اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدار جان کری به کنگره: توافقنامه را خراب نکنید



اخبار,اخبارسیاست خارجی,وزیر امور خارجه آمریکا

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که اگر کنگره آمریکا باعث محقق نشدن توافق هسته ای شود در این صورت هیچ محدودیتی برای ایران در کار نخواهد بود چون هیچ تحریمی باقی نمانده است.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما؛ شبکه تلویزیونی سی بی اس در برنامه « فیس دِ نیشن » این شبکه با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا، درباره نتایج مذاکرات هسته ای ایران با پنج بعلاوه یک گفتگو کرد.


مجری این شبکه گفت:
آمریکایی ها در پی این توافقنامه باید چگونه درباره ایران فکر کنند؟ آیا ایران دشمن آمریکا است؟
جان کری در پاسخ گفت: خوب، روشن است که ایران دشمن آمریکا بوده است. رونالد ریگان با شوروی سابق مذاکره کرد همانطور که ریچارد نیکسون با چین مذاکره می کرد. ما نیز اکنون با کسی مذاکره کرده ایم که سفارت ما را به تصرف خود در آورد و اقدام به گروگان گیری کرد ، آمریکایی ها را کشت و بسیاری از چیزهایی که شما می شنوید و مردم می گویند، از جمله اینکه از تروریسم حمایت کرده است اما چیزی که ما باید درک کنیم این است که ایرانی که ما می خواستیم جلوی رفتارش را بگیریم ، با داشتن سلاح هسته ای ، بسیار متفاوت با ایرانی خواهد بود که اگر سلاح هسته ای نداشته باشد.


ما این فرصت را دیدیم ، رئیس جمهور آمریکا این فرصت را دید و ما را متعهد کرد که راهی را از طریق دیپلماسی برایش بیابیم و برنامه هسته ای تسلیحاتی ، خاتمه دهیم. این دقیقا همان کاری است که انجام داده ایم.

مجری گفت:
شما گفته اید که آنها دشمن بوده اند اکنون چه؟


جان کری گفت:
من گفتم که آنها دشمن بوده اند. ما هنوز هم متخاصم هستیم و به دوست و همپیمانانی برای یکدیگر تبدیل نشده ایم. این توافقنامه فقط یک کار انجام می دهد. شما در چند روز گذشته هم شنیدید که آیت الله ( خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی) بلند اعلام کرد که خصومت با آمریکا ادامه دارد. پس هیچ وهم و خیالی در این باره وجود ندارد. با این وجود چیزی که ما می دانیم این است که یک ایران بدون سلاح هسته ای کشوری بسیار متفاوت با ایرانی خواهد بود که سلاح هسته ای داشته باشد. یک خاورمیانه بدون سلاح هسته ای خاورمیانه ای امن تر خواهد بود. پس ما بر این باوریم که به علت این توافق، اسرائیل و منطقه در نهایت امن تر خواهند شد.

جان کری با لحنی بسیار تاکیدی که حتی باعث شد وی اندکی از تکیه گاه صندلی اش فاصله بگیرد و با انگشتانش به مجری شبکه خطاب کند، گفت:


اگر ما این توافقنامه را به سرانجام نرسانیم و اگر کنگره به این توافقنامه نه بگوید در این صورت هیچ محدودیتی بر ایران نخواهد بود و هیچ تحریمی هم باقی نمانده است، دوستان ما در این تلاش ما را تنها خواهند گذاشت و به ما به دید کسانی نگریسته خواهد شد که فرصت جلوگیری از دستیابی آنها به سلاح هسته ای را از بین بردیم. در این صورت آنها باردیگر غنی سازی خواهند کرد و احتمال بسیار زیاد این خواهد بود که جنگ در خواهد گرفت.

مجری گفت:
اگر شما اکثریت را در کنگره بدست نیاورید که از این توافقنامه حمایت کند در این صورت آیا این مسئله باعث تضعیف توافق خواهد شد؟


جان کری در پاسخ گفت:
نه ، نخواهد شد. آنها تا زمانی که توافقنامه اجرا می شود اهمیتی نمی دهند که اکثریت رای خواهد داد یا اقلیت . برای ما هم این مسئله اهمیت دارد که توافقنامه اجرا شود. ما دوست داریم که کنگره به دقت به حرف های ما گوش کند. ما با اعضای کنگره دیدار خواهیم کرد و نهایت تلاش خود را خواهیم کرد که افراد را متقاعد کنیم اما فکر نمی کنم که موضوع کسب اکثریت باعث تضعیف توافقنامه شود.

 

این توافقنامه در نهایت مبتنی بر این حقیقت خواهد بود که بازرسی بی سابقه ، دسترسی بی سابقه ، محدودیت بی سابقه در برنامه هسته ای آنها خواهد بود که آنها با آن موافقت کردند. زمان گریز هسته ای ایران از مواد شکاف پذیر از یک دوره زمانی دو ماهه برای ساخت یک بمب هسته ای تا یکسال افزایش خواهد یافت. این زمان گریز هسته ای در ده سال آینده حفظ خواهد شد. میزان ذخایر هسته ای آنها به مدت پانزده سال محدودیت خواهد داشت. به مدت بیست و پنج سال هم آنها باید اجازه ردگیری و نظارت بر معدن و اورانیوم و کل مسیر چرخه سوخت را می دهند.کارشناسان ما متقاعد شده اند که ما خواهیم دانست که آنها چه می کنند و قادر خواهیم بود از منافع امنیتی خود و نیز از منافع منطقه محافظت کنیم.


در ادامه ارنست مونیز گفت:
با این توافق ؛ در بلند مدت قطعا در مورد احتمال دستیابی به سلاح هسته ای در وضعیت بهتری قرار خواهیم داشت تا اینکه توافقی صورت نگرفته باشد. این مسئله از روز اول شروع می شود و برای مدت نامحدود نیز صدق می کند.

 اخبار  سیاست  خار جی  -  واحد مرکزی  خبر 


ویدیو مرتبط :
حرف های جان کری پس از توافق هسته ای در کنگره آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار جدی جان کری به کنگره درباره ایران


همزمان با واکنش باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا به سخنان برخی اعضای کنگره، جان کری وزیر امورخارجه این کشور نیز از نمایندگان و قانونگذاران خواسته است که در مذاکرات هسته ای با ایران مداخله نکنند.

خبرگزاری ایرنا: ، جان کری وزیر خارجه آمریکا از قانونگذاران آمریکایی خواست تا پیش از پایان مهلت 30 ژوئن در مذاکرات هسته ای ایران و غرب مداخله نکنند.

صدای آمریکا گفت: جمهوری خواهان کنگره آمریکا تهدید کرده اند تحریم ها علیه ایران را تشدید خواهند کرد.

جان کری به تلویزیون سی.بی.اس گفته است که در روزهای دوشنبه و سه شنبه محتوای تفاهم دوم آوریل در لوزان را برای نمایندگان کنگره آمریکا شرح خواهد داد.

وی در مورد مخالفان بیانیه سوئیس گفت که من فکر می کنم آنها باید حمله ها را متوقف کنند و از دخالت دست بردارند و بگذارند ظرف دو ماه و نیم آینده مذاکرات را ادامه بدهیم و تمام کنیم.

در همین حال رییس جمهوری آمریکا نیز در جریان نشست سالانه رهبران قاره آمریکا در پاناما گفت که بحث های حزبی بر سر مذاکرات اتمی با ایران و دیگر مسائل سیاست خارجی از حد خارج شده است و این بحث ها باید متوقف شود.

باراک اوباما با انتقاد از برخی اعضای مجلس سنا از جمله سناتور جمهوری خواه ایالت آریزونا 'جان مک کین' به دلیل مخالفت با بیانیه سوئیس گفت: این شیوه اداره سیاست خارجی صرف نظر از این که چه کسی از چه حزبی رییس جمهوری یا وزیر امور خارجه کشور باشد، درست نیست.

مک کین هفته گذشته در مصاحبه ای با یک شبکه رادیویی محافظه کار گفته بود تعبیر مقامات ایرانی از بیانیه سوئیس از تفسیر 'جان کری' وزیر امور خارجه آمریکا از این بیانیه، درست تر و منطقی تر است.

اوباما در نشست خبری خود در پاناما اضافه کرد که با سناتورهای جمهوری خواه و دموکرات کمیسیون روابط خارجی مجلس سنا در مورد نقش کنگره آمریکا در کمک به رسیدن به توافق نهایی رایزنی کرده و قرار است 'جان کری' وزیر امور خارجه آمریکا نیز طی هفته جاری در نشستی توجیهی با اعضای کنگره شرکت کند.

به گزارش ایرنا، سناتورهای جمهوری خواه کنگره بدون توجه به هشدار دولت اوباما در پرهیز از دخالت در مذاکرات اتمی، به راه های مختلفی برای جلوگیری از این توافق متوسل شده اند که یکی از آنها طرح لزوم بررسی توافق اتمی با ایران در کنگره است.

نمایندگان کنگره بعد از آنکه مقام های غربی اعلام کردند، تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران به سرعت پس از رسیدن به توافق و تایید آن در شورای امنیت این سازمان قابل لغو است؛ این مساله را امتیاز واشنگتن به تهران قلمداد می کنند.

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده که توافق نهایی فقط در صورتی به دست می آید که همه تحریم ها علیه کشورمان لغو شود.

مذاکره کنندگان هسته ای ایران و گروه 1+5 که از پنجم فروردین برای رایزنی در مورد رسیدن به توافق هسته ای به شهر لوزان سوئیس سفر کرده بودند، روز 13 فروردین توانستند چارچوب کلی توافق جامع هسته ای را طی بیانیه ای مشترک اعلام کنند.