اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هاشمی:ماندن در پوسته ظاهری قرآن انسان را به بیراهه‌هایی از نوع اسرائیلیات می‌رساند



پیام هاشمی به کنگره قرآن کریم در مشهد

هاشمی:ماندن در پوسته ظاهری قرآن انسان را به بیراهه‌هایی از نوع اسرائیلیات می‌رساند

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی به کنگره قرآن کریم در مشهد مقدس تاکید کرد: ماندن در پوسته ظاهری قرآن، انسان را به بیراهه‌هایی از نوع اسرائیلیات می‌رساند که اگر از روی غرض‌ورزی نباشد، مصداق بارز کوشش دوستان جاهل است که با شوق و اشتیاق مورد سوءاستفاده دشمنان دانا قرار می‌گیرد.

متن کامل پیام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بدین شرح است:
«بسم الله الرحمن الرحیم

برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی قرآن کریم با موضوع "انسان و جامعه" فرصتی مغتنم در جهت معرفی بیشتر مفاهیم آسمانی قرآن در ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، علمی و اقتصادی برای دانشجویان و طلبه‌های جوان است که باید معلم‌های مجهز به سلاح دانش و آگاهی اسلامی در مقابل تهاجم برنامه‌ریزی شده علیه باورهای دینی در نسل‌های آینده باشند.

هرچند جوانان ما در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی به دستاوردهای ارزنده‌ای در قرائت، تفسیر و حتی تأویل و هرمنوتیک رسیده‌اند، اما پیشرفت دانش و گسترش جزئیات بین رشته‌ای در علوم انسانی، علوم پایه و علوم پزشکی، ضرورت تحقیقات عمیق‌تر و روی آوردن به تفاسیر موضوعی را روز به روز بیشتر می‌نماید و در این راه، وظایف دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه به مراتب سنگین‌تر و مهم‌تر خواهد بود.

 

چون به شهادت تفاسیر متعددی که در 14 قرن گذشته برای قرآن نوشته شد، اگرچه این کتاب الهی در کنار همه اهداف نزول، برای یک نکته مهم، یعنی هدایت انسان‌هاست، اما از هر زبان و قلم که درباره آن می‌شنویم و می‌خوانیم، نامکرر است.

توجه داشته باشیم که قرآن یک اقیانوس عمیق در مفاهیم است که کشف راز و رمز اعجاز آن در لفظ و معنا نیازمند انسان‌هایی است که اصول درست اقیانوس پژوهی و درک مفاهیم آسمانی آن را بدانند که اگر چنین نباشد یا در پوسته ظاهر می‌مانند و به خاطر سطحی‌نگری از لذت معنوی آن محروم می‌شوند و یا به بیراهه‌هایی از نوع اسرائیلیات می‌رسند که اگر از روی غرض‌ورزی نباشد، مصداق بارز کوشش دوستان جاهل است که با شوق و اشتیاق مورد سوء استفاده دشمنان دانا قرار می‌گیرد.

نکته ظریفی که باید در باب خلود اعجاز قرآن به آن توجه شود، شرایط زمانی و مکانی نزول است. در شبه‌جزیره‌ای که مردمانش بر بستر جهل، برای بت‌ها لالایی عبادت می‌خواندند و خود به خواب غفلت می‌رفتند و باسوادانشان از تعداد انگشتان دست بیشتر نبود، کتابی از آسمان نازل می‌شود که در اولین سوره، اولین آیه، اولین جمله و حتی اولین کلمه، دستور «خواندن» می‌دهد و از «قلم» سخن می‌گوید و وقتی می‌خواهد خداوند قادر و متعال را به بشریت معرفی کند، می‌فرماید: «خدایی که یاد داد به انسان، آنچه را نمی‌دانست.»

اگر پابه‌پای تاریخ هزار و چهارصد و سی و چهار ساله جغرافیای ممالک اسلامی پیش بیاییم و مقاطع، دانشمندان و سرزمین‌های مهم را بررسی نماییم، می‌بینیم همیشه موضوعات مربوط به قرآن سرآمد اتفاقات تاریخی، اهداف علما و توجهات ملت‌های کشورهای اسلامی است که اوج آن تجدید تعالیم مکتب اهل بیت (ع) در ساختار قانونی جمهوری اسلامی می‌باشد، که امام راحل به عنوان مفسری مرجع، پرچم مبارزه را در بهترین مقطع زمانی و در مهمترین کشور اسلامی برافراشتند.

حتی در عصر حاضر که عصر انفجار اطلاعات است و انسان می‌تواند انبوهی از اطلاعات علمی را به وسیله رایانه در دسترس داشته باشد، قرآن که سرشار از مفاهیم بکر است، دریچه‌ای به سوی دانش‌های تازه است که همیشه بهترین و دقیق ترین محققان هر عصر و زمان، مانند همین جمع به آن می‌پردازند و برای هر زمان و موضوع هم مطالب تازه‌ای از عمق این اقیانوس کشف می‌شود.

قرآن معدن جواهرات گوناگون برای خیر دنیا و آخرت و چشمه آب حیات از قدرت لایزال الهی است که اگرچه رسیدن به آن دشوار است اما هرکس لذت درک مفاهیم آن را چشیده باشد به بهانه ناسخ و منسوخ یا محکم و متشابه از دست نمی‌دهد.

به شما قرآن پژوهان مخصوصاً جوانان طلبه و دانشجو تبریک می‌گویم که با خوشه‌چینی از کشتزار معرفت، دفتر عمر تحقیقاتی خود را مزین به آثار قرآنی می‌نمایید و از مسئولان دانشگاه آزاد مخصوصاً در واحد مشهد مقدس، تشکر می‌کنم که با برپایی نخستین کنگره بین المللی در جوار بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج(ع)، هم به شبهه توجه بیشتر شیعه از قرآن کریم به احادیث و روایات پاسخی عملی و علمی می‌دهید و هم آن سفارش پیامبر اکرم (ص) را در ذهن جامعه یاد آوری می‌نمایید که "انی تارک فیکم الثقلین".

امیدوارم میهمانان خارجی این کنگره، سفیران قرآنی از ایران اسلامی به سرزمین‌های خود باشند و خیل مشتاقان مفاهیم این کتاب آسمانی در رشته‌های مختلف علوم از دستاوردهای مباحث علمی این مراسم بهره‌مند شوند.»

/ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
ربات صنعتی که به انسان آسیب نمی رساند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

غیر مسلمانان هم به بهشت می روند/تفسیر تازه هاشمی از نگاه قرآن به ادیان دیگر



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

غیر مسلمانان هم به بهشت می روند
تفسیر تازه هاشمی رفسنجانی از نگاه قرآن به ادیان دیگر

«قرآن زمینه را خیلی باز گذاشته است. آیاتی که اواخر عمر پیامبر مثلا در سوره مائده نازل شده روابط ما با اهل کتاب را می گوید. این که شما می توانید از آنها زن بگیرید یا می توانید غذایشان را بخورید»

عصر ایران – گفت و گوهای آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی همواره خواندنی است و در هر مصاحبه می توان نکته تازه و متفاوتی یافت. جالب این که این ویژگی منحصر به سخنان سیاسی او نیست و در اظهار نظر های عقیدتی او هم می توان این رد را جست و یافت. خاصه این که علاقه ویژه ای به مباحث قرآنی دارد.

تازه ترین نمونه، گفت و گوی اخیر او با روزنامه جمهوری اسلامی درباره « ضرورت ژرف نگری در مطالعات قرآنی» است که روز دوشنبه 7 مرداد 1392 در صفحه حوزه این روزنامه درج شده است.

هاشمی رفسنجانی در کنار موارد دیگر و شاید برای نخستین بار در این سطح به مقوله «سایر ادیان» پرداخته  و در این باره گفته است:
 «یکی از بحث هایی که واقعا مهم است ولی یک مقدار تقیه ها نمی گذارد وارد شویم بحث ادیان دیگر است. حالا بسیاری از ادیان را – که در تاریخ بشر هست - ما خبر نداریم. ولی حداقل یهودی و مسیحی و در ایران خود ما زرتشتی و فرقه های دیگر مثل صائبی و اینهایی که امروز هستند ، قرآن به اینها پرداخته است.

قرآن دو سه آیه دارد که من برای اولین بار از مرحوم راشد شنیدم - ایشان شب های جمعه سخنرانی داشت و به این آیات رسید و شجاع تر از همه ما که این احتمال را می دادیم در رادیو این بحث را مطرح کرد-. او [راشد] می گفت: همه ادیان ناجح [رستگار]هستند. اگر به دین خودشان عمل کنند اهل بهشت اند و این طور نیست که حتما باید مسلمان باشند . البته به این شرط که به دین شان عمل کنند. قدری که آدم باریک می شود بحث این است که اسلام هم در دین شان بوده چون آنجا برایشان روشن است که اسلام می آید و حاکم بر همه این ادیان است.من فکر می کنم یکی از مواردی که جای آن خیلی خالی است این است که آدم بتواند با ادیان دیگر همکاری کند. دنیا دارد کوچک می شود. مگر کسی به همین آسانی از عقیده اش – چه ارثی و چه علمی – دست برمی دارد؟ ما باید این واقعیت قرآن را اینجا نشان بدهیم.»

آیت الله هاشمی رفسنجانی دیدگاه خود را این گونه بیان می کند: «به نظر من قرآن زمینه را خیلی باز گذاشته است. آیاتی که اواخر عمر پیامبر مثلا در سوره مائده نازل شده روابط ما با اهل کتاب را می گوید. این که شما می توانید از آنها زن بگیرید، می توانید غذایشان را بخوریدو...

قبول این طور چیزها البته الان خیلی آسان نیست. وقتی به کشورهای خارجی مسافرت می کنیم چه محدودیت هایی برای خود درست کرده ایم. به خاطر احکامی که اکنون اینجا رایج است...»/عصرایران