اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هدایای دریافتی احمدی‌نژاد پیدا شد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


اخبار سیاسی - هدایای دریافتی احمدی‌نژاد پیدا شد

 

سرانجام هدایای دریافتی احمدی‌نژاد پیدا شد. حالا مشخص شده آنچه نزدیکان احمدی‌نژاد، «خبرسازی» نامید‌ه بودند خبر واقعی بوده ‌است.

 

هدایای ریاست‌جمهوری نهم و دهم که در واپسین روزهای ریاست احمدی‌نژاد بر دولت، بی‌سروصدا و خارج از چارچوب قانونی به دستور رییس دفترش بار کامیون‌ شد و از سعدآباد بیرون رفت، حالا در نامه‌ای که از سوی احمدی‌نژاد منتشر شده، قرار است به موزه امام(ره) هدیه شود؛ موزه‌ای داخل حرم که هنوز ساخت آن تکمیل نشده ‌است. خبر را البته موزه امام(ره) هنوز تایید نکرده و تنها منبع آن، نامه رسانه‌ای‌شده خود احمدی‌نژاد است.

 

اما در صورت صحت این خبر هم کسی نمی‌داند که هدایای بخشیده‌شده چه مقدار از آن دوهزارو283قطعه‌ای را شامل می‌شود که اوایل تابستان92 به ساختمان «لادن» و بعدا به «ولنجک» منتقل شده‌‌اند، چرا که برخی اخبار از امحای آمار، اسناد و مشخصات هدایا حکایت دارند.

آنگونه که «فارس» در گزارش شهریور92 خود آورده بود، این اموال در چهار کامیون جاسازی و با پنج ماشین زرهی اسکورت از نهاد ریاست‌جمهوری خارج شده بودند. در کتاب «از نیاوران تا پاستور» نوشته «امیر‌رضا پرحلم» که به‌روایت روزهای انتخابات92 می‌پردازد‌، نیز آمده ‌است: «یکی از افراد نزدیک به دولت دهم بعدها به یک خبرنگار گفت اسنادی که مشخصات این اموال را ثبت کرده ‌بودند، امحا شده ‌است. همچنین از طرف عواملی در دفتر رییس‌جمهوری سابق به برخی افراد و کارکنان موزه هدایایی داده‌ شده تا همه اطلاعات مربوط به هدایا شامل، پرونده‌ها، فهرست و عکس هدایا منهدم شده و از بین بروند.»

 نزدیک به دوهفته‌ پیش بود که خبر رسید «احمدی‌نژاد» به حرم امام(ره) رفته و با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن خمینی دیدار کرده ‌است. از جزییات و علت آن دیدار اما به‌جز مطالبی تاییدنشده‌، خبری رسانه‌ای نشده‌ بود، با این حال رییس سابق دولت در نامه خود با درخواست «تنظیم چیدمان و برنامه‌ریزی و نحوه کارکرد این بخش از موزه و نهایتا انتقال هدایا» از «اختصاص فضای مناسب در این موزه برای استقرار هدایای گروه‌های مردمی و دولت‌ها و شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی داخلی و بین‌المللی در دوره خدمتگزاری خود در ریاست‌جمهوری» تشکر و قدردانی کرده ‌است.

«احمدی‌نژاد» درحالی گفته ‌است هدایایش را به موزه امام(ره) می‌بخشد که یک‌سال پیش «حمید بقایی» معاون اجرایی سابق نهاد ریاست‌جمهوری با تکذیب خبر جابه‌جایی هدایا به فارس گفته ‌بود: «اساسا جابه‌جایی اموال در مجموعه‌های دولتی به این راحتی‌ها نیست.»

 

او از انتقال این هدایا اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته‌ بود: «من در جریان خبر انتقال هدایای ریاست‌جمهوری از محل نگهداری آنها در موزه نیستم ولی فکر می‌کنم این خبر نیز در ادامه خبرسازی‌های اخیر باشد.» اکنون اما این پرسش مطرح است که درصورتی که این اموال تاکنون در اختیار شخص «احمدی‌نژاد» نبوده آیا او می‌تواند اموالی که اکنون در اختیار سازمان میراث فرهنگی، یا نهاد ریاست‌جمهوری است را ببخشد؟

نظر رهبری درباره هدایای روسای‌جمهوری
برای هدایای ریاست‌جمهوری در دوران احمدی‌نژاد اتفاقات عجیب زیاد افتاد. او نه‌تنها هدایای دوران خودش را برخلاف قانون از سعدآباد به دفتر شخصی‌اش منتقل کرد بلکه «موزه یادمان ریاست‌جمهوری» هم که در زمان ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی افتتاح شده‌ بود و تمامی هدایای دوران ریاست‌جمهوری او و بخشی از هدایای دوران ریاست‌جمهوری رهبری تحت‌نظارت سازمان اسناد و کتابخانه ملی نگهداری می‌شد، برخلاف ضوابط و مقررات دولتی از سوی سازمان میراث‌فرهنگی مصادره شد. این اتفاق همان زمان اعتراض رییس وقت سازمان اسناد و کتابخانه ملی را هم درپی داشت.

 

البته بعدا در چارت‌بندی جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی، حفظ و نگهداری کلیه اشیا و اسناد روسای جمهوری به رییس هیات‌عالی هیات‌امنای کتابخانه ملی اهدا شده. درحالی که تا پیش از «خاتمی» قانون مشخصی برای نگهداری هدایای روسای جمهوری وجود نداشت، با تاسیس موزه «یادمان» قرار بود بعد از آن همه روسای جمهوری هدایای خود را به این مکان منتقل کنند تا در معرض دید علاقه‌مندان قرار گیرد.

البته به نظر می‌رسد راه‌اندازی چنین بنیادی خواسته روسای جمهوری پیشین هم بوده‌است. تا جایی که در سال62 وقتی نمایشگاهی از هدایایی که به رییس‌جمهوری وقت اهدا شده‌ بود برپا شد مقام معظم رهبری در دست‌خطی برای این نمایشگاه نوشت: «این پایه‌ای خواهد شد برای نمایشگاه بزرگی که در دوره‌های آینده ریاست‌جمهوری و به‌وسیله روسای جمهوری بعدی پیوسته برآن افزوده خواهد شد و گزارشی‌عینی از نوع و کیفیت روابط خارجی را از دیدگاهی ویژه ارایه خواهد کرد.»

 

پیش از راه‌اندازی «موزه یادمان روسای جمهوری» در دوران «خاتمی»، روسای جمهوری و نخست‌وزیر قبلی برای نگهداری هدایای دوران خود به شیوه‌های مختلفی عمل کرده‌ بودند.

 

آیت‌الله خامنه‌ای هدایای دوران هشت‌ساله ریاست‌جمهوری خود به علاوه تعدادی از هدایای دوران رهبری خود را به موزه آستان قدس‌رضوی هدیه کردند. اکبر هاشمی‌رفسنجانی و میرحسین موسوی هم هر کدام ترجیح دادند موزه‌ای در زادگاه خود داشته ‌باشند. «هاشمی‌رفسنجانی» هدایایش را به موزه‌ای در رفسنجان سپرد و موزه هدایای شهر خامنه هم به نگهداری آثار و هدایای میرحسین موسوی اختصاص یافت.


آخرین شاهدان
احمدی‌نژاد اگر الان گفته ‌است که می‌خواهد هدایایش را ببخشد اما در دوران ریاستش بر دولت علاقه زیادی به حراج هدایایش داشت. در یکی از این حراج‌ها که در کاخ گلستان رونمایی شد، خیران پنج‌روز فرصت داشتند از 72کالای ارزشمندی که به نمایش درآمده بود بازدید کنند؛ هدایایی که ارزش آنها در آبان ماه سال90 حدود یک‌میلیاردتومان برآورد می‌شد و در نهایت 21مورد آنها با ارزش 110میلیون‌تومان به اولین دوره حراجی راه پیدا کردند.

این حراجی در مجموعه فرهنگی، ورزشی تلاش در کرج برگزار شده بود و صد نفر از خیران استان البرز برای شرکت در آن ثبت‌نام کرده بودند که در نهایت 11نفر از آنها در مزایده شرکت کردند.

 

اگر خبر امحای اسناد و عکس‌های هدایا صحت داشته ‌باشد احتمالا تنها کسانی که بیشترین اطلاع را از تعداد، نوع و احتمالا ارزش این هدایا دارند، بازدیدکنندگانی هستند که روزگاری موفق شده ‌بودند قبل از حراج، بخشی از این اموال را ببینند. هدایایی مانند ساعت مردانه «کونکورد» با بند چرمی «کوروکودیل»، یک کیسه مروارید بحرینی، خودنویس «مونت‌بلانش» با تولید محدود یا یک سرویس طلای سفید زمردنشان و... .
 
 اخبار سیاسی - شرق


ویدیو مرتبط :
استقبال از احمدی نژاد سال88 تبریز/احمدی نژاد کاش احمدی نژاد می ماندی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محسن هاشمی: اگر مصلحت کشور نبود احمدی نژاد امکان اتمام دوره پیدا نمی کرد



 

 

 

محسن هاشمی در گفت و گو با خبرآنلاین ضمن انتقاد از عملکرد احمدی نژاد اظهار داشت: به نظر من از زمان مادها تابحال فردی مانند احمدی‌نژاد در تاریخ پیدا نشده است که بتواند با اتهام‌زنی به رقبایش اعتماد برخی از مردم را بدست آورد. احمدی‌نژاد خود از بزرگ اتهام‌زنندگان و افشاگران در کشور است. هنر قابل توجهی در سوار شدن بر موج شایعات دارد تا از این طریق برای وجهه خود استفاده کند. او مانند کسی است که در طول 7 سال گذشته بر سر شاخه نشسته بوده است و برای منافع کوتاه مدت خود شاخ می‌بریده است و حال که شاخه با تلاش او در حال شکستن است و اتهامات متوجه خود و یارانش شده است، داد و فریادش برآمده است که وای به آنها که اتهام می‌زنند و افشاگری ثابت نشده می‌کنند.

وی افزود: تیم مطبوعاتی و رسانه‌ای و کسانی که از سفره او متنفع می‌شدند، با استفاده از بودجه بیت‌المال خدمت‌گذاران به انقلاب، ایران و اسلام را در طول این چند سال تخریب جدی کردند و اعتماد مردم را نیز از بین بردند. حال هم به دنبال تخریب دین مردم هستند که خوشبختانه بزرگان موضوع را درست فهمیدند و به میدان آمدند. دست آنها رو شده است، اگر مصلحت کشور و انقلاب نبود، قطعاً امکان اتمام دوره را پیدا نمی‌کردند..../تحلیل:انتخاب