اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هر آنچه در دومین ماه ریاست روحانی گذشت


اولین مهمان خارجی روحانی و نیز اولین سفر خارجی او به عنوان رئیس جمهور ایران در شهریورماه اتفاق افتاد.

خبرآنلاین: اولین مهمان خارجی روحانی و نیز اولین سفر خارجی او به عنوان رئیس جمهور ایران در شهریورماه اتفاق افتاد.

در ماه دوم ریاست روحانی بر جمهوری اسلامی ایران حسن روحانی محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه را مسئول رسیدگی به پرونده هسته ای کرد. تا پیش از این دبیر شورای عالی امنیت ملی این مسئولیت را بر عهده داشت.

به صورت کلی می توان شهریورماه را یک ماه پر خبر در حوزه سیاست خارجی دانست. از سفر پادشاه عمان به ایران تا نامه نگاری روسای جمهور ایران و آمریکا و در نیز سفر رئیس جمهور به بیشکک.

مجموعه اقدامات رئیس جمهور در شهریورماه در ادامه می آید:

3 شهریور

سفر پادشاه عمان به ایران

پادشاه عمان به عنوان نخستین میهمان خارجی دولت در راس هیاتی بلند پایه شامل وزیر امور خارجه، وزیر نفت عمان، مشاور عالی فرهنگی و مشاور سیاسی پادشاه همچنین رییس دربار و رییس دفتر سلطان به ایران سفر کرد.

6 شهریور

دیدار با رهبری

حسن روحانی به همراه اعضای کابینه با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. آیت الله خامنه‌ای در این جلسه گفتند: «از سرعت عمل رییس‌جمهور در معرفی کابینه تشکر می‌کنم. این نشانه عزم کار دولت است. رأی بالای مجلس به کابینه، نشانه تعامل مجلس و دولت است. »

13 شهریور

حضورحسن روحانی در چهاردهمین اجلاس رسمی دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری

رئیس جمهور در این سخنرانی درباره شرایط کنونی کشور در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی را تشریح کرد.

14 شهریور

مسئولیت ظریف در قبال پرونده هسته ای

حسن روحانی مسئولیت مذاکرات هسته‌ای با طرف‌های خارجی را، به وزارت امور خارجه محول نمود.

17 شهریور

سفر ظریف به عراق

در این سفر ظریف با نخست‌وزیر عراق و آیت‌الله سیستانی و مراجع نجف دیدار کرد.همچنین روز 13 شهریورتماس‌های تلفنی وزیر خارجه با همتایانش در ارتباط با بحران سوریه ادامه یافت.

19 شهریور

نخستین گفتگوی زنده تلویزیونی رئیس جمهور

رئیس جمهور در این گفت وگو هم درباره وضعیت اقتصادی کشور، مشکلات باقی مانده از گذشته، سیاست خارجی دولت و اقدام های دولت درباره بحران سوریه اشاره کرد و گفت: در همه ارزیابی ها مشکلات اساسی را عمدتاً در دو بخش دیدیم و می بینیم. در بخش اقتصاد و بخش روابط خارجی.

21 شهریور

سفر به اجلاس شانگهای

حسن روحانی به منظور شرکت در حاشیه اجلاس سران سازمان شانگهای به بیشکک پایتخت قرقیزستان سفر کرد. از جمله دیدارهای روحانی در جریان این سفر، دیدار با روسای جمهور روسیه و چین بود.

25 شهریور

نامه نگاری با اوباما

چند روز پیش از سفر حسن روحانی به شصت و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، باراک اوباما به حسن روحانی نامه‌ای نوشت و رئیس‌جمهور ایران به این نامه پاسخ داد. کاخ سفید گفت: «محتوای اصلی نامه اوباما به روحانی را منتشر کرده است. موضوع برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات مربوط به آن، محور اصلی این نامه را تشکیل می‌داده است؛ بنابراین، اوباما نسبت به یافتن راهکاری برای موضوع هسته‌ای ایران ابراز تمایل کرده است.» حسن روحانی نیز درباره نامه گفت: «این می‌تواند قدم‌های کوچکی برای آینده‌ای بسیار مهم باشد.» حسن روحانی در گفتگو با شبکه ان. بی. سی آمریکا، در پاسخ به سوالات آن کاری مجری این برنامه در خصوص مسائل گوناگون از جمله حضور و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مذاکرات هسته‌ای، رابطه با آمریکا و غیره سخن گفت. وی در این مصاحبه گفت لحن نامه باراک اوباما به من مثبت و سازنده بود. همچنین حسن روحانی از داشتن اختیارات تام در مذاکرات هسته‌ای با غرب خبر داد.

28 شهریور

مصاحبه رئیس جمهور قبل ازسفر به نیویورک

حسن روحانی در گفتگو با شبکه ان. بی. سی آمریکا، در خصوص سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مذاکرات هسته‌ای، رابطه با آمریکا و غیره سخن گفت. وی در این مصاحبه گفت: لحن نامه باراک اوباما به من مثبت و سازنده بود. همچنین حسن روحانی از داشتن اختیارات تام در مذاکرات هسته‌ای با غرب خبر داد.


ویدیو مرتبط :
سخنرانی ریاست محترم جمهوری در دومین کنگره 17000شهیدترور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روحانی در ماه اول ریاست بر پاستور چه کرد؟


یک سال از تاریخی که حسن روحانی کلید پاستور را تحویل گرفت، می گذرد.

خبرآنلاین - سید صادق روحانی: یک سال از تاریخی که حسن روحانی کلید پاستور را تحویل گرفت، می گذرد.

حسن روحانی 24 خردادماه توسط مردم به ریاست جمهوری برگزیده شد و دو ماه بعد یعنی در 13 مرداد که رسما در مجلس شورای اسلامی مراسم تحلیف برگزار شد بر کرسی صدارت نشست.

 تقریبا بیش از یک سال از آن روز می گذرد. اگر در روزهای نخست پاسخ انتقادها این بود که هنوز زمان زیادی از روی کار آمدن دولت نگذشته است و باید منتظر اقدامات دولت بود ، اکنون که یکسال می گذرد می توان نگاهی به کارنامه یک سال گذشته داشت.

 به مناسبت نزدیک شدن به ایام هفته دولت خبرآنلاین بنا دارد که هر روز پرونده یک ماه از اقدامات دولت روحانی را بررسی کند. در این بررسی که توسط گروه سیاسی خبرآنلاین انجام می شود صرفا به اقدامات دولت در حوزه سیاست داخلی، خارجی و امنیت ملی پرداخته شده است.

جدول اقدامات دولت در حوزه امنیتی و سیاست خارجی و داخلی در مرداد ماه سال 92

ردیف

تاریخ

اقدام

شرح

1

13 مرداد

تحلیف روحانی در مجلس

این مراسم یکی از باشکوه ترین مراسم های تحلیف تاریخ ایران شد واغلب روسای جمهورهمسایه ایران در این مراسم حضور یافتند

2

14 مرداد

انتصاب معاون اول و رئیس دفتر

اسحاق جهانگیری طی حکمی از طرف حسن روحانی به عنوان معاون اول انتخاب گردید. همچنین وی محمد نهاوندیان را به عنوان رئیس دفتر منصوب کرد

3

16 مرداد

اولین جلسه هیات دولت

اولین جلسه هیئت دولت حسن روحانی برگزار شد. به دلیل اینکه وزرای معرفی شده رئیس جمهور هنوز از مجلس رای اعتماد نگرفته بودند، کابینه با وزرای دولت دهم برگزار گردید. در این جلسه اسحاق جهانگیری و برخی دیگر از وزرای پیشنهادی نیز حضور داشتند.

4

21 مرداد

رای اعتماد به کابینه

حسن روحانی با حضور در مجلس شورای اسلامی از وزیران پیشنهادی خود دفاع کرد. بررسی صلاحیت وزراء تا ۳ روز ادامه پیدا کرد.نتیجه نهایی بررسی و تأیید صلاحیت وزرای پیشنهادی حسن روحانی توسط نمایندگان مجلس اعلام شد. از میان ۱۸ وزیر پیشنهادی ۱۵ نفر تأیید شدند. وزاری آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و ورزش و جوانان رای کافی نیاوردند.

5

26 مرداد

حضور رئیس جمهور در مراسم معارفه ظریف به عنوان وزیر امور خارجه

حضور رئیس جمهور نشان اهمیت سیاست خارجی برای دولت بود. رئیس جمهور در این مراسم اصولی کلی سیاست خارجی دولت یازدهم را تشریح کرد

6

27 مرداد

نخستین نشست هیات دولت با وزرای جدید

نخستین نشست هیات دولت تدبیر و امید به ریاست حسن روحانی برگزار شد. در این جلسه مصوباتی درباره دریاچه ارومیه و بهبود وضعیت معیشت مردم تصویب شد. هیات دولت همچنین تصویب کرد که بانک مرکزی و وزارتخانه‌های مربوط اقدام‌های لازم را برای ترخیص کالاهای اساسی وارده به کشور بویژه تخلیه و ترخیص کشتی‌های حامل کالاهای اساسی را به عمل آورند. همچنین بر اساس دستور رییس‌جمهور، قرار شد دستگاه‌های اجرایی اقداماتی را که می‌توانند در ۱۰۰ روز بر اوضاع و معیشت مردم تاثیر مثبت داشته باشند، ظرف یک هفته به دولت اعلام کنند.از دیگر تصمیمات لغو ۱۰ مصوبه قبلی دولت محمود احمدی‌نژاد بود که پیش از این بحث لغو آنها مطرح شده بود.