اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هاشمی رفسنجانی/ قرار نیست تا قیامت با آمریكا قهر باشیم



هاشمی رفسنجانی اظهار داشت:

قرار نیست تا قیامت با آمریكا قهر باشیم

فرارو- هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه به فرموده امام اگر آمریكا آدم بشود، آن وقت می‌توانیم مشكلات را حل كنیم گفت: «قرار نیست تا قیامت با آمریكا قهر باشیم.»

هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در گفتگویی با جام جم به مناسبت سالگرد رحلت امام (ره)به بررسی دست آورد های انقلاب و نقش امام(ره) در به انحراف کشیده نشدن آن پرداخته است. وی در خلال این گفتگو به موضوعات روز نیز اشاره کرده است.

هاشمی رفسنجانی در ابتدای این گفتگو در پاسخ به پرسشی درباره انقلاب های عربی و اینکه آیا كشورهای دیگر نیز در معرض این تحول‌ها قرار می‌گیرند، اظهار داشت: «فكر می‌‌كنم این حالتی كه یك دفعه در دنیای عرب بروز كرد، این تصادفی نبود. من خودم احساسم این است كه غربی‌ها خیلی به این موضوع كمك كردند. در مصر، تونس، در یمن، در لیبی خیلی كمك كردند. شاید دلیلش هم این است كه آنها هم فهمیده‌‌اند كه حكومتهای دیكتاتوری فایده‌ای ندارند و باید برچیده شوند، چون مردم وابستگی زننده را دیگر برنمی‌تابند».

 

هاشمی اما در ادامه به مهمترین دلیل وقوع این انقلاب ها اشاره کرد و گفت: «از همه عوامل شاید مهم‌ترین دلیلی كه این انقلابها را انجام داد، انفجار اطلاعات بود. رسانه‌های مجازی بودند و سیستم اینترنت و ماهواره‌ها و سایت‌ها بود. ضمناً تحصیلات مردمی هم موثر بود. الان دیگر در كشورهایی مثل مصر و تونس و لیبی و یمن دیگر اكثریت مردم با بی‌سوادها نیست.»

وی در بررسی روند تحولات منطقه حوادث اخیر مصر را برشمرد و گفت: «اینكه 50 درصد مردم مصر هم در انتخابات شركت نكرده‌اند برای من یك پدیده عجیب و غریب است كه مردمی كه اینقدر از دیكتاتوری رنجیده بودند و حالا یك فضایی باز شده و باید یك كسی را انتخاب كنند، نمی‌آیند. ما خیال می‌كردیم 80، 90 درصد در انتخابات مصر شركت می‌كنند. انتخاباتشان هم آزاد بود كسی نتوانست اعتراض بكند».

 

هاشمی در ادامه با بیان اینکه «زیاد اغراق نكنیم كه مصر اوضاع خوبی ندارد» احمد شفیق را فرد نچندان مهمی خواند افزود: «مگر در خود ایران در انقلاب خودمان آقای بنی‌صدر رای نیآورد؟ آقای بنی‌صدر در بطن انقلاب نبود، ولی وقتی از پاریس آمد به ایران، با اكثریت قاطع رئیس‌جمهور شد. اینجا هم آن موقع اگر شخصی مثل امام نبود و بحران را مهار نمی‌كرد، ممكن بود مسیر به غلط پیش برود».

 

وی در ادامه با مقایسه دوران صدر انقلاب اسلامی با شرایط فعلی مصر مدیریت مدبرانه امام را عامل به ثمر رسیدن انقلاب دانست و افزود: «این شخصیت امام خمینی بود كه این مشكلات را بتدریح و اساسی مهار كردند. شما هم مطمئن باشید هر انقلابی كه اتفاق بیفتد، مردمی هم باشد، بعدش باید انتظار اینگونه چیزها را داشته باشیم، مگر اینكه یك جریان نیرومند و فرد نیرومندی افراط‌گری‌ها را مهار كند».

 

اثرگذاری بحران اقتصادی بر غرب

هاشمی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اثرگذاری بحران اقتصادی در غرب گفت : «این موضوع تكراری است. تا به حال چندین بار در مقاطع گوناگون تاریخی تكرار شده است. الان فرانسه را می‌توانید مثال بزنید. سوسیالیستها آمدند. قبلا هم سوسیالیستها با آقای میتران آمده بودند.»

وی ادامه داد:«این جا به جا شدنها را نمی‌شود گفت كه سرنوشتها را عوض می‌كند. همین آقای اولاند كه به پیروزی رسیده در عمل به بسیاری از سیاستهای سرمایه‌داران پای‌بند است. منجمله درباره ایران. وزیر خارجه آقای اولاند بعداز مذاكرات بغداد حرفهایی كه زده، عین حرفهای آمریكایی‌ها است».

 

ارزیابی از مذاکرات هسته ای

هاشمی در بخش دیگری از این گفتگو درباره مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 اظهار نظر کرد. وی گفت: «بالاخره ما باید یك حسن نیتی از آمریكایی‌ها ببینیم. اگر آنها بخواهند در عین خصومت از مذاكره هم استفاده كنند جواب نمی‌دهد، معكوس جواب می‌دهد، واقعاً اگر یك روز آمریكا حسن نیت نشان دهد وضع فرق می‌كند. »

هاشمی تاکید کرد: «به فرموده امام اگر آمریكا آدم بشود، آن وقت می‌توانیم مشكلات را حل كنیم، قرار نیست تا قیامت با آمریكا قهر باشیم.»

رئیس مجمع تخشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: «الان آمریكائیها از موضع تحریم و فشار می‌خواهند كار بكنند. در مذاكره هم آنها دست بالا دارند. تحریم‌ها را كرده‌‌اند. فشارها را بر ما آورده‌اند. تحریم‌های سازمان ملل را اعمال كرده‌اند. حالا وقتی می‌نشینیم برای مذاكره می‌گویند شما این كار را بكنید تا ما تحریم‌ها را كم كنیم. این كه مذاكره نیست! مذاكره این است كه به طور متساوی با دو امكان با هم بنشینند مصالح عمومی را در نظر بگیرند، مصالح جامعه را در نظر بگیرند و با هم كار و همكاری كنند».

هاشمی در ادامه ضمن ممکن دانستن استفاده انتخاباتی اوباما از پرونده هسته ای ایران گفت: «شاید استفاده انتخاباتی بكنند؛ ما اطلاعات عمیقی نداریم. معلوم شد اینها كه اینجا آمدند متحد بودند. حتی چین و شوروی هم گفتند كه ایران باید غنی سازی‌اش را تعطیل كند. در گذشته اینها هیچ وقت اینطور نمی‌توانستند فشار به ایران وارد كنند. الان كار یك قدری دشورای شده است.»

وی پس از آن ارزیابی خود را از موقعیت امروز جمهوری اسلامی در مسائل هسته‌ای به نسبت گذشته را عنوان کرد:« در مورد این مذاكرات بعد از اسلامبول با اظهاراتی كه ایرانی‌ها و غربی‌ها كردند یك خوش بینی كاذبی درست شد. هم ما می‌خواستیم در داخل كشورمان امیدی پیدا بشود و هم غربی‌ها نیاز دارند به خاطر مشكلات فراوان اقتصادی كه دارند نیاز به آن صحبتها داشتند. لذا هر دو تلاش كردند كه بگویند فضا فضای مثبتی است و امید ایجاد كنند. اما در بغداد معلوم شد اینطوری نیست. هنوز اطلاعات زیادی نداریم و ارزیابی كار آسانی نیست. آنچه فعلا معلوم است آنها با حربه تحریم پیش می‌ایند و می‌گویند ما با تحریم توانسته‌ایم ایران را به نرمش در مذاكرات بكشانیم. البته ایران هم نشان داده كه از این تحریم‌ها و تهدیدها از میدان به در نمی‌رود. بنابراین باید كمی صبر كنیم تا اطلاعات واقعی به دستمان برسد.»

 

نظر هاشمی درباره دولت بعدی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت در بخش دیگری از این گفتگو  به اختصار ارزیابی خود را از دولت بعدی در ایران نیز عنوان کرد. وی در پاسخ به پرسشی در این رابطه گفت: «ما یك دولتی را می‌پسندیم كه خیلی عالمانه، مدبرانه، با اعتدال عمل كند و از نیروهای بخش‌های مختلف جامعه از نیروهای كارآ و غیرباندی و جامع كشور استفاده بشود. من الآن روی شخص خاصی نظر ندارم.»/فرارو


ویدیو مرتبط :
خودداری هاشمی رفسنجانی از قرار گرفتن در کنار احمدی نژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جهانگیری: آقای احمدی‌نژاد بیست روز هم قهر بکند ممکن است هیچ اتفاقی نیافتد/هاشمی رفسنجانی نفر دوم نظام است



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اسحاق جهانگیری: آقای احمدی‌نژاد بیست روز هم قهر بکند ممکن است هیچ اتفاقی نیافتد/هاشمی رفسنجانی نفر دوم نظام است/اصولگراها وضعشان بدتر از اصلاح طلبان است

در بخشی از گفت وگوی اسحاق جهانگیری وزیر صنایع کابینه سیدمحمد خاتمی با روزنامه اعتماد آمده است:

*کجای شرایط سیاسی امروز برای اصولگراها سخت نیست؟ اصولگراها که وضعشان خیلی بدتر است. هرکدامشان یک جایی هستند، یک جهت‌گیری دارند. اختلافات داخلی شان خیلی جدی شده است.

از طرف دیگر فکر می‌کنند باید درباره این عملکرد هشت ساله پاسخگو باشند. وضعیت عملکرد برایشان نگران‌کننده بوده. شرایط خیلی برای اصولگراها دشوار شده، به دلیل اینکه مسوول اداره کشور هستند اما اصلاح طلب‌ها از جهت اینکه الان مسوولیتی ندارند، راحت ترند. مردم از اصلاح طلبان انتظار ندارند که پاسخگو باشند.

ولی از موضع یک گروه سیاسی که بالاخره تعیین‌کننده بود، ریشه‌دار است و در کشور نقش دارد، شرایط دشواری است چون از صحنه سیاسی کشور حذف شده کنار گذاشته شده‌اند.

* در مقطعی از تاریخ قرار گرفته‌ایم که مشکلات زیادی پیش روی کشور ایجاد شده و اصلاح طلبان به عنوان یک جریان سیاسی نمی‌توانند نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشند. بالاخره این گروه در یک کشتی نشسته‌اند که سرنوشت آنها به سرنوشت حاکمیت گره خورده است. این طوری نیست که بگویند اگر اتفاقی بیفتد، متوجه جریان حاکم است و متوجه ما نیست. 

از طرفی دیگر، بالاخره اصلاحات یک جریان ریشه‌دار است که در عمق جامعه نفوذ دارد. تصمیم‌گیری در راس جریان اصلاحات نیاز به بحث و جدل دارد، ولی بالاخره این تصمیم‌گیری باید طوری باشد که خواسته‌های گروه‌های مختلف حتی آنها که در شهرستان‌ها و مناطق دیگر به عنوان اصلاح طلب فعالیت داشتند لحاظ شود و این پرسش طرح شود که آیا ما هر تصمیمی بگیریم، بدنه اجتماعی که همواره در جریان اصلاحات قرار داشته‌اند، چه اتفاقی برایشان می‌افتد؟

از طرفی، اصلاحات هر تصمیمی بگیرد، طبیعتا در تعامل با نظام است و نمی‌تواند مستقلا تصمیم بگیرد. نه اینکه نمی‌تواند، تصمیمش وقتی عملی می‌شود که با نظام در تعامل باشد و به یک تفاهمی رسیده باشند. آن هم دشوار است. بالاخره الان شرایط ارتباطات با نظام خیلی محدود است و تعامل جدی وجود ندارد. اما سیاستمدار، جریانات سیاسی ریشه‌دار در تاریخی، هیچ وقت به خاطر شرایط محدود در بن بست قرار نگرفته‌اند. اصلا نفس سیاستمداری این است که همیشه در بن بست‌ها باید راهکار پیدا کند.

*بعد از انقلاب همواره مجموعه نیروهایی مقابل آقای هاشمی قرار داشته‌اند که به خاطر شخصیت و موقعیت ایشان بوده است. چون همواره در جایگاه شخصیت دوم قرار می‌گرفته، هرکسی می‌خواسته نقد جدی‌ای به سیستم داشته باشد، آن کسی که قابل نقد بود و هزینه‌اش کم بود، آقای هاشمی بود.

در مقطعی بخشی از اصلاح طلب‌ها بودند، خصوصا در دوران انتخابات مجلس ششم که تا مرحله اول 84 کشید. دریک دوره‌یی، بعد از 84، بیشتر اصولگراها بنای ناسازگاری با آقای هاشمی گذاشتند. متاسفانه اصولگرایان در دوره‌یی جریان حمله به آقای هاشمی را آغاز کردند که برخی نهادهای قدرت و حکومت در اختیارش بود. یعنی نهادهای رسمی... من فکر می‌کنم که سال 84، عمدتا به همین دلیل عدم تحلیل درست احزاب اصلاح طلب از مسائل کشور، این اتفاق افتاد و نتیجه این شد.

* نفر دوم... به جایگاه رسمی که نگاه کنیم، رییس‌جمهور است.[در نگاه غیررسمی] اگر این طور نگاه کنیم، به نظر من بعد از رهبری، آقای هاشمی نفر دوم است. بعد از رهبری هیچ کس به آقای هاشمی نمی‌رسد.

* من تیرماه 88 (کمی این طرف یا آن طرف تر) مصاحبه کردم و در آن شرایط از مهم‌ترین مصاحبه‌ها شد. همان موقع گفتیم جریان اصلاح طلب یک جریان گمنام تازه به صحنه آمده نیست. رییس‌جمهور، وزیر، نماینده مجلس، رییس مجلس و... داشته. اینها کسانی بودند که تا چند ماه قبل در نشست‌هایی با نظام گفت‌وگو می‌کردند.

درباره مسائل تصمیم‌گیری می‌کردند. بخشی از اسرار نظام پیش این‌هاست. در نهادهای مختلف کشور، مسوولیت ردهک داشته‌اند. اینها باید با نظام وارد تعامل شوند. بروند و گفت‌وگو کنند و ببینند راهکار چیست. یکی از جاهایی که به نظر من می‌توانست خیلی خوب برای کنترل این بحران نقش ایفا کند، دولت بود. ما بالاخره در مسوولیت‌های دولتی بوده‌ایم. اتفاقاتی افتاده و دولت می‌تواند به راحتی با گروه معترض بنشیند، جلسه بگذارد، ببیند چه هست و چه نیست. چه کارهایی کنند یا نکنند.

* آقای احمدی‌نژاد بیست روز هم قهر بکند ممکن است هیچ اتفاقی نیافتد. فوقش می‌رود می‌نشیند توی خانه‌اش.

ولی وقتی این همه برای یک فرد هزینه شده و ادعا شود که کاملا ولایتمدار است و در چارچوب سیستم ولایت عمل می‌کند، بیاید چنین عکس العملی نشان دهد دیگر براساس شعارها نمی‌توان تصمیم گرفت. اگر گذشته را ارزیابی کنیم در عمل نشان داده شده افرادی که کمتر شعار داده‌اند، بیشتر همراهی کرده‌اند. من در دولت آقای خاتمی نمی‌توانم هیچ موردی پیدا کنم که ایشان در مقابل یک صحبت صریح این طور عکس العملی داشته باشند. 

حالا آقای خاتمی شعار هم نداده و آقای احمدی‌نژاد داده؛ نتیجه این شد به افرادی که با شعار به نحوی خودشان را طور دیگری نشان داده‌اند، نباید توجه کرد.

باید به سابقه افراد توجه کرد. باید به دنباله افراد، که این شخص از چه جایگاهی بلند شده و دارد این حرف را می‌زند نگاه کرد. آیا درست است کسی که هیچ سابقه‌یی نداشته وارد سیستم شود و بگوید هیچ کس به گرد من نمی‌رسد؟ بالاخره این نظام جنگ داشته، افرادی که این حرف را می‌زنند باید بگویند چقدر در جنگ حضور داشته‌اند.

این نظام شهید داده. این افراد باید بگویند چه سابقه‌یی داشته‌اند. چقدر با امام همراهی کرده‌اند. من فکر می‌کنم در مقاطع یکسری مسائل به عنوان اصل و مبنا قرار گرفت که درست هم بود، نادرست نبود، ولی افرادی برای اینکه بتوانند خودشان را جا بیندازند از آنها استفاده کردند، شروع به شعارهای بزرگ دادن کردند و به این افراد اعتماد شد.

*من آقای هاشمی را مرتب می‌بینم اما تا حالا از ایشان نشنیده‌ام که کمترین تمایلی برای شرکت کردن داشته باشد./خبرآنلاین