اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هر کسی ایران را دشمن بداند دیدگاه آمریکایی اسرائیلی دارد



 

 

 

هر کسی ایران را دشمن بداند دیدگاه آمریکایی اسرائیلی دارد

 

حزب تحت رهبری البرادعی:

هر کسی ایران را دشمن بداند دیدگاه آمریکایی اسرائیلی دارد

مصرمخالفان مبارک در مصر در پاسخ به اظهارات هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا،هر گونه ارتباط با ایران را رد کردند.

به نقل روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، اخوان المسلمین وجود هر گونه تماس مستقیم یا غیرمستقیم با ایرانی ها را رد کرد.

دکتر رشاد بیومی معاون رهبر اخوان المسلمین با تکذیب تماس با ایران گفت که این تشکل هیچ وقت تماس های خود را با هر طرفی مخفی نکرده است. وی اضافه کرد: مقامات اخوان هر گونه دخالت خارجی در امور داخلی مصر را رد می کنند.

این مقام اخوان المسلمین ادامه داد: نیروهای سیاسی موجود در مصر توان عبور از مرحله موقت و انتقالی را با استفاده از توافق ملی دارند.

از سوی دیگر عبدالجلیل مصطفی هماهنگ کننده انجمن ملی تغییر که محمد البرادعی مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی ریاست آن را برعهده دارد نیز اتهام زنی های آمریکا را حقیرانه توصیف کرد و گفت این مجموعه با هیچ طرف خارجی ارتباطی ندارد.

وی در عین حال گفت: مشکلی در برقراری تماس با هر یک از کشورهای دوست نمی بینم. هر کسی که ایران را دشمن خود بداند در اساس بیانگر دیدگاه آمریکایی – اسرائیلی است که ایران را در چنین جایگاهی می بیند.

هیلاری کلینتون پیش از این در کنگره آمریکا گفته بود ایران تلاش می کند به صورت مستقیم یا غیرمسقیم با نیروهای معترض و مخالف در مصر و دیگر کشورهای عربی ارتباط برقرار کند تا بر نتیجه حوادث این کشور، تاثیر گذار باشد.

وی از وجود تماس های ایران با اخوان المسلمین مصر خبر داده و درباره نوع این ارتباط گفته بود که ایرانی ها از حزب الله لبنان برای تماس با حماس در فلسطین استفاده می کنند که آنها نیز با هم پیمانان خود در مصر ارتباط برقرار می کنند.

حماس که هم اکنون کنترل نوار غزه را در دست دارد به عنوان یکی از شاخه های اخوان المسلمین مصر در فلسطین شناخته می شود...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
دوست و دشمن بداند....

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیدار هیئت‌های عالیرتبه آمریکایی و اسرائیلی با موضوع ایران



اخبار,برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5


اخبار بین الملل -  دیدار هیئت‌های عالیرتبه آمریکایی و اسرائیلی با موضوع ایران

در شرایطی که کمتر از دو هفته دیگر به زمان برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین باقی مانده، اعلام شده که قرار است سوزان رایس، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا برای گفت و گو درباره این مذاکرات با مقامات اسرائیلی به سرزمین های اشغالی سفر کند. سفری که به نظر می رسد با رایزنی های سابق مقامات آمریکایی و اسرائیلی درباره ایران دارای تفاوت هایی باشد.

به گزارش «تابناک»، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی کاخ سفید طی هفته جاری به سرزمین های اشغالی سفر خواهد کرد تا درباره مذاکرات هسته ای پیش رو با ایران، با مقامات رژیم اسرائیل به گفت و گو بپردازد. اعضای حاضر در این تیم و زمان انجام این سفر، بیانگر آن است که نکات مهمی درباره مذاکرات هسته ای در آن طرح خواهد شد.

روزنامه «هاآرتص» می نویسد در این سفر، وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا و سرپرست تیم مذاکره کننده هسته ای این کشور رایس را همراهی خواهد کرد. علاوه بر این، شماری از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا، کاخ سفید، وزارت دفاع و نیز مقامات سازمان های اطلاعاتی آمریکا در هیئت همراه رایس حضور دارند.

در طرف مقابل، سرپرستی هیئت رژیم اسرائیل که میزبانی هیئت آمریکایی را بر عهده دارد، یوسی کوهن، مشاور امنیتی این رژیم خواهد بود. با این حال، قرار است در جریان این سفر، رایس با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل نیز دیدار و گفت و گو کند.

هرچند اخبار دقیقی از دستور کار مذاکرات هیئت های آمریکایی و اسرائیلی در جریان سفر رایس منتشر نشده، اما مقامات ارشد رژیم اسرائیل گفته اند که این سفر با هدف افزایش همکاری و هماهنگی میان واشنگتن و تل آویو در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای صورت می گیرد.

به هر حال، با وجود نبود اخبار و موضع گیری های رسمی، توجه به چند نکته درباره سفر رایس، نشان از اهمیت آن در روند آتی مذاکرات هسته ای ایران دارد:

نخست اینکه هیئت آمریکایی که رایس در هفته جاری ریاست آن را در سفر به سرزمین های اشغالی به عهده خواهد داشت، عالیرتبه ترین هیئتی است که طی سال های اخیر با هدف مشخص بحث درباره مذاکرات هسته ای ایران با مقامات اسرائیلی دیدار می کند.

به طور کلی در چند ساله اخیر، همواره این امر به صورت متداول مشاهده می شد که پس از انجام هر دور از مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5، هیئتی از آمریکا به سرزمین های اشغالی سفر می کرد تا گزارشی از محتوای مذاکرات را در اختیار مقامات اسرائیلی بگذارد. ریاست این هیئت را نیز معمولاً وندی شرمن بر عهده داشت و این مأموریت از سوی مقام بالاتری انجام نگرفته بود.

با این حال، سفر هفته جاری، با توجه به مقام و البته پیشینه رایس و همچنین اعتماد شدیدی که رئیس جمهور آمریکا به وی دارد، نشانگر آن است که اهمیت این سفر برای هر دو طرف بالاتر از دفعات قبل بوده است.

نکته دوم، تفاوت این سفر با سفرهای مشابه قبلی از نظر زمانبندی است. همانطور که اشاره شد، تا پیش از این هیئت آمریکایی «بعد از» انجام مذاکرات و با هدف ارائه «گزارش» از محتوای گفت و گوها انجام می گرفت. اما این بار بر خلاف معمول، مقامات ارشد آمریکایی پیش از انجام مذاکرات به سرزمین های اشغالی سفر می کنند.

بر این اساس، می توان نتیجه گرفت که هدف از این سفر، نه گزارش از روند سابق، بلکه برنامه ریزی برای پیشبرد روند آتی است؛ بدین معنا که مقامات آمریکایی قصد دارند در دیدار با همتایان اسرائیلی خود، نظرات آن ها را درباره توافق هسته ای مطلوب از دیدگاه رژیم اسرائیل جویا شده و به نوعی جمع بندی برای موضع گیری واحد در این زمینه برسند.

آنچه این گمانه را به شدت تقویت می کند، این است که بر اساس اعلام دیپلمات های ارشد ایرانی و غربی، قرار است از دور آتی مذاکرات، روند نگارش پیش نویس توافقنامه جامع هسته ای آغاز شود. بر این اساس، آمریکا قصد دارد نظرات رژیم اسرائیل را درباره این توافق به طور کامل و با جزئیات جویا شده و آن را در روند مذاکرات به کار ببندد. این نکته که مقامات حاضر در هیئت همراه رایس را طیفی از مقامات مربوط به حوزه های مختلف و متنوع تشکیل می دهند، شاهد دیگری بر این مدعاست.

این نکته در مطلب منتشره در روزنامه «هاآرتص» نیز مورد تصدیق قرار گرفته است. این روزنامه می نویسد رژیم اسرائیل آگاه شده که تاکنون پیشرفت قابل توجهی در روند مذاکرات حاصل شده و بخت رسیدن دو طرف به توافق، بیش از چیزی است که مقامات این رژیم پیش از این انتظار داشتند. به همین دلیل، مقامات ارشد اسرائیلی به این جمع بندی رسیده اند که اکنون زمان آن فرارسیده که از طریق کانال های غیررسمی با گروه 1+5 ارتباط برقرار کرده و اطمینان حاصل کنند توافق نهایی به ضرر منافع رژیم اسرائیل نخواهد بود.

به نوشته این روزنامه، یکی از دغدغه های مهم رژیم اسرائیل، تعداد سانتریفیوژهای فعال در ایران است. مقامات اسرائیلی نگرانند که آمریکا نسبت به رسیدن به توافق با ایران «بیش از حد اشتیاق نشان بدهد» و به ایران اجازه دهد تا بخش اعظم سانتریفیوژهای کنونی خود را حفظ کند.

افزون بر این، باید اشاره کرد که یوسی کوهن که سرپرستی هیئت اسرائیلی را در دیدار با رایس بر عهده دارد، اخیراً در جریان سفری سری به چین سفر کرده بود. سفری که گفته می شود هدف اصلی آن، تلاش برای متقاعد کردن مقامات چینی برای همراه شدن با درخواست های رژیم اسرائیل در مذاکرات است.

بر این اساس، می توان انتظار داشت که دور جدید مذاکرات هسته ای شاهد طرح درخواست های جدیدی از سوی آمریکا باشد که در مذاکرات با مقامات اسرائیلی مطرح شده و مورد توافق قرار گرفته است. اینکه این درخواست ها تا چه حد منطقی بوده و اصولاً قابلیت طرح در مذاکرات را داشته باشد یا خیر، موضوع دیگری است که باید اندکی منتظر ماند و مشاهده کرد. 
اخبار بین الملل -  تابناک