اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هشت ماه قبل درباره «پالم» هشدار داده بودیم!



اخبار,اخبار اجتماعی , روغن پالم

 

اخبار اجتماعی - هشت ماه قبل درباره «پالم» هشدار داده بودیم!

هشدار و نگرانی‌های مسوولان دولتی در رابطه با استفاده و مصرف روغن «پالم» تنها مختص به مسوولان دولتی است. چراکه فعالان بخش خصوصی معتقدند میزان «پالم» مصرفی نه‌تنها سرطان‌زا نیست، بلکه عنوان می‌کنند، اختلافی میان روغن «سویا» و «آفتابگردان» با «پالم» وجود ندارد.

دامنه نگرانی‌ها از مصرف روغن «پالم» در صنایع غذایی و لبنیات به «انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان» نیز رسید و رییس این انجمن با تاکید بر اینکه «هشت‌ماه قبل در قالب دو نامه، به وزارت بهداشت در رابطه با وجود روغن «پالم» در فرآورده‌های لبنی هشدار داده بودیم»، گفت: «دولت باید به‌سرعت نام تولیدکنندگان متخلف محصولات لبنی را اعلام کرده و سلامت مصرف‌کنندگان را وجه‌المصالحه قرار ندهد.»

به گزارش شرق، این اتفاق و اعلام هشدار‌های مسوولان دولتی در شرایطی است که همزمان روز گذشته رییس «انجمن صنفی روغن نباتی» اعلام کرد: «استفاده از روغن «پالم» به میزان مجاز تعیین‌شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هیچ‌گونه ضرر و زیانی برای سلامت مردم ندارد و بسته به میزان مصرف خانوارها و میزان اسیدهای ترانس می‌تواند برای سلامت مردم مضر باشد.»

با این حال مسیح انصاری، رییس «انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان» با بیان اینکه «انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان هشت‌ماه قبل در رابطه با استفاده از روغن «پالم» در فرآورده‌های لبنی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشدار داده بود،» گفت: «متاسفانه باوجود اینکه دوبار به این وزارتخانه هشدار داده بودیم، اما وزارت بهداشت پاسخی به این هشدار نداد و به یک‌باره وزیر بهداشت، سخن از استفاده از روغن‌های «پالم» در فرآورده‌های لبنی داد.» رییس «انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان» افزود: «نکته حایزاهمیت این است که اگر روغن «پالم» در فرآورده‌های لبنی به‌کار می‌رود، چرا تاکنون به صراحت به مردم گفته نشده یا اینکه اگر استفاده از این روغن‌ها استاندارد است، چرا تاکنون آگاهی‌رسانی کافی به مردم در این زمینه صورت نگرفته که در خریدهای خود به آن توجه داشته باشند؟»

هشدار و نگرانی‌های مسوولان دولتی در رابطه با استفاده و مصرف روغن «پالم» تنها مختص به مسوولان دولتی است. چراکه فعالان بخش خصوصی معتقدند میزان «پالم» مصرفی نه‌تنها سرطان‌زا نیست، بلکه عنوان می‌کنند، اختلافی میان روغن «سویا» و «آفتابگردان» با «پالم» وجود ندارد.

در همین رابطه محمد قبله، رییس «انجمن صنفی روغن نباتی» با بیان اینکه «30 درصد از ترکیبات روغن سرخ‌کردنی به روغن «پالم» اختصاص دارد،» در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به کارخانه‌های صنایع غذایی اجازه داده شد تا برای کاهش قیمت تمام‌شده تولید از روغن «پالم» استفاده کنند، گفت: «از این موضوع اطلاعی ندارم.» دبیر «انجمن صنفی روغن نباتی» در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود 95درصد روغن «پالم» وارداتی، در صنعت روغن‌نباتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بقیه آن در صنایع لبنی مصرف می‌شود، نیز گفت: «از نظر ما صددرصد روغن «پالم» وارداتی، وارد صنعت روغن می‌شود، زیرا ما تولیدکننده روغن هستیم و اگر قرار باشد روغنی به صنایعی دیگر وارد شود، باید توسط صنعت روغن‌نباتی تولید شود».

 

وی در واکنش به این سخنان وزیر بهداشت که گفته بود «روغن پالم سرطان‌زاست»، نیز گفت: «چه تفاوتی بین روغن «پالم» و «سویا» وجود دارد که «پالم» را سرطان‌زا می‌دانند، اختلاف روغن «سویا» و «آفتابگردان» با «پالم» از نظر ترکیبات چه چیزی است که وزیر بهداشت، روغن «پالم» را سرطان‌زا می‌داند؟»

وی ادامه داد: «درخواست‌هایی از دانشگاه‌های علوم پزشکی داشته‌ایم که می‌خواستند به‌جای روغن مایع به آنها روغن جامد ارایه دهیم، در چنین شرایطی وزارت بهداشت باید فرهنگ‌سازی لازم را در مورد مصرف روغن و میزان آن انجام دهد و درعین‌حال، با متخلفان نیز برخورد شود، نه اینکه با برخی اظهارنظرها باعث کاهش مصرف لبنیات در بین مردم شوند». وی تاکید کرد: «به‌جز وزیر بهداشت، از هیچ شخصی نشنیده‌ایم که روغن «پالم» سرطان‌زاست.»

اخبار اجتماعی - شرق

 


ویدیو مرتبط :
‫هشدار کمیسیون اروپا به هشت کشور اتحادیه درباره کسری بودجه‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار کمبود آب در 6 ماه آینده



 

 

هشدار کمبود آب در 6 ماه آینده

 

به گفته ارتقایی، مجموع آبی که در مخازن سدهای استان تهران وجود دارد، بالغ بر 490 میلیون مترمکعب است که در مقایسه با سال 88 که 550 میلیون مترمکعب بوده است، حدود 60 میلیون مترمکعب کاهش داشته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران از کاهش 38 درصدی بارندگی‌ها خبر داد و گفت: احتمال بارور کردن ابرهای تهران وجود دارد.

خسرو ارتقایی در گفتگو با مهر با بیان اینکه آلودگی هوا به دلیل ایجاد جبهه پایدار در کل کشور است، گفت: میزان بارندگی در ماه گذشته بین 30 تا 40 میلی متر بوده است و در ماه اخیر، بارندگی نداشته ایم.

وی افزود" بر همین اساس، پایداری جو باعث ایجاد پدیده وارونگی هوا شده و در دو هفته اخیر مخصوصا در مناطق شمالی و شرقی تهران رخ داده و شرایط سلامت شهروندان را به خطر انداخته است، تبعا اگر شرایط جوی ناپایدار شود و بارندگی صورت گیرد، شرایط را می تواند تغییر دهد.

باروری ابرها برای تهران

وی با اشاره به کاهش بارندگی ها در تهران، از باروری ابرها به عنوان یکی از راه‌های تامین منابع آبی مورد نیاز نام برد و گفت: با توجه به خشکسالی های پاییز و زمستان دو سال گذشته، خوشبختانه از اواخر سال گذشته قراردادی با موسسه تحقیقات آب منعقد و مطالعات این کار در استان تهران شروع شده است.

ارتقایی اظهارداشت: البته در گذشته های دور، باروری ابرها در حوزه آبریز سد کرج و لتیان انجام شده اما اینکه به چه میزان اثربخش بوده است، اطلاعات دقیقی وجود ندارد؛ به همین دلیل هم اکنون مطالعات انجام شده و طرح اجرایی این کار نیز تدوین شده است.

وی ادامه داد: اگر بتوان هماهنگی های لازم برای پرواز هواپیماهای مخصوص این کار در شمال تهران انجام گیرد، می توان امیدوار بود که در ماه‌های آینده بتوان پروازهایی را با هماهنگی موسسه تحقیقات آب در بارور نمودن ابرهای شمال تهران انجام داد که بارشهایی در حوضه های آبریز سد کرج، لتیان، لار و طالقان صورت گیرد.

ارتقایی گفت: تکنولوژی باروری ابرها که در ایران وجود دارد بر این اساس است که باید حتما ابری وجود داشته باشد تا بارور کردن صورت گیرد، اما در دنیا روشهای پیشرفته تری وجود دارد که بدون وجود ابر و با رطوبت، بارندگی صورت می گیرد.

وی اظهار داشت: در تهران حتما باید شرایط جوی تغییر کند و ابری در آسمان باشد تا بتوان آن را بارور کرد، حتی اگر این ابرها باران زا نباشند می توان با پرواز هواپیما و شلیک یدید نقره در داخل ابرها، آنها را بارور کرد.

به گفته ارتقایی، در محدوده استان تهران یا شهر تهران، تبعا باید میان دو دستگاه متولی کار هماهنگی لازم به عمل آید. بر همین اساس، همکاران در تلاش هستند که این هماهنگی ها را کسب کرده و مجوزهای لازم را اخذ کنند تا در شرایط مناسب، پروازها صورت گیرد.

وی تصریح کرد: مجری برای این طرح وجود دارد که با همکاری موسسه تحقیقات آب، در تلاش است تا هماهنگی های لازم برای اخذ مجوز صورت گیرد.

وضعیت بارشها در تهران

وی اظهار داشت: از ابتدای مهرماه تاکنون همزمان با آغاز سال آبی جدید، میزان بارندگی در تهران 37.5 میلی متر بوده است که در مقایسه با سال گذشته، 38 درصد و نسبت به متوسط درازمدت 20 درصد کاهش نشان می دهد.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران افزود: در استان تهران 9 دشت وجود دارد که بخشی از آن مشترک با استانهای همجوار بوده و بخش دیگر در حوزه استان تهران و البرز واقع شده است؛ البته هنوز تقسیماتی به دلیل ایجاد استان البرز صورت نگرفته است.

وی در خصوص میزان ورودی آب سدها تصریح کرد: از ابتدای سال جاری آبی تاکنون، حجم ورودی آب به سدهای تامین کننده آب استان تهران در مقایسه با سال گذشته حدود 33 درصد کاهش داشته است. البته باید توجه داشت که آنچه پشت سدها جمع می شود را می توان به عنوان ذخیره آبی تلقی کرد.

به گفته ارتقایی، مجموع آبی که در مخازن سدهای استان تهران وجود دارد، بالغ بر 490 میلیون مترمکعب است که در مقایسه با سال 88 که 550 میلیون مترمکعب بوده است، حدود 60 میلیون مترمکعب کاهش داشته است.

هشدار کمبود آب در 6 ماه آینده

وی اظهار داشت: به طور طبیعی با کاهش 33 درصد ورودی مخازن سدها و با توجه به کسری 60 میلیون مترمکعبی آب پشت سدها نسبت به سال گذشته، اگر روال به همین روند ادامه یابد، اگرچه ممکن است پاییز و زمستان را پشت سر بگذاریم؛ ولی در 6 ماه آینده ما کمبود آب داریم.

به گفته ارتقایی، در 2 سال گذشته رژیم بارندگی در بسیاری از نقاط استان تهران بر خلاف اینکه در پاییز و زمستان خوب بوده، اما تغییر کرده است؛ به این معنا که در 2 سال گذشته عمده بارندگی ها در فروردین و اردیبهشت صورت گرفته و این روند در سال 88 و 87 تکرار شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران ابراز امیدواری کرد که علیرغم پاییز خشک، در زمستان و ماه باقیمانده از پاییز بارندگی خوبی در کشور صورت گیرد، چراکه بارندگی بهار معمولا به شکل برف نیست و برف به عنوان ذخایر باقی می ماند. به این معنا که بارندگی برف در زمستان، برای تهران حیاتی است و بارندگی هایی که در فصل بهار صورت می گیرد، در نهایت می تواند میزان نیاز تهران در تابستان را برطرف کند و ذخیره ای باقی نمی گذارد....../تحلیل:عصرایران