اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار جدی ولادیمیرپوتین به باراک اوباما



هشدار جدی ولادیمیرپوتین به باراک اوباما

هشدار جدی ولادیمیرپوتین به باراک اوباما

به بهانه سوریه با ما شوخی نکنید

در حالی که ریاست سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد که ایالات متحده امریکا نمی‌تواند استفاده سلاح شیمیایی در سوریه را بهانه کند و به فکر سناریوی جنگ نظامی در این کشور بیفتد.

دیپلماسی ایرانی: تلاش برای ترور نخست وزیر سوریه از یک سو و حمله موشکی به هواپیمای مسافربری روسی از سوی دیگر باعث شدند تا تحولات سوریه رنگ و بوی تازه ای به خود بگیرند.

سوء قصد به جان نخست وزیر از سوی مجامع بین المللی از جمله روسیه، ایران و سازمان ملل متحد محکوم شد تا مجددا این فکر قوت بگیرد که مجامع بین المللی علاقه ای به ترور یا کنار رفتن مقام های ارشد سوری از راه های خشونت آمیز ندارند و بیشتر به فکر حل مسالمت آمیز بحران سوریه هستند.

به گزارش روزنامه النهار، چاپ لبنان، حادثه شلیک موشک به هواپیمای مسافربری روسی که حامل 200 شهروند روسی بود و از مصر به سمت روسیه می رفت، باعث شد تا روسای جمهوری امریکا و روسیه تماس های فوری ای با یکدیگر بگیرند و هشدارها و نگرانی های لازم را به هم یادآور شوند.

ولادیمیر پوتین در تماس با باراک اوباما گفت که مسکو تلاش برای سرنگونی هواپیمای مسافربری روسی را جدی می گیرد و همه تلاش خود را می کند تا تمامی ابعاد این اتفاق را دریابد.

به گفته خبرگزاری های روسیه سفارت این کشور در دمشق همه تلاش خود را به کار گرفته است تا جزئیات این حادثه را دریابد.

در همین رابطه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد که ایالات متحده امریکا نمی تواند استفاده سلاح شیمیایی در سوریه را بهانه کند و به فکر سناریوی جنگ نظامی در این کشور بیفتد. وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، اجازه نمی دهیم سناریوی عراق به بهانه سلاح های شیمیایی در سوریه تکرار شود.

اظهاراتی که فورا از سوی فرانسه و بریتانیا جدی تلقی شد و لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در چرخشی جدی در مواضع کشورش در قبال بحران سوریه و در مواضعی مغایر با مواضع اسرائیل اعلام کرد که انگلیس و فرانسه تنها اسنادی در اختیار دارند که نشان می دهد در سوریه سلاح شیمیایی استفاده شده است.

پیش از این اسرائیل مدعی شده بود که اسنادی در اختیار دارد که نشان می دهد حکومت سوریه اقدام به استفاده از سلاح شیمیایی کرده است. ظاهرا همین اسناد باعث شده است تا سازمان امنیت امریکا نیز ادعای احتمال استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را مطرح کند.

اما درباره تماس اوباما و پوتین، رسانه های روسیه اعلام کردند که دو طرف توافق کردند که بحران سوریه را از راه های دیپلماتیک حل و فصل کنند و به هیچ وجه به سمت گزینه نظامی نروند. با این حال اوباما تاکید کرد که از بابت استفاده سلاح های شیمیایی در سوریه نگران است و باید مشخص شود که این سلاح ها را چه کسی استفاده کرده است.

اوباما همچنین به همتای روس خود وعده داد که قبل از نشست جی 20 در پاییز آینده که قرار است در پترزبورگ برگزار شود، به روسیه بیاید تا بدین ترتیب نخستین دیدار آنها پس از آغاز به کار دولت جدید اوباما در مسکو رقم بخورد. دو طرف همچنین توافق کردند که تماس های خود را حفظ کنند و وزرای امور خارجه خود یعنی کری و لاوروف را موظف کنند که برای حل و فصل بحران سوریه دائما در تماس باشند.

این در حالی است که جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در نیویورک با اخضر ابراهیمی، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب پشت درهای بسته تشکیل جلسه داد و درباره بحران سوریه با وی به گفت وگو نشست. هنوز جزئیاتی از این مذاکرات به بیرون درز نکرده است.

سلاح های جدید سوریه

با جدی شدن احتمال مداخله نظامی در سوریه روزنامه وال اسریت ژورنال گزار داد که سوریه به نوسازی ناوگان دفاع هوایی خود پرداخته و در این رابطه از کمک های روسیه بهره کامل برده است. به نوشته این روزنامه تسلیحات جدید سوریه به این کشور کمک می کند که امکان حمله نظامی هوایی امریکا به آن کاهش یابد و امریکایی ها در صورت تصمیم به چنین کاری با مشکلات جدی مواجه شوند.

دولت سوریه می گوید که دفاع هوایی خود را از سپتامبر 2007 یعنی از زمانی که اسرائیل به بهانه مشاهده فعالیت های هسته ای سوریه در منطقه دیر الزور به این منطقه حمله کرد، تقویت کرده است. به نوشته وال استریت ژورنال به رغم بحران جاری در سوریه کارشناسان نظامی روسی همچنان در این کشور فعالیت می کنند و به نطامیان سوریه بر سر چگونگی استفاده از تجهیزات نظامی جدید روسی آموزش می دهند.

این روزنامه به استناد گزارش سازمان امنیت مرکزی امریکا، سی آی ای، همچنین می نویسد که روسیه از نوامبر 2008 تا کنون 26 سامانه دفاعی از نوع "اس ای – 22 بانستیر اس 1" به سوریه تحویل داده که این سامانه ها توانایی ردیابی و حمله ضد موشکی به جنگنده های تهاجمی را دارند. همچنین از سال 2009 روسیه اقدام به نوسازی سامانه های موشکی قدیمی این کشور از نوع "اس اس 3" کرده است. همچنین سوریه تا کنون 96 و 150 موشک انداز متحرک "اس ای 26" و "پیشورا 2-ام" که توانایی نابود ساختن موشک های کروز را دارند از روسیه تحویل گرفته است.

به نوشته این روزنامه روسیه همچنین سامانه های موشکی "اس ای 5" سوریه را که توانایی شلیک موشک تا مسافت 150 تا 200 کیلومتر را دارند برای سوریه نوسازی کرده است.

پرواز جنگنده های اسرائیلی بر فراز کاخ اسد

در این میان روزنامه النهار نوشته است که قبل از حمله اسرائیل به منطقه ای در حومه دمشق که اسرائیل مدعی انتقال سلاح های شیمیایی از آن ناحیه شد، جنگنده های اسرائیلی بر فراز کاخ اسد نیز به پرواز در آمدند.

به گزارش روزنامه صهیونیستی معاریو، جنگنده های اسرائیلی قبل از حمله به این محل که دولت سوریه آن را آزمایشگاهی ساده توصیف کرد، اقدام به پرواز بر فراز کاخ اسد کردند و بر فراز ساختمان های امنیتی دیگر سوریه نیز پرواز کردند. تا کنون هیچ کدام از مقام های اسرائیلی و سوری اظهار نظری درباره این ادعای روزنامه اسرائیلی نکرده اند.

تقاضای روسیه از لبنان

از سوی دیگر میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در سفر خود به لبنان که نزدیک به چهار روز به طول انجامید و نزدیک به بیست دیدار رسمی با مقام های لبنانی انجام داد از مقام های لبنانی خواست که خود را درگیر جنگ سوریه نکنند و اجازه دهند که روسیه به نمایندگی از آنها در سوریه به نفع اسد بجنگد.

منابع خبری می گویند که روسیه به طور مرتب در حال ارسال سلاح به نظامیان اسد برای دفاع از حکومت سوریه است.

بوگدانوف در این سفر به اطلاع لبنانی ها رسانده است که مسکو آتش جاری در سوریه را به گونه ای اداره می کند که در نهایت معاهده ژنو در دستور کار قرار بگیرد و بحران سوریه از طریق راه حل سیاسی پایان یابد.

وی همچنین تاکید کرده است که مسکو همچنان از اسد حمایت می کند و قصد ندارد پشتیانی خود را از او قطع کند و تمامی تلاش خود را به کار می گیرد تا بحران سوریه از راه های دیپلماتیک حل و فصل شود.

بوگدانوف تاکید کرده است که مسکو به هیچ وجه اجازه نمی دهد که در سوریه جنگ نظامی در بگیرد و در این رابطه هشدارهای لازم را به اردنی ها نیز داده است.

پیش از این در رسانه ها آمده بود که نیروهای امنیتی امریکایی، انگلیسی و فرانسوی در اردن در حال آموزش نیروهای مخالف اسد هستند و قصد دارند آنها را به سوریه برای جنگ با ارتش سوریه روانه کنند./دیپلماسی ایرانی

 

 

 


ویدیو مرتبط :
هشدار شهرام همایون به باراک اوباما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار رهبر کره شمالی به باراک اوباما



اخبار,باراک اوباما,رهبر کره شمالی

 

اخبار بین الملل - همزمان با آغاز سال جدید میلادی؛
هشدار رهبر کره شمالی به باراک اوباما / آمریکا از تبعات فاجعه هسته ای در امان نخواهد بود

رهبر کره شمالی در جدیدترین اظهارات خود درباره بروز یک فاجعه گسترده هسته‌ ای در شبه جزیره کره که تبعات آن آمریکا را نیز در برخواهد گرفت، هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزای فرانسه، کیم جونگ اون در پیام سال جدید میلادی درباره بروز جنگ در شبه جزیره کره و یک فاجعه گسترده هسته‌ ای در آن هشدار داد و گفت: این فاجعه گریبانگیر آمریکا نیز خواهد شد و از آن در امان نیست.

وی در ادامه به دفاع از اقدام خود در اعدام شوهر عمه خود پرداخت و مبارزه با فساد تفرقه برانگیز در داخل حزب را با هدف حفظ بقا و تحکیم اتحاد حزب حاکم و نشان دادن خدمت این حزب به مردم جامعه برشمرد.

در تاریخ 22 آذر اعلام شد که تمام اتهامات جانگ سونگ تائک اثبات شده‌ و وی نیز این اتهامات را پذیرفته است. تصمیم‌ در مورد حکم جانگ سونگ تک از سوی دادگاه نظامی ویژه وزارت امنیت کشور اتخاذ شده و در جلسه دادگاه اعلام شده است.

به دنبال مرگ کیم جونگ ایل٬ رهبر پیشین کره شمالی در سال ۲۰۱۱ جانگ سونگ تائک به کیم جونگ اون٬ رهبر فعلی کره شمالی و پسر کیم‌ جونگ ایل کمک کرد تا قدرت را در دست بگیرد.
اخبار بین الملل - مهر