اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هاشمی‌ رفسنجانی: نتیجه ایمان و عمل صالح امنیت اجتماعی است



اخبار,اخبار سیاسی ,هاشمی‌ رفسنجانی

 

اخبار سیاسی - هاشمی‌ رفسنجانی: نتیجه ایمان و عمل صالح امنیت اجتماعی است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آیاتی دیگر از سوره‌ والعصر گفت:‌ در این سوره خداوند می‌فرماید؛ انسان‌هایی خسارت نمی‌بینند که ایمان و عمل صالح و تواسی به حق و صبر دارند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که «ایمان و عمل صالح باعث کیفیت عمل می‌شود و امنیت اجتماعی برای حامعه به بار خواهد آورد» گفت: اگر بخش زیادی از جامعه بر اساس ایمان و عمل صالح حرکت کنند جامعه امن خواهد بود.

به گزارش ایسنا آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در چهارمین جشنواره ملی تجلیل از تلاشگران کیفیت کشوربا تاکید بر این‌که «همه اجزای جامعه باید به کیفیت عمل‌شان و انجام کارها بر اساس ایمان توجه داشته باشند» اظهار کرد: در جامعه‌ ما که متشکل از رهبری ، مجلس، دولت، و قوه قضاییه می‌شود به همراه دیگر بخش‌های جامعه همگی باید در کنار هم وظایف خود را انجام دهند؛ چراکه همه آن‌ها اجزای یک پیکر واحد هستند.

وی با تشکر از دست‌اندرکاران بالا بردن کیفیت در زندگی فردی و اجتماعی کشورمان افزود:‌ برای این‌که از برگزاری همایش‌های تکراری پرهیز شود، باید جشنواره‌های قبل را مورد بررسی قرار دهیم و نتایج آن‌ها را ارزیابی کنیم و امروز که تلاش‌گران کیفیت مخفف نام خود را « تک » گذاشتند باید به واقع نشان دهند که «تک» هستند. و این‌طور نباشد که در مدت 5 تا 10 کیفیت در کشور ما بالا نرود و لازم باشد شورای دیگری درست کنیم برای بررسی کیفیت شورای کیفیت.

وی با قرائت سوره والعصر گفت: خداوند در این سوره قسم یاد می‌کند که همه انسان‌ها در خسارت هستند؛ چراکه عمر انسان سرمایه‌ اصلی‌اش است و بسیار با ارزش است که در حال گذر است. اگر از آن به درستی و با کیفیت استفاده کند هر لحظه می‌تواند درجه‌ای به خداوند نزدیک‌تر شود. پس خسارت این است که عمری از یک فرد و جامعه بگذرد اما پیشرفت واقعی نکند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آیاتی دیگر از سوره‌ والعصر گفت:‌ در این سوره خداوند می‌فرماید؛ انسان‌هایی خسارت نمی‌بینند که ایمان و عمل صالح و تواسی به حق و صبر دارند.

وی با تاکید بر این‌که «اگر انسان به کارش باور نداشته باشد، هدف، یعنی کیفیت بالاتر تامین نمی‌شود» خاطرنشان کرد: عمل صالح بسیار مهم است و نباید فقط آن را به انجام احکام الهی محدود بدانیم؛ چراکه عمل صالح شامل همه چیز است و اگر انسان درزندکی به دنبال انجام کارهای صالح باشد ، مومن واقعی است.

وی خطاب به تلاشگران عرصه کیفیت کشور گفت: از ضرورت‌های کار شما تحقیق است که باید گروهی در این زمینه فعالیت کنند تا ارزیابی کاملی از روند کارها داشته باشد و دستاوردی برای تاریخ ایجاد شود. پس باید کارشان را به گونه‌ای تنظیم کنیم که نظارت جامع و کاملی بر روند کیفیت داشته باشیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که «در قرآن نزدیک به 100 مورد ایمان و عمل صالح کنار هم آمده است» تصریح کرد: شرط دینداری صحیح و برخورداری از نعمات خداوند،؛ ایمان و عمل صالح است. پس اول باید باور داشته باشیم در حالی که عده‌ای ایمان را تنها به خدا و پیامبر(ص) و قیامت تعبیر می‌کنند، اما انسان باید در انجام هر کاری به آن باور داشته باشد که کارش را درست انجام می‌دهد چون دراین صورت عمل صالح نیز راحت‌تر خواهد بود. یعنی کسانی به کاری ایمان و باور ندارند نباید مسئولیت آن را بپذیرند چون انگیزه‌ای برای کار نخواهند داشت تا کیفیت را بهبود بخشند.

وی به تاثیرات ایمان و عمل صالح درانجام کارها اشاره کرد و گفت: کسی که با ایمان و عمل صالح اقدام به کاری می‌کند، کارش بی‌نتیجه نخواهد بود، آرامش روحی خواهد داشت، روند کارهایش آسان می‌شود، دعوتش مستجاب می‌شود؛ ارزش و بزرگی پیدا می‌کند. اشتباهات گذشته‌اش جبران می‌شود. در جامعه الگو ایجاد می‌کند، کارش بیمه‌ الهی می‌شود، محبت مردم را جلب می‌کند ، توکل به خدا خواهد داشت. باعث غبطه دیگران می‌شود و الگویی برای جامعه خواهد شد.

وی با بیان این‌که «عمل صالح همان کیفیت است» خاطرنشان کرد: عملی که بی‌نتیجه است کیفیت ندارد و عملی که کیفیت دارد صالح است. همچنین انجام کارها بر اساس ایمان و عمل صالح باعث ایجاد بصیرت واقعی در فرد می‌شود البته نه از این بصیرت‌هایی که این روزها می‌گویند و مردم را گمراه می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد:‌ کار اساسی که باید برای رصد کیفیت انجام شود این است که تلاشگران عرصه‌ کیفیت کشور ارگان تبلیغاتی داشته باشند و اقدامات‌شان را به روز برای مردم روشن کند. همچنین از عقب گردها و درجا زدن‌ها هم بگویند.

وی با بیان این‌که «باید به تفسیر مناسب روز قرآن عمل کنیم تا نتایج بسیار خوبی حاصل شود» تصریح کرد: اگر به تفسیر قرآن مطابق مسائل روز عمل کنیم نتایج بسیار خوبی حاصل می‌شود پس تعویل قرآن بسیار مهم است.

وی با بیان این‌که «به هر کس که وارد عرصه‌ بهبود کیفیت کشور وارد می‌شود باید تبریک گفت» افزود: باید کار خود را جدی‌تر بگیرید؛ چراکه در چهار پنج سال اخیر آثاری در این حوزه به جامعه نشان نداده‌اید و گاهی محصولات صنعتی 15 سال پیش ما از امروز بهتر بوده است. در حالی که در سیاست‌های کلی و اسناد بالا دستی کشورمان که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است توسعه‌ی دانش‌محور مورد توجه قرار گرفته است.

هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که «توسعه دانش‌محور یعنی کارهای تکراری کم پیشرفت و بدون دانش جوابگوی پیشرفت بشری جامعه نیست»، اظهار کرد: ما به عنوان مسلمان و ایرانی پر استعداد و کشوری دارای منابع فراوان طبیعی با اتکا به مکتب اهل یبت(ع) استحقاق پیشرفت‌های بسیار بیشتری را داریم و امید است با دید دینی، ملی، و علمی حرکت کرده و جامعه را به سمت بهبود کیفیت حرکت دهیم.
اخبار سیاسی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
قالیباف: هاشمی رفسنجانی به وصیت امام عمل نمی کند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هاشمی رفسنجانی: با اسم اسلام و بدون عمل نمی‌توانیم مردم را جذب کنیم



 

هاشمی رفسنجانی: با اسم اسلام و بدون عمل نمی‌توانیم مردم را جذب کنیم

 

 

در آستانه یوم‌الله 22 بهمن، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک مصاحبه اختصاصی به سئوالات متعدد خبرنگاران روزنامه جمهوری اسلامی پاسخ داد.

 

به گزارش خبرآنلاین در بخش هایی از این گفت وگو امده  است:

* انقلاب اسلامی ایران درسی به منطقه و دنیا داد. به دنیا اعلام کرد که مردمی که هیچ چیز دستشان نیست، به دنبال حضور در خیابانها و ابراز وجود توانستند حکومتی را که خیال می‌کرد منطقه ثبات و امن خارجی هاست. شاه هم ژاندارم منطقه بود. خارجی‌ها مطمئن بودند ایران شاهنشاهی پایگاهشان است. شاه ایران کدخدای منطقه بود که خارجی‌ها او را گماشته بودند. انقلاب اسلامی ایران حرکت غیر قابل پیش‌بینی برای خارجی‌ها بود. حتی برای خود ما هم با این وسعت قابل پیش‌بینی نبود.

مردم ایران حقیقتا هوشیاری به خرج دادند. آمدند و حکومتی را که هم از لحاظ مالی و اقتصادی در داخل کمبودی نداشت. حالا بد عمل می‌کرد بحث دیگری است. ولی منابع مالی‌اش خوب بود. ابرقدرت شرق و غرب از او حمایت میکردند. ارتجاع منطقه همراهش بود. در مجموع همه عوامل ثبات را داشت. مردم با دست خالی رژیم پهلوی را به هم ریختند.

نکته دوم عقاید مردم بود. مردم ایران واقعا به خاطر دین آمدند. اکثریت مردم به خاطر دین به میدان آمدند. جریانات سیاسی هم بودند ملی‌گراها کمونیست‌ها و... هم بودند. اما اکثریتی که انقلاب را پیروز کرد مردم متدین بودند. اسلامی بودند. البته عوامل دیگری هم بود که باعث نارضایتی مردم شد.

نکته مهمی که ما کمتر روی آن کار کردیم آگاهی بخشی بود که آن هم دوره 17 سال اینها هم انجام شد. یعنی وقتی مبارزات ما در حدود سال 1340 شروع شد و روحانیت به میدان آمد بعد از سالهای تاریک بعد از مشروطه. حوزه، حوزه‌ قوی شده بود. روحانیت قوی داشتیم. عده زیادی مبلغ داشتیم. سراسری بود. در همه کشور بودند. در روستاها و شهرها بودند. تریبونشان هم همین مساجد و تکایا و مراسم‌های مذهبی بود.

قیام 15 خرداد خیلی سریع اتفاق افتاد. مردم قیام کردند، اما محدود بود. در دو سه تا شهر بود. اما بعد از 15 خرداد که دوباره خفقان آمد کمتر آگاهی که به مردم داده شد، از همین طریق روحانیت و مساجد و تکایا حتی مداح‌ها همه همراهی کردند، دانشگاه‌ها کار خودشان را می‌کردند. بی‌تاثیر هم نبودند در روحانیت و روحانیت هم بی‌تاثیر در آنها نبودند. تعامل بود. آگاهی ملی پیدا شد. آگاهی مردم را همراه عقایدشان آورد به میدان و پیروزشان کرد. ضعف و فساد حکومت شاه هم کمک به پیروزی کرد. مردم از دست رژیم شاه عصبانی بودند.

* مردم اگر وارد صحنه شوند، با انبوه مردم پیروز بشویم، این راهی بود که انقلاب اسلامی باز کرد و در قدم اول هم داشت از عراق پیش می‌رفت که کنترلش کردند. الان دارد حوادثی در دنیا رخ می‌دهد که مردم تاثیر گذار هستند. در تونس، در مصر، در یمن و در اردن تا حدودی. انگیزه‌های شبیه به دوران ما هم هست. نوعا کشورهایی که این حوادث را دارند، مثل ایران دوره شاه هستند. یعنی یک حکومت موروثی شکل سلطنت یا جمهوری دارند. حکومت شبه موروثی دارند. یک دیکتاتوری شبیه زمان شاه وجود دارد. مردمشان هم مسلمان هستند. البته شیعه کمتر دارند. انگیزه‌های دینی هم قطعا در آنجا وجود دارد. گر چه الان پرهیز می‌کنند که بگویند فقط برای دین داریم مبارزه می‌کنیم اما قطعا انگیزه‌های دینی در بخش وسیعی از مردم مصر و تونس عامل مهمی است

*در مردم مصر عنصر محبت به اهل بیت (ع) در کمتر کشوری مثل مصر در آفریقا و سایر نقاط به چشم می‌خورد.

*مردم مصر اگر به مقاومتشان ادامه بدهند، پیروز می‌شوند. تحمل می‌خواهد. ما هم برای پیروزی بر شاه خیلی تحمل کردیم، خیلی سختی کشیدیم. اگر مردم مصر مقاومت را ادامه دهند، من خوش بین هستم.

*انقلاب اسلامی ایران با تکیه به مردم به پیروزی رسید. حفاظتش هم با تکیه به مردم بود. دفاع مقدس هم با مردم بود. ما اگر بسیج و نیروهای داوطلب را نداشتیم نمی‌توانستیم در دفاع مقدس به پیروزی برسیم. تا حالا هم همیشه مردم در صحنه بوده‌اند. نقش مردم برای همه ما روشن است این هم چیز من در آوردی نیست. اسلام راه را نشان داده است. اسلام حکومت را می‌گوید باید با خواست مردم باشد. حتی زمانی که معصوم(ع) هم امام هست به شرطی حکومت معصوم(ع) تحقق می‌تواند پیدا کند که مردم بپذیرند. خیلی هم روشن است. اگر در عالم حقیقت معصوم(ع) امام و رهبر است (که هست) ولی در عمل تحقق‌اش مشروط به خواست مردم است. همکاری مردم است. مردم قطعا نقطه اصلی کار ما بودند. قطعا در آینده نقش شان بیشتر می‌شود به دلیل اینکه آگاهی‌شان بیشتر می‌شود.

*ما آن موقعی که توانستیم انقلاب را به پیروزی برسانیم با اکثریت قاطع مردم بود. مردم راه حل را اسلام می‌دانستند. اگر در عمل بتوانیم حقیقت اسلام را پیاده کنیم، باید با عمل مردم را جذب کنیم، با اسم اسلام و شعار اسلام نمی‌توانیم مردم را جذب کنیم. یکی از اصول اسلامی خود مردم است. بالاخره همین مردم جوهر کار ما هستند. اگر بتوانیم اسلام را به یک معنای وسیع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی‌اش عملا در جامعه بشناسانیم مردم با انقلاب می‌مانند. با اسلامی که حقیقت اسلام باشد. اگر بنا باشد دروغ گفتن، آمار دروغ دادن، وعده دروغ دادن، خلف وعده کردن، تهمت زدن، ضایع کردن حقوق مردم، عدم احترام به آزادی مردم و امثال اینها باشد اینها همه ضداسلامی است از نظر کارشناسان اسلامی. اخلاق اسلامی باید قطعا مراعات شود.

اگر اسلام را ادامه بدهیم مردم همیشه با ما خواهند بود، اما اگر خدای ناکرده مردم احساس کنند آن راهی که می‌خواستند نمی‌رسند، نمی‌شود رویش حساب کرد.

*[در مورد مباحث اقتصادی داخلی] فرضی که ما پایه بحث قرار دادیم و گفتیم ما متکی به مردم کار کرده ایم و دواممان هم باید نه به عنوان یک تاکتیک بلکه به عنوان یک عقیده اسلامی و ملی. در همه این بحثها جریان دارد. یکی از آن کارها، بخش خصوصی است. اگر بخش خصوصی درست به کار گرفته شود بسیاری از زحمات دولت را سبک می‌کند. مسئولیتها به دوش بخش خصوصی می‌افتد. مدیریت سیاسی به دولت منتقل می‌شود. ضعف‌ها را مردم از چشم خودشان می‌بینند و ضعف خودشان را جبران می‌کنند. سیاستهای خصوصی‌سازی را ما در مجمع گذرانده‌ایم و رهبر انقلاب هم تایید کردند. ابلاغ کردند و تاکید هم کردند. یک بار جلسه‌ای همه بودند، ایشان گفتند من از این اصلاح اصل 44 یک انقلاب اقتصادی انتظار داشتم. نمی‌بینم بعد از چند سال. به نظرم هنوز تا این لحظه آن سیاستهای مصوب در تصدی‌گری که واگذار بشود به مردم. حاکمیت واگذار کند. این اتفاق‌ها مال حالا نیست. یارانه‌ها و تحول اقتصادی از بعد از جنگ شروع شد. ما به عنوان سیاست تعدیل می‌خواستیم رفته رفته و قدم به قدم به سامان برسانیم. بعدها با تصویب سیاستهای کلی شکل‌ روشن‌تری گرفت و متاسفانه آنها اجرا نشده است. می‌گویند اجرا می‌کنیم، ولی من به نظرم قسمت اعظمش اجرا نشده.

*[در پاسخ به این پرسش که اگر قرار بود همین حالا شما دوباره کلید بزنید، اگر قرار بود شما از کجا شروع می‌کردید؟ همین سیاستهای مصوب رهبر انقلاب را که قانون هم هست،‌ و وظیفه هم هست، در قالب برنامه اجرا می‌کردم. دو تا برنامه کافی است که این سیاستها همه پیاده شود، یعنی 10 سال. ما از بخش نفت وابستگی‌مان کم می‌شود، نفت می‌رود به سمت سرمایه‌گذاری یا ذخیره کردن و بخش تصدی‌گری‌ها را خود مردم به عهده می‌گرفتند،‌ احزاب کار سیاسی انجام می‌دادند. احزاب باید ضربه‌گیر نظام باشند. نمی‌شود با تبعیض اینها را اجرا کرد. اینها یک مجموعه است.

* در شرایط حاضر قانون اساسی را کافی می‌دانم برای اداره همین وضع یعنی هم حفظ اسلام و هم حفظ مردم و هم حفظ مصالح جامعه. ممکن است بعد از ده، پانزده سال قانون اساسی یک چیزهایی از آن جابجا شود. من فکر می‌کنم اگر اینها را مراعات کنیم خیالمان می‌تواند راحت بشود. متاسفانه مشکلات داریم. از نظر اخلاقی، فرهنگی، اقتصادی اسلامی. و خیلی چیزها را نمی‌توانیم بگوییم اسلامی است. از لحاظ مردم هم بالاخره بخشی از مردم ناراضی هستند. به هر دلیلی. حالا یا حقشان باشد یا نباشد. باید بهتر از این مردم را در صحنه نگه داریم. قانون اساسی هم باید بهتر از این مراعات بشود.

*من به این قشرناراضی توصیه‌ام این است که بیائید در صحنه. انقلاب مال آنها هم هست. همه بیایند. حتی آنهایی هم که در انقلاب نبودند، سهمی هم نداشتند بیایند. این کشور مال آنها هم هست. ما می‌خواهیم همه بیایند. ما الان آلترناتیوی برای وضع موجود نداریم. همین را باید حفظ بکنیم. با اصلاحات. با ترمیم‌هایی که لازم است انجام بدهیم. این طرف هم بعدها این را به رخ آنها نکشند که برای ما آمدند. همه به عنوان وظیفه ملی و انقلابی و اسلامی بیایند. راه‌پیمایی 22 بهمن متعلق به همه مردم ایران است. همین که به رخشان بکشند، دیدید اینجوری شد، دیدید آن طور شد، همین ممکن است موجب ریزش نیروها بشود. شرط حضور مردم این است که شماتت ها را کنار بگذارند.

* نظرم این است اکثریت قاطع مردم طرفدار براندازی در ایران نیستند. نظام جمهوری اسلامی را می‌خواهند بماند. آنهایی که مخالفت می‌کنند اختلاف دارند با ما بر سر بعضی کارهایمان. یا آزادی‌ها، یا رسانه‌ها، یا احزاب، یا انتخابات اصل انقلاب را اکثریت قاطع مردم می‌خواهند.

* سیاست‌های تعدیل که بعد از جنگ شروع شد اگر در دولت‌های بعدی هم ادامه پیدا می‌کرد و ضعف‌های آن جبران می‌شد،‌ الان بدون شوک به اهداف اقتصادی رسیده بودیم، یارانه‌ها به تدریج حذف می‌شد، کارها دست خود مردم بود، دولت فرماندهی می‌کرد و مشکلات امروز را هم نداشتیم

* اکثریت قاطع مردم ما به انقلاب وفادار هستند و با این زمینه که در مردم وجود دارد شرکت در راه‌پیمائی 22 بهمن یکی از وظایف ملی و انقلابی ماست

* انقلاب متعلق به همه مردم ایران است. ایران هم متعلق به همه است و همه باید برای حفظ نظام جمهوری اسلامی و اعتلای ایران در صحنه حاضر باشیم و در راه پیمائی 22 بهمن شرکت کنیم.../خبرآنلاین