اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هاشمی 2013 چطور خواهد بود؟



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

هاشمی 2013 چطور خواهد بود؟ 

آرمان: نخستین مجلس خبرگان رهبری در شرایطی تشکیل شد که کشور درحال جنگ با عراق بود. انتخابات این مجلس در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۶۱ برگزار شد که نزدیک ۱۸ میلیون نفر در آن شرکت کردند.

در این دوره ۷۵ نفر از نمایندگان مجلس خبرگان تعیین شدند و انتخابات بقیه نمایندگان به دور دوم کشید. 

نخستین مجلس خبرگان رهبری که در واقع دومین مجلس خبرگان (پس از مجلس خبرگان قانون اساسی) بود در ۲۴ مرداد ۱۳۶۲ تشکیل و پیام امام خمینی(ره) در آن قرائت شد.

در بخشی از پیام بنیانگذار انقلاب اسلامی آمده بود: «اى فقهاى شوراى خبرگان واى برگزیدگان ملت ستمدیده در طول تاریخ شاهنشاهى و ستمشاهى، مسئولیتى را قبول فرمودید که در راس همه مسئولیت‌هاست و آغاز به کارى کردید که سرنوشت اسلام و ملت رنجدیده و شهید داده و داغدیده در گرو آن است

. تاریخ و نسل‌هاى آینده درباره شما قضاوت خواهند کرد و اولیای بزرگ خدا ناظر آرا و اعمال شما مى‌باشند، وا... من ورائهم محیط و رقیب. کوچک‌ترین سهل‌انگارى و مسامحه و کوچک‌ترین اعمال‌نظرهاى شخصى و خداى نخواسته تبعیت از هواهاى نفسانى که ممکن است این عمل شریف الهى را به انحراف کشاند، بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ را به‌وجود خواهد آورد. 

اگر اسلام عزیز و جمهورى اسلامى نوپا به انحراف کشیده شود و سیلى بخورد و به شکست منتهى شود، خداى نخواسته اسلام براى قرن‌ها به طاق نسیان سپرده مى‌شود و به جاى آن، اسلام شاهنشاهى و ملوکى جایگزین آن خواهد شد.

شما برگزیدگان مستضعفان مى‌دانید که با کوتاه شدن دست ابرقدرت‌هاى چپاولگر از کشور اسلامى شما، آنان و وابستگان به آنها ماهیت اسلام و قدرت الهى آن را لمس نمودند و چون افعى زخم‌خورده در کمین نشسته‌اند که از هر راهى بتوانند خود یا به وسیله پیروان از خدا بى‌خبر خود این نظام الهى را از مسیر خود منحرف نمایند.»

در سایت دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در بیان اهمیت این مجلس آمده است که این مجلس از نهادهاى ابتكارى در نظام سیاسى كشور است كه براى نخستین‌بار، با تدوین قانون ‏اساسىِ جمهورى اسلامى، در حقوق اساسى مطرح شده چون درباره بالاترین مقام كشور، تصمیم‏گیرى مى‏كند، «فراتر» از نهادهاى دیگر است، از آن‌رو كه در لحظات حساس فقدانِ رهبرى ایفاى نقش مى‏كند، در «حساس‏ترین موقعیت» براى حفظ نظام است بدان جهت كه تعیین رهبر را بر عهده دارد، جایگاه ویژه‏اى در «مشروعیت حكومت» دارد و بالاخره چون به منزله برگزیدگان ملت از سراسر كشور، باید از دانش عمیقِ دینى (فقهى) و بینش قوى سیاسى و اجتماعى برخوردار باشند، نهادى از فرزانگان امت است.

نقش مجلسِ خبرگان هرچند در فعالیت‏هاى خُرد كشور، محسوس نیست ولى حضور فعال آن، پشتوانه اطمینان بخشى درجهت صیانت نظام است. این مجلس، از بحران خلأ رهبرى در نظام پیشگیرى مى‏كند و نگاه هوشمندانه‏اش بر شیوه اداره كشور، سلامت نظام را تأمین مى‏كند. از یكسو بر عدالت، فقاهت، شجاعت و تدبیرِ «رهبرى امروز»، اِشراف دارد و از طرف دیگر هوشیارانه، در اندیشه «رهبرى فردا» است.

چه کسی رئیس می‌شود؟

در سیزدهمین اجلاس خبرگان که قرار است در 15 اسفندماه برگزار شود، انتخابات هیات‌رئیسه هم برگزار خواهد شد؛ انتخاباتی که در دور قبل از آن یعنی سال 89، آیت‌ا... مهدوی‌کنی بر کرسی آیت‌ا...‌ هاشمی‌رفسنجانی که چندین دوره بر کرسی ریاست مجلس خبرگان تکیه زده بود، نشست.

اکنون مشخص نیست که چه کسی قرار است با رای اعضای این مجلس بر کرسی ریاست مجلس خبرگان رهبری تکیه بزند البته گمانه‌زنی‌هایی همانند دوره‌های قبل می‌شود چنان‌که برخی از مصباح‌یزدی به عنوان گزینه مطرح برای انتخابات نام می‌برند و برخی دیگر از یزدی یا جنتی سخن به میان می‌آورند اما در این میان بخشی هم هستند که می‌گویند احتمال حضور آیت‌ا...‌ هاشمی‌رفسنجانی بر کرسی ریاست مجلس خبرگان وجود دارد.

سایت جهان در 4 اسفندماه نوشت: «برخی نزدیکان ‌هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به احتمال کاندیدا نشدن آیت‌ا... مهدوی‌کنی برای ریاست خبرگان، فعالیت‌ها و رایزنی‌های خود را شروع کرده‌اند. ماه گذشته آیت‌ا... مهدوی‌کنی عمل جراحی چشم داشته‌اند اما هنوز خبری درباره عدم کاندیداتوری ایشان مخابره نشده است.»

البته این احتمال چندان قوتی ندارد چراکه اگر آیت‌ا... هاشمی میل به حضور بر کرسی ریاست مجلس خبرگان را داشت، در سال 89 کرسی ریاست را تقدیم آیت‌ا... مهدوی‌کنی نمی‌کرد. به هر حال آیت‌ا... ‌هاشمی دارای یک ویژگی به نام تشخیص شرایط است و به‌خوبی می‌داند و زمانی وارد عرصه رقابت برای کسب یک کرسی می‌شود که بداند در آنجا می‌تواند برای جامعه موثر باشد.

ضرغامی سخنرانی می‌کند

درباره انتخابات هیات‌رئیسه مجلس خبرگان روز گذشته حجت‌الاسلام احمد خاتمی از اعضای هیات‌رئیسه این نهاد توضیح داد: انتخابات اعضای هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری در اجلاس این دوره انجام می‌شود؛ چراکه طبق روال هر دو سال یک‌بار انتخابات اعضای هیات‌رئیسه متشکل از یک رئیس، دو نایب‌رئیس، دو منشی و دو کارپرداز و همچنین اعضای کمیسیون‌ها تجدید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مدعو سیزدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری دوره چهارم مهندس ضرغامی است، اظهار کرد: شیوه دعوت از مدعو اجلاس خبرگان این است که کمیسیون سیاسی موضوعاتی را به عنوان اولویت مطرح وشخصیت‌های مرتبط با موضوعات را معرفی می‌کند که در این اجلاس از آقای ضرغامی به عنوان رئیس سازمان صداوسیما دعوت شده است و طبق آیین‌نامه یک ساعت صحبت خواهند کرد و پس از ایشان پنج نفر از اعضای خبرگان نظرات خود را بیان خواهند کرد. 

این عضو مجلس خبرگان با اشاره به اینکه سیزدهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری دوره چهارم سه‌شنبه 15 اسفند در محل مجلس برگزارمی‌شود، افزود: شروع جلسه طبق روال با تلاوت آیاتی از کلام‌‌ا... مجید است و سپس نطق رئیس مجلس خبرگان، آیت‌ا... مهدوی‌کنی انجام خواهد شد. خاتمی افزود: در ادامه برنامه‌های اجلاس خبرگان پس از نطق‌های قبل از دستور کمیته پنج نفره بیانیه پایانی خبرگان تعیین می‌شود و درنهایت متن بیانیه به تصویب اعضا خواهد رسید و روز پنجم برنامه دیدار با مقام معظم رهبری و زیارت مرقد امام(ره) انجام خواهد شد./آرمان

 


ویدیو مرتبط :
از هاشمی 2005 تا هاشمی 2013

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فائزه هاشمی در میان اغتشاشگران بود



 

خبرگزاری فارس نوشت:فائزه هاشمی که در چند روز تعطیلات در تفرج در شمال کشور بسر می‌برد روز گذشته این منطقه را به قصد حضور در اغتشاشات تهران ترک کرد.


وی به همراه حدود ۱۵ نفر از بستگان و خانواده در اغتشاشات حضور پیدا کرد.