اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدارهای پنجگانه وزارت كشور به فرمانداران


«فرمان» می‌پذیرند و «فرمان» می‌دهند. پس باید مسیر انتقال «فرمان» را با صداقت طی كنند. اینها وظایف همان «فرمانداران» هستند كه مسوولیت اصلی دو انتخابات پیش رو همچون همه كشورهای دیگر با آنهاست.

روزنامه اعتماد: «فرمان» می‌پذیرند و «فرمان» می‌دهند. پس باید مسیر انتقال «فرمان» را با صداقت طی كنند. اینها وظایف همان «فرمانداران» هستند كه مسوولیت اصلی دو انتخابات پیش رو همچون همه كشورهای دیگر با آنهاست. «فرمانداران» حالا فرمان‌هایی كه باید می‌گرفتند را گرفتند. استاندار تهران و معاون سیاسی وزارت كشور «فرمان»‌های مورد نیاز برای انتخابات را از همین ماه ابتدایی سال دادند. اتمام حجت كرده و خط قرمزها برای دو انتخابات پیش رو را روشن كردند.

حالا نوبت فرمانداران است تا فرمان‌هایی كه گرفته‌اند را منتقل كرده و اجرایی كنند. هشدارها پنجگانه بود و تكالیف فرمانداران برای انتخابات‌ها از همین حالا معلوم است. از موضع‌گیری له یا علیه كاندیداها بر حذر داشته شدند. موظف به رعایت اعتدال شدند و باید در زمینه اخلاق و مادیات همكاری خلاف نكنند. فرمانداران نباید دروغ بگویند و باید از فعالیت‌های غیرقانونی در روند دو انتخابات پیش رو جلوگیری كنند.

هشدار اول: عدم موضع‌گیری له یا علیه كاندیداها

هشدار اول مدیران، نسبت به موضع‌گیری‌های فرمانداران در مورد دو انتخابات پیش رو بود. استاندار و معاون سیاسی وزارت كشور هر دو نخستین دغدغه‌شان موضع‌گیری‌های فرمانداران در مورد انتخابات‌های پیش رو بود. هاشمی تعامل، همكاری، اعتدال و اعتماد را اساسی‌ترین خواسته‌های استانداری تهران از فرمانداران دانست و افزود: ارتباط بسیار خوبی براساس سیاست اعتدالی بین فرمانداران و مدیران برقرار است و تاكنون خبرهای نگران‌كننده‌ای در این زمینه دریافت نكرده‌ایم. هاشمی با بیان اینكه ما به همه گروه‌های سیاسی نگاه یكسانی داریم، تصریح كرد: مدیران ما حق ندارند درباره احزاب تبعیض قایل شوند، همه تشكل‌ها از نظر ما یكسان هستند ما امانتدار آرای مردم هستیم و باید از این آرای مردم صیانت كنیم و این را سریعا اعلام كردیم.

اما محمد حسین مقیمی، معاون سیاسی وزیر كشور هم كه چند ماهی است بر صندلی این معاونت تكیه زده در این مورد هشدارهایی داشت و گفت «هفتم اسفندماه انتخابات مجلس و خبرگان را داریم. از همین الان مجاز نیستیم كه از امكانات دولتی و عمومی له یا علیه كسی استفاده كنیم. هیچ امكاناتی كه با پول دولت تهیه شده نباید در اختیار فردی قرار بگیرد و اگر مشاهده كردید كه چنین شده سریعا آن را به وزارت كشور گزارش دهید. اجازه ندهید كه از تریبون عمومی علیه یا له كسی استفاده شود.

معاون سیاسی وزیر كشور اضافه كرد: مراقب باشیم كه شبهه همراهی با كاندیدای خاصی بر شما فرمانداران وارد نشود به گونه‌ای رفتار كنید كه مردم از دور احساس كنند دولت در انتخابات كاملا بی‌طرف است كه اگر كاملا بی‌طرف باشیم مردم حضور بیشتری خواهند داشت و در این صورت آن فردی كه مستحق پیروزی باشد به مراد خود نیز خواهد رسید. هر كس طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران می‌تواند خود را در عرصه انتخابات وارد كند و وظیفه ما این است كه شرایط را برای رای‌گیری سالم از مردم فراهم كنیم. مقیمی تصریح كرد: فرمانداران باید خود را از بحث‌های حاشیه‌ای به دور نگه دارند. مراقب باشید كه كسی شما (فرمانداران) را به حاشیه نبرد. جایگاه‌تان بسیار حساس است و مردم به عملكرد شما چشم دوخته‌اند.

هشدار دوم: اخلاق و مادیات خط قرمزهای فرمانداران


هشدار دوم به خط قرمزهایی كه فرمانداران باید مراقب رد شدن از آنها باشند برمی‌گشت. استاندار تهران صراحتا از خط قرمزهایی گفت كه فرمانداران باید مراقب دو مساله بیشتر از سایر مسایل باشند. استاندار تهران گفت: دو موضوع مشكلات اخلاقی و مادیات برای ما مهم است و در این زمینه با هیچ كس شوخی نداریم و اگر فرمانداری گرفتار این دو موضوع شود او رادر همان روز عزل می‌كنیم.

معاون سیاسی وزیر كشور از وظایف فرمانداران هم گفت. وظایفی كه شاید بیشتر به نوعی یك دستوركار برای بازكردن فضای سیاسی كشور بوده باشد. مقیمی خطاب به فرمانداران گفت: «بگذارید موافقین و مخالفین نظر بدهند. باید خود را با سیاست‌های دولت تطبیق دهیم. فرصت زیادی نداریم. باید خود را با برنامه‌های اعتدالی هماهنگ كنید منتظر نباشید كه كس دیگری بیاید و احزاب را فعال كند یا فرد دیگری بیاید اشتغال را حل كند. شما فرمانداران، رییس شورای آموزش و پرورش، رییس شورای عالی اشتغال و رییس شورای تامین استان هستید و مسوولیت سنگینی بر دوش شماست.»

 معاون سیاسی وزیر كشور بر همین اساس خاطرنشان كرد: باید به جایگاهی كه در آن قرار گرفته‌اید آگاه باشید. این جایگاه را نمی‌توانید به صورت مشاركتی حل كنید؛ بخشداران نیز مهم‌ترین مسوولیت را در جمهوری اسلامی ایران دارند و این فرد باید كسی باشد كه بتواند با مجموعه بخشداران كشور رفاه زندگی ٦٠ درصد مردم را فراهم كنند.

هشدار سوم: دروغ نگویید و چالش ایجاد نكنید

هشدار سوم مدیران وزارت كشور كمی محكم‌تر بود. استاندار تهران و معاون وزیر كشور به فرمانداران توصیه كردند كه دروغ نگویند و چالش ایجاد نكنند. سید حسین هاشمی، استاندار تهران صراحتا خطاب به فرمانداران گفت: « امسال كه سال انتخابات است، تاكید كردم كه هیچ كس حق ندارد كوچك‌ترین حركتی كه شائبه حمایت و جانبداری از نماینده‌ای را داشته باشد، انجام دهد. البته این نمایندگان تا شش خرداد آینده نماینده مجلس هستند و مدیران ما باید با آنها تعامل داشته باشند اما حق ندارند له یا علیه كسی كاری كنند. چرا كه نمی‌خواهیم در سال آخر مجلس موضوعی چالش‌برانگیز شود و بحرانی درست شود. »

مقیمی، معاون وزیر كشور نیز در همین مورد گفت: « به همه فرمانداران اعلام می‌كنیم كه برای پیشبرد اهداف دولت نباید به آمار دروغ متوسل شوند. » معاون سیاسی وزیر كشور خاطرنشان كرد: البته بر این نكته مهم نیز فرمانداران باید توجه كنند كه نمایندگان دوره نهم مجلس تا ساعت ١٢ شب ٦ خرداد ٩٥ نماینده هستند كه اگر رای بیاورند به مجلس می‌روند و اگر رای نیاورند به مجلس نمی‌روند. لذا تا آن زمان آنان می‌توانند در حوزه‌های انتخابیه خود سركشی كنند و به فعالیت خود بپردازند و در این زمینه نیز باید مدیران استانی هماهنگی و تعامل داشته باشند. وی افزود: باید فعالیت‌های دولت به درستی بیان شود و از اغراق جلوگیری كنیم و بیشتر از آن كاری كه انجام دادیم، چیزی بیشتر نگوییم تا مردم به ما اعتماد كنند و وقتی حرفی می‌زنیم به ما اعتماد داشته باشند و آن را قبول كنند.

هشدار چهارم: دولت از افراط دور است

در كنار همه هشدارهایی كه داده شد اما هشدار به رعایت اعتدال و دوری از افراط هم گزینه بعدی هشدارها بود. معاون سیاسی وزیر كشور با بیان اینكه مردم از مسوولان امنیت می‌خواهند و تامین امنیت در استان‌ها برعهده فرمانداران به عنوان رییس شورای تامین است، اظهار داشت: تمام تلاش ما این است كه مدیران بر اساس سیاست‌های دولت انتخاب شوند. به هر حال یك گروهی هستند كه از دولت قبل مانده‌اند و امروز بدانند كه باید با سیاست‌های دولت تدبیر و امید كار كنند و اگر ما تشخیص دهیم كه افرادی كه قبلا مسوولیت داشتند و امروز می‌توانند با سیاست‌های دولت كار كنند، منعی برای آنها وجود ندارد و این شرط لازم است اما شرط كافی این است كه خود را در چارچوب‌های این سیاست‌ها آماده كنند. وی اضافه كرد: باید به‌گونه‌ای كار كنیم كه در پایان دولت بتوانیم از عملكرد خود دفاع كنیم.

 ما كه پذیرفتیم كه با دولت كار كنیم و دولت هم ما را پذیرفته است بنابراین باید برنامه‌های خود را با این دولت تطبیق دهیم. این دولت اهل افراط نیست و خط‌مشی اعتدالی و تدبیر و امید دارد. این دولت می‌خواهد امنیت را در بین مردم افزایش دهد و با خرد جمعی و مشورت با كارشناسان خبره كار را انجام دهد. آمده‌ایم كمبودها و عقب‌ماندگی‌ها را جبران كنیم و برنامه‌های‌مان را اجرا كنیم.

هشدار پنجم: جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی

مقیمی اما از تلاش برای جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی در روند انتخابات هم گفت. موضوعی كه به نظر می‌رسد دنباله همان مباحث مربوط به پول‌های كثیف باشد كه پیش از این وزیر كشور از آن صحبت كرده بود. مقیمی در این مورد گفت: باید تلاش كنیم كه فعالیت‌های غیرقانونی از بین برود. تبلیغات تنها در همان دوره قانونی خود مجاز است. خرید و فروش رای حتی یك رای خلاف و غیرقانونی است و اگر در جریان این اتفاق زشت قرار گرفتید شناسایی و آنان را به محاكم معرفی كنید. هم فردی كه این كار را انجام داده است و هم واسطان خرید و فروش را؛ كه این كار از بدترین اعمال در جمهوری اسلامی ایران است


ویدیو مرتبط :
كوه نوردان وزارت كشور و استانداری ها بر فراز قله دماوند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مهلت يك ماه مجلس به وزارت كشور



 

دولت موظف به تعيين تعرفه واردات ماشين‌آلات

 

يحيي‌زاده خبر داد:

مهلت يك ماه مجلس به وزارت كشور براي اجراي طرح عفاف و حجاب


40 نفر از نمايندگان از جمله 8 عضو فراكسيون زنان درباره طرح عفاف و حجاب در اين رابطه از آقاي مصطفي محمدنجار سوال داشتند/ وزير كشور هم قول داد كه ظرف يك ماه در اين زمينه فعاليتي بهتر از گذشته انجام دهد و گزارش آن را تقديم مجلس كند.

عضوكميسيون فرهنگي مجلس از مهلت يك ماهه نمايندگان به وزارت كشور براي اجراي طرح عفاف و حجاب خبر داد.
سيدجلال يحيي‌زاده نماينده تفت و ميبد، درگفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، در پاسخ به سوالي در مورد جلسه كميسيون فرهنگي مجلس با وزير كشور درباره پيگيري وضعيت حجاب در كشور، اظهار داشت: 40 نفر از نمايندگان از جمله 8 عضو فراكسيون زنان درباره طرح عفاف و حجاب در اين رابطه از آقاي مصطفي محمدنجار سوال داشتند. وزير كشور هم قول داد كه ظرف يك ماه در اين زمينه فعاليتي بهتر از گذشته انجام دهد و گزارش آن را تقديم مجلس كند.
به گفته وي، اگر سوال‌كنندگان در موعد مقرر قانع شوند، سوال از وزير كشور منتفي مي‌شود. در غير اين صورت اين سوال به صحن علني ارجاع مي‌شود.
يحيي‌زاده ادامه داد: نمايندگان بجاي قانع شدن يا قانع نشدن از پاسخ وزير كشور، اصالت بينابيني ‌را انتخاب كردند. لذا يك ماه فرصت دادند تا وزارت كشور در زمينه عفاف و حجاب خود راجمع وجور كند...../تحلیل:ایلنا