اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هزینه سفره افطار یک خانوار ایرانی


جایی برای نگرانی نیست، این وعده را هر ساله در آستانه ماه رمضان می‌دهند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد هزینه سفره افطار یك خانوار چهار نفره ایرانی برای ماه رمضان روزانه دست‌كم ١٨ هزار و ١٨٣ تومان خواهد بود و این عدد برای كل ماه ٥٤٠ هزار تومان برآورد می‌شود.

روزنامه اعتماد: جایی برای نگرانی نیست، این وعده را هر ساله در آستانه ماه رمضان می‌دهند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد هزینه سفره افطار یك خانوار چهار نفره ایرانی برای ماه رمضان روزانه دست‌كم ١٨ هزار و ١٨٣ تومان خواهد بود و این عدد برای كل ماه ٥٤٠ هزار تومان برآورد می‌شود.

این میزان هزینه البته بدون در نظر گرفتن هزینه‌ای است كه خانواده‌ها برای شام و سحری خود خواهند داشت. ضمن آنكه ارقامی كه برای هزینه خانوار در نظر گرفته شده؛ متوسط میزان مصرف در خانوارهای طبقه متوسط است. چه بسا این سبد هزینه برای خانوارهای دهك‌های بالا با ارقام بسیار بیشتر و برای خانوارهای دهك پایین رقم‌هایی به طور حتم ضعیف‌تری را به دست خواهد داد. از این رو طبق محاسبه میانگین مصارف خانوار طبقه متوسط، تنها وعده افطار هزینه ٥٤٠ هزار تومانی در طول یك ماه برای خانواده‌ها هزینه در بر خواهد داشت.

در حالی كه بازار طلا و سكه خود را آماده می‌كند در ماه پیش رو با ركود دست و پنجه نرم كند، بازار خوراكی‌ها در ایران از همین حالا با افزایش قابل توجه مشتری روبه‌رواست.

 ماه مبارك رمضان، مصرف برخی كالاهای خاص را افزایشی قابل توجه می‌دهد و سفره‌های افطار بازار خرده فروشی را با تغییری جدی روبه‌رو می‌كند. هر چند در سال‌های اخیر سایر بخش‌ها مانند سینماها، استخرها و... نیز آماده تغییراتی در ماه مبارك رمضان می‌شوند اما هنوز بخش مهمی از اقتصاد رمضان در بازار خرده‌فروشی می‌گذرد و بسیاری بر این باورند كه كنترل قیمت‌ها در این دوره زمانی می‌تواند مانع از افزایش هزینه‌های خانوار شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد امسال اما بازار ماه رمضان با تغییری جدی نسبت به سال‌های قبل روبه‌روست. گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تخفیف‌دار در سطح شهرهای بزرگ تا حدی شكل ارایه كالاها را تغییر داده است. با توجه به این نكته می‌توان چنین نتیجه گرفت كه بازار ماه مبارك رمضان امسال زیر سایه تخفیف‌ها فرصت نفس كشیدن به سفره‌های افطاری خانوارها را می‌دهد.

امسال نیز مانند سال‌های گذشته، فعالان بخش اصناف، افزایش نرخ مواد خوراكی را رد می‌كنند یا آن را اندك می‌خوانند اما با تمام این وعده‌ها وقتی ماه روزه‌داری آغاز می‌شود، این وعده‌ها محقق نمی‌شوند. هر چند ابراهیم درستی، نایب‌رییس اتاق اصناف ایران به مردم اطمینان داد كه مواد غذایی به میزان كافی در ماه مبارك رمضان وجود دارد و بازار در این ماه با ثبات قیمت‌ها روبه‌رو خواهد بود.

 همچنین فروش‌های فوق‌العاده و تخفیف پنج تا ٢٠ درصدی اقلام مورد نیاز این ماه از سوی اصناف اعمال می‌شود. علاوه بر این، معاون وزیر جهاد كشاورزی اعلام كرد: هیچ نگرانی بابت تامین گندم و نان برای ماه رمضان وجود ندارد و هرگونه اعمال تغییر در سهمیه آرد نانوایی‌ها یا تغییر ساعت كار آنها با تصمیم كارگروه‌های استانی است.

علی قنبری، مدیرعامل شركت بازرگانی داخلی در این خصوص گفت: اگر در ماه مبارك رمضان میزان نیاز خبازی‌ها برای تولید نان افزایش یابد سهمیه نانوایی‌ها نیز براساس تصمیمات و مصوبات كارگروه‌های استانی افزایش می‌یابد. هیچ تغییر قیمتی در ماه رمضان در زمینه آرد و نان انجام نخواهد شد و نظارت بر نانوایی‌ها در این ماه افزایش پیدا خواهد كرد.

هزینه سفره افطاری


محاسبه اقلام مصرفی مورد نیاز یك خانوار چهار نفری طبقه متوسط برای وعده‌های مختلف غذایی در این ماه، هزینه سفره افطاری هر روز را نمایان می‌كند. برای این محاسبه، میزان آش مصرفی ١٥ كیلوگرم، حلیم ١٥ كیلوگرم، نان سنگك ٦٠ عدد، چای یك بسته نیم كیلوگرم، قند دو كیلوگرم، شكر دو كیلوگرم، چهار كیلوگرم زولبیا و بامیه، هشت كیلوگرم سبزی و خرما چهاربسته به پیش فرض در نظر گرفته شد.

با محاسبه ارقام جدول فوق، به نظر می‌رسد هزینه سفره افطار ماه رمضان برای هر خانوار چهارنفره، دست‌كم ٥٤٥ هزار و ٥٠٠ تومان خواهد بود. به بیان ساده‌تر هر خانوار ایرانی، تنها برای سفره افطار، بدون احتساب مصرف میوه، سحری یا شام، به شكل روزانه باید ١٨ هزار و ١٨٣ تومان هزینه كند.

تخفیف‌ اقلام پرمصرف

ابراهیم درستی، نایب‌رییس اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه مواد غذایی به وفور در بازار وجود دارد و نیز میزان عرضه و تقاضا با هم مطابق است، گفت: اصلا جای نگرانی در ارتباط با تامین غذایی در ماه مبارك رمضان وجود ندارد و مغازه‌داران با برپا نكردن نمایشگاه ضیافت به فروش فوق‌العاده تشویق شده‌اند.

درستی در مورد قیمت اقلام مصرفی مردم در این ماه، خاطرنشان كرد: قیمت برنج، مرغ و لبنیات تغییری نخواهند داشت و وضعیت بازار از ثبات نسبی برخوردار است. علاوه بر این در مورد گوشت قرمز نیز طی هفته جاری تصمیم‌گیری می‌شود؛ هرچند به نظر می‌رسد قیمت این محصول پروتیینی نیز دستخوش تغییر نخواهد بود.

وی همچنین از مدنظر قرار گرفتن فروش‌های فوق‌العاده توسط مغازه‌داران در این ماه خبر داد و گفت: مغازه‌داران زیر نظر اتحادیه‌های خود مجوز فروش فوق‌العاده را خواهند گرفت و بین پنج تا ٢٠ درصد تخفیف اعمال می‌كنند.

نایب‌رییس اتاق اصناف ایران همچنین درباره وضعیت خرما و وجود نگرانی‌هایی در زمینه تازه نبودن خرمای عرضه شده در ماه مبارك رمضان، گفت: با توجه به اینكه فصل برداشت خرما نیست محصول موجود در انبارها توزیع می‌شود اما در زمینه عرضه و قیمت نگرانی وجود ندارد، چرا كه نیازهای مردم در این ماه تامین خواهد شد.

افزایش هشت درصدی نرخ میوه و سبزی در ١٥ روز

بازار میوه و تر‌بار كشور، از ابتدای سال جاری، بازار باثباتی بوده و نوسانات قیمتی در آن نسبت به سال‌های گذشته كمتر بوده است. كارشناسان معتقدند یكی از مهم‌ترین علل این ثبات، عرضه كافی میوه و سبزیجات به بازار بوده و علت دیگر هم ركودی است كه اقتصاد كشور را فرا گرفته است. مقایسه آخرین گزارش خرده فروشی بانك مركزی كه نرخ خوراكی‌ها در تهران را تا ٣١ اردیبهشت‌ماه با قیمت میوه و دیگر اقلام خوراكی در روز گذشته انجام داده، نشان‌دهنده افزایش قیمت بسیاری از این اقلام در پانزده روز ابتدایی ماه خرداد است.

 گران‌ترین میوه‌های بازار در حال حاضر نوبرانه‌هایی چون گیلاس، آلبالو و هلو هستند و به گفته بسیاری از فروشندگان میوه، در حال حاضر پرفروش‌ترین میوه‌های بازار هم محسوب می‌شوند. ولی افزایش قیمت میوه‌ها در دو هفته گذشته واقعیتی غیرقابل كتمان است. مقایسه قیمت‌های روز گذشته میوه با آمار ارایه شده از سوی بانك مركزی، در تاریخ ٣١ اردیبهشت ماه، حكایت دارد كه میانگین قیمتی افزایش میوه و سبزی در بازار تهران هشت درصد بود. درواقع می‌توان گفت كه در روزهای خرداد ماه، به ازای هر دو روز، یك درصد قیمت میوه و سبزی گران‌تر شده است.

فروشندگان میوه و تر‌بار معتقدند در روزهای باقیمانده تا ماه رمضان، قیمت برخی میوه‌ها مانند هندوانه باز هم افزایش پیدا كند؛ ولی افزایش قیمت امسال نسبت به سال‌های گذشته كم رمق‌تر خواهد بود.

افزایش ٨٠٠ تومانی قیمت مرغ

نگاهی به دیگر اقلام مصرفی خانوار نشان می‌دهد افزایش قیمت در بازار گوشت و چای و برنج كمتر از بازار میوه و سبزی بوده است. براساس گزارش بانك مركزی، هر كیلو گوشت گوساله بی‌استخوان در بازار تهران و تا آخرین روز اردیبهشت ماه، ٣٥ هزار و ٨٥٥ تومان بود كه این قیمت در حال حاضر به ٣٦ هزار تومان رسید. همچنین نرخ گوشت گوسفندی ٣٨ هزار تومان اعلام شده، حال آنكه در گزارش بانك مركزی نرخ آن ٣٦ هزار و ١٨٨ تومان اعلام شده بود.

گوشت مرغ نیز در مدت مشابه حدود ٨٠٠ تومان گران‌تر شد و از پنج هزار و ٨٨٠ تومان، به ٦ هزار و ٦٠٠ تومان افزایش یافت. برنح ایرانی از كیلویی ٩ هزار و ٩٨٧ تومان به ١٠ هزار تومان رسیده و هر بسته ٥٠٠ گرمی چای بدون آنكه تغییری نسبت به ابتدای ماه داشته باشد، كماكان با نرخ حدود ١٩ هزار تومانی در بازار دست به دست می‌شود.


ویدیو مرتبط :
برآورد هزینه یک سفره افطار در ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هزینه سفره افطار هر خانوار ایرانی در سال 94


برآوردها نشان می‌دهد امسال هر سفره افطار برای یک خانواده ۴ نفره به طور متوسط حدود ۱۷ هزار تومان تمام می‌شود.

خبرگزاری مهر: برآوردها نشان می‌دهد امسال هر سفره افطار برای یک خانواده ۴ نفره به طور متوسط حدود ۱۷ هزار تومان تمام می‌شود.

در حالی‌ که ۴ روز بیشتر به آغاز ماه مبارک رمضان نمانده؛ حال و هوای رمضان، بازار را فرا گرفته است و همه مشغول تامین مایحتاج خود برای پهن کردن سفره‌های افطار هستند.

در این میان، بررسی وضعیت قیمت اقلامی که مردم بیشتر به سراغ آنها در ماه مبارک رمضان می‌روند، نشان می‌دهد هر سفره افطار برای یک خانواده ۴ نفره به طور متوسط ۱۷ هزار  تومان تمام می‌شود. به عبارت دیگر، رمضان امسال برای هر خانواده ۴ نفره ایرانی ۵۰۸ هزار و ۲۰۰ تومان (۳۰ روز) تمام می‌شود.

در ماه مبارک رمضان اقلامی مانند زولبیا وبامیه، آش، حلیم و خرما که شاید در ماه‌های عادی کمتر مورد استفاده خانوار قرار می‌گیرد، به سبد کالایی آنان افزوده می‌شود، همچنین در این ماه هندوانه، ملون و طالبی به پرمصرف‌ترین میوه‌ها تبدیل می‌شوند. البته افزایش قیمت برخی کالاها در سال‌جاری سبب می‌شود که مردم رمضان گران‌تری را نسبت به سال قبل تجربه کنند.

برای اینکه برآورد کنیم یک سفره افطار چقدر تمام می‌شود، باید از وضعیت قیمت اقلامی که در ماه مبارک رمضان مورد استفاده بیشتری قرار می‌گیرند، اطلاع دقیقی داشته باشیم.

برهمین اساس، بررسی‌های میدانی مهر نشان می‌دهد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوشت چرخ‌کرده مخلوط گوساله و گوسفند ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان، خورشتی گوساله ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان، مرغ ۶۶۰۰ تومان، هر بسته ۶ عددی تخم مرغ ۲۸۰۰ تومان، شیر استریل ۱.۵لیتر ۲.۵درصد چربی ۴۲۰۰ تومان، شیر نایلونی ۱.۵درصد چربی ۱۳۵۰ تومان، پنیر خامه‌ای ۱۰۰ گرمی ۱۲۰۰ تومان، پنیر پاستوریزه فنا ۱۵درصد چربی ۳۶۰۰ تومان، هر کیسه ده کیلویی برنج پرمحصول ۷۲هزار تومان، طارم دمسیاه ۵ کیلویی ۴۷هزار و ۵۰۰ تومان، طارم معطر ۱۰ کیلویی ۸۰ هزار و ۷۵۰ تومان، هاشمی درجه یک ۵ کیلویی ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان، شیرودی ۵ کیلویی ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان، علی کاظمی ۱۰ کیلویی ۷۹ هزار تومان، هندی سوپرباسماتی ۹ کیلویی ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان و رمضانی ۵ کیلویی ۳۶ هزار و ۹۰۰ تومان است.

هر بطری روغن مایع ۸۱۰گرمی آفتابگردان ۴۹۰۰ تومان، قیمت هر بسته شکر ۹۰۰ گرمی ۲۴۰۰ تومان، شکر ۱۷۰۰ گرمی ۵۶۳۰ تومان، هر بسته خرما درجه یک نیز ۷۲۰۰ تومان و هر بسته خرما درجه دو نیز ۳۵۰۰ تومان است،   همچنین قیمت هرعدد نان بربری ساده ۶۵۰ تومان و نوع خشخاشی آن ۱۰۰۰ تومان است. قیمت هر عدد نان سنگگ ۸۰۰ تومان و نوع خشخاشی آن نیز ۱۰۰۰ تومان است؛ قیمت هر بسته چای ۵۰۰ گرمی نیز بسته به نوع آن متفاوت و بین ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان است.  قیمت طالبی بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان، ملون از ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان و هندوانه ۱۳۰۰ تومان است؛ هرکیلوگرم سبزی خوردن نیز در مغازه‌ها ۲۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

براساس این گزارش طبق گفته علی بهره‌‌مند، رئیس اتحادیه قنادان، قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه یک ۹۶۰۰ تومان و درجه دو هر کیلوگرم ۹۱۰۰ تومان تعیین شده است، همچنین علی محمدی، رئیس اتحادیه حلیم عنوان کرده است: قیمت هر کیلوگرم حلیم معجون از سوی اتاق اصناف ۱۰ هزار تومان تعیین شده است، همچنین هر کیلوگرم حلیم ساده نیز ۹ هزار تومان عرضه خواهد شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آش، حلیم، کباب و غذاهای سنتی تهران با بیان اینکه قیمت آش هنوز نهایی نشده از افزایش حدود  ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت آن خبر داده است، ضمن اینکه سال قبل آش شله قلمکار ۷۵۰۰ تومان، آش رشته ۷۰۰۰ تومان و هر پرس انواع آش به قیمت ۵۰۰۰ تومان در ماه مبارک رمضان به فروش می‌رسید.

حال با بررسی تاثیر این قیمت‌ها بر سر سفر افطار خانوار می‌توان چنین برآورد کرد: هر خانواده ۴ نفره به طور متوسط در ماه مبارک رمضان  ۲ کیلوگرم گوشت چرخ‌کرده، ۳ کیلوگرم گوشت خورشتی، ۲ کیلوگرم زولبیا و بامیه، ۲ کیلوگرم حلیم، یک کیلوگرم آش، ۱۵ کیلوگرم سبزی، ۱۵ کیلوگرم هندوانه، ملون و طالبی، ۱۰ کیلوگرم برنج، ۴ لیتر شیر، ۴ بسته پنیر، ۴ بسته خرما، یک بسته چای، یک بسته شکر، ۳۰ عدد نان بربری، ۳۰ عدد نان سنگگ و ۲ لیتر روغن مصرف می‌‌کنند؛ بنابراین اگر در ۴ روز آینده افزایش قیمتی در هیچ یک از کالای مذکور رخ ندهد، با یک سرانگشتی می‌توان فهمید که رمضان امسال برای هر خانواده ایرانی ۵۰۸ هزار و ۲۰۰ تومان ( ۳۰ روز) تمام می‌شود.