اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هروئین چینی هم در راه است؟!



مواد مخدر , هروئین چینی

هروئین چینی هم در راه است؟!

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که در آینده هروئین در کشور چین تولید شود، همان طور که لابراتوارهای تبدیل تریاک به هروئین در مرزهای مشترک ایران با ترکیه و عراق ایجاد شده‌اند.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛‌ طه طاهری در دیدار با معاون دائم دبیرکل کمیسیون ملی مبارزه با مواد مخدر چین، با اشاره به مجاورت دو کشور ایران و چین در کنار بزرگترین منبع تولید مواد مخدر جهان یعنی افغانستان گفت: ایران و چین طی سالیان گذشته، رنج بسیاری را در خصوص تجارت غیرقانونی مواد مخدر و تهدیدات ناشی از آن متحمل شده‌اند.

وی افزود: دو کشور برای کاهش آسیب و خسارت‌های وارد شده، باید همان طور که در سایر زمینه‌ها فعالیت‌های مشترک دارند در امر مبارزه با مواد مخدر نیز به راهکار مناسبی رسیده و آن را در قالب یادداشت تفاهم ‌همکاری، اجرایی کنند و به نتیجه مطلوبی برسند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: نگاهی به 10 سال گذشته نشان می‌دهد که وضعیت تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به محرک‌ها در هر ۲ کشور شتاب بیشتری پیدا کرده و این در حالی است که تلاش‌های فراوانی از سوی دو کشور برای کم کردن حجم این تهدید چه در بخش تعداد معتادان و چه در بخش تجارت غیرقانونی، تزانزیت و شبکه‌های قاچاق انجام شده است.

طاهری با اظهار نگرانی از وضعیت مواد مخدر صنعتی روانگردان در هر دو کشور گفت: شرایط به گونه‌ای می‌رود که در آینده، هروئین در داخل کشور چین تولید شود، همان طور که طبق گزارشهای موجود، لابراتوارهای تبدیل تریاک به هروئین در مرزهای مشترک ایران با ترکیه و عراق ایجاد شده‌اند.

وی در ادامه به مسئله مواد پیش‌ساز تولید هروئین اشاره کرد و افزود: افغانستان صنایع و کارخانجات بزرگ و مدرنی ندارد چه برسد به کارخانجات تولید مواد پیش‌ساز که با این وجود، یک جریان انحرافی در حال شکل‌گیری است؛ چرا که طبق گزارشها به دست آمده طی یک سال گذشته، محموله‌هایی حاوی مواد پیش‌سازی که به افغانستان وارد شده‌اند که همگی تولید چین بوده‌اند.

وی ادامه داد: برای گسترش همکاری‌های دو جانبه باید یادداشت تفاهم همکاری در خصوص تبادل اطلاعات در بخش‌های مبارزه با قاچاق مواد مخدر در افغانستان و کاهش آسیب همچون درمان معتادان، روش‌ها و پروتکل‌های درمانی و چگونگی رفتار با جمعیت سالم جامعه، انجام کار مشترک عملیاتی و اطلاعاتی به‌منظور کنترل دلیوری (ردیابی شبکه‌های قاچاق با هدف شناسایی آنها) توسعه همکاری مشترک در صحنه بین‌المللی و همکاری اطلاعاتی و عملیاتی بر روی قاچاقچیان ایرانی در چین تهیه و به امضاء  طرفین برسد.

وی ادامه داد: دو کشور چین و ایران در دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) و هیئت بین‌المللی کنترل موادمخدر سازمان ملل (‏INCB‏)‏ مواضع مشترکی دارند که باید در برخی موضع‌گیری‌های سازمان‌ ملل و دفاتر آن، کنار یکدیگر قرار بگیرند.

طاهری تصریح کرد: به طور مثال دو کشور نباید اجازه دهند که مصرف مواد مخدر و کشت آن قانونی شود، همچنین بعضی اروپایی‌ها به دنبال آن هستند که مواد مخدر به ابزار سیاسی تبدیل شود و سران بزرگ مواد مخدر مجازات نشوند، در این امر ما نباید اجازه دهیم که مجازات بازدارنده سران مواد مخدر به ابزار ضد حقوق بشری تبدیل شود.

وی بر برقراری رابطه ایران و چین در مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد و گفت: اگر مسئولان مربوطه ایران و چین در بحث مواد مخدر ارتباط مستقیم و بدون واسطه برقرار کنند، همه مسائل مشترک دو کشور در این حوزه حل و فصل خواهد شد، همان طور که ایران با انجام تبادل اطلاعات با ۳ کشور مالزی، تایلند و اندونزی توانست تقریباً ترانزیت مواد مخدر صنعتی را از طریق پروازها به صفر برساند.

وی در ادامه با تأکید بر ارتباط مستقیم مسئولان مبارزه با مواد مخدر دو کشور در حوزه عملیاتی بیان داشت: اگر لازم باشد افسران ویژه مواد مخدر ایران و چین در دو کشور مستقر خواهند شد تا به صورت روزانه با یکدیگر و همچنین مسئولان نظامی و قضایی در ارتباط باشند، ایران نیز به زودی هیئتی متشکل از پلیس، قوه قضاییه و کارشناسان تبادل اطلاعات به چین می‌فرستد تا در حوزه عملیاتی همکاری خود را آغاز کند.

طاهری افزود: ایران آماده هر گونه همکاری متقابل در مبارزه با مواد مخدر با کشور چین است و امیدواریم ظرف یک ماه آینده یادداشت تفاهم همکاری در بحث مبارزه با مواد مخدر به امضاء طرفین برسد./فرارو

 


ویدیو مرتبط :
قاچاق هروئین در Altis Life Arma 3

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شیوع هروئین چینی در ایران



اخبار,اخبار اجتماعی ,هروئین چینی

شیشه از تایلند، ماری جوانا از هلند و كوكائین و روانگردان‌های جدید و تركیبات شیمیایی نیز از كشورهای اروپایی وارد كشورهای همسایه مانند ارمنستان و تركیه شده و از این راه وارد ایران می‌شوند.

آنطور كه یك اظهارنظر جدید نشان می‌دهد قبضه كردن بازار رسمی ایران برای چینی‌ها كافی نبوده و چشم بادامی‌ها هروئین هم به ایران می‌فرستند! روز گذشته در حالی مدیرعامل مركز اقامتی ترك اعتیاد مهراندیشان آفاق از گرایش معتادان به هروئین چینی خبر داد كه بر اساس گفته قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر، اعتیاد اصلی‌ترین معضل اجتماعی حال حاضر ایران است. یوسف دولتی، با اشاره به گرایش معتادان به هروئین چینی از یك سال گذشته تاكنون گفت: متأسفانه این ماده مخدر از مشتقات شیشه بوده و مصرف آن به صورت تزریقی و آسان‌تر از مصرف شیشه است.
 
 مواد مخدر وارداتی به راحتی از كشورهای مختلف وارد ایران می‌شوند. همه می‌دانند كشور افغانستان به دلیل اینكه رتبه اول تولید و كشت خشخاش در دنیا را به خود اختصاص داده بیشترین سهم را در قاچاق ماده مخدر تریاك به ایران دارد. با وجود این، شیشه از تایلند، ماری جوانا از هلند و كوكائین و روانگردان‌های جدید و تركیبات شیمیایی نیز از كشورهای اروپایی وارد كشورهای همسایه مانند ارمنستان و تركیه شده و از این راه وارد ایران می‌شوند. هروئین از دیرباز از همه جای دنیا مخصوصا افغانستان وارد ایران می‌شد، اما بر اساس آخرین بررسی‌ها ایرانی‌ها مخترع كراك هستند. كراك ایرانی كه تلفیق هروئین و شیشه است در واقع یك ماده مخدر جدید و خیلی خطرناك است كه سال 70 شمسی در ایران و توسط یك دانشجوی شیمی ایرانی ساخته شده و به نظرمی رسد تازگی‌ها چینی‌ها با آموختن فرمول ساخت این ماده آن را تحویل خود ایرانی‌ها می‌دهند.

هروئین چینی همان كراك ایرانی است

كراك كه همان هروئین تغلیظ شده است گردی سفیدرنگ و شبیه هروئین است اما درصد نشئگی و تخریب آن به مراتب بیشتر از خود هروئین بوده و اثر تخدیری چندین برابر دارد. با به بازار آمدن كراك دیگر معتادانی كه در گذشته هروئینی و به قول معروف ته خطی بودند كراكی شدند. با این تفاوت كه كراك به سرعت و ظرف مدت زمانی كمتر از پنج سال باعث نابودی كل بدن و بافت‌های داخلی آنها می‌شد.

 

از ابتدای امسال باز هم گرد سفیدرنگ هروئین به دست معتادان رسید. هروئینی كه با آن ماده مخدر هروئین كه در همه جای دنیا وجود دارد و در گذشته هم بین معتادان ایرانی رایج بود تفاوت داشت. این هروئین كه با نام هروئین چینی فروخته و مصرف می‌شود در واقع همان كراك است اما نام هروئین چینی برای ردگم كنی! و به خاطر اینكه برخی معتادان به دلیل آگاهی از عوارض كراك كمتر به مصرف آن تمایل پیدا می‌كردند به بازار آمد، در حالی كه از نظر جنس و عوارض هیچ تفاوتی بین این ماده مخدر با كراك ایرانی وجود ندارد. هروئین چینی در واقع هروئین نیست بلكه همان كراك است كه بانام هروئین چینی به فروش می‌رسد.

دیراطلاعی و كم اطلاعی مسئولان از مواد مخدر جدید

روش‌های ترك مواد مخدر در همه جای دنیا بر اساس اسلوبی علمی و بر مبنای دو روش رایج ترك دارویی و غیردارویی استوار است اما، در ایران در هم آمیختگی این دو روش و اعمال روش‌های سلیقگی برای ترك باعث ایجاد مشكلات زیادی شده است. در درجه اول دستگیری و زندانی كردن همه كسانی كه مصرف شخصی مواد دارند ممكن و درست نیست و از سوی دیگر هیچ اقدامات زیربنایی و پایه‌ای برای ترك كردن این افراد وجود ندارد. همین مساله باعث شده است نظارت درستی هم بربازار تولید و واردات مواد مخدر به ایران وجود نداشته باشد. وقتی یك ماده مخدر وارد كشور می‌شود ماه‌ها بعد تازه مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر متوجه وارد شدن و مصرف این ماده می‌شوند اما دیگر دیر شده و كاراز كار گذشته است.

بحث نظارت دولت‌ها بر بازار مواد مخدر دولتی و در انحصار داشتن یا گرفتن آن از نظر اصول دیپلماسی موضوعی مهم و چالش برانگیز است. همه دولت‌ها با مبارزه با مافیای مواد مخدر و قاچاقچیان سعی می‌كنند مانع فعالیت و كسب سود آنها شوند و حتی برخی دولت‌ها مانند كانادا و به تازگی هم استرالیا برای اینكه نظارت درستی بر مواد مصرفی در كشورشان داشته و جلوی قاچاق آن را بگیرند مصرف برخی مواد مخدر مانند ماری جوانا را در داخل كشور شان آزاد كرده‌اند. همه دولت‌ها سعی كرده‌اند بازار دخانیات، مشروبات الكلی و مواد مخدر را از هر راهی كه شده تحت كنترل و انحصار خود در آورند حتی اگر این راه دادن امتیاز یا آزاد كردن یك ماده مخدر باشد. مصالحی كه اصلی‌ترین آن نترساندن مردم است

یكی از مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره اینكه چرا در ایران مسئولان آخرین كسانی هستند كه متوجه ورود یك ماده مخدر به كشور می‌شوند می‌گوید: این مساله دو دلیل عمده دارد. فرید براتی‌سده تصریح می‌كند: در درجه اول باید بگوییم نه تنها مسئولان دیر متوجه این مساله نمی‌شوند، بلكه به مدد سیستم امنیتی و اطلاعاتی كشور و آزمایشگاه‌های مجهز ستاد برای آزمایش انواع مواد، خیلی هم زود در جریان وارد شدن یا تولید یك ماده مخدر قرار می‌گیرند، اما بنا بر مصالحی كه اصلی‌ترین آن نترساندن مردم و نگران نكردن آنهاست این مساله عنوان نمی‌شود. براتی ادامه می‌دهد: در درجه دوم تا حدوی این مساله درست است، زیرا در ایران اول از همه نیروی انتظامی آن هم در جریان دستگیری افراد متوجه یك ماده مخدر جدید می‌شود و بعد هم كمپ‌های ترك اعتیاد با بررسی احوالات افرادی كه برای ترك مراجعه می‌كنند به این مساله پی می‌برند و در نهایت آن را به ستاد مبارزه با مواد مخدر اطلاع می‌دهند.

براتی معتقد است: كشورهایی مانند سوئیس از جمله كشورهایی هستند كه تجربه موفق مبارزه با مواد مخدر خطرناك و معتادان تزریقی را پشت سر گذاشته و دلیل آن هم ایجاد مراكز رایگان برای معتادان است كه معتادان متجاهر به آنجا وارد شده و مواد مخدر را به صورت رایگان زیرنظر دولت مصرف می‌كنند. براتی می‌گوید: ایجاد این مراكز رایگان هم باعث نظارت بیشتر بر بازار مواد مخدر و جلوگیری از واردات مواد جدید می‌شود و هم باعث می‌شود معتادان بهتر با حمایت‌های دولتی كنار آمده و برای ترك داوطلب شوند. این كارشناس مواد مخدر می‌گوید: در گذشته با اهدای سرنگ و متادون رایگان به معتادان نخستین گام این حركت را پیمودیم اما وقتی در زمانی كه من در ستاد فعال بودم قرار بود این اتفاق سراسری شده و پایگاه‌های رایگان مصرف مواد برای معتادان ایجاد شود مخالفان زیادی مانع آن شدند و این بحث منتفی شد.

 اخبار اجتماعی  -  آرمان