اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هدف اول ایران است و هدف دوم سوریه



توصیه جان بولتون به کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا
هدف اول ایران است و هدف دوم سوریه

صحبت‌های نامزدهای انتخاباتی در مورد برکناری اسد از قدرت، واقع‌بینانه به نظر نمی‌رسد. این به معنای لزوم مصالحه با دولت اسد نیست بلکه بدین معناست که اشتباهات اوباما عملا غرب را در شرایطی قرار داده که نمی‌تواند در آینده نزدیک برکناری اسد را تجربه کند.

اخبار,اخبارسیاست  خارجی, نامزدهای انتخاباتی آمریکا


 تروریسم بار دیگر در خاک آمریکا به مردم این کشور حمله کرده است. ایدئولوژی عاملان حمله سن برناردینو با عاملان حملات تروریستی 11 سپتامبر یکسان است. تهدید جهانی این گروه ها را نمی توان به یک مشکل قانونی تقلیل داد، بلکه این تهدیدات جنگ علیه بنیادی ترین اصول آمریکا است.

این فضا نشان می دهد که در سال 2016 امنیت ملی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در شرایطی که تنها یک سال تا پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما باقی مانده است، نامزدهای ریاست جمهوری باید به پایه ریزی سیاست خارجی و سیاست دفاعی خود، بر مبنای واقعیت های بین المللی پیش رو بپردازند.

محیط استراتژیک زمانی که اوباما کاخ سفید را ترک خواهد کرد با محیط فعلی متفاوت خواهد بود. از این رو نامزدهای انتخاباتی باید از تفکر استراتژیک جامع برای درک پارامترهای جهانی برخوردار باشند.

استراتژی های ایده آل گرانه که بر مبنای سناریوهای فرضی بنیان گذارده شده اند، دیگر نمی توانند مفید واقع شوند. صرف انتقاد از عملکرد دولت اوباما هم فایده ندارد. ظهور داعش، از میان رفتن اقتدار حاکمیت های ملی در سوریه و عراق و تداوم برنامه هسته ای ایران، تمرکز بر واقع گرایی بویژه از سوی نامزدهای انتخابات را اجتناب ناپذیر می کند. رئیس جمهور جدید با چند واقعیت مهم در عرصه جهانی رو به رو خواهد بود:

نخست، اوباما برای اینکه بتواند به هدف اعلامی خود یعنی تضعیف و نابودی داعش برسد، اقدامات بسیار ناچیزی انجام داده است. حتی حملات پاریس و سن برناردینو نیز نتوانست رویکرد وی را تغییر بدهد. بدین ترتیب در ژانویه 2017 که رئیس جمهور جدید در کاخ سفید مستقر خواهد شد، داعش به مراتب قوی تر از زمان حاضر است.

دوم، اوباما علی رغم تکرار دعوی لزوم برکناری اسد در سوریه، هیچ اقدامی در این راستا انجام نداده است. اوباما طی سال های اخیر همواره نگران پافشاری بر برکناری اسد و از دست دادن فرصت توافق هسته ای با ایران بوده است.

بعلاوه، اوباما به همراه دو وزیر خارجه خود یعنی هیلاری کلینتون و جان کری همواره تصور اشتباهی از موقعیت روسیه و نفوذ آن در سوریه داشتند. دولت اوباما همواره بر این باور بوده است که روسیه نیز منافع مشابهی در برکناری اسد دارد. اما این گزاره هیچ گاه درست نبوده است. هم اکنون روسیه با احداث پایگاه در لاذقیه، با استفاده از حملات هوایی به تقویت موقعیت اسد کمک می کند.

با ادامه این تحولات، در 2016 شاهد تقویت حضور نظامی روسیه در سوریه خواهیم بود. بعلاوه، ایران نیز می تواند در دوران پسا برجام به بیش از 100 میلیارد دلار منابع مالی دسترسی پیدا کند که به نوبه خود می تواند به تقویت موقعیت نیروهای ایرانی حامی اسد در سوریه و تقویت حزب الله منجر شود.

سوم، تهران تا سال آینده فرصت دارد که برنامه هسته ای خود را پیش ببرد. گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که برنامه هسته ای ایران تا سال 2003 دارای برخی از ابعاد نظامی بوده است. این گزاره پیشتر نیز در گزارشهای سرویس های اطلاعاتی آمریکا ارائه شده بود. این واقعیت نشان می دهد که تا چه اندازه جمهوری اسلامی ایران غیرقابل اعتماد است.

با توجه به مفروضه های فوق، صحبت های نامزدهای انتخاباتی در مورد برکناری اسد از قدرت، واقع بینانه به نظر نمی رسد. این به معنای لزوم مصالحه با دولت اسد نیست بلکه بدین معناست که اشتباهات اوباما عملا غرب را در شرایطی قرار داده که نمی تواند در آینده نزدیک برکناری اسد را تجربه کند.

تا ژانویه 2017 موقعیت روسیه در سوریه تقویت می شود که این خود دو گزینه را پیش رو می گذارد: درگیری مستقیم با روسیه در زمان رئیس جمهور جدید یا کاهش حضور روسیه در سوریه به شرط لغو تحریم های اقتصادی علیه روسیه.

اوباما و همه دولت های اروپایی گزینه دوم را انتخاب خواهند کرد. اما یک رئیس جمهور جمهوری خواه زیر بار این معامله نخواهد رفت.

همانطور که از سال 2011 تاکنون شاهد آن بوده ایم، روسیه و سوریه متحد استراتژیک یکدیگر هستند. موضوع اصلی ایران و توان هسته ای این کشور است. توان هسته ای ایران می تواند منجر به شکل گیری مسابقه تسلیحاتی در منطقه شود. ایران تهدید جدی علیه اسرائیل است. ایران، اسد را در راس قدرت سوریه حفظ کرده است. ایران حامی اصلی حزب الله است.

بنابراین، رئیس جمهور بعدی باید ضمن حذف تهدید ایران هسته ای همزمان به اتخاذ سیاستی جدی به رهبری آمریکا بپردازد که با استفاده از نیروهای زمینی، داعش را هر چه سریع تر شکست دهد. اسد و برکناری آن از قدرت هدف دوم است. سیاست خارجی واقع گرایانه 2017 باید بر مبنای حذف تهدیدهای واقعی که آمریکا هم اکنون با آن مواجه است بپردازد.

* سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل

 اخبار سیاست خارجی  -   دیپلماسی ایرانی


ویدیو مرتبط :
اشغال عراق سوریه لبنان لیبی سودان سومالی ایران هدف است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موشک های پاتریوت در ترکیه / هدف ایران است یا سوریه؟



موشک های پاتریوت در ترکیه

هدف ایران است یا سوریه؟

پس از موضع گیری تند سرلشگر فیروز آبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، در هشدار به ترکیه برای جمع آوری موشک های پاتریوت ، آندرس فو راسموسن، دبیر کل ناتو در واکنش به این اظهارات، اعلام کرد این سامانه صرفا کاربرد دفاعی دارد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

دیپلماسی ایرانی: سه روز پس از موضع گیری تند سرلشگر فیروز آبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، در هشدار به ترکیه برای جمع آوری موشک های پاتریوت ، آندرس فو راسموسن، دبیر کل ناتو در واکنش به اظهاراتی از این دست از سوی مقامات جمهوری اسلامی، اعلام کرد این سامانه صرفا کاربرد دفاعی دارد. این نکته ای است که ماه گذشته، مقامات آنکارا نیز با آن اشاره کرده و در مقابل انتقاد تهران تاکید کردند از این سامانه نه برای حمله، بلکه برای دفاع استفاده می کنند.

فیروزآبادی، روز شنبه ، سامانه موشک های پاتریوت ناتو در ترکیه را خط دفاعی صهیونیست ها توصیف و گفته بود: هر کدام از این پاتریوت ها یک نقطه سیاه روی نقشه جهان و برای ایجاد یک جنگ جهانی است و متاسفانه هر روز یکی از کشورهای غربی دارند تصویب می کنند که پاتریوتی را به مرز سوریه و ترکیه بفرستند، در حالی که آنها دارند نقشه یک جنگ جهانی را می چینند و این برای آینده بشریت و برای آینده خود اروپا هم بسیار خطرناک است.

از سوی دیگر علی اکبرصالحی، وزیر امورخارجه ایران نیز شامگاه یکشنبه گفت استقرار موشک های پاتریوت در ترکیه تحریک کننده است نه بازدارنده.

این در حالی است که به دنبال درخواست ترکیه که خود نیز عضو ناتو است، دیگر اعضا با استقرار سامانه موشک های پاتریوت در مرز ترکیه با سوریه موافقت کردند. اکنون بیش از 20 ماه از بحران سوریه می گذرد و در این مدت علاوه بر مهاجرت ده ها هزار سوریه ای به ترکیه چند درگیری نظامی محدود نیز بین دو کشور انجام شده است. آنکارا می گوید به پاتریوت ها نیاز دارد تا در برابر حملات احتمالی از سوی سوریه آماده باشد.

به همین دلیل روز جمعه لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا دستور ارسال دو سامانه موشکی پاتریوت همراه با 400 نیروز آمریکایی برای استقرار در مرز ترکیه با سوریه را صادر کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از دبیر کل ناتو  با اشاره به اظهارات مقامات ایرانی در خصوص این سامانه موشکی گزارش داد: این موضع گیری ایران صحیح نیست. ما از ابتدا نیز اعلام کرده بودیم سامانه پاتریوت تنها هدف دفاعی را دنبال می کند. به بیان دیگر ناتو از هم پیمان خود یعنی ترکیه حمایت می کند و برنامه ای برای حمله وجود ندارد.

ایران یا سوریه

آر تی با اشاره به موقعیت حساس ژئوپولتیکی ترکیه می نویسید، ترکیه اخیرا برای نفوذ بین منطقه و قدرت های غربی بر سر سامانه های موشکی ناتو تلاش می کند و آناکار بار دیگر به کانونی برای بحران جهانی تبدیل شده است.

آنچه زمینه ساز بحران اخیر شده، درخواست ترکیه از ناتو برای استقرار سامانه موشکی پاتریوت در استان های جنوبی است که 900 کیلومتر مرز مشترک با سوریه دارند. هرچند ترکیه این اقدام را صرفا دفاعی توصیف می کند اما با اعتراض کشورهای همسایه: مسکو، تهران و دمشق مواجه شده  است.

والری گراسیموف، فرمانده ارتش روسیه هفته گذشته اعلام کرد: مسکو نگران مستقر شدن سیستم موشکی ناتو در ترکیه است. همچنین اظهارات مشابهی نیز از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه مطرح شد.

با اینحال احتمال کمی وجود دارد که موشک های پاتریوت مستقر در ترکیه تغییر کاربردی بدهند. ناتو در جریان نشست روز 5 و 6 دسامبر در بروکسل اعلام کرد اجازه استقرار موشک ها را به ترکیه می دهند و ترکیه باید به تعهدات پایبند باشد. گروهی از مقامات و کارشناسان ناتو به ترکیه رفته اند تا شرایط این توافق را بررسی کنند و طبق توافقنامه شش متخصص موشک پاتریوت ناتو ، دو آمریکایی، دو آلمانی و دو هلندی به ترکیه اعزام شده اند. موشک ها نیز  ظرف چند هفته آینده به ترکیه می رسند.

اکنون این پرسش مطرح است که چرا باید برخی از اینکه ترکیه از خاکش دفاع می کند، نگران باشند؟ یا اینکه چرا برای گروهی جای تعجب دارد که ترکیه از مزیت عضویت در ناتو استفاده می کند؟ گروهی از کارشناسان مستقل نظامی می گویند تنها مساله اهداف دفاعی در استقرار پاتریوت ها مطرح نیست.

به گفته آنها، سیستم پاتریوت در برابر راکت ها استفاده نمی شود، در حالی که ترکیه در معرض بمباران با راکت از سوی سوریه قرار دارد. موشک های پاتریوت منهدم کننده موشک های دیگر و منهدم کننده هواپیما های جنگی هستند. اما سوریه موشک پیشرفته ندارد ..

اما اگر دلیل صرفا دفاعی ناتو برای استقرار این سامانه کافی نباشد، در پس این پرده چه دلیلی وجود دارد؟ اگر دلیل اصلی ایجاد بازدارندگی در مقابل سوریه نباشد، چرا ناتو برای استقرار این سیستم در منطقه شتاب به خرج دارد؟

روزنامه کمرسانت به نقل از یک منبع دیپلماتیک روسی می نویسد: ترکیه از ناتو درخواست کرده است که این موشک ها را برای دفاع در برابر سوریه در اختیارش بگذارد. اما ممکن است دلیل دومی هم وجود داشته باشد و آن آمادگی نظامی در برابر ایران است.

در صورتی که فاصله بین محل استقرار سامانه موشکی در ترکیه و مرز ایران در نظر گرفته شود، به نظر می رسد که نگرانی روسیه بی مورد باشد. اما باید گفت که این سیستم می تواند به آسانی به هر جایی در ترکیه از جمله مرز ایران منتقل شود.

دیمیتری پولیکانووف، معاون مرکز پی آی آر، یک اتاق فکر مستقل در مسکو ، می گوید: "این موشک ها را می شود به همه نقاط ترکیه انتقال داد. فاصله مرز ترکیه با شهر تبریز در ایران در حدود 500 کیلومتر است. تبریز یکی از شهر هایی است که گفته می شود تاسیسات هسته ای مخفی در آنجا وجود دارد.

به گفته وی، با توجه به اینکه آمریکا می خواهد از ترکیه به عنوان یک سپر موشکی پیشرفته استفاده کند، موشک های پاتریوت تا ابد آنجا خواهند ماند. از سوی دیگر  ترکیه به دنبال مدرن کردن تسلیحات خود است و در چنین فضایی استفاده از این سیستم در مقابل ایران دور از ذهن نخواهد بود.

این در حالی است که روابط تهران و آنکارا با توجه به لغو دقیقه 90 سفر احمدی نژاد به ترکیه با چالش تازه ای مواجه شده است. رئیس جمهوری ایران با وجود اینکه طبق اعلام رسانه های داخلی بنا بود روز دوشنبه به ترکیه سفر کند، یک روز پس از اظهارات فیروزآبادی در تهدید سوریه از این سفر صرفنظر کرد. مقامات دفتر وی دلیل لغو این سفر را مشغله کاری عنوان کردند اما رسانه های ترکیه آن را به تهدید های فیروزآبادی مرتبط کردند./دیپلماسی ایرانی