اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هاشمی رفسنجانی: جهش تورمی سال گذشته نتیجه سوءمدیریت داخلی و تحریم​ها بود



هاشمی رفسنجانی,مجمع تشخیص مصلحت نظام

هاشمی رفسنجانی: جهش تورمی سال گذشته نتیجه سوءمدیریت داخلی و تحریمها بود

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کاهش ارزش پول ملی و افزایش شدید تورم باعث شد که بیش از همه سبد کالا و زندگی اقشار مزدبگیر و کارگران تهی شود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار حدود یک‌صد نفر از اعضای خانه کارگر با تبریک سال جدید و عید نوروز به اقشار گوناگون کشور و به خصوص کارگران، این قشر را یکی از پرتلاش‌ترین، وفادارترین و در عین حال کم ادعاترین اقشار کشور خواند و گفت: متأسفانه شرایط اقتصادی کشور بیش از همه به اقشار دارای درآمد ثابت و مزدبگیر فشار آورده و آنان را در شرایط رنج‌آوری قرار داده است.

هاشمی رفسنجانی جهش تورمی سال گذشته را نتیجه سوءمدیریت داخلی و نیز طمع قدرت های استکباری و تحریم ها دانست و افزود: کاهش ارزش پول ملی و افزایش شدید تورم باعث شد که بیش از همه سبد کالا و زندگی اقشار مزدبگیر و کارگران تهی شود و امیدوارم در سال جدید با اتخاذ سیاست های صحیح اقتصادی بارقه امید به اقشار گوناگون کشور باز گردد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با ابراز خرسندی از نامگذاری سال جدید توسط رهبری معظم انقلاب به حماسه سیاسی و اقتصادی که به نوعی تداوم شعار سال گذشته کشور نیز است، تحقق عملی این شعار را نیازمند تمهید شرایط و زمینه های سیاسی، اقتصادی و مدیریتی کشور عنوان کرد و گفت: رسیدن به اعجاز تحقق شعار جدید آرزوی هر ایرانی و به خصوص اقشار آسیب پذیر و کارآفرین و تولیدکننده است و لازم است مسئولان کشور زمینه‌های تحقق حماسه سیاسی و اقتصادی را فراهم کنند.

هاشمی رفسنجانی ایران اسلامی را دارای استعداد و قابلیت جغرافیایی، انسانی و مادی فراوانی برای پیشرفت اقتصادی و سیاسی دانست و تصریح کرد: برای به فعل رساندن استعدادهای خدادادی کشور نیازمند اتخاذ سیاست های صحیح و تغییر شیوه های اجرایی کشور از یک سو و تعامل و همکاری با سایر کشورها در جهت کاهش تحریم ها و خصومت ها هستیم و امیدواریم این امر در سال جدید تحقق یابد.

در ابتدای این دیدار آقایان کمالی؛ مشاور کارگری رییس مجمع و علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر به نمایندگی از تشکل های کارگری و کارگران کشور سال جدید را به آیت الله هاشمی رفسنجانی تبریک گفتند.

محجوب در این دیدار اظهار کرد: کاهش ارزش پول ملی در سال گذشته بزرگترین مصیبت کارگران در جهت کاهش توان خرید این قشر بود که امیدواریم این بحران در سال جدید توسط مسئولان جبران شود.

دبیرکل خانه کارگر پرداخت یارانه نقدی و توزیع پول در بین مردم را سیاستی مقطعی و ناپایدار برای اقشار ضعیف جامعه توصیف کرد وگفت: امیدواریم در سال جدید و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، همه دلسوزان کشور و به خصوص آیت الله هاشمی رفسنجانی توان و نیروی خود را در جهت اصلاح امور و سیاست ها و انتخاب مدیری کارآمد، توانمند و دلسوز اقشار ضعیف به کار بندند./خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
نتیجه سی سال تحریم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هاشمی رفسنجانی: در هشت سال گذشته ما گرفتار بودیم/ مردم از خسارت هایی که به کشور وارد شده چیزی نمی‌دانند



اخبار,اخبار سیاسی,هاشمی رفسنجانی


اخبار سیاسی - هاشمی رفسنجانی: در هشت سال گذشته ما گرفتار بودیم/ مردم از خسارت هایی که به کشور وارد شده چیزی نمی‌دانند

وی در ادامه اظهار داشت: در این مدت اقتصاد کوچک و مردم ما فقیر شدند البته شاید برخی این فقر را احساس نکنند، اما وقتی اقتصاد کوچک می شود، مردم هم فقیر می شوند؛ چراکه آنطور که باید از منابع انرژی استفاده نشده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در طول چند سال اخیر بخاطر سیاست های نادرست برخی خیلی از امکانات را از دست دادیم و اگر سیاست های پیش بینی شده درست عملیاتی می شد ما از قطر در برداشت نفت و گاز عقب نمی ماندیم.

به گزارش مهر، آیت الله هاشمی رفسنجانی در سومین سمپوزیوم بین‌المللی ایران 1404 اظهار داشت: از سال های پیش برخی دوستان به فکر این افتادند تا برای بالا بردن سطح زندگی مردم و موقعیت جمهوری اسلامی ایران وارد مسائل زیربنایی شوند، اما متاسفانه زحماتی که در اولین و دومین سمپوزیوم کشیده شد، هنوز به ثمر نرسیده است و نیاز است کسانی که در این زمینه زحمت می کشند، جدی تر وارد عمل شوند.

وی با بیان اینکه در همه دنیا مساله انرژی به عنوان مساله ضروری و مبنایی برای بشریت است، گفت: پیش بینی می شد و پیش بینی می شود که بسیاری از جنگ ها و درگیری ها بر سر مساله انرژی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: برخوردهای محدود و لشکرکشی ناتو به عراق بخاطر مخازن انرژی این کشور است.

هاشمی رفسنجانی در ادامه اینطور گفت که در مساله بهار عربی علت لشکرکشی ناتو به لیبی بخاطر منابع انرژی این کشور بود که در همسایگی اروپا قرار داشت.

وی همینطور علت حضور ناتو در افغانستان و عراق را بخاطر ایران دانست و تصریح کرد: هدف اول این کشورها ایران است؛ چراکه کشورمان به لحاظ منابع انرژی حرف اول را در جهان می زند و مهمترین منبع تامین انرژی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: متاسفانه بسیاری از کارهایی که برنامه ریزی شد، بر روی کاغذ ماند. وقتی برنامه چهارم توسعه را با توجه به سند چشم انداز تدوین کردیم در مجمع اصلاح شد و خیال می کردیم با این کار راه باز می شود تا نیروهای مردمی به میدان بیایند، اما شاهد بودیم که به اهدافمان نرسیدیم و به جای نزدیک شدن به آن اهداف، دور شده ایم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به رشد منفی اقتصاد گفت: وقتی می گویند این رشد منفی 5 درصد بوده در حالی بود که پیش بینی ما مثبت 8 یا 9 درصد بود.

وی در ادامه اظهار داشت: در این مدت اقتصاد کوچک و مردم ما فقیر شدند البته شاید برخی این فقر را احساس نکنند، اما وقتی اقتصاد کوچک می شود، مردم هم فقیر می شوند؛ چراکه آنطور که باید از منابع انرژی استفاده نشده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران کلکسیونی از انرژی های فسیلی است، گفت: اگر ما عالمانه و درست از این انرژی ها مصرف می کردیم قدرت عظیمی داشتیم.

هاشمی رفسنجانی بیان کرد: بسیاری از منابع خود را بخاطر سیاست خارجی نادرست در این مدت از دست دادیم. ایران جایی است که می تواند آسان‌ترین و امن ترین مسیر لوله های نفت و گاز برای صادرات را در خود داشته باشد. اگر سیاست درست داشته باشیم می توانیم همه محصول پارس جنوبی را به خارج برای مصارف جهانی از ایران عبور دهیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در زمان ما قراردادی را با ترکمنستان امضا کردیم و گاز این کشور را 25 دلار می خریدیم و 95 دلار به ترکیه می فروختیم که سود زیادی برای ما داشت، حتی با آنها قرارداد بستیم برای اینکه وابستگی آنها به روسیه کم شود همه گاز آنها بجز گاز مصرفیشان را بخریم تا انحصار گاز در منطقه در اختیار ایران باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حتی نیازوف رئیس جمهور ترکمنستان هم وقتی به تهران و دفتر من آمد، خواهش کرد که به جنوب تهران برویم و با یک حرکت نمایشی جوشکاری خط لوله را انجام دهیم تا همه دنیا بدانند خط لوله انتقال گاز از ترکمنستان به خارج از ایران راه افتاده است.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: اگر خط لوله های نفت و گاز از ایران عبور می کرد، امنیت دنیا وابسته به ایران بود و اینقدر به آسانی مزاحم ایران نمی شدند و این تهدیدها در کار نبود.

وی در ادامه افزود: ما همه امکانات را در طول این چند سال گذشته بخاطر سیاست های نادرست برخی از دست دادیم، البته کار از اختیار ما در رفته و برگرداندن آن سخت است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام این را هم گفت که اگر سیاست های پیش بینی شده درست عملیاتی می شد، امروز از قطر در برداشت نفت و گاز عقب نبودیم. ما در این مدت خسارت‌های زیادی دیدیم که مردم از این خسارت ها چیزی نمی دانند.

وی گفت: امروز عراقی ها تا مرزهای ما آمده اند چاه زدند و از منابع انرژی استفاده می کنند، آب های مرزی ما امروز هدر می رود و معلوم نیست که چقدر آب به بیرون از کشور می‌فرستیم.

هاشمی رفنسجانی توضیح داد: همین الان در مورد آب دچار یک فاجعه هستیم و اگر دریاچه ارومیه با همین سرعت خشک شود، روزی خواهد رسید که همه اطرافش تا شعاع 300 کیلومتری غیرقابل زندگی خواهد بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: با توجه به داشتن آب محدود و مصرف نادرست آب در بخش های مختلف بویژه کشاورزی، نمی دانم 10- 15 سال آینده دیگر کشور چگونه می خواهد زندگی کند.

وی ادامه داد: در 7- 8 سال گذشته ما گرفتار بودیم اما الان با توجه به روزنه کوچکی که باز‌شده است، کشورهای خارجی مانند سوئد درخواست همکاری برای استفاده خورشیدی داده اند و حتی آنها پیشنهاد دادند 50 درصد زباله های شهرهایمان را در اختیار آنها بگذاریم تا نیروگاه‌های کوچکی را در شهرهای مختلف درست کنند.

هاشمی رفنسجانی گفت: پیش بینی می شود در سال 2020 آمریکا بزرگترین صادرکننده نفت جهان باشد با این کار دیگر وابستگی آنها به منطقه کم شده و همه چیز برعکس می شود و آمریکایی ها قیمت نفت را تعیین می کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با بیان اینکه ما نیاز به تکنولوژی های روز داریم، گفت: این کار برعهده دانشگاهیان است و و نظام باید از هر اختراع خوبی حمایت کند. ما نیز در دانشگاه آزاد در خدمت شما هستیم و قرار است پردیس های زیادی را در این خصوص تاسیس کنیم. ما به عنوان بخش خصوصی دستمان باز است و می توانیم منابع خوبی را تامین کنیم.
 اخبار سیاسی - مهر