اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشدارهای نوروزی پلیس فتا به مسافران



"اخبار

اخبار اجتماعی - هشدارهای نوروزی پلیس فتا به مسافران

اگر مجبور شدید رمز خود را برای دریافت وجه به صندوقدار بانک یا فروشگاه‌های مجهز به دستگاه پرداخت الکترونیکی POS اعلام کنید، بلافاصله پس از بازگشت نسبت به تغییر رمز اول و دوم کارت عابر بانک خود اقدام کنید.

پلیس «فتا»ی فرماندهی انتظامی استان گیلان به جهت پیشگیری از جرائم نوظهور سایبری، هشدارهای سایبری برای استفاده مسافران نوروزی ارائه کرد.

 

سرهنگ «محمدخانی» رئیس پلیس «فتا»ی فرماندهی انتظامی استان گیلان در گفت‌وگو با ایسنا، با عرض تبریک و شادباش سال نو به هم‌وطنان و خیرمقدم به مهمانان نوروزی، از آنها خواست با رعایت نکات ایمنی و توجه به هشدارهای سایبری، پلیس را در پیشگیری از وقوع جرائم نوظهور سایبری به‌ویژه در ایام نوروز یاری کنند.

 

وی با اشاره به اینکه به هیچ عنوان کارت عابر بانک و رمز خود را در اختیار دیگران نگذارید، افزود: در صورت عدم آشنایی به دستگاه خودپرداز، از افراد موثق و مورد اعتماد اعضای خانواده برای پرداخت قبوض یا دریافت وجه استفاده کنید.

 

پلیس «فتا»ی فرماندهی انتظامی استان گیلان ادامه داد: به افرادی که نمی‌شناسید، برای پرداخت قبوض یا دریافت وجه اعتماد نکنید. اگر مجبور شدید رمز خود را برای دریافت وجه به صندوقدار بانک یا فروشگاه‌های مجهز به دستگاه پرداخت الکترونیکی POS اعلام کنید، بلافاصله پس از بازگشت نسبت به تغییر رمز اول و دوم کارت عابر بانک خود اقدام کنید.

 

محمدخانی با بیان اینکه از رمزهای عبور پیش گزیده و تکراری استفاده نکنید، گفت: تا آنجایی که امکان دارد از دستگاه‌هایی استفاده کنید که در جای مناسب نصب شده و دارای نور کافی هستند.

 

وی افزود: از تلفن ثابت منزل، همراه شخصی و محل‌های مطمئن برای پرداخت هزینه‌ی تلفن ثابت و همراه استفاده کنید، سپس از پرداخت هزینه‌ی تلفن ثابت و همراه، اطلاعات کارت عابربانک خود را از جمله شماره کارت، شماره حساب، رمز اول و دوم را از روی حافظه تلفن ثابت و همراه پاک کنید.

 

پلیس «فتا»ی فرماندهی انتظامی استان گیلان گفت: در صورت نداشتن اطلاعات کافی برای استفاده‌ی ایمن از سامانه‌ی 1818 و 09990 با مراجعه حضوری به شرکت‌های خدمات ارتباطی و دریافت پرینت قبوض تلفن ثابت و همراه، نسبت به پرداخت نقدی هزینه‌ی آنها اقدام کنید.

 

محمدخانی با اشاره به اینکه در صورت پرداخت اینترنتی هزینه‌ی تلفن ثابت و همراه، از محل‌های مطمئن و دارای مجوز استفاده کرده و همه‌ی عملیات پرداخت را شخصاً انجام دهید، افزود: از صفحه کلید مجازی تعبیه شده بر روی سایت بانک مورد نظر برای وارد کردن رمز اول و دوم حساب اینترنتی خود استفاده کنید.

 

وی ادامه داد: برای وارد کردن اطلاعات حساس مانند رمز عبور و نام کاربری همیشه از وب سایت‌های ایمن که با https:// شروع می‌شوند و دارای یک نماد قفل است، استفاده کرده و به وب سایت‌هایی که آدرس اینترنتی آنها http:// شروع می شود، برای وارد نمودن اطلاعات حساس اطمینان نکنید.

 

پلیس «فتا»ی فرماندهی انتظامی استان گیلان گفت: پیش از نزدیک شدن به خودپرداز محلی را که دستگاه در آن قرار دارد بررسی کنید. اگر فرد مشکوکی را در اطراف دستگاه مشاهده کردید یا اگر دستگاه به نظر در محلی دور، خلوت و نامطمئن قرار داشت، از آن استفاده نکنید.

 

محمدخانی افزود: هنگامی که در صف استفاده از خودپرداز ایستاده‌اید کیف دستی یا کیف پول خود را باز نکنید و پیش از نزدیک شدن به دستگاه، کارت خود را آماده در دست نگه دارید.

 

وی تصریح کرد: دقت کنید اگر چیز غیرعادی و مشکوک در خصوص خودپرداز بنظر می‌رسد می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که خودپرداز دستکاری شده است. اگر بنظر می‌رسد چیزی به محل قرار دادن کارت یا صفحه کلید اضافه شده است و یا در صورت مشاهده‌ی دستورالعمل‌های غیر معمول در صفحه نمایش، از آن دستگاه استفاده نکرده و بانک مربوطه را از موضوع مطلع کنید.

 

پلیس «فتا»ی فرماندهی انتظامی استان گیلان ادامه داد: از دستگاه‌هایی که شامل علائم و پیام‌هایی حاکی از تغییر کردن دستورالعمل‌های صفحه نمایش هستند استفاده نکنید. خصوصاً اگر این پیغام در محل قرار دادن کارت نصب شده باشد. ضمناً بانک‌ها هرگز پیامی مبنی بر هدایت شما به خودپرداز خاصی یا دستگاهی که دستکاری شده است، نمی‌فرستند.

 

محمدخانی گفت: در صورتی که هنگام استفاده از دستگاه خودپرداز به مشکلی از قبیل گیر کردن کارت یا عدم انتقال وجه برخورد کردید هرگز پیشنهاد کمک از افراد غریبه را قبول نکنید. ضمناً نباید به کسی اجازه دهید تا هنگام استفاده از خودپرداز حواس شما را پرت کند.

 

وی با بیان اینکه مطمئن شوید دیگر افرادی که در صف ایستاده‌اند فاصله‌ی کافی از شما را حفظ کرده‌اند و مراقب باشید هنگام وارد کردن رمز، کسی آن را مشاهده نکند، افزود: کاملاً نزدیک به دستگاه بایستید و به هنگام وارد کردن رمز، صفحه کلید را کاملاً با دست خود بپوشانید.

 

پلیس «فتا»ی فرماندهی انتظامی استان گیلان تصریح کرد: دستورالعمل‌های روی صفحه نمایش را به دقت اجرا کنید. برای مثال تا زمانی که از شما درخواست نشده است رمز خود را وارد نکنید. هیچگاه کارت خود را با فشار در کارت خوان وارد نکنید.

 

محمدخانی با بیان اینکه رسید چاپی خودپرداز را نگه دارید تا آن را با صورتحساب‌های ماهیانه خود مقایسه کنید، گفت: اگر کارت شما مفقود شد، در دستگاه گیر کرد یا دستگاه آن را پس نداد، موضوع را سریعاً به بانک و یا پلیس گزارش دهید.

 

وی اظهار کرد: هنگام استفاده از دستگاه شتاب‌زده عمل نکنید و پیش از ترک دستگاه با دقت کارت و پول نقد خود را در کیف پول، کیف‌دستی و یا پاکت قرار دهید.

 

پلیس «فتا»ی فرماندهی انتظامی استان گیلان با بیان اینکه اگر خودپرداز مورد نظر در محلی نصب شده است که برای باز شدن درب ورودی نیازمند کارت است، به فرد دیگر اجازه ندهید که همراه شما وارد شود، خاطرنشان کرد: شماره‌ی رمز خود را حفظ کنید.

 

اگر لازم است که رمز خود را یادداشت کنید، این کار را طوری انجام دهید که فقط خودتان بتوانید آن را بخوانید و هرگز این نوشته را همراه با کارت خود حمل نکنید. شماره‌ی رمز خود را به کسی حتی افراد خانواده، کارمند بانک یا پلیس نگویید.

اخبار اجتماعی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
برنامه های ستاد نوروزی برای مسافران نوروزی در اصفهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدارهای پلیس فرودگاه به مسافران نوروزی


فرمانده پلیس فرودگاه های کشور ضمن آمادگی کارکنان این یگان در نوروز 94 ، از مسافران خواست به هشدارهای پلیس توجه کنند.

پایگاه خبری پلیس: فرمانده پلیس فرودگاه های کشور ضمن آمادگی کارکنان این یگان در نوروز 94 ، از مسافران خواست به هشدارهای پلیس توجه کنند.

سرهنگ حسن مهری به تشکیل قرارگاه ابوذر در ستاد پلیس فرودگاه های کشور به مناسبت تعطیلات نوروز اشاره کرد و گفت: این قرارگاه تا 15 فروردین 94 به صورت شبانه روزی بر همه فعالیت ها و اقدامات انتظامی فرودگاه های سراسر کشور نظارت می کند.

وی با اشاره به افزایش سفرهای نوروزی از طریق خطوط هوایی با اعلام اینکه پلیس مستقر در همه فرودگاه های کشور درآمادگی کامل به سرمی برند، گفت: ماموران این یگان از امروز تا پایان تعطیلات در دو شیفت با تمام توان و امکانات آماده خدمت رسانی به مردم هستند.

فرمانده پلیس فرودگاه های سراسر کشور به هماهنگی با پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ برای روان سازی ترافیک ایام تعطیلات در حوزه فرودگاه مهر آباد اشاره کرد و افزود: همچنین ایستگاه پلیس راهنمایی و رانندگی فرودگاه امام (ره)، بحث روانسازی ترافیک این حوزه را برعهده دارد.

این مقام انتظامی، پیک ترافیک فرودگاه های کشور را روزهای27 اسفند الی دوم فروردین و نیز ایام 6، 7، 14 و 15 فروردین عنوان کرد.

سرهنگ مهری به فعالیت 24 ساعته ستاد ترخیص فرودگاه امام (ره) در نوروز 94 اشاره کرد و گفت: هموطنان در صورت توقیف خودرو می توانند با ارائه مدارک مالکیت خودرو در هر ساعت شبانه روز به این ستاد مراجعه کنند.

وی به تشکیل تیم های بازرسی برای ارزیابی عملکرد کارکنان پلیس فرودگاه ها در تعطیلات نوروز اشاره کرد و گفت: به صورت غیر مترقبه عملکرد کارکنان را نظارت کرده و کسانی که عملکرد مثبت داشته باشند، تشویق می شوند.

سرهنگ مهری از تقویت ماموران پلیس مستقر در ترمینال ها، گیت های بازرسی، مدخل های ورودی و خروجی و نیز افزایش گشت های خودرویی و موتوری در سطح حوزه استحفاظی فرودگاه در این ایام خبر داد و افزود: برای پیشگیری از بروز هر گونه جرم به خصوص سرقت اموال و وسایل همراه مسافران، گشت های پیاده این پلیس، به صورت محسوس و نامحسوس در نقاط جرم خیز و پرتردد ترمینال های فرودگاه مستقر خواهند شد.

وی به شهروندان و مسافران نوروزی توصیه کرد: در داخل سالن فرودگاه، مراقب اموال و وسایل همراه مانند گوشی تلفن همراه، لپ تاپ، کیف دستی و ساک که در کنار خود قرار می دهند، باشند؛ هنگام ورود به سالن ترمینال و نیز عبور از گیت های بازرسی از همراه داشتن بار همراه خود مطمئن شوند.

فرمانده پلیس فرودگاه های کشور به اقدامات پیشگیرانه و آموزشی پلیس به مسافران جهت مراقبت از وسایل شخصی اشاره کرد و گفت: شهروندان در صورت مواجهه با موارد مشکوک سریعاً ماموران پلیس مستقر در سالن فرودگاه ها را مطلع کنند.

سرهنگ مهری به مسافران نوروزی توصیه کرد: به منظور جلوگیری از هر گونه سوء استفاده های احتمالی از ارائه مدارک مسافرتی خود شامل گذرنامه، شناسنامه، گواهینامه، کارت ملی، کارت عابر بانک و.. به افراد غیر مسئول جداً خودداری کنند.

وی تصریح کرد: مسافران در صورت ارائه هر گونه بسته، وسایل و امانات مشکوک از افراد ناشناس مراتب را سریعاً به پلیس گزارش و از دریافت هرگونه وسائل و بار امانتی از دیگران خودداری کنند.
فرمانده پلیس فرودگاه های کشور به فعالیت افراد سودجو همزمان با افزایش سفرها، به شهروندان اشاره و توصیه کرد: مراقب افراد سود جو که در ساعات پیک پروازها مبادرت به فروش بلیط های تقلبی در سالن فرودگاه می کنند، باشند؛ خرید بلیط از آژانس های معتبر هواپیمایی راه را بر این گونه سودجویان خواهد بست.

این مقام انتظامی با اعلام اینکه پلیس فرودگاه های کشور در ایام نوروز با متخلفان در این حوزه برخورد می کند، از مسافران خواست در صورت مواجهه و یا مشاهده افرادی که اقدام به فروش غیرمجاز بلیط، گران فروشی و... می کنند بلافاصله موضوع را به پلیس مستقر در ترمینال ها گزارش دهند تا با متخلفان برخورد قانونی شود.

وی به مسافران توصیه کرد: همچنین هنگام خرید اینترنتی بلیط از صحت آدرس اینترنتی آن مطمئن شوند و از مراجعه به شبکه های اینترنتی غیرمجاز خودداری کنند.

این مقام انتظامی ادامه داد: هنگام ازدحام جمعیت به ویژه در فرودگاه‌های شلوغ، عده‌ای از سارقان اقدام به سرقت وسایل همراه مسافران در فرودگاه یا جیب‌بری از آنان می کنند لذا به شهروندان توصیه می کنم مراقب بار همراه خود باشند؛ در سفر از حمل بار اضافه و غیرضروری خودداری کنند تا بتوانند کنترل بیشتری بر لوازم خود داشته باشند.

مهری، حضور به موقع مسافران برای انجام تشریفات پرواز در فرودگاهها، گفت: مسافران داخلی حداقل دو ساعت و مسافران خارجی حداقل سه ساعت قبل از پرواز در سالنهای فرودگاه حاضر باشند تا پلیس و سایر دستگاههای مسئول بتوانند وظایف خود را به موقع انجام دهند.

وی به کمبود تاکسی در زمان های پیک پرواز و نیز سوء استفاده افراد تحت عنوان مسافر بر شخصی و سرقت بار مسافران اشاره و به مسافران توصیه کرد: حتماً برای انتقال به سطح شهر از تاکسی ویژه فرودگاه استفاده کنند تا مشکلی برای آنان به وجود نیاید.

فرمانده پلیس فرودگاه های کشور به مسافران توصیه کرد: از گذاشتن طلا، اشیاء و وسایل قیمتی خود در چمدان ها خودداری کنند زیرا در صورت مفقود شدن یا آسیب دیدن چمدان یا وسائل همراه، شرکت مربوطه فقط برابر وزن بار خسارت پرداخت می کند.

این مقام انتظامی به مسافرانی که از طریق فرودگاه امام (ره) قصد سفر به خارج از کشور را دارند، توصیه کرد: خودروهای خود را برای رسیدن به پرواز در اطراف فرودگاه، بیابان و حواشی خیابان ها رها نکنند بلکه در توقف گاه هایی که از سوی فرودگاه مشخص شده، پارک کنند تا پس از برگشت، مشکلی برای آنها به وجود نیاید.

فرمانده پلیس فرودگاه های کشور گفت: فرودگاه قطعا جای امنی برای انجام اقدامات مجرمانه نیست و پلیس با متخلفان برخوردی قاطع در چارچوب قانون خواهد کرد.