اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار جدی درباره ویروس «زیکا»


سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که ویروس زیکا ممکن است حدود ۳ تا ۴ میلیون نفر در قاره آمریکا را مبتلا کند.

فرارو: سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که ویروس زیکا ممکن است حدود ۳ تا ۴ میلیون نفر در قاره آمریکا را مبتلا کند.

به گفته این سازمان بیشتر کسانی که به این ویروس مبتلا می‌شوند علائمی نشان نخواهند داد اما ابتلا به آن در زنان باردار احتمالا باعث به دنیا آمدن نوزادان با سرهای کوچک می‌شود.

دکتر مارگارت چن، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، گفت که میزان خطر شیوع زیکا اکنون "به ابعاد وحشتناکی" رسیده است.

خانم چن در پی جهش ناگهانی در گسترش زیکا به منظور بررسی راه‌های مقابله با آن کمیته‌ای اضطراری تشکیل داده است.

پیش از این سازمان بهداشت جهانی برای شیوع ابولا در غرب آفریقا که منجر به کشته شدن ۱۱ هزار نفر شد، وضعیت بین‌المللی اضطراری اعلام کرده بود.

در عین حال به دنیا آمدن نوزادان با عارضه میکروسفالی (جمجمه کوچکتر از حد معمول) افزایش شدیدی داشته است.

ارتباط بین این ویروس با عارضه میکروسفالی ثابت نشده است اما دکتر چن می‌گوید که "ارتباط قوی بین ابتلا به این ویروس و عواقب غم‌انگیز آن وجود دارد که عمیقا موجب نگرانی" است.

او هشدار داد که وضعیت ممکن است از این هم وخیم‌تر شود زیرا چرخه‌های آب و هوایی ال نینیو باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوا شده و انتظار می‌رود موجب رشد جمعیت پشه‌های ناقل این ویروس در بسیاری از مناطق شود.

دکتر چن در ادامه گفت: "سوال‌ها در مورد این بیماری بی‌شمارند و ما به سرعت نیاز به پاسخ داریم. به همین دلیل من تصمیم گرفته‌ام برای ارزیابی هرچه سریعتر میزان خطر شیوع آن در سطح بین‌المللی و مشاوره درباره راه‌های مقابله با آن کمیته‌ای اضطراری تشکیل دهم."

دیوید شوکمان،شهری در شمال شرق برزیل می‌گوید که پزشکان در بیمارستان‌ها از تعداد نوازادان مبتلا به میکروسفالی از پا درآمده‌اند.

به گفته او یکی از بیمارستان‌های شهر که سالانه به طور متوسط با ۵ مورد ابتلا به میکروسفالی سر و کار داشت، تنها در شش ماه گذشته ۳۰۰ نوزاد مبتلا به این عارضه را پذیرفته است.

آنچه در مورد زیکا می‌دانیم

زیکا یک بیماری خفیف ویروسی است که نام خود را از جنگل زیکا در اوگاندا گرفته، جایی که این ویروس نخستین بار در سال ۱۹۴۷ شناسایی شد.

موارد ابتلا ابتدا در ماه مه ۲۰۱۵ در برزیل گزارش شد و این کشور بیش از دیگر کشورهای منطقه به این ویروس آلوده شده است. پس از آن کلمبیا در مرتبه بعدی است.

ویروس زیکا توسط پشه نوع ایدیس اجپتی (aedes aegypti) منتقل می‌شود که ناقل ویروس‌های تب دنگی، تب زرد و چیکونگونیا هم هست.

این پشه در همه کشورهای قاره آمریکا بجز کانادا و شیلی یافت می‌‌شود.


ویدیو مرتبط :
‫ویروس زیکا را بهتر بشناسیم! با زیرنویس فارسی‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار سازمان بهداشت جهانی؛ ویروس زیکا وارد اروپا می شود!



 اخبار پزشکی,خبرهای   پزشکی, سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی گفته است که انتطار می رود طی چند ماه آینده ویروس زیکا در اروپا پخش شود اما خطر شیوع این ویروس کم است.

به گزارش  خبرآنلاین؛ این ویروس که پشه ها، عامل شیوع آن هستند و برای اولین بار سال پیش در برزیل دیده شده است هم اکنون در بیش از 50 کشور مشاهده شده است. پیش از این گفته شده این بیماری با هزاران بیماری میکروسفالی (بیماری که منجر به تولد کودکانی با سرهای کوچک می شود) مرتبط است.

سازمان جهانی بهداشت هشدار داده خطر شیوع زیکا در اروپا را نباید دست کم گرفت. این خطر در جزیره مادیرا، ساحل دریای سیاه و گرجستان بیش از دیگر مناطق است.

گفته شده از کشورهایی که خطر شیوع زیکا در آنها متوسط است، فرانسه به دلیل تراکم جمعیت شهری بیشترین احتمال را برای شیوع این ویروس دارد.

ارزیابی های سازمان جهانی بهداشت در اروپا نشان می دهد که اگر هیچ عملی انجام نشود احتمال شیوع ویروس زیکا در اواخر بهار و تابستان وجود دارد.

سازمان بهداشت جهانی ولی این ارزیابی را در نظر گرفته است که کشور های اروپایی سریعا واکنش نشان می دهند و این احتمال شیوع ویروس زیکا را در کشور های اروپایی کم است.

رئیس منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت در این رابطه گفت: شواهد جدید نشان می دهد که خطر پخش ویروس زیکا در اروپا وجود دارد و این خطر در هر کشور متفاوت است. با این ارزیابی ما می خواهیم هدف هر یک از کشور های اروپایی را برای آمادگی متناسب با میزان خطر مشخص کنیم. مخصوصا از کشور هایی که ریسک شیوع ویروس در آنها بالاست درخواست می کنیم که اقداماتی را شروع کنند.

مسئولان سازمان جهانی بهداشت می گویند بیماری های که عوامل آن پشه ها هستند هم اکنون در روسیه و گرجستان وجود دارد و برای مقابله با ویروس زیکا آنها با سازمان جهانی بهداشت در ارتباطند.

به کشور هایی که خطر در آنها بیشتر است گفته شده است که اقدامات قوی تری برای توقف شیوع ویروس زیکا در کشورشان انجام دهند، برای مثال به شهروندان آنها هشدار داده شود تا از آب آلوده استفاده نکنند.