اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هزینه باسواد شدن هر فرد در کشور



اخبار,اخباراجتماعی,سازمان نهضت سوادآموزی


اخبار اجتماعی - هزینه باسواد شدن هر فرد در کشور

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور از عدم همکاری سازمان صدا و سیما برای ترویج آموز‌ش‌های فراگیر سوادآموزی گلایه کرد و هزینه باسواد شدن یک فرد در کشور را ۵۵۰ هزار تومان عنوان کرد.

علی باقرزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: صدا و سیما مکلف شده است با فرهنگ‌سازی مناسب برای جذب بی‌سوادان و آموزش‌های سوادآموزی از طریق شبکه‌های رادیو و تلویزیون همکاری لازم را در اجرای این برنامه معمول دارد.

*سوادآموزی از اولویت‌های اصلی کشور است
باقرزاده با بیان اینکه مکرر با رئیس سازمان صدا و سیما مکاتبه کردیم و حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی هم این موضوع را دنبال کردند، خاطرنشان کرد: درست است که صدا و سیما برای تأمین نیازمندی‌های خودش با مشکلات مالی مواجه است اما به فرموده حضرت امام(ره)، «سوادآموزی از اولویت‌های اصلی کشور و یک جریان فرهنگی است» و نباید آن را به حساب مؤسسات و جاهایی که کار اقتصادی و تبلیغی می‌کنند، گذاشت.

وی افزود: تلویزیون شاید ارزان‌ترین، راحت‌ترین و قابل اعتمادترین رسانه‌ای است که در زندگی تمام خانواده‌ها حضور دارد و افراد می‌توانند ساعت‌ها از آموزش‌ استفاده کنند.

*آموزش‌ها از طریق صداوسیما فراگیرتر است
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش‌ها از طریق صدا و سیما فراگیر و بسیار کم هزینه است، عنوان کرد: می‌توانیم در این باره اطلاع‌رسانی کنیم و در یک ساعت مشخص و روزهای مشخص افراد بی‌سواد بدون اینکه به زحمت بیفتند پای تلویزیون حضور پیدا کنند.

وی با اشاره به پروژه‌ای دیگر در سوادآموزی که با عنوان «خودآموزی» دنبال می‌شود، گفت: برای ایجاد تقویت در افراد اعلام کردیم که اگر کسی با استفاده از فرصت‌هایی که در زندگی دارد مهارت‌های سواد را در حد خواندن و نوشتن و حساب کردن به دست آورد می‌توانیم سرانه باسواد کردن افراد را به خود فرد بپردازیم.

*هزینه باسواد شدن یک فرد در کشور 550 هزار تومان است
باقرزاده با بیان اینکه کمک اقتصادی هم می‌توانیم به فرد بیسواد انجام دهیم، گفت: هم‌اکنون در کشور برای با سوادکردن یک نفر میانگین 550 هزار تومان هزینه می‌کنیم که اگر یک فرد خانواده بیسواد باشد و دیگر اعضا به او آموزش خواندن، نوشتن، حساب کردن و روخوانی قرآن را حتی در حد کلمه کلمه خواندن بدهند، همین هزینه را به آن خانواده می‌دهیم.

وی با بیان اینکه اگر تلویزیون بیاید در کنار این طرح‌ها قرار گیرد بیشتر و درست‌تر آموزش‌ها انجام می‌شود، اظهار داشت: آموزش بزرگسالان یک کار تخصصی است و نمی‌شود هر کسی خواندن و نوشتن بلد بود الزاماٌ بتواند آموزش هم بدهد؛ آموزش حوصله، تخصص، انگیزه و اینکه از کجا آغاز شود نیاز دارد که تلویزیون این کار را می‌تواند انجام دهد.

*امکان ضبط آموزش‌ها در استودیو نهضت سوادآموزی وجود دارد

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در پاسخ به این پرسش که «چرا تلویزیون این همکاری‌ها را انجام نمی‌دهد؟»، گفت: صداوسیما ظرفیت‌های مختلف را به خوبی می‌شناسد و بیاید بگوید شما در فلان برنامه جای می‌گیرید.

وی افزود: هم‌اکنون امکان ضبط با کیفیت بالا و استودیو در سازمان نهضت سوادآموزی وجود دارد و هیچ هزینه‌ای نمی‌خواهیم به آنها تحمیل کنیم به جز پخش در تلویزیون؛ هم‌اکنون با توسعه شبکه‌های استانی واقعاٌ محدودیتی در پخش نیست.

*سوادآموزی در ایران رایگان است و در بسیاری از کشورها هزینه دارد
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «شما چه انتظاری از صداوسیما دارید؟»، خاطرنشان کرد: شاید جزء معدود کشورهایی هستیم که سوادآموزی را رایگان انجام می‌دهیم و سال‌ها در نوبت افراد هم می‌ایستیم که چه زمانی می‌آیند و می‌خواهند باسواد شوند، در صورتی که در بسیاری از کشورها افراد با پرداخت هزینه آموزش می‌بینند.

وی اضافه کرد: آنچه که ما از صدا و سیما توقع داریم عمل به فرمایش رهبر معظم انقلاب و همچنین کمک به سازمان نهضت سوادآموزی برای ایجاد تقاضا با روش‌های درست و هنرمندی تمام است که در افراد یک احساس نیاز شود و یا اینکه فرصت‌هایی در صداوسیما داده شود.

این مقام مسئول ادامه داد: خواسته‌ها و تقاضاهای ما روشن است و باید به نوعی جوسازی علیه بیسوادی در اولویت رسانه باشد، زیرا اگر اینطور نباشد ما همین مسئله را هر سال باید روی دوشمان تحمل کنیم و جلو ببریم چون نظام خیلی متأسفانه با ایجاد محدودیت برای افراد بیسواد موافق نبوده است؛ یعنی بیسواد به خاطر بیسواد بون خسارت نمی‌بیند و هزینه‌ای نمی‌دهد و عمده هزینه را اجتماع می‌دهد و پیامدها را تحمل می‌کند؛ چون سی و چند سال است برای ریشه‌کنی این کار هزینه می‌کنیم.

باقرزاده با بیان اینکه بیسواد به دلیل بیسواد بودن یک فرد آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر است و از طرفی گواهینامه رانندگی‌اش را زودتر می‌گیرد، تسهیلاتش را زودتر می‌گیرد و زودتر تحت پوشش‌های مختلف قرار می‌گیرد، تصریح کرد: همه از وجه آسیب‌رسانی بیسواد غفلت کرده‌اند که این به خاطر بیسواد بودن منشأ بروز رفتارهایی می‌شود که بروز آن به فرهنگ، اقتصاد و سرمایه‌های ملی در آینده و به دیگران در اجتماع و بهداشت خسارت می‌زنند و این خسارت خیلی به چشم بقیه نمی‌آید.
 اخباراجتماعی - فارس


ویدیو مرتبط :
هزینه تمام شده خدمات پولی در کشور بالاست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یک متخصص تغذیه:کاهش مصرف شیر هزینه‌های هنگفتی را بر کشور تحمیل می‌کند



 

مصرف شیر , کاهش مصرف شیر

 

 

یک متخصص تغذیه با بیان اینکه کاهش مصرف شیر و پیامدهای ناشی از آن هزینه‌های هنگفتی را بر کشور تحمیل می‌کند، گفت: شکستگی استخوان، هزینه‌های زیادی را از جمله عکسبرداری، جراحی و غیرفعال شدن فرد برای مدت طولانی در بردارد و بار زیادی را بر دوش خانواده و کشور تحمیل می‌کند.

دکتر علی اکبر سهیلی آزاد در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه در یک برنامه غذایی روزانه طبیعی باید از 2 تا 3 واحد گروه شیر و لبنیات استفاده شود، اظهار داشت: یک واحد از این گروه می‌تواند معادل با یک لیوان معمولی شیر، 30 گرم پنیر، یک لیوان دوغ و یک ظرف کوچک ماست یا نصف لیوان بستنی باشد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: شیر منبع خوبی از نظر پروتئین چرب، ویتامین‌ها و مواد معدنی است به طوری که در هر 100 میلی لیتر شیر حدود 3.5 تا 4 گرم پروتئین وجود دارد که این پروتئین از ارزش بیولوژیک بالایی برخوردار است و به خوبی در دستگاه گوارش هضم و جذب می شود.

وی با اشاره به اینکه شیر و لبنیات حاوی اسیدهای آمینه ضروری است بنابراین یک گروه پروتئین کامل را باارزش بیولوژیک بالا تشکیل می‌دهد، گفت: همچنین 100 میلی لیتر شیر حدود 4 گرم چربی با عنوان منبع انرژی است.

دکتر سهیلی آزاد اظهار کرد: گروه شیر و لبنیات از نظر مواد معدنی نیز حاوی کلسیم، فسفر، منیزیم، سدیم، کلر، پتاسیم و مقادیری آهن و روی است به طوری که در 100 میلی لیتر شیر 120 میلی گرم کلسیم و 90 میلی گرم فسفر وجود دارد بنابراین شیر منبع خوبی از نظر تامین کلسیم و فسفر برای رشد و نمو استخوانها و دندان‌ها است.

وی افزود: همچنین شیر منبع خوبی برای ویتامین A، ویتامین‌های گروه B مانند B1 ،B2 و مقادیری ویتامین B6 نیز هست به طوری که شیر یک غذای کامل برای کودکان در حال رشد، افرادی که دچار پوکی استخوان هستند و افراد میانسال و سالمندان و همچنین برای زنان باردار و شیرده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه یک لیتر شیر به تنهایی 100 میلی گرم کلسیم را شامل می‌شود و یا صد گرم پنیر حدود 500 میلی گرم فسفر دارد، یادآور شد: با توجه به اینکه بدن ما در روز نیاز به حدود 400 میلی گرم کلسیم دارد بنابراین فراورده‌های شیری منبع غذایی بسیار خوب از نظر تامین کلسیم و فسفر برای رشد استخوان‌ها هستند.

دکتر سهیلی آزاد افزود: در صورتی که کلسیم و فسفر و همچنین ویتامین D در دوران بارداری و شیردهی به خوبی تامین نشود ممکن است زنان باردار کلسیم و فسفر استخوان‌ها و دندان‌ها را از دست بدهند به طوری که دندان‌ها در دوران بارداری شل شده و بریزد و این کمبود در نهایت منجر به پوکی استخوان به خصوص در زنان با زایمان‌های متعدد و یا زایمان‌های با فاصله کم می‌شود.

وی تاکید کرد: در دوران رشد نیز کودکان در صورتی که از گروه شیر و لبنیات در حد 2 تا 3 سهم در روز مصرف نکنند ممکن است قد و وزن مناسب سن خود را به دست نیاورند و رشد خوبی نداشته باشند.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه مصرف سالانه شیر در کشورهای صنعتی و پیشرفته بیش از 300 کیلو برای فرد است که این میزان در کشور ما کمتر از 100 گرم در سال است، گفت: این مسئله منجر به بروز پوکی استخوان در زنان و در افراد بالای 40 سال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از پوکی استخوان با عنوان بیماری خاموش یاد می‌شود، اظهار داشت: این بیماری هیچ گونه علائمی ندارد و تنها زمانی که افراد دچار ضربه می‌شوند خود را نشان می‌دهد و در مواقعی که حتی فرد آهسته به زمین می خورند استخوان‌هایش می‌شکند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه کاهش مصرف شیر و پیامدهای ناشی از آن هزینه‌های هنگفتی را بر کشور تحمیل می‌کند، گفت: شکستگی استخوان هزینه‌های زیادی از جمله عکسبرداری، جراحی، غیر فعال شدن فرد برای مدت طولانی در بردارد و بار زیادی را بر دوش خانواده و کشور تحمیل می‌کند.

دکتر سهیلی آزاد اظهار داشت: برای اینکه بتوان نیاز مردم را از نظر شیر تامین کرد باید این ماده غذایی به مقدار زیاد و آسان در اختیار مردم قرار گیرد به طوری که هر چقدر یک ماده غذایی بیش از تقاضا ارائه شود ارزانتر می شود و مردم می توانند نیاز خود را از گروه شیر و لبنیات تامین کنند.

وی افزود: اگر این نوع محصولات کمتر از نیاز مردم باشد قیمت آنها در سطح جامعه افزایش پیدا می‌کند و بسیاری از خانواده‌ها به خصوص خانواده‌های کم درآمد قادر به خرید و مصرف این گروه نمی شوند که منجر به سوء تغذیه افراد می‌شود.

دکتر سهیلی آزاد در پایان خاطرنشان کرد: اختصاص دادن یارانه شیر به خانواده‌های کم درآمد، زنان شیرده و کودکان تا سنین قبل از مدرسه سیاست مناسبی در جهت افزایش مصرف شیر است و سیاست توزیع شیر در مدارس که هم اکنون در حال انجام است نیز از راهکارهای بسیار خوب در این زمینه است..... / خبرگزاری ایسنا