اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هدف آمریکا از ایجاد منطقه پرواز ممنوع در جنوب سوریه چیست؟



اخبار,هدف آمریکا از ایجاد منطقه پرواز ممنوع در جنوب سوریه

تلویزیون روسیه بررسی کرد

هدف آمریکا از ایجاد منطقه پرواز ممنوع در جنوب سوریه چیست؟

تلویزیون روسیه گزارش داد که آمریکا قصد دارد با ایجاد منطقه پرواز ممنوع در جنوب سوریه برای مخالفان مسلح پایگاه آموزش نظامی ایجاد کند.

به گزارش مانیتورینگ خبرگزاری فارس، شبکه روسیا الیوم در گزارشی ضمن بررسی آخرین تحولات سوریه تاکید کرد که آمریکا انتقال 300 نیروی تفنگدار دریایی به شمال اردن -در نزدیک مرز سوریه- را آغاز کرده است.

بنا بر این گزارش،‌ هم زمان با ورود تفنگداران؛ تجهیزات مربوط به سامانه موشکی پاتریوت نیز در مرز اردن با سوریه استقرار یافته است.

مقامات آمریکایی برگزاری مانور «شیر در کمین» را بهانه تحرکات نظامی خود عنوان کرده است و این در شرایطی است که برخی رسانه‌های غربی خبر داده‌اند که پنتاگون در حال بررسی تسریع در روند تسلیح مخالفان دولت دمشق است.

سلاح‌های ضد تانک بخش اصلی کمک‌های نظامی آمریکا به مخالفان مسلح است.

تلویزیون روسیه الیوم با تاکید بر اینکه این اقدام آمریکا برخلاف تلاش‌های بین‌المللی برای حل سیاسی بحران سوریه بر اساس نشست ژنو 2 است، افزود: همزمان با این اقدامات (تسلیح مخالفان)، آمریکا تلاش دارد تا در جنوب سوریه منطقه پرواز ممنوع ایجاد کند.

این شبکه تصریح کرد که آمریکا قصد دارد تا عمق 40 کیلومتری جنوب سوریه را منطقه پرواز ممنوع اعلام کند که در این منطقه پایگاه‌هایی برای آموزش مخالفان مسلح سوری ساخته شود.

بنابراین گزارش، بازی آمریکایی‌ها تحت عنوان حمله شیمیایی ارتش سوریه به مخالفان و اعلام اینکه از خط قرمز عبور شده، در واقع تلاش برای مشروعیت دادن به تحرکات نظامی غرب و ناتو در سوریه است.

رسانه‌های غربی طی روزهای گذشته موجی از تبلیغات ضد سوری را آغاز کرده‌اند که طی آن ارتش سوریه متهم به استفاده از سلاح شیمیایی علیه مخالفان است و این در شرایطی است که دولت دمشق تاکید دارد که اخبار منتشر شده عاری از صحت است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در این باره گفته که سوریه نیاز به حمله شیمیایی در شرایطی که موفقیت‌های نظامی بدست آورده، ندارد./فارس

 

 


ویدیو مرتبط :
ترکیه: باید در سوریه منطقه حائل و پرواز ممنوع ایجاد شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هزینه روزانه ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه چقدر است؟



منطقه پرواز ممنوع در سوریه,اخبارسوریه

هزینه روزانه ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه چقدر است؟

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی مربوط به بررسی احتمال برقراری منطقه پرواز ممنوع در مرز سوریه و اردن هزینه این کار را برآورد کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وال استریت ژورنال برقراری یک منطقه پرواز ممنوع بسیار محدود در فاصله 25 مایلی در مرز سوریه و اردن روزانه دست کم 50 میلون دلار هزینه در بر خواهد داشت.

این روزنامه خبر داده است در پی موافقت باراک اوباما با ارسال تجهیزات نظامی برای شورشیان مسلح سوریه به احتمال زیاد یک منطقه پرواز ممنوع به شعاع 25 مایل در مرز سوریه با اردن ایجاد خواهد شد.

آمریکایی ها چند روز پیش رسما اعلام کردند که برایشان مسجل شده است عده ای از طرفداران بشار اسد در سوریه در اندازه محدودی از گاز شیمیایی سارین استفاده کرده اند. با وجود اینکه حتی این گزارش نیز افزوده است شواهد بیشتری برای قطعی خواندن این ادعا مورد نیاز است، برخی از جنگ طلبان آمریکا دولت اوباما را موظف به نشان دادن واکنش می دانند.

باراک اوباما سال گذشته اعلام کرده بود اگر در سوریه از سلاح های شیمایی استفاده شود آنگاه رویکرد خود به مسئله سوریه را تغییر خواهد داد. او استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه را خط قرمز آمریکا اعلام کرده بود.

در گزارش وال استریت ژورنال امده است که موافقت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با ارسال تجهیزات برای شورشیان و مخالفان مسلح بشار اسد می تواند همین تغییر سیاست اوباما در قبال سوریه باشد چه اینکه محرز است که آمریکا قصد دخالت مستقیم در جنگ سوریه را ندارد.

اما از سوی دیگر طراحان نقشه برقراری منطقه پرواز ممنوع بر این باورند که بدون ایجاد این منطقه ولو به صورت محدود نمی توان این تجهیزات را در اختیار شورشیان قرار داده و آنها را برای استفاده از آنها آموزش داد.

بر طبق این طرح قرار است شورشیان سوریه در مرز اردن برای استفاده از تجیهزات جنگی جدیدی که قرار است از سوی آمریکا در اختیار آنها قرار گیرد آموزش های لازم را ببینند. طراحان نظامی آمریکایی که به دنبال برقراری منطقه پرواز ممنوع هستند معتقدند بدون وجود این منطقه، این گروه ها توسط جنگنده های سوری هدف گرفته شده و صدمه خواهند دید.

از سوی دیگر خبرهایی مبنی بر استقرار قریب الوقوع موشک های پاتریوت آمریکایی و اف شانزده های این کشور در مرز اردن با سوریه منتشر شده است.

وظیفه اف-16ها و موشک های پاتریوت تضمین اجرایی شدن منطقه پرواز ممنوع و دور نگه داشتن جنگنده های سوری از منطقه ای خواهد بود که برای آموزش و تجهیز شورشیان سوری در نظر گرفته شده است.

با این همه اجرایی کردن منطقه پرواز ممنوع به این سادگی نیست. یکی از موانع برقرار کردن این منطقه هزینه بسیار بالای آن است. هزینه یک روز ایجاد منطقه پرواز ممنوع 50 میلیون دلار است و با توجه به مقاومتی که ارتش سوریه از خود نشان داده و فروپاشی آن به این سادگی میسر نیست هیچ دورنمای مشخصی برای برآورد و محاسبه تعداد روزهایی که این منطقه پرواز ممنوع قرار است برقرار باشد در دست نیست.

موضوع دیگر بی تاثیر بودن این منطقه محدود پرواز ممنوع است. از نظر برخی از کارشناسان نظامی منطقه پرواز ممنوع به شعاع 25 مایل کارگشا نیست و ممکن است سوریه در صورتی که مسکو موشک های اس-300 را در اختیارش قرار دهد بتواند به سیستم پدافند موشکی و اف-شانزده های آمریکایی که برای ضمانت از منطقه پرواز ممنوع به کار گرفته شده صدمه ای جدی وارد کند.

این عده معتقدند که منطقه پرواز ممنوع تنها زمانی می تواند کار ساز باشد که کل سوریه را شامل شود اما وقتی هزینه روزانه یک منطقه 25 مایلی بالغ بر 50 میلیون دلار باشد تصور هزینه برقراری این منطقه برای کل سوریه می تواند هرکسی را از این کار منصرف کند./خبرآنلاین