اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هدیه ایران ﺑﻪ دبیرکل سازمان ملل


مجموعه نفیس "ﺗﻤﺎم نهج اﻟﺒﻼﻏﻪ" ﮔﺮدآوری ﺷﺪه توﺳﻂ ﺣﺠﺖ اﻻﺳﻼم ﺳﯿﺪﺻﺎدق ﻣﻮﺳﻮی روز جمعه ﺑﻪ آقای بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد اهدا گردید.

خبرگزاری فارس: مجموعه نفیس "ﺗﻤﺎم نهج اﻟﺒﻼﻏﻪ" ﮔﺮدآوری ﺷﺪه توﺳﻂ ﺣﺠﺖ اﻻﺳﻼم ﺳﯿﺪﺻﺎدق ﻣﻮﺳﻮی روز جمعه ﺑﻪ آقای بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد اهدا گردید.

در این دیدار که با حضور محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد انجام شد، ﺣﺠﺖ اﻻﺳﻼم ﺳﯿﺪ ﺻﺎدق ﻣﻮﺳﻮی ﺗﻮﺿﯿﺤﺎتی را درﺑﺎره ویژگی‌های این کتاب و دیدگاه اسلام و حضرت امیر مومنان علی(ع) درباره مسائل جهانی و به ویژه مسائلی چون توصیه به همزیستی مسالمت آمیز با اقوام و گروه‌ها، رعایت عدالت و انصاف در روابط اجتماعی و سیاسی و حقوق بشر و دفاع از مظلومان به دبیر کل سازمان ملل ارائه داد.

در این ملاقات بخشی منتخب از کتاب نیز که به زبان انگلیسی ترجمه شده بود، تسلیم دبیرکل سازمان ملل گردید و توضیحاتی درباره سخنان گهربار امیرالمومنین توسط سفیر و نماینده دائم کشورمان به بان کی مون ارائه شد.

حجت الاسلام موسوی درباره علت اهدای این کتاب به دبیرکل سازمان ملل خطاب به بان کی مون گفت: از آنجایی که تحقق اهدافی نظیر رعایت حقوق انسان‌ها، برقراری عدالت اجتماعی و استقرار صلح و امنیت جهانی از مهمترین اهداف و اولویت‌های سازمان ملل متحد می‌باشد، توجه به رهنمودها و نکات اساسی مطروحه در نهج البلاغه شامل فرمایشات، توصیه‌ها، دستورات و نامه‌های حضرت علی (ع)، در راه تحقق این اهداف بسیار مفید خواهد بود؛ به ویژه آنکه این دستورات مورد احترام عمیق مسلمانان نیز می‌باشند.

بان کی مون نیز در پاسخ ضمن تشکر از اهدای این کتاب ارزشمند و زحماتی که برای جمع آوری آن کشیده شده است, این رهنمودها را پیام آور صلح و دوستی بین ملت‌ها و اقوام مختلف و راهنمای مسلمانان در مسائل مبتلابه آنها دانست.

گفتنی است حجت الاسلام و المسلمین سید صادق موسوی شیرازی طی بیش از بیست سال تلاش خود برای جمع آوری نسخه کامل نهج البلاغه به ده‌ها کشور مختلف جهان سفر کرده و پس از رجوع به بیش از هستاد هزار کتاب و منابع مختلف در کتابخانه‌های جهان، نسخه کامل تری را در 8 مجلد و به زبان عربی در بیروت به چاپ رسانده است. این کتاب ﺷﺎﻣﻞ ﻓﺼﻞ‌ها و اﺑﻮاب ﻣﺨﺘﻠﻔی ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺧﻄﺒﻪ‌ها، ﺳﺨﻨﺎن، ﺳﻔﺎرش‌ها و ﺗﻮﺻﯿﻪ‌ها، کلمات ﻗﺼﺎر، دﻋﺎها، ﻧﺎﻣﻪ‌ها، ﭘﯿﻤﺎن ﻧﺎﻣﻪ‌ها و وﺻﺎیای ﺣﻀﺮت اﻣﯿﺮاﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ ﻋلی ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم اﺳﺖ.


ویدیو مرتبط :
کفش و جوماغ استقبال از دبیرکل سازمان ملل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران خواستار شد: دبیرکل سازمان ملل متحد بی‌طرفی خود را حفظ کند



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

ایران خواستار شد:

دبیرکل سازمان ملل متحد بی‌طرفی خود را حفظ کند

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک طی نامه‌ای به بان‌کی مون دبیرکل این سازمان از اظهارات منتسب به وی منتشره در روزنامه واشنگتن پست در خصوص برنامه هسته‌یی ایران ابراز تاسف کرد.

محمد خزاعی در نامه خود توجه دبیرکل سازمان ملل را به اظهارات نقل شده از وی در شماره مورخ 27 بهمن ماه سالجاری روزنامه واشنگتن پست تحت عنوان «بان‌کی‌مون گفت: ایران می‌تواند از مذاکرات هسته‌یی در چارچوب سازمان ملل به عنوان پوششی برای ساخت بمب استفاده کند» جلب و تصریح کرد: اگر گزارش روزنامه واشنگتن‌پست درست باشد، مایه تاسف است که دبیرکل سازمان ملل موضعی را در تناقض با وظایف خود و بر خلاف اصول مسلم بین‌المللی درباره ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌یی ایران اتخاذ کرده است.

وی افزود: ظرف چند روز گذشته چند مقام غربی اظهارات نادرستی را در همین چارچوب بیان کرده‌اند و با انتساب اظهارات مشابهی به شخصیت برجسته‌ای مانند دبیرکل سازمان ملل این خطر وجود دارد که به اعتبار جنابعالی در بین کشورهای مستقل لطمه وارد شود.

وی افزود: در همان مصاحبه گفته شده که جنابعالی در جریان سفر شهریورماه سالجاری خود به جمهوری اسلامی ایران از تاکید مقامات ارشد ایران در خصوص صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌یی ایران قانع نشده‌اید. با توجه به این‌که اینجانب در تمامی جلسات جنابعالی با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران حضور داشته‌ام، جای تعجب دارد که قرائتی تحریف شده از محتوای مذاکرات جنابعالی و مقامات ارشد ایران در این مصاحبه ارائه شده است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل ادامه داد: همچنین روزنامه واشنگتن‌پست از بخش دیگری از سخنان دبیرکل سازمان ملل این‌گونه برداشت نموده که شورای امنیت سازمان ملل باید پاسخی محکم، قاطعانه، موثر و سریع در قبال برنامه هسته‌یی ایران نشان دهد. اگر این روایت درست باشد، از دبیرکل سازمان ملل انتظار می‌رود که مراقب اصول عدالت و اعتماد بوده و از مساعی جمیله خود در حل مناقشات و بحران‌های بین‌المللی از طریق دیپلماسی، گفت‌وگو و راه‌های صلح‌آمیز استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: همان‌گونه که جنابعالی مطلع هستید جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 قرار است مذاکرات خود را در تاریخ هشتم اسفند ماه سال جاری در قزاقستان از سر بگیرند. در این مقطع حساس، این گونه موضع‌گیری منتسب به دبیرکل سازمان ملل مغایر با روح حاکم بر فضای قبل از مذاکرات است که باید به طرف‌ها برای پیشرفت و حل اختلاف‌نظرها کمک کرد. برهمین اساس جمهوری اسلامی ایران از دبیرکل سازمان ملل متحد می‌خواهد که بی‌طرفی خود را، که یک رویه طبیعی حاکم بر کار سازمان ملل است، حفظ کند.

وی در پایان نامه خود خاطرنشان کرد: بدون شک بی‌طرفی، شفافیت و انصاف مفروضات کلیدی هستند که بایستی مبنای عملکرد دبیرخانه سازمان ملل متحد باشد.

خزاعی تصریح کرد: تلاش‌های ما باید در این جهت کمک سازمان ملل به دولت‌های عضو برای فعالیت مشترک در حل موضوعات جهانی در یک رویکرد مسوولانه باشد و جمهوری اسلامی ایران آماده است تا در رسیدن به این اهداف کمک کند./ایسنا