مثال کسانی که کاندیداتوری وی را تایید می‌کنند و قبلا سمت‌هایی چون وزیر، وکیل و یا سفیر داشته اند توقع دارند در تیم رئیس جمهور آینده قرار بگیرند و در واقع این موضوع احتمال برخی زد و بندهای و تخلفات سیاسی را به وجود می‌آورد و دست رئیس جمهور آینده را برای انتخاب تیم مدیریتی خود می‌بندد و مانع حاکم بودن شایسته سالاری می‌شود.

دهقان در ادامه خاطر نشان کرد: ممکن است در این میان برخی مفاسد هم ایجاد شود و برخی افراد که شایسته نیستند در تیم ریاست جمهوری قرار بگیرند. به نوعی خرید امضا هم با این روش به تدریج باب می‌شود و خطرناک است.

وی گفت: بالاترین مشکل این طرح محدودیتی است که در انتخاب مردم ایجاد می‌کند و انتخابات را به انتصابات تبدیل می‌کند به گونه ای که زمینه انتخاب برای مجموعه خاصی که در باند قدرت هستند فراهم می‌شود و عده دیگری که در این باند نیستند از انتخاب شدن محروم می‌گردند.

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: بنابراین این اصلاحیه خلاف روح قانون اساسی و مردم سالاری است. بهتر است که مجلس در صحن علنی ماده 35 این طرح را حذف کند .

دهقان با اشاره به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اینکه در بررسی این طرح، شورای نگهبان محدودیت‌های اعمال شده را نمی‌پذیرد، گفت: بهتر است قبل از اینکه این طرح به شورای نگهبان برود ایراداتش در صحن علنی مجلس برطرف شود و آن بخش‌هایی که محدودیت ایجاد می‌کند به تصویب نرسد و در آستانه انتخابات التهابی به کشور وارد نشود که هزینه برای کشور داشته باشد./مردم سالاری