اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هاشمی روی نام یارقدیمی دست گذاشت



ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک


 هاشمی روی نام یارقدیمی دست گذاشت

در حالی که بسیاری انتظار داشتند آیت‌ا... به سمت و سوی چهره‌های اصلاح‌طلب یا افرادی که در حوزه تحصیلات آکادمیک و علوم جدیده دارای کارنامه گرانسنگی هستند نظر داشته یا از چهره‌های شاخص و مطرح روز سیاسی برای ریاست بر این مجموعه استفاده کند دو خبر نشان داد که آیت‌ا... بیشتر مایل است از میان یاران قدیمی و بی‌حاشیه خود برای تصدی این سمت استفاده کند.

تعیین تکلیف مردی که قرار است بر صندلی طبقه نهم ساختمان شیشه‌ای نیاوران تکیه بزند یکی از مباحث داغ محافل سیاسی درطول چند ماه گذشته بوده است.

 

سیاستمداری که تا چندی پیش در این ساختمان حضور داشت اکنون رئیس‌جمهوری ایران است و دفترش در پاستور قرار دارد و حال این گلوگاه راهبردی چشم انتظارصدور دستور برای تعیین رئیس، از کاخ مرمر در خیابان ولیعصر است.

 

مرکز تحقیقات استراتژیک که در ابتدا پسوند مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کنار نام خود نداشت در سال 1368 با رویکرد تدوین و تنظیم استراتژی برای جمهوری اسلامی ایران در ابعاد گوناگون و حوزه‌های مختلف و متکثر به عنوان زیرمجموعه نهاد ریاست‌جمهوری در زمان ریاست آیت‌ا... ‌هاشمی‌رفسنجانی بر قوه مجریه تاسیس و راه‌اندازی شد.

 

با کوچ آیت‌ا... از قوه مجریه و استقرار دائمی در مجمع تشخیص مصلحت این تشکیلات نیز از نهاد ریاست‌جمهوری منتزع گردید و زیرمجموعه مجمع قرار گرفت. این مجموعه حکم بازوی نظری و تحلیلی مجمع تشخیص را داشته و تحقیق و آمایش و تحلیل پیرامون سیاست‌های کلان نظام و موضوعات راهبردی و استراتژیکی که از وظایف مجمع بر شمرده می‌شود بر عهده این نهاد قرار دارد.

 

این مجموعه گزارش‌های خود را بطور مستمر و نظام‌مند به مقامات عالیه نظام ارائه داده و گاه در قالب عمومی نتایج تحقیقات کارشناسان مرکز را در چارچوب انتشار کتب و تالیفات ارائه می‌دهد. مرکزتحقیقات تاکنون دو رئیس بیشتر به خود ندیده و از معدود نهادهایی است که ثبات مدیریتی لازم در آن حکمفرما بوده است.

 

حجت‌الاسلام موسوی خوئینی‌ها اولین رئیس و پایه گذار این تشکیلات بود که پس از سه سال جای خود را به دکتر حسن روحانی داد و او تا پیش ازریاست‌جمهوری 21 سال در این سمت باقی ماند و اکنون سومین ضلع این مثلث در آستانه جلوس بر صندلی ساختمان نیاوران است.

نام‌های بزرگی که یک به یک آمدند و رفتند
به‌واسطه جایگاه راهبردی و پژوهشی این اتاق فکر حساس و تاثیرگذار، با کوچ روحانی به پاستور گزینه‌ها و شخصیت‌های عالیرتبه‌ای برای تصدی این سمت نامشان به میان آمد. در همان روزهای آغازین بعد از انتخابات گمانه‌زنی‌ها آغاز شد، در بدو کار بدیهی بود که به‌واسطه اهمیت این موضع و همچنین انتصاب فرد موصوف توسط رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاستمداران عالیرتبه نزدیک به آیت‌ا... که تجربه سال‌ها حضور در مناصب اجرایی را داشته و وزن و اعتبار ویژه‌ای در سپهر سیاسی داشتند برای این پست گمانه‌زنی شوند. سید محمد خاتمی و علی‌اکبر ناطق نوری دو سیاستمدار کارکشته و مورد وثوق طبقات مختلف اجتماعی و البته نخبگان و متخصصین اولین گزینه‌هایی بودند که نامشان در این میانه مطرح شد.

 

پس از آنان نوبت به دکتر محمدرضا عارف رسید؛ مردی که با انصراف خود در انتخابات نقش کلیدی در سپهر سیاسی ایفا کرد و بعد از آنکه مشخص شد در دولت تازه سمتی نخواهد داشت گمانه‌ها در خصوص ریاست وی بر مرکز تحقیقات بر سر زبان‌ها افتاد.

 

او از آن حیث که چهره دانشگاهی و علمی مورد وثوق این دسته از نخبگان بوده و در سمت معاونت اول رئیس‌جمهور نیز تجربیات خوبی در زمینه اجرایی کسب کرده بود، پتانسیل خوبی برای تصدی این سمت داشت اما او نیز به مرکز تحقیقات راهی نیافت.

 

پس از این چهره‌های اصلی نام مدیران و چهره‌های شاخص فکری و نظری جریان اصلاح‌طلب نیز برای تصدی این سمت به میان آمد، نام‌های مصطفی محقق داماد، علی یونسی، محمدرضا تاجیک نیز کم‌وبیش از این‌سو و آن‌سو شنیده می‌شد اما آیت‌ا... با طمانینه و به‌دور از حواشی مرسوم آنچه را خود می‌پسندید و مدنظر داشت در دستور کار قرار داده بود.

نظر آیت‌ا... روی نام یاران قدیمی
در حالی که بسیاری انتظار داشتند آیت‌ا... به سمت و سوی چهره‌های اصلاح‌طلب یا افرادی که در حوزه تحصیلات آکادمیک و علوم جدیده دارای کارنامه گرانسنگی هستند نظر داشته یا از چهره‌های شاخص و مطرح روز سیاسی برای ریاست بر این مجموعه استفاده کند دو خبر نشان داد که آیت‌ا... بیشتر مایل است از میان یاران قدیمی و بی‌حاشیه خود برای تصدی این سمت استفاده کند.

 

یک‌ماه پیش اولین فردی که بطور رسمی‌تر نامش برای تصدی این سمت به میان آمد آیت‌ا... ابراهیم امینی بود. امام جمعه موقت قم، عضو مجلس خبرگان و از اعضای جامعه مدرسین که سابقه دوستی دیرینی با ‌هاشمی دارد. او خود در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها اعلام داشت که این پیشنهاد را از سوی آیت‌ا... دریافت داشته اما به علت مشغله‌ها و همچنین عدم توانایی برای رسیدن به این حوزه از پذیرش آن عذر خواسته است.

 

پس از وی اکنون خبر می‌رسد که آیت‌ا... قربانعلی دری نجف‌آبادی برای این سمت در نظر گرفته شده است. رضا سلیمانی مدیر کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت با اعلام این خبر به خبرگزاری مهر، عنوان داشت: آیت‌ا...‌هاشمی‌رفسنجانی با آقای دری نجف‌آبادی در این خصوص صحبت کرده‌اند، اما موضوع فعلا در حد صحبت مانده و حکمی برای آقای دری نجف‌آبادی صادر نشده است.

 

او در پاسخ به این سوال که آیا احتمال صدور حکم وی تا پایان هفته وجود دارد؟ تاکید کرد: بله، با توجه به صحبت‌های انجام شده این احتمال وجود دارد. وی همچنین در بخش پایانی گفت‌وگوی کوتاه نیز تاکید می‌کند که نام هیچ شخص دیگری غیر از دری نجف‌آبادی برای تصدی این سمت مطرح نیست.

دری نجف‌آبادی کیست؟
قربانعلی دری نجف‌آبادی متولد سال 1324 در نجف‌آباد اصفهان است. او در همان دوران نوجوانی درس آموزی در مقطع دبیرستان را ناتمام گذاشته و به تلمذ در حوزه علمیه نجف آباد مشغول شده و پس از مدت کوتاهی به حوزه علمیه قم رفت و از محضر اساتید بلندپایه‌ای مستفیض شدتا آنکه در سال 47 به درجه اجتهاد نائل آمد.

 

مسئولیت کمیته انقلاب اراک اولین پست وی در جمهوری اسلامی بود. وی سپس نماینده امام و امام جمعه چهارمحال و بختیاری شد و در جبهه‌های جنگ نیز مسئولیت‌های مختلفی را بر عهده گرفت. در کارنامه وی 4 دوره نمایندگی مجلس و ریاست کمیسیون برنامه و بودجه هم به چشم می‌خورد.

 

وی که عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین معاونت اقتصادى و تكنولوژى مركز تحقیقات استراتژیك ریاست جمهورى را نیز در رزومه خود دارد و بیشتر به جریان راست سنتی تعلق سیاسی دارد در سال 1376 و با آمدن دولت اصلاحات حضور در کابینه را تجربه کرده و نامش بر سر زبان‌ها افتاد. اولین وزیر اطلاعات دولت سیدمحمد خاتمی بود که پس از وقایع آن سال‌ها از سمت خود استعفا داد و به مسئولیت‌های دیگری پرداخت.

 

رئیس پیشین دیوان عدالت اداری و مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری اکنون امام جمعه اراک است و نزدیک‌ترین گزینه برای جلوس بر ساختمان شیشه‌ای نیاوران، حال باید دید بالاخره حکم ریاست وی کی و چه زمانی از سوی آیت‌ا... صادر می‌شود و آیا او نائل به این جایگاه می‌شود یا در لحظات آخر گزینه دیگری نامش به میان می‌آید؟/روزنامه آرمان

 


ویدیو مرتبط :
توبه کردن و گرفتن امان از داعش با دست گذاشت رو قران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آسوشیتد پرس:هاشمی موقعیت حساسی را از دست داد



 

ا آسوشیتد پرس:هاشمی موقعیت حساسی را از دست داد

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبر تغییر ریاست مجلس خبرگان و عدم تمایل آیت الله هاشمی رفسنجانی برای ریاست مجلس خبرگان نوشت كه هاشمی با این كار موقعیت حساس ریاست بر مجلسی كه توانایی تعیین و عزل رهبر ایران را دارد ، از دست داد.هاشمی

 

به گزارش عصر ایران این خبرگزاری با اشاره به انتخابات صبح سه شنبه ریاست مجلس خبرگان و عدم كاندیداتوری هاشمی برای رقابت با آیت الله مهدوی كنی  نوشت :‌"‌ رفسنجانی رقیب جدی محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران به حساب می آید و در انتخابات بحث برانگیز سال 2009 به طور تاكتیكی از رقبای احمدی نژاد حمایت كرد."

این مطلب می افزاید :‌"‌تندروها و حامیان احمدی نژاد در هفته های اخیر لابی های گسترده ای  را برای بركناری هاشمی و جایگزینی مهدوی كنی به  ریاست خبرگان آغاز كرده بودند . مهدوی كنی یك روحانی محافظه كار میانه رو به حساب می آید و به عنوان یك چهره حامی مخالفان به حساب نمی آید".

هاشمی با كاندیداتوری كنی برای ریاست خبرگان  نامزد نشد و كنی توانست با كسب 63 رای  ، برای دو سال آینده ریاست مجلس خبرگان را به دست گیرد.

این خبرگزاری می نویسد: این تغییر برای تندروها تغییری مهم و حساس و برای مخالفان میانه رو و اصلاح طلب یك عقب نشینی به حساب می آید.../عصر ایران