اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هزینه جراحی قلب به اندازه دیه كامل!


در یکی دو ماه اخیر قیمت انواع تجهیزات و خدمات بیمارستانی، آزمایشگاهی، تصویربرداری پزشکی و...، از 100 تا 300 درصد بالا رفته و همین مسئله هزینه‌های درمانی را به شدت افزایش داده است.

خبرگزاری مهر: در یکی دو ماه اخیر قیمت انواع تجهیزات و خدمات بیمارستانی، آزمایشگاهی، تصویربرداری پزشکی و...، از 100 تا 300 درصد بالا رفته و همین مسئله هزینه‌های درمانی را به شدت افزایش داده است. این در حالیست که بیمه ها چندان به افزایش قیمت ها توجه ندارند و بخش زیادی از این هزینه‌ها را بیمار پرداخت می‌کند.

افزایش هزینه‌های پزشكی آن چنان بالا رفته است كه عمل جراحی دریچه میترال قلب در سال گذشته 60 میلیون تومان هزینه داشت اما این عمل اكنون حدود120 میلیون تومان، یعنی چیزی در حدود هزینه دیه كامل مرد در ماه حرام هزینه دارد.


وضعیت نابسامان بازار ارز و عدم تخصیص ارز مرجع برای واردات تجهیزات پزشکی و جراحی، باعث شد تا نرخ هزینه‌های تجهیزات پزشکی و جراحی به شدت افزایش یابد. به طوریکه این رشد قیمتها تاثیر بسزایی در افزایش هزینه‌های درمانی به ویژه آن دسته از بیماریها که نیازمند بستری و جراحی است، داشته است.

دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با عنوان این مطلب که از نظر شاخص پرداخت هزینه‌های سلامت از جیب مردم که بر اساس برنامه چهارم و پنجم می‌بایست به زیر 30 درصد برسد، می‌گوید: متاسفانه در این زمینه رو به عقب حرکت کرده‌ایم و طی 3 سال گذشته سهم مردم از پرداخت هزینه‌های سلامت از 54 درصد به بالای 70 درصد افزایش یافته است.

هزینه جراحی سرطان سینه در سال گذشته 2.8 میلیون تومان كه این رقم در حال حاضر با36 درصد افزایش به3.8 میلیون تومان رسیده است. عمل جراحی دریچه میترال قلب در سال گذشته 60 میلیون تومان بود كه این عمل اكنون 100 درصد افزایش یافته است. بر اساس گزارش‌ها هم اكنون درب یمارستان‌های خصوصی عمل جرای دریچه میترال قلب معادل120 میلیون تومان یعنی چیزی در حدود هزینه دیه كامل مرد در ماه حرام هزینه دارد.

 همچنین یک دوره درمان ناباروری كه تا همین چند ماه پیش با هزینه ای معادل 2 تا 5 میلیون تومانانجام می‌شد اكنون بین 5 تا 10 میلیون تومان خرج دارد كه رشدی 114 درصدی را نشان می‌دهد. هزینه عمل سزارین هم با حدود 80 درصد افزیش در یكسال به 4 تا 7 میلیون تومان رسیده است. عمل سنگ کلیه در سال نود با هزینه ای در حدود 1 تا 3 میلیون تومان انجام می‌شد اما همین عمل در حاضر2 تا 4 میلیون تومان هزینه دارد.دستگاه دیجیتال رادیولوژی از 60 میلیون تومان سال 90 با 150درصد افزایش به مبلغی در حدود 150 میلیون تومان رسیده است.

 در همین مدت پروتز سینه كه زمانی650 هزار تومان بود در حال حاضر با حدود 270 درصد افزایش به 2.4 میلیون تومان رسیده است. هزینه یک دوره درمان بیمار مبتلا به سرطان سینه با هرسپتین با قیمت دلار سال گذشته 50 تا 60 میلیون تومان بود اما حالا همین دوره درمان 200 میلیون تومان تمام می‌شود.همچنین یک بیمار برای درمان دریچه میترال قلب باید 37 هزار دلار پرداخت کند که با قیمت دلار سال گذشته 60 میلیون تومان تمام می‌شد و حالا باید 120 میلیون تومان بابت آن پرداخت کند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد شدید از افزایش هزینه‌های سلامت که به شدت مردم را تحت فشار قرار داده است، معتقد است که دولت نهم و دهم در حوزه سلامت فقط یک جا خوب عمل کرد، آن هم افزایش تعداد تختهای بیمارستانی از 75 هزار تخت به 115هزار تخت بود.به گفته شهریاری، در چنین شرایطی که هزینه‌های سلامت به شدت افزایش پیدا کرده است، کیفیت ارائه خدمات در مراکز درمانی افت می‌کند. همچنین هزینه لوازم مصرفی پزشکی نیز به طور میانگین 245 درصد رشد داشته است.

به طوریکه فیلم رادیولوژی 240 درصد، اکسیژناتور 247 درصد، ونتیلاتور 300 درصد، گاز هلیوم برای ام آر آی 667 درصد، صافی و دستگاه دیالیز 325 درصد و کیسه خون 350 درصد گرانتر شده است.غذای همراه بیمار نیز که تا چند ماه قبل 3000 تومان هزینه داشت در حال حاضر به 5000 تومان افزایش یافته است.ماسک معمولی که در بیمارستانها برای مراقبت از بیماران استفاده می‌شود، از 80 تومان به 230 تومان رسیده است.

این در حالی است که رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به نرخ ارز مرجع برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی که سال گذشته 1050 تومان بود، می‌گوید: حتی اگر ارز مرجع هم به دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص دهند با توجه به اینکه نرخ ارز مرجع امسال به 1226 تومان افزایش یافته است، حداقل 17 درصد افزایش قیمت را به همراه دارد.از سوی دیگر، بررسی‌ها نشان می‌دهد که تامین هزینه‌های درمانی برای افراد کم درآمد و آسیب پذیر جامعه بسیار مشکل بوده و بعضا غیر ممکن است.

 در حالی که به دنبال نوساناتی که در بازار ارز کشور به وجود آمد و باعث افزایش هزینه‌های خرید تجهیزات و لوازم مصرفی پزشکی شد، بالطبع هزینه‌ها درمان بیماریها را بالا برده و در نتیجه آن، همان اکثریتی که تاکنون نیز برای تامین هزینه‌های درمانی دچار مشکل بودند، بیش از پیش گرفتار تامین این هزینه‌ها شده و امکان سقوط آنها به زیر خط فقر، افزایش یافته است.


تشکیل کمیسیون قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی

در این رابطه روز گذشته مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو از تشکیل کمیسیون قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی بویژه برای کالاهایی که ارز مرجع دریافت می‌کنند خبر داد و گفت: موافقت وزیر بهداشت برای تشکیل کمیسیون قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی گرفته شده است و اعضا مشخص شده‌اند. در واقع این کمیسیون همانند کمیسیون قیمت‌گذاری دارو عمل خواهد کرد و از هفته جاری تشکیل جلسه تشکیل می‌دهد.

مهندس سعیدرضا شاهمرادی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مطابق نظر وزارت بهداشت، تجهیزات پزشکی به دو دسته تقسیم شده‌اند، اظهار کرد: گروه نخست تجهیزات ضروری و مورد نیاز بیماران هستند. وسایلی نظیر استنت، بالن و شانت مغزی از این جمله‌اند و اگر ارز مرجع به آنها تخصیص پیدا نکند، هزینه بیمار به شدت افزایش می‌یابد.وی ادامه داد: گروه دوم، تجهیزاتی چون دستگاه‌های بیمارستانی هستند.شاهمرادی با بیان اینکه گروه اول تجهیزات پزشکی در اولویت دوم برای دریافت ارز مرجع قرار می‌گیرند، اظهار کرد: بناست تجهیزاتی که برای ما در اولویت سوم قرار می‌گیرند از ارز مبادلاتی استفاده ‌کنند.

مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: فهرست کالاهایی که بر اساس آن شرکت‌ها می‌توانند از ارز مرجع استفاده کنند، از سوی وزارت بهداشت آماده و ارسال شده است که بانک‌های عامل هم بر اساس آن برای تحویل ارز مرجع اقدام می‌کنند.وی درباره بازه زمانی فعالیت این کمیسیون توضیح داد:‌ تا زمانی که برای واردات ارز مرجع تخصیص می‌یابد، کمیسیون به فعالیت خود ادامه خواهد داد. البته سعی می‌کنیم آن را قانونی و دائمی کنیم.


ویدیو مرتبط :
طپش پرهیجان قلب در یک عمل جراحی باز قلب(پزشکی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فیلم طنز: جراحی قلب


فیلم طنز: جراحی قلب


برای مشاهده ویدئو در گجت های اندرویدی و ios در صورت بروز مشکل هنگام پخش و دانلود ویدئو بر روی PC بر روی دکمه زیر کلیک کنید.


در صورت بروز مشکل در دانلود ویدئو بر روی دکمه کلیک راست کرده و گزینه Save Link as و یا Save target as را انتخاب کنید.