اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هاشمی:اسلام انسان‌ها را از تحجر و خرافه دور نموده و مزین به عقلانیت در فکر و عقل می‌نماید



اخبار,اخبار سیاسی ,هاشمی رفسنجانی

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در جلسه شورای آزاداندیشی دینی با توجه به تأکید اسلام بر ضرورت تحقیق در امور اعتقادی و آزادی فکر و بیان در قرآن گفت: در عصر ارتباطات سرعت بالای تحولات و پیشرفت‌های علمی، فقه و اجتهاد پویا ضرورت امروز جامعه است تا آزاداندیشی اسلام را در سطوح مختلف حوزه‌ها و دانشگاه‌ها نشان دهد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در جلسه شورای آزاداندیشی دینی با توجه به تأکید اسلام بر ضرورت تحقیق در امور اعتقادی و آزادی فکر و بیان در قرآن گفت: در عصر ارتباطات سرعت بالای تحولات و پیشرفت‌های علمی، فقه و اجتهاد پویا ضرورت امروز جامعه است تا آزاداندیشی اسلام را در سطوح مختلف حوزه‌ها و دانشگاه‌ها نشان دهد.


به گزارش روزنو،ایشان افزود: اسلام به روشنفکر دینی نشاط و سرزندگی می‌بخشد و جامعه را از اوضاع و احوال از جمله شناخت دردها و آسیب‌ها، نقادی نسبت به وضع موجود آگاه ساخته و انسان‌ها را از تحجر و خرافه دور نموده و مزین به عقلانیت در فکر و عقل می‌نماید.


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خاطر نشان کرد: راهنمایی‌های الهی، روشنفکر را از لغزشها حفظ کرده و امکان آزادمنشی در تفکر و اندیشه و شجاعت در بیان مشکلات جامعه و ترسیم چشم‌انداز برای آینده را فراهم می‌کند.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اگر روشن اندیشان و روشنفکران دقیق اندیش و موشکاف اسلامی میدان دار نباشند و جریان درخشان و دگرگون آفرین روشنفکری دینی به حرکت در نیاید، جریانات انحرافی مانند طالبان، القاعده، بوکوحرام و داعش با کمک و حمایت برخی از کشورها به ویژه اسرائیل شکل گرفته و جوانان را با اسرائیلیات مخدوش و خرافات و پیرایه‌ها که متأسفانه در روایات ما سابقه دارد، جذب خواهند کرد.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه جریان مترقی اسلامی را باید به معنای جامعه‌ی خداشناس مبتنی بر عقل دانست، افزود: تفکر و تعقل  مهمترین سرمایه‌ی انسان‌ها برای رسیدن به جایگاه شایسته‌ی قرآنی است.


ایشان تعقل را به عنوان شاخص اصلی شناخت حق از باطل و امری مقبول در جهان ذکر کرد و گفت: خرد مبتنی بر منطق و استدلال، تنها سلاحی است که می‌تواند در مقابل خشونت، تندروی و سایر مسایلی که امروز به ناحق مظهر اسلام شده است، قرار گیرد.
آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی قرآن کریم را مؤثرترین منبع الهی برای هدایت انسان و بازگو کننده معارف ناب مکتب اسلام به عنوان تنها وسیله دمیدن روح به کالبد جامعه و امید دادن به نسل جوان اعم از شیعه و سنی دانست و گفت: امید دادن به نسل جوان و نوخاسته، بستگی به نگاه روشن به دین و آموزه‌های آن و توجه به شرایط زمانی و مکانی دارد.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: خداوند انسان را عاشق ذات خود آفریده که این امر منشأ تکامل و پیشرفت است و هیچ بشری از رسیدن به کمال گریزان نبوده و ما می‌توانیم با کمک گرفتن از قرآن کریم، سنت نبوی و روایات ائمه، عوامل روشنفکری دینی را پایه و اساس تربیتی خود قرار داده و انحرافات موجود را از جامعه دور سازیم.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه تمام گزارش‌های ارائه شده در محورهای علم، فرهنگ، تمدن، دانش و فناوری، اخلاق و تربیت و مذاهب، فقه و حقوق، توجه به مسایل آزاداندیشی نیاز روز انسان‌ها است، گفت: مسلمانان باید در زمان حال زندگی کرده تا بتوانند با تمام پیچیدگی‌های مسایل جاری و سیاسی به پرسش‌های روز پاسخ دهند.


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به کتاب "آزاد اندیشی اسلامی، روشنفکری دینی" گفت: آن مجموعه را در پاسخ به سوالات نشریه حوزه نوشته بودم که می‌تواند نقطه آغازی برای بحث‌های آزاداندیشی در حوزه‌های علمیه باشد.


آقای دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه نگران تحقق بحث آزاداندیشی در دانشگاه بودم، گفت: خوشبختانه آیین‌نامه‌های آن ابلاغ شد.


دکتر میرزاده افزود: قرآن کریم مصداق اکمل آزاداندیشی است که آیات قرآن نیز بر روی آن صحه گذاشته و انسان‌ها باید در مورد آسمان و زمین و آفرینش تدبر کنند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه اگر آزاداندیشی نبود علم و دانش بشر نیز توسعه پیدا نمی‌کرد، گفت: دانشگاه آزاد از کرسی‌های آزاداندیشی استقبال و حمایت می‌کند.


در این جلسه حجج الاسلام والمسلمین دکتر لطفی، غرویان، طه هاشمی، ادیب و آقایان دکتر کاظم‌چی، رهنما، بلخاری، رحمانیان، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های آزاد اسلامی و دولتی و دکتر سرلک رئیس دانشگاه پیام نور به بیان دیدگاه‌ها و ارائه گزارش از اقدامات اعضاء شورا در بخش‌های علمی، فرهنگی، تمدن، دانش و فن‌آوری، اخلاق و تربیت، ادیان و مذاهب، فقه و حقوق پرداختند.
اخبار سیاسی - روزنو

 


ویدیو مرتبط :
اسلام سکولار و اسلام تحجر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هاشمی رفسنجانی: با اسم اسلام و بدون عمل نمی‌توانیم مردم را جذب کنیم



 

هاشمی رفسنجانی: با اسم اسلام و بدون عمل نمی‌توانیم مردم را جذب کنیم

 

 

در آستانه یوم‌الله 22 بهمن، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک مصاحبه اختصاصی به سئوالات متعدد خبرنگاران روزنامه جمهوری اسلامی پاسخ داد.

 

به گزارش خبرآنلاین در بخش هایی از این گفت وگو امده  است:

* انقلاب اسلامی ایران درسی به منطقه و دنیا داد. به دنیا اعلام کرد که مردمی که هیچ چیز دستشان نیست، به دنبال حضور در خیابانها و ابراز وجود توانستند حکومتی را که خیال می‌کرد منطقه ثبات و امن خارجی هاست. شاه هم ژاندارم منطقه بود. خارجی‌ها مطمئن بودند ایران شاهنشاهی پایگاهشان است. شاه ایران کدخدای منطقه بود که خارجی‌ها او را گماشته بودند. انقلاب اسلامی ایران حرکت غیر قابل پیش‌بینی برای خارجی‌ها بود. حتی برای خود ما هم با این وسعت قابل پیش‌بینی نبود.

مردم ایران حقیقتا هوشیاری به خرج دادند. آمدند و حکومتی را که هم از لحاظ مالی و اقتصادی در داخل کمبودی نداشت. حالا بد عمل می‌کرد بحث دیگری است. ولی منابع مالی‌اش خوب بود. ابرقدرت شرق و غرب از او حمایت میکردند. ارتجاع منطقه همراهش بود. در مجموع همه عوامل ثبات را داشت. مردم با دست خالی رژیم پهلوی را به هم ریختند.

نکته دوم عقاید مردم بود. مردم ایران واقعا به خاطر دین آمدند. اکثریت مردم به خاطر دین به میدان آمدند. جریانات سیاسی هم بودند ملی‌گراها کمونیست‌ها و... هم بودند. اما اکثریتی که انقلاب را پیروز کرد مردم متدین بودند. اسلامی بودند. البته عوامل دیگری هم بود که باعث نارضایتی مردم شد.

نکته مهمی که ما کمتر روی آن کار کردیم آگاهی بخشی بود که آن هم دوره 17 سال اینها هم انجام شد. یعنی وقتی مبارزات ما در حدود سال 1340 شروع شد و روحانیت به میدان آمد بعد از سالهای تاریک بعد از مشروطه. حوزه، حوزه‌ قوی شده بود. روحانیت قوی داشتیم. عده زیادی مبلغ داشتیم. سراسری بود. در همه کشور بودند. در روستاها و شهرها بودند. تریبونشان هم همین مساجد و تکایا و مراسم‌های مذهبی بود.

قیام 15 خرداد خیلی سریع اتفاق افتاد. مردم قیام کردند، اما محدود بود. در دو سه تا شهر بود. اما بعد از 15 خرداد که دوباره خفقان آمد کمتر آگاهی که به مردم داده شد، از همین طریق روحانیت و مساجد و تکایا حتی مداح‌ها همه همراهی کردند، دانشگاه‌ها کار خودشان را می‌کردند. بی‌تاثیر هم نبودند در روحانیت و روحانیت هم بی‌تاثیر در آنها نبودند. تعامل بود. آگاهی ملی پیدا شد. آگاهی مردم را همراه عقایدشان آورد به میدان و پیروزشان کرد. ضعف و فساد حکومت شاه هم کمک به پیروزی کرد. مردم از دست رژیم شاه عصبانی بودند.

* مردم اگر وارد صحنه شوند، با انبوه مردم پیروز بشویم، این راهی بود که انقلاب اسلامی باز کرد و در قدم اول هم داشت از عراق پیش می‌رفت که کنترلش کردند. الان دارد حوادثی در دنیا رخ می‌دهد که مردم تاثیر گذار هستند. در تونس، در مصر، در یمن و در اردن تا حدودی. انگیزه‌های شبیه به دوران ما هم هست. نوعا کشورهایی که این حوادث را دارند، مثل ایران دوره شاه هستند. یعنی یک حکومت موروثی شکل سلطنت یا جمهوری دارند. حکومت شبه موروثی دارند. یک دیکتاتوری شبیه زمان شاه وجود دارد. مردمشان هم مسلمان هستند. البته شیعه کمتر دارند. انگیزه‌های دینی هم قطعا در آنجا وجود دارد. گر چه الان پرهیز می‌کنند که بگویند فقط برای دین داریم مبارزه می‌کنیم اما قطعا انگیزه‌های دینی در بخش وسیعی از مردم مصر و تونس عامل مهمی است

*در مردم مصر عنصر محبت به اهل بیت (ع) در کمتر کشوری مثل مصر در آفریقا و سایر نقاط به چشم می‌خورد.

*مردم مصر اگر به مقاومتشان ادامه بدهند، پیروز می‌شوند. تحمل می‌خواهد. ما هم برای پیروزی بر شاه خیلی تحمل کردیم، خیلی سختی کشیدیم. اگر مردم مصر مقاومت را ادامه دهند، من خوش بین هستم.

*انقلاب اسلامی ایران با تکیه به مردم به پیروزی رسید. حفاظتش هم با تکیه به مردم بود. دفاع مقدس هم با مردم بود. ما اگر بسیج و نیروهای داوطلب را نداشتیم نمی‌توانستیم در دفاع مقدس به پیروزی برسیم. تا حالا هم همیشه مردم در صحنه بوده‌اند. نقش مردم برای همه ما روشن است این هم چیز من در آوردی نیست. اسلام راه را نشان داده است. اسلام حکومت را می‌گوید باید با خواست مردم باشد. حتی زمانی که معصوم(ع) هم امام هست به شرطی حکومت معصوم(ع) تحقق می‌تواند پیدا کند که مردم بپذیرند. خیلی هم روشن است. اگر در عالم حقیقت معصوم(ع) امام و رهبر است (که هست) ولی در عمل تحقق‌اش مشروط به خواست مردم است. همکاری مردم است. مردم قطعا نقطه اصلی کار ما بودند. قطعا در آینده نقش شان بیشتر می‌شود به دلیل اینکه آگاهی‌شان بیشتر می‌شود.

*ما آن موقعی که توانستیم انقلاب را به پیروزی برسانیم با اکثریت قاطع مردم بود. مردم راه حل را اسلام می‌دانستند. اگر در عمل بتوانیم حقیقت اسلام را پیاده کنیم، باید با عمل مردم را جذب کنیم، با اسم اسلام و شعار اسلام نمی‌توانیم مردم را جذب کنیم. یکی از اصول اسلامی خود مردم است. بالاخره همین مردم جوهر کار ما هستند. اگر بتوانیم اسلام را به یک معنای وسیع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی‌اش عملا در جامعه بشناسانیم مردم با انقلاب می‌مانند. با اسلامی که حقیقت اسلام باشد. اگر بنا باشد دروغ گفتن، آمار دروغ دادن، وعده دروغ دادن، خلف وعده کردن، تهمت زدن، ضایع کردن حقوق مردم، عدم احترام به آزادی مردم و امثال اینها باشد اینها همه ضداسلامی است از نظر کارشناسان اسلامی. اخلاق اسلامی باید قطعا مراعات شود.

اگر اسلام را ادامه بدهیم مردم همیشه با ما خواهند بود، اما اگر خدای ناکرده مردم احساس کنند آن راهی که می‌خواستند نمی‌رسند، نمی‌شود رویش حساب کرد.

*[در مورد مباحث اقتصادی داخلی] فرضی که ما پایه بحث قرار دادیم و گفتیم ما متکی به مردم کار کرده ایم و دواممان هم باید نه به عنوان یک تاکتیک بلکه به عنوان یک عقیده اسلامی و ملی. در همه این بحثها جریان دارد. یکی از آن کارها، بخش خصوصی است. اگر بخش خصوصی درست به کار گرفته شود بسیاری از زحمات دولت را سبک می‌کند. مسئولیتها به دوش بخش خصوصی می‌افتد. مدیریت سیاسی به دولت منتقل می‌شود. ضعف‌ها را مردم از چشم خودشان می‌بینند و ضعف خودشان را جبران می‌کنند. سیاستهای خصوصی‌سازی را ما در مجمع گذرانده‌ایم و رهبر انقلاب هم تایید کردند. ابلاغ کردند و تاکید هم کردند. یک بار جلسه‌ای همه بودند، ایشان گفتند من از این اصلاح اصل 44 یک انقلاب اقتصادی انتظار داشتم. نمی‌بینم بعد از چند سال. به نظرم هنوز تا این لحظه آن سیاستهای مصوب در تصدی‌گری که واگذار بشود به مردم. حاکمیت واگذار کند. این اتفاق‌ها مال حالا نیست. یارانه‌ها و تحول اقتصادی از بعد از جنگ شروع شد. ما به عنوان سیاست تعدیل می‌خواستیم رفته رفته و قدم به قدم به سامان برسانیم. بعدها با تصویب سیاستهای کلی شکل‌ روشن‌تری گرفت و متاسفانه آنها اجرا نشده است. می‌گویند اجرا می‌کنیم، ولی من به نظرم قسمت اعظمش اجرا نشده.

*[در پاسخ به این پرسش که اگر قرار بود همین حالا شما دوباره کلید بزنید، اگر قرار بود شما از کجا شروع می‌کردید؟ همین سیاستهای مصوب رهبر انقلاب را که قانون هم هست،‌ و وظیفه هم هست، در قالب برنامه اجرا می‌کردم. دو تا برنامه کافی است که این سیاستها همه پیاده شود، یعنی 10 سال. ما از بخش نفت وابستگی‌مان کم می‌شود، نفت می‌رود به سمت سرمایه‌گذاری یا ذخیره کردن و بخش تصدی‌گری‌ها را خود مردم به عهده می‌گرفتند،‌ احزاب کار سیاسی انجام می‌دادند. احزاب باید ضربه‌گیر نظام باشند. نمی‌شود با تبعیض اینها را اجرا کرد. اینها یک مجموعه است.

* در شرایط حاضر قانون اساسی را کافی می‌دانم برای اداره همین وضع یعنی هم حفظ اسلام و هم حفظ مردم و هم حفظ مصالح جامعه. ممکن است بعد از ده، پانزده سال قانون اساسی یک چیزهایی از آن جابجا شود. من فکر می‌کنم اگر اینها را مراعات کنیم خیالمان می‌تواند راحت بشود. متاسفانه مشکلات داریم. از نظر اخلاقی، فرهنگی، اقتصادی اسلامی. و خیلی چیزها را نمی‌توانیم بگوییم اسلامی است. از لحاظ مردم هم بالاخره بخشی از مردم ناراضی هستند. به هر دلیلی. حالا یا حقشان باشد یا نباشد. باید بهتر از این مردم را در صحنه نگه داریم. قانون اساسی هم باید بهتر از این مراعات بشود.

*من به این قشرناراضی توصیه‌ام این است که بیائید در صحنه. انقلاب مال آنها هم هست. همه بیایند. حتی آنهایی هم که در انقلاب نبودند، سهمی هم نداشتند بیایند. این کشور مال آنها هم هست. ما می‌خواهیم همه بیایند. ما الان آلترناتیوی برای وضع موجود نداریم. همین را باید حفظ بکنیم. با اصلاحات. با ترمیم‌هایی که لازم است انجام بدهیم. این طرف هم بعدها این را به رخ آنها نکشند که برای ما آمدند. همه به عنوان وظیفه ملی و انقلابی و اسلامی بیایند. راه‌پیمایی 22 بهمن متعلق به همه مردم ایران است. همین که به رخشان بکشند، دیدید اینجوری شد، دیدید آن طور شد، همین ممکن است موجب ریزش نیروها بشود. شرط حضور مردم این است که شماتت ها را کنار بگذارند.

* نظرم این است اکثریت قاطع مردم طرفدار براندازی در ایران نیستند. نظام جمهوری اسلامی را می‌خواهند بماند. آنهایی که مخالفت می‌کنند اختلاف دارند با ما بر سر بعضی کارهایمان. یا آزادی‌ها، یا رسانه‌ها، یا احزاب، یا انتخابات اصل انقلاب را اکثریت قاطع مردم می‌خواهند.

* سیاست‌های تعدیل که بعد از جنگ شروع شد اگر در دولت‌های بعدی هم ادامه پیدا می‌کرد و ضعف‌های آن جبران می‌شد،‌ الان بدون شوک به اهداف اقتصادی رسیده بودیم، یارانه‌ها به تدریج حذف می‌شد، کارها دست خود مردم بود، دولت فرماندهی می‌کرد و مشکلات امروز را هم نداشتیم

* اکثریت قاطع مردم ما به انقلاب وفادار هستند و با این زمینه که در مردم وجود دارد شرکت در راه‌پیمائی 22 بهمن یکی از وظایف ملی و انقلابی ماست

* انقلاب متعلق به همه مردم ایران است. ایران هم متعلق به همه است و همه باید برای حفظ نظام جمهوری اسلامی و اعتلای ایران در صحنه حاضر باشیم و در راه پیمائی 22 بهمن شرکت کنیم.../خبرآنلاین