اخبار
2 دقیقه پیش | عکس: استهلال ماه مبارک رمضانهمزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ... |
2 دقیقه پیش | تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریموزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که میتواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام میشود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ... |
هزینه گرانترین فیلم تاریخ سینمای ایران
فیلم «محمد (ص)» در شهرک سینمایی پیامبر اعظم که در 55 کیلومتری شهر قم قرار دارد فیلمبرداری شد. در این شهرک ماکتی از شهرهای مکه و مدینه با مشخصات ۱۴۰۰ سال قبل و در اندازه یک به یک (مختصات واقعی) طراحی و ساخته شده است.
براساس آمارهای منتشر شده، این فیلم را پرهزینهترین فیلم تاریخ سینمای به حساب میآورند و تاکنون برآوردهایی به مراتب بیشتر از فیلم پرهزینه «رستاخیز» درباره هزینه تولید این سه گانه سینمایی مطرح شده که قرار است دو بخش دیگرش در آینده ساخته شود.
بخشی از هزینههای صرفشده برای ساخت این اثر سینمایی بهواسطه حضور گروهی از برجستهترین متخصصان سینمای جهان به وجود آمده است. فیلمبرداری این اثر سینمایی در چند کشور جهان انجام شده و قرار است به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی نمایش داده شود.
در کنار ویتوریو استورارو مدیر فیلمبرداری این پروژه عظیم، حمید خضوعی ابیانه هم به عنوان فیلمبردار حضور دارد. میلژن کرکا کلژاکویچ، طراح صحنه و دکور مشهور جهان هم برای این فیلم به خدمت گرفته شده است. طراحی گریم، جلوههای ویژه کامپیوتری، جلوههای ویژه میدانی اثر را هم جمعی از بهترین متخصصان جهان انجام دادهاند.
تحقق بودجه 30 میلیون دلاری؟
درحالیکه پروژه سینمایی «محمد(ص)» واپسین مراحل تولید را پشت سر میگذارد، برخی اخبار حکایت از تکاپوی برخی کشورهای عربی برای ساخت فیلمی با همین مضمون با همراهی هالیوود دارد که همزمانی احتمالی رونمایی از این دو پروژه جالب توجه خواهد بود. درباره رقم بودجهای که تاکنون برای این فیلم خرج شده حرف و حدیثهای زیادی مطرح شده است.
در روزهای آغاز مراحل ساخت این فیلم اسکریندیلی خبری منتشر کرد و نوشت که مجید مجیدی فیلمساز نامدار ایرانی در عرصه جهانی در تدارک ساخت فیلمی درباره پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) با بودجه 30 میلیون دلاری است. انتشار همین خبر هم کافی بود تا رسانههای داخلی پیگیر صحت و سقم خبر شوند، بهخصوص که رقم اعلامشده در خبر اولیه به نسبت ارقام معمول در روند تولید در سینمای ایران رقمی نجومی محسوب میشد! منبع اصلی خبر اما خود مجیدی بود.
کارگردانی که برای دریافت جایزه «ابن عربی» راهی شهر مورسیا زادگاه این متفکر اسلامی شده بود و همان جا برای نخستین بار آغاز رسمی مراحل اجرایی این پروژه سینمایی را اعلام کرده بود.مجید مجیدی بعد از انتشار خبرهای متفاوتی درباره بودجه این فیلم گفتههای قبلی خودش را به گونهای دیگر مطرح کرد. او گفت برای جهانی شدن چنین کارهایی از همان ابتدا باید سعی در جذب همه سرمایههای داخلی و خارجی مناسب داشت.
مجیدی نکته مهم درباره سرمایهگذاری برای این اثر را بازگشت سرمایه دانست و تاکید کرد: این فیلم با توجه به استاندارد موردنظر و گستردگی مخاطبان میتواند سطحی از سرمایهگذاری را منطقی کند و از بهترین مصادیق همسویی دغدغههای فرهنگی – اعتقادی با توجیه اقتصادی باشد. برای تامین چنین بودجهای در کنار رایزنیهای بینالمللی در داخل هم باید ارگانی خاص عهدهدار پروژه میشد.
برهمین مبنا در پروانه ساخت پروژه در مقابل نام تهیهکننده عنوان موسسه سینمایی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی درج شد. موسسهای که بعدها با افتتاح و ثبت رسمی شرکت سینمایی «نور تابان» هویت روشنتری پیدا کرد. این شرکت بهعنوان تهیهکننده و سرمایهگذار، تولید فیلم سینمایی «محمد(ص)» ساخته مجید مجیدی را برعهده دارد.
شهرک سینمایی نور وابسته به این شرکت که مکان ساخت دکورهای این فیلم سینمایی است، در نزدیکی شهر مقدس قم واقع شده و با بیش از 100 هکتار وسعت بهعنوان بزرگترین شهرک سینمایی مربوط به دوران زندگی پیامبر عظیمالشان اسلام(ص) در جهان شناخته خواهد شد.
ویدیو مرتبط :
پرهزینه ترین فیلم تاریخ سینمای ایران
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
بلیت ۱۳ هزار تومانی برای گرانترین فیلم تاریخ سینمای ایران
اخبار فرهنگی - چالش بزرگ بر سر راه اکران «رستاخیز»؛
بلیت ۱۳ هزار تومانی برای گرانترین فیلم تاریخ سینمای ایران
پروانه نمایش فیلم سینمایی «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش صادر و قرارداد پخش فیلم نیز با حضور هنری منعقد شد که نمایش این فیلم به عنوان گرانترین فیلم تاریخ سینمای ایران ـ با توجه به تکمیل نشدن فیلم محمد (ص) ـ با چالش جدی روبهروست و نگرانی درباره احتمال فروش رفتن یا نرفتن این فیلم افزایش یافته، چرا که برآورد بهای بلیت این فیلم با اقتصاد مردم نسبتی ندارد.
به گزارش «تابناک»، پروانه نمایش فیلم سینمایی «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش صادر شد تا این فیلم به رغم حذف بخشهایی از تصاویر اصحاب امام حسین (ع)، همچنان با سکانسهایی که چهره حضرت عباس (ع) در آنها کاملاً مشخص است و حذفشان ناممکن بوده، اکران شود؛ رخدادی که بعید به نظر میرسید تحقق یابد، ولی فتوای یکی از عالیترین مقامات سیاسی و مذهبی کشور به همراه فتوای یکی از مراجع تقلید عراق به همراه سلسله نشستها با علما و مراجع راهگشا بود.
حوزه هنری سازمان تبلیغات به عنوان دارنده بزرگترین و وسیعترین مجموعه سالنهای سینمای کشور، ایدهآلترین گزینه برای اکران «رستاخیز» در ایران بود و همین اتفاق نیز رخ داد تا گرانترین فیلم تاریخ سینمای ایران که رنگ اکران را میبیند، بتواند از بیشترین وسعت دسترسی برای مخاطبانش بهره ببرد و بر گستره تماشاچیان این اثر افزوده شود؛ اما آیا برخورداری از این وسعت، منجر به حضور گسترده مخاطب و رقم خوردن فروشی بسیار بالا ـ دستکم ۱۰ میلیارد تومان ـ خواهد شد؟
آنچه مسلم است، نمایش چهره حضرت عباس (ع) و کیفیت تصویر و موسیقی و جلوههای ویژه و... این فیلم آنچنان بالاست که شاید هر بیننده حرفهای را ترغیب کند که به دیدن این اثرِ تحسین برانگیز و در تزار جهانی بنشیند و از دیدنش لذت ببرد.
تدوین فیلم سینمایی «رستاخیز» توسط «طریق انور» تدوینگر معروف و نامزد دریافت اسکار (برای فیلم سینمایی سخنرانی پادشاه) در لندن انجام شده است. موسیقی فیلم توسط «استیفن واربک» Stephen Warbeck آهنگساز برجسته و برنده اسکار برای موسیقی فیلم «شکسپیر عاشق» صورت گرفته و همه مراحل فنی این فیلم در استودیو «مولینر» لندن صورت پذیرفته است.
تماشاچی حرفهای در پایتخت نیز حداکثر شش هزار و پانصد تومان بابت بلیت سینما در بهترین سالنها هزینه میکند و نه بیشتر و همین بهای بلیت نیز باعث میشود در روزهای سه شنبه که بلیت سینما نیمبهاست یا روز گذشته (۲۱ شهریورماه) به عنوان روز ملی سینما که باز هم بلیت سینما نیم بها بود، جا برای سوزن انداختن در سالنهای سینما نباشد.
در این شرایط، اگر قرار باشد فیلم «رستاخیز» اکران شود، به واسطه زمان حدود ۱۶۰ دقیقهای باقی مانده از فیلم، امکان اکران در یک سانس را ندارد و سینماهای حوزه هنری باید برای فروش بلیت، اقدام به تبدیل دو سانس به یک سانس کنند.
بدین ترتیب، منطقی است که بلیت سانسهای نمایش «رستاخیز» نیز معادل دو سانس اکران باشد و در واقع اگر قرار باشد «رستاخیز» را در سینما آزادی ببینید، باید بلیت ۱۳ هزار تومانی بخرید که عددی سنگین است و این عدد وقتی سنگینتر است که در تعداد اعضای خانوار ضرب میشود.
البته حوزه هنری میتواند پول یک سانس را برای فیلمی با مدت زمان دو سانس از مردم بگیرد و در واقع عملاً بلیت نیم بها بفروشد که طبیعتاً به معنای ضرر این نهاد خواهد بود و در عین حال، برآورد مورد انتظار برای فروش این فیلم تحقق نخواهد یافت و به همین دلیل نیم بها کردن بلیت این فیلم نیز به همین سادگی شدنی نیست.
این چالش بزرگ در حالی بر سر راه اکران «رستاخیز» وجود دارد که بنا بر اعلام پیشین تهیه کننده «رستاخیز»، این فیلم باید مدتی پیش از محرم در سینماها اکران شود و دقیقاً همزمان با محرم اکران نمیشود تا همچون فیلم درخشان «روز واقعه» به واسطه نرفتن مردم به سینما در روزهای محرم، در گیشه شکست نخورد و مخاطبش را پیش از این ایام یافته باشد.
بنابراین با توجه به آنکه نخستین روز ماه محرم ۱۴۳۵ هجری قمری، مصادف با چهارم آبان ماه ۱۳۹۳ خواهد بود، طبیعتاً برای اجرای برنامه اکران اعلام شده، باید حداکثر تا آغاز مهرماه، شاهد اکران سراسری رستاخیز در ایران باشیم اما آیا تا آن زمان برای چالش بلیت فروشی این فیلم که تقریباً رویدادی بیسابقه در سینمای ایران به شمار میرود، راهکاری منطقی اندیشیده خواهد شد؟
اخبار فرهنگی - تابناک