اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هاشمی‌رفسنجانی: متاسفم که ثروتمندترین دولت تاریخ بدهکار ترین دولت بود



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

آیت‌ا...‌هاشمی‌رفسنجانی:

متاسفم که ثروتمندترین دولت تاریخ بدهکار ترین دولت بود

روزنامه آرمان نوشت:

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز مهمانانی از خطه دیگر داشت؛ مهمانانی که در گرمای تابستان سختی سفر را به جان خریدند و به دفتر آیت‌ا...‌هاشمی‌رفسنجانی رفتند.

آیت‌ا...‌هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری نشان داد که بار دیگر می‌تواند در کنار سایر بزرگان، کشور را به سمت اعتدال و میانه‌روی رهنمون سازد و آنها را از مسیر اشتباهی که برخی با قصد و نیت سعی دارند مردم را در آن قرار دهند، نجات دهد.

او دیروز در جمع مردم قزوین گفت:صف مقاومت مردم ایران در مقابل زیاده‌خواهی‌ها، نباید با طرد و تهمت و توهین مخدوش شود. آیت‌ا...‌هاشمی‌رفسنجانی وحدت همگانی مردم و مسئولان را عامل پیروزی در همه مقاطع انقلاب دانست و با تشریح اوضاع سیاسی و فضای اجتماعی کشور در ماه‌های منتهی به انتخابات، خاطرنشان کرد: عنایت خداوند بود که مردم با حرکتی اعجازگونه، اعتدال اسلامی را برای ادامه راه برگزیدند.

 

وی نام‌نویسی خود در انتخابات را به قصد قربت و برای تحقق وعده رهبری در خلق حماسه سیاسی دانست و افزود: خلق حماسه اقتصادی منوط به همکاری همه قوا و دستگاه‌ها و پرهیز از کارشکنی‌ها در مسائل اجرایی کشور است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری اقدامات غیردیپلماتیک آمریکا علیه انقلاب اسلامی در طول سال‌های گذشته گفت: تصویب تحریم و تشدید تهدید در کار دولتی که حرکت خود را با تدبیر و امید و پرهیز از تنش در روابط خارجی آغاز کرده، بی‌تدبیری دیپلماتیک و نشان از برتری بی‌منطقی بر عقلانیت سیاسی در تصمیم‌گیری‌هاست. ‌

 

هاشمی‌رفسنجانی در پاسخ به گلایه یکی از حاضران از اوضاع اقتصادی مردم تصریح کرد: جای تأسف است که در نظام اسلامی و براساس آمارها بگوییم ثروتمندترین دولت تاریخ، بدهکارترین دولت بود اما وقتی در همین آمار آرای بیش از 50 درصدی یک نفر را در مقابل 5 نفر دیگر نگاه و مقایسه می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که مردم با امید وارد شدند و ناامید کردن مردم، با هر توجیهی، گناهی نابخشودنی است.

 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اعضای کابینه و شعارها و وعده‌های دکتر روحانی در ایام انتخابات، اظهار امیدواری کرد که چرخ تولید به چرخش درآید، اقتصاد حرکت کند و کشور رونق بگیرد. ‌هاشمی‌رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر از حاضران که زحمت سفر به تهران را در ماه مبارک رمضان کشیدند، به ظرفیت‌های استان قزوین اشاره و اظهار کرد: کشاورزی، صنعت پیشرفته، دانشگاه‌های فراوان و مهم‌تر از همه دین و اخلاق، بهترین سرمایه مردم قزوین برای آبادانی دنیا و آخرت است.

کمک به قاره مظلوم آفریقا در اولویت سیاست خارجی ماست
همچنین رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته با وزیر امور خارجه سیرالئون و هیات همراه دیدار کرد و طی آن، با اشاره به حضور و اقدامات هلال‌احمر و جهاد سازندگی در کشورهای آفریقایی در زمان دولت سازندگی گفت: دولت و ملت سیرالئون مطمئن باشند، ضعف‌های دوره‌های اخیر برای همکاری‌های دو کشور جبران می‌شود.

 آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به ملاک‌های جمهوری اسلامی ایران برای اولویت بخشی به سیاست خارجی افزود: قاره مظلوم آفریقا در اولویت سیاست خارجی ماست. وی تاکید کرد: توسعه همکاری با کشورهای آفریقایی، سیاست آرمانی جمهوری اسلامی است و تحت تاثیر شرایط و فراز و فرودهای اتفاقات سیاسی قرار نمی‌گیرد.

 

آقای سامورا کامورا هم در این دیدار که آقایان علیمای کروما و الحاجی ابراهیم بن کارسبو، وزرای کار، مسکن و امور زیربنایی و کابینه و مشاور مخصوص رئیس‌جمهور حضور داشتند، با اشاره به آغاز به کار سفارت سیرالئون در ایران در زمان دولت سازندگی، آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی را بنیانگذار روابط دو کشور دانست و گفت: ملت و دولت سیرالئون کمک‌های جناب‌عالی را فراموش نمی‌کنند.

 

وزیر امور خارجه سیرالئون با تاکید بر اینکه «جنگ‌های داخلی را کنار گذاشتیم و به سازندگی نیاز داریم»، افزود: درهای سیاست خارجی کشور ما همیشه برای ایران باز است و نیازمند کمک‌ها و راهنمایی‌های برادران خود در جمهوری اسلامی هستیم./روزنامه آرمان

 

 


ویدیو مرتبط :
نحوه چیدمان کابینه دولت هاشمی رفسنجانی(دولت سازندگی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ثروتمندترین دولت تاریخ ایران چه كرده است؟



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

ثروتمندترین دولت تاریخ ایران چه كرده است؟

اگر این پول درست هزینه وساماندهی می شد رییس كل بانك مركزی كه روزی شرایط كشور را به موقعیت«شعب ابیطالب» تشبیه كرد تا قصورهای مدیریتی خودش را بپوشاند، حتما می توانست ارز مورد نیازتولید كنندگان را در شرایط سخت تامین كند تا دلار یك شبه سوداگران بی مایه را جزو سرمایه داران نو كیسه قرارندهد.

معاون اسبق وزارت نفت گفته است :«کل درآمد نفتی ایران در طول 103 سال گذشته تاکنون حدود یک هزار و 116 میلیارد دلار بوده كه از این مقدارسهم دولت نهم و دهم تاکنون به 531 میلیارد دلار رسیده است»

به معنای دیگرحدود نیمی از درآمد نفت كشور از ابتدای كشف  این طلای سیاه در ایران، نصیب دولت احمدی نژاد شده است.

براساس یك محاسبه ساده ریاضی ، دولت احمدی نژاد كه در ظرف زمانی كمتر از هشت سال حدود نیمی ازدرآمد نفتی كشور دریك قرن گذشته را از آن خود كرده می بایست به همان مقدار نیز به پیشرفت ، توسعه و آبادانی ایران همت می گمارد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

ولی آیا واقعیت های اقتصادی و شرایط كنونی معیشت و زندگی مردم و مصائب و مسائل تولید و اشتغال چنین چیزی را تایید می كند؟ پردرآمدترین دولت تاریخ چقدر توانسته به افزایش درآمد سرانه ملت كمك كند و رفاه مردم را ارتقا بخشد؟

واقعیت های اقتصادی و شرایط سخت معیشتی مردم با اینهمه درآمد، سازگاری ندارد و آشكارا در تضاد با این درامد هنگفت است. وقتی با این درامد تاریخی وضعیت زندگی مردم بهبود نیافته پس چه اتفاقی باید بیفتد تا مردم روی آسایش و ارامش اقتصادی را ببینند؟

همین مسئله به خوبی گواه ان است كه مشكل اقتصاد كشور پول و اعتبارات نیست بلكه مسئله سوء مدیریت در هزینه كرد منابع ملی است، چه اگر این درآمد هنگفت بر اساس برنامه و در چارچوب های مدون عقل پذیر و قانونی هزینه می شد حتما و قطعا اكنون شاهد ارتقا سطح عمومی زندگی مردم و افزایش رفاه اجتماعی بودیم و وضعیت اقتصاد به گونه ای نمی شد كه مدیریت اجرایی كشور از كنترل یك كالای معمولی مثل مرغ عاجز باشد و خلقی را برای دریافت مرغ ارزان بدواند.

اگر این پول درست هزینه وساماندهی می شد رییس كل بانك مركزی كه روزی شرایط كشور را به موقعیت«شعب ابیطالب»  تشبیه كرد تا قصورهای مدیریتی خودش را بپوشاند، حتما می توانست ارز مورد نیازتولید كنندگان را در شرایط سخت تامین كند تا دلار یك شبه سوداگران بی مایه را جزو سرمایه داران نو كیسه قرارندهد تا اگر روزی كسی«نانشان را آجر كرد آجر را گران تر از نان بفروشند».

 اگر این پول درست هزینه می شد این ملت باید 8 ساله ره صد ساله می رفتند چرا كه این طبیعی ترین واساسی ترین حقشان وهدیه و فدیه خدایی بود. این امر به روشنی نشان می دهد انحرافی در توزیع ثروت ملی صورت گرفته است و دولتی كه اتفاقا داعیه توزیع عادلانه ثروت را دارد برعكس ، چندان هم عادلانه رفتار نكرده چون آن درآمد سرشارملی با این توزیع نامناسب ثروت ودرامد كم اقشارمختلف قابل جمع نیست.

حتی قانون هدفمندی یارانه ها كه دولت معتقد است با اجرای آن و پرداخت یارانه نقدی موجب افزایش بهره مندی اقشار كم درآمد شده وتوانسته به بهبود توزیع درآمد و به عبارتی كاهش فاصله طبقاتی كمك كند چندان موثر ظاهر نشده است چرا كه جدید ترین برآوردهای مركز آمار ایران در خصوص تورم دهك های جامعه نشان می دهد كه افزایش تورم بیش از سایر گروه های درآمدی ، هزینه دهك های اول یا به عبارتی فقیرترین خانوارهای جامعه را افزایش داده و عملاً قدرت خرید یارانه نقدی اقشار كم درآمد ،آسیب پذیر و مستضعف به میزان قابل توجهی كاهش یافته است و شرایط تند تورمی و افسارگسیختگی نقدینگی ارزش واقعی یارانه45 هزار تومانی را به حدود 28 هزار تومان رسانده است.

 اینهمه نشان می دهد كه میلیاردها دلار درآمد ملی در سیكل مدیریت های ناسرت نه تنها باعث بهبود شرایط نمی شود بلكه خود سبب ساز بروز مشكلات جدید ترمی شود.جامعه ایرانی در بعد اجرایی نیازمند بازسازی و باز تعریف اساسی مدیریت و افزایش كیفیت آن است تا بتواند به نحو شایسته تر و بهتر به ارتقا زندگی مردم بپردازد./عصرایران