اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هاشمی:برای رابطه با عربستان برنامه داشتم


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت که وی برای درست کردن روابط بین ایران و عربستان برنامه داشته و روی آن توافق هم شده بود اما آن توافق را در دوره دولت قبلی عمداً به هم زدند و نگذاشتند که به نتیجه برسد.

نامه‌نیوز : آیت‌الله اکبر هاشمی‌ رفسنجانی در گفت‌وگویی با روزنامه آفتاب یزد که بخش‌هایی از آن را بازنشر داده است، در پاسخ به این پرسش که "دولت روحانی در زمینه خصوصی‌سازی و بازگرداندن مسیر آن به سمت دیدگاهی که شما و مقام معظم رهبری دارید چه باید بکند؟" تصریح کرد: آقای روحانی همان وعده‌هایی را که داد و بر اساس آن هم رأی آورد، باید دستش را باز بگذارند که به آنها عمل کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: او (رئیس‌جمهور) وعده داده و مردم به خاطر آنها به او رأی داده‌اند. این یک سند میان مردم و ایشان است و در واقع یک بیعت و تعهد با مردم تلقی می‌شود؛ چراکه مردم صاحب کشور هستند ما هم یکی از همین مردم هستیم.

وی با تأکید بر اینکه "مردم حق دارند تصمیم بگیرند"، گفت: البته در همان شرایط سخت، مردم تصمیم خود را گرفتند. من فکر می‌کنم اگر دست آقای روحانی باز باشد، چون مسأله سیاست خارجی در حال حاضر مسأله مهمی است، به دلیل اینکه از سمت سیاست خارجی فشار بدی روی مردم است و اگر آن مسأله حل شود، ایشان (رئیس‌جمهور) می‌تواند روی وعده‌های اشتغال، عمران و آبادی و هرآنچه وعده داده بود به خوبی پیش رود.

هاشمی رفسنجانی یکی از وعده‌های حجت‌الاسلام حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به مردم را مسائل سیاسی و‌ آزادی‌ها در این زمینه دانست و خاطرنشان کرد: فقط دست او (رئیس‌جمهور) نیست که بخواهد به تنهایی تصمیم گیرد؛ البته ایشان بیش از حدِ قدرت اجرایی وعده داد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: ‌این چیزها (آزادی سیاسی) دست جاهای دیگر است اما به هر حال به مردم وعده داده بود و وعده‌های خوبی هم بود. باید بگذارند تا آقای روحانی آنها را عملی کند. این برای همه خوب است. در این شرایط همین وضعیت بین دو نسل هم که شما به آن اشاره کردید انجام این اقدامات در واقع برای نسل بعدی خاطرجمعی بیشتری فراهم می‌کند.

آیت‌الله هاشمی در مورد اجرای رابطه ایران و عربستان نیز گفت: من برنامه داشتم و روی آن توافق هم شد. در گذشته آن توافق ما را در دوره دولت قبلی عمداً به هم زدند و نگذاشتند. ما یک مذاکره طولانی با ملک‌عبدالله، همراهان و نزدیکانشان داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که ما در شرایط منطقه‌ای آن روز که هنوز هم باقی است، شش - هفت کمیسیون مشترک داشته باشیم؛ یک کمیسیون علمایی داشته باشیم که مسائل عقیدتی را مهار کند یعنی مسائل اهل سنت و شیعه را بنشینند حل کنند که خیلی هم به آسانی در سطح علما قابل حل است. در واقع اختلافات اینگونه‌ای که به مقدسات یکدیگر اهانت می‌کنند و همدیگر را تحریک می‌کنند، دیگر نباشد و اینها مهار شود.

وی ادامه داد: ما این توافق را با هم امضا کردیم‌ (ایران و عربستان در زمان ملک‌عبدالله). از ایران هم که من رفتم شورای عالی امنیت ملی از من خواست که این مسائل را حل کنم و به خوبی هم حل شد اما کارشکنی کردند و نشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که رابطه ایران و آمریکا باید برقرار شود، به گونه‌ای که در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه آفتاب اینگونه پاسخ می‌دهد که «البته اگر به عنوان نظر پرسیده می‌شود، بله؛ به نظر من این رابطه باید برقرار شود.»

هاشمی رفسنجانی یادآور شد:‌ من در زمان امام هم نامه نوشتم و هفت مورد را نام بردم و از ایشان درخواست کردم در زمان حیاتشان آنها را حل کنند، چون معتقد بودم بعد از ایشان این مسائل به عنوان یک ممنوعِ دائمی می‌ماند و کسی جرأت نمی‌کند آنها را حل کند.

وی تصریح کرد: ایشان (امام راحل) چند مورد را عمل کردند، این یک مورد را کاری نکردند در آن زمان. البته یک جمله‌ای را هم گفتند که اگر آمریکا آدم بشود ما که نمی‌خواهیم تا همیشه دشمنی داشته باشیم. این «آدم شدن»‌ مفهومش روشن بود، یعنی زور نگوید، استکباری با ما برخورد نکند و نخواهد بر ما سیادت داشته باشد. خب، من هم نظرم همین است که اگر آمریکا حاضر باشد که با موضع متساوی با ما کار کند، من دلیلی نمی‌بینم که رابطه برقرار نشود؛ منتهی این حق دیگران است و من نمی‌توانم به حق دیگران عمل


ویدیو مرتبط :
آرزو داشتم در خاک عربستان «یا حیدر» بگوییم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیت الله هاشمی: مشکل رابطه ایران و عربستان، تندروی در هر دو طرف است



اخبار ,اخبار سیاسی ,هاشمی رفسنجانی

 

اخبار سیاسی - آیت الله هاشمی: مشکل رابطه ایران و عربستان، تندروی در هر دو طرف است

بروم كه چه بگویم. من مسئولیتی ندارم كه بگویم با این كار موافق یا با آن كار مخالف هستیم. این كار در درجة اوّل از اختیارات رهبری و سیاست‌های كلی نظام و بعد دولت است. باید اول طرحی مثل همین مذاكرات، تهیه و خطوط قرمز مشخص شود تا كسانی كه برای مذاكره می روند؛ بدانندچه بگویند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی  انحراف در بیداری اسلامی منطقه را اتفاقی قابل پیش بینی ارزیابی کرد و گفت: در انقلاب‌ها معمولاً این اتفاق‌ها می ‌افتد و ثبات اوضاع ایران پس از انقلاب به خاطر رهبری امام راحل استثناست.

 رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در هشتمین بخش گفت و گو با سایت انتخاب ، با اشاره به اتفاقات سوریه ، حمایت عربستان از تندروها و حضور تروریست ها در این کشور اضافه می کند که «كسانی كه می‌خواستند از اعتراض مردم سوریه حمایت كنند ، پس از حضور تروریست ها، دیگر نمی‌توانند»

هاشمی همچنین هشدار داد که «احتمال دارد افراطیون، جنگ را به لبنان بکشانند»

وی در بخش دیگری از این گفت و گو، در پاسخ به سئوالی در مورد «تلاش ها برای سفر وی به عربستان» می گوید: من مسئولیتی ندارم كه بگویم با این كار موافق یا با آن كار مخالف هستیم.  این كار در درجة اوّل از اختیارات رهبری و سیاست‌های كلی نظام و بعد دولت است. باید اول طرحی مثل همین مذاكرات، تهیه و خطوط قرمز مشخص شود تا كسانی كه برای مذاكره می روند؛ بدانندچه بگویند

متن این بخش از مصاحبه «انتخاب» با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی می آید:

درمورد حوزة سیاست خارجی چشم‌انداز تحولات در تركیه و مصر كه مخالفین حكومت سوریه بودند. به نظر شما چه سرنوشتی در منطقه رقم خواهد زد؟
 آیت الله هاشمی: تركیه كه هنوز جدید است و تازه دارد شروع می‌شود اما در مصر، تونس و خیلی جاهای دیگر كه در بهار عرب و یا بیداری اسلامی گام‌های بزرگی برداشتند؛ به نظر من به  دست‌انداز بدی افتادند.

 

یعنی اینهایی كه پیروز شدند،خیلی زود دچار اختلاف ؛ درگیری و حتی انحراف شدند.البته  در انقلاب‌ها معمولاً این اتفاق‌ها می ‌افتد و ثبات اوضاع ایران پس از انقلاب به خاطر رهبری امام راحل استثناست. شما انقلاب فرانسه را كه مادر همة انقلاب‌های این چهار صد سال اخیر است ؛ نگاه كنید. بعداز آن  چه افراطی‌گری‌ها ؛ چه خونریز‌ی‌ها و چه تخریب‌هایی  بود! كه واقعاً خیلی زیاد بود. در اینجا اشكال كار این شد كه جریان‌هایی مثل القاعده ؛ سلفی‌ها، طالبانیسم‌ها و از این نوع  تفكرات افراطی میدان داری كردند. بالاخره بدنه ی  این كشورها  مثل ما مردم مسلمان هستند، اینها می خواستند همان حالات افراطی خودشان را بركشور حاكم كنند.

 

  اكثریت مردم این گونه نیستند، مسلمان هستند؛ ولی نمی‌خواهند این گونه خونریزی كنند و این گونه افراطی عمل كنند، اینها سركار آمدند و با تفكّر خودشان می‌خواستند اسلام را آن‌گونه تفسیر كنند. طبعاً عامه مردم یا بخش زیادی از مردم این را نمی‌پذیرند. در اینجاست كه مشكل پیش می آید. در مصر مشكل این شد كه ارتش وارد شد و نیروهای اسلامی افراطی را از میدان بیرون و حتی بازداشت كرد. برداشت. البته اخوان‌المسلمین افراطی نبوده و هشتاد سال سابقة اعتدال در مبارزات داشته است.

 اخیراً هم در لیست گروه‌های تروریستی خود مصر اضافه شد.
 البته این با تفكرات اصلی آنها نمی‌سازد كه كارهای تروریستی كنند. ممكن است كسانی در اینها نفوذ كردند و ممكن است تغییر نظر داد ه باشند. شاید  جوان‌هایشان گفتند كه دیگر نمی‌توان مثل سابق بود ؛  چون آنها می‌زنند. ولی كلّ قضیه این است كه همین افكار تند و همین افراطی‌ها آمدند و  انقلاب‌ را به  مسیر غیرقابل قبولی بردند و زمینه ای فراهم شد كه ارتش دخالت كند و آنها را سركوب كند.

 

حتی تا آنجا پیش رفت كه اینها را تروریست معرفی كند. معنایش این است كه اموالشان را مصادره كند ودر هیچ جا حضور اجتماعی نداشته باشند و تروریست‌ هستند. الان می‌خواهند حزبی را با هشتاد سال سابقه كه همیشه در آن اعتدال بوده؛  تروریست معرفی كنند.  این هم افراط ارتشی‌ها ست و آن هم افراط آنها بود كه می‌خواستند  با تفسیر خودشان همه مردم را در زنجیر افكار پوسیده و  غلط افراطی خودشان  حبس كنند .به هر حال همین افراط و تفریط روزگار مصر را به اینجا رسانده است.

در سوریه ماجرا را چطور ارزیابی می کنید؟
در سوریه اوّل مردم جمع شده بودند و اعتراض داشتند. وقتی  برخوردها شدید شد؛ به تدریج آدم‌های افراطی آمدند و میدان را به دست گرفتند و از سراسر دنیا تروریست‌ها در آنجا جمع شدند و این گونه كردند .كسانی هم كه می‌خواستند حمایت كنند ؛دیگر نمی‌توانند.

 در لیبی مردم پیروز شدند؛ ولی الان دوباره دارد دچار جنگ همین افراطی‌ها می‌شود و واقعاً  درهر شهری  یك گروه تروریستی وجود دارد كه  به صورت رسمی خودشان مركز دارند

. یمن به آن صورت درآمده كه دیگر مشكل است به حالت اوّل برگردد. به نظر می‌رسد كه الان مشكل اصلی اینها كه از استبداد نجات پیدا كردند ؛ وجود افراطی‌هاست كه دوباره استبداد جدیدی را به وجود آوردند.

 آیا فكر می‌كنید افراطیون بتوانند جنگ را به لبنان بكشانند؟
می‌خواهند، ولی تا به حال كارهای كوچكی شده و شاید هم بتوانند.

 نقش عربستان را در این فعالیت‌ها چقدر می‌دانید ؟
عربستان هم الان از همین نیروهای تندرو در آن قسمت‌ها حمایت می‌كند.
 
درمورد سفر حضرت‌عالی به عربستان بحث‌هایی مطرح شده بود. آیا این امید وجود دارد؟
 اصل سفر بنا بود كه برای زیارت و مراسم عمره به حج بروم كه  مشكلی نیست. مسأله این است كه اگر بحث مذاكره برای حل مشكلات است ؛ باید اول در اینجا طرحی آماده شود كه ما چه می‌خواهیم و آنها چه می‌خواهند. باید بحث‌های كارشناسی شود تا هر كسی كه می‌رود ؛ با برنامه برود و مذاكره كند.

فكر می‌كنم روابط ایران و عربستان در هیچ‌دوره‌ای اینقدر تیره نبوده است.
بله. الان خیلی تیره است.

فكر می‌كنید این حاصل تندروی‌های ما بوده یا آن طرف؟
هر دو طرف

 فكر نمی‌كنید در اینجا نیاز به این است كه شخصیتی مثل حضرت‌عالی ورود كند؟
اینگونه نه. بروم كه چه بگویم. من مسئولیتی ندارم كه بگویم با این كار موافق یا با آن كار مخالف هستیم.  این كار در درجة اوّل از اختیارات رهبری و سیاست‌های كلی نظام و بعد دولت است. باید اول طرحی مثل همین مذاكرات، تهیه و خطوط قرمز مشخص شود تا كسانی كه برای مذاكره می روند؛ بدانندچه بگویند.
اخبار سیاسی - انتخاب