اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

هاشمی، عربستان و اختیارات رهبر انقلاب


آیت الله هاشمی گفت: بروم عربستان که چه بگویم. من مسئولیتی ندارم که بگویم با این کار موافق یا با آن کار مخالف هستیم. این کار در درجة اوّل از اختیارات رهبری و سیاست‌های کلی نظام و بعد دولت است.

خبرآنلاین: آیت الله هاشمی رفسنجانی در هشتمین بخش گفت و گو با پایگاه خبری «انتخاب» ، در مورد مسائل منطقه صحبت کرده و انحراف در بیداری اسلامی منطقه را اتفاقی قابل پیش بینی ارزیابی کرده و درعین حال می گوید: در انقلاب‌ها معمولاً این اتفاق‌ها می ‌افتد و ثبات اوضاع ایران پس از انقلاب به خاطر رهبری امام راحل استثناست.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به اتفاقات سوریه ، حمایت عربستان از تندروها و حضور تروریست ها در این کشور اضافه می کند که «کسانی که می‌خواستند از اعتراض مردم سوریه حمایت کنند ، پس از حضور تروریست ها، دیگر نمی‌توانند»

هاشمی همچنین هشدار می دهد که «احتمال دارد افراطیون، جنگ را به لبنان بکشانند»

وی در بخش دیگری از این گفت و گو، در پاسخ به سئوالی در مورد «تلاش ها برای سفر وی به عربستان» می گوید: من مسئولیتی ندارم که بگویم با این کار موافق یا با آن کار مخالف هستیم. این کار در درجة اوّل از اختیارات رهبری و سیاست‌های کلی نظام و بعد دولت است. باید اول طرحی مثل همین مذاکرات، تهیه و خطوط قرمز مشخص شود تا کسانی که برای مذاکره می روند؛ بدانندچه بگویند

متن این بخش از مصاحبه «انتخاب» با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی می آید:

درمورد حوزة سیاست خارجی چشم‌انداز تحولات در ترکیه و مصر که مخالفین حکومت سوریه بودند. به نظر شما چه سرنوشتی در منطقه رقم خواهد زد؟


آیت الله هاشمی: ترکیه که هنوز جدید است و تازه دارد شروع می‌شود اما در مصر، تونس و خیلی جاهای دیگر که در بهار عرب و یا بیداری اسلامی گام‌های بزرگی برداشتند؛ به نظر من به دست‌انداز بدی افتادند. یعنی اینهایی که پیروز شدند،خیلی زود دچار اختلاف ؛ درگیری و حتی انحراف شدند.البته در انقلاب‌ها معمولاً این اتفاق‌ها می ‌افتد و ثبات اوضاع ایران پس از انقلاب به خاطر رهبری امام راحل استثناست. شما انقلاب فرانسه را که مادر همة انقلاب‌های این چهار صد سال اخیر است ؛ نگاه کنید.

بعداز آن چه افراطی‌گری‌ها ؛ چه خونریز‌ی‌ها و چه تخریب‌هایی بود! که واقعاً خیلی زیاد بود. در اینجا اشکال کار این شد که جریان‌هایی مثل القاعده ؛ سلفی‌ها، طالبانیسم‌ها و از این نوع تفکرات افراطی میدان داری کردند. بالاخره بدنه ی این کشورها مثل ما مردم مسلمان هستند، اینها می خواستند همان حالات افراطی خودشان را برکشور حاکم کنند. اکثریت مردم این گونه نیستند، مسلمان هستند؛ ولی نمی‌خواهند این گونه خونریزی کنند و این گونه افراطی عمل کنند، اینها سرکار آمدند و با تفکّر خودشان می‌خواستند اسلام را آن‌گونه تفسیر کنند.

طبعاً عامه مردم یا بخش زیادی از مردم این را نمی‌پذیرند. در اینجاست که مشکل پیش می آید. در مصر مشکل این شد که ارتش وارد شد و نیروهای اسلامی افراطی را از میدان بیرون و حتی بازداشت کرد. برداشت. البته اخوان‌المسلمین افراطی نبوده و هشتاد سال سابقة اعتدال در مبارزات داشته است.

 اخیراً هم در لیست گروه‌های تروریستی خود مصر اضافه شد.

آیت الله هاشمی: البته این با تفکرات اصلی آنها نمی‌سازد که کارهای تروریستی کنند. ممکن است کسانی در اینها نفوذ کردند و ممکن است تغییر نظر داد ه باشند. شاید جوان‌هایشان گفتند که دیگر نمی‌توان مثل سابق بود ؛ چون آنها می‌زنند. ولی کلّ قضیه این است که همین افکار تند و همین افراطی‌ها آمدند و انقلاب‌ را به مسیر غیرقابل قبولی بردند و زمینه ای فراهم شد که ارتش دخالت کند و آنها را سرکوب کند. حتی تا آنجا پیش رفت که اینها را تروریست معرفی کند.

معنایش این است که اموالشان را مصادره کند ودر هیچ جا حضور اجتماعی نداشته باشند و تروریست‌ هستند. الان می‌خواهند حزبی را با هشتاد سال سابقه که همیشه در آن اعتدال بوده؛ تروریست معرفی کنند. این هم افراط ارتشی‌ها ست و آن هم افراط آنها بود که می‌خواستند با تفسیر خودشان همه مردم را در زنجیر افکار پوسیده و غلط افراطی خودشان حبس کنند .به هر حال همین افراط و تفریط روزگار مصر را به اینجا رسانده است.

در سوریه ماجرا را چطور ارزیابی می کنید؟

آیت الله هاشمی:در سوریه اوّل مردم جمع شده بودند و اعتراض داشتند. وقتی برخوردها شدید شد؛ به تدریج آدم‌های افراطی آمدند و میدان را به دست گرفتند و از سراسر دنیا تروریست‌ها در آنجا جمع شدند و این گونه کردند .کسانی هم که می‌خواستند حمایت کنند ؛دیگر نمی‌توانند.

در لیبی مردم پیروز شدند؛ ولی الان دوباره دارد دچار جنگ همین افراطی‌ها می‌شود و واقعاً درهر شهری یک گروه تروریستی وجود دارد که به صورت رسمی خودشان مرکز دارند

. یمن به آن صورت درآمده که دیگر مشکل است به حالت اوّل برگردد. به نظر می‌رسد که الان مشکل اصلی اینها که از استبداد نجات پیدا کردند ؛ وجود افراطی‌هاست که دوباره استبداد جدیدی را به وجود آوردند.

آیا فکر می‌کنید افراطیون بتوانند جنگ را به لبنان بکشانند؟


آیت الله هاشمی:می‌خواهند، ولی تا به حال کارهای کوچکی شده و شاید هم بتوانند.

نقش عربستان را در این فعالیت‌ها چقدر می‌دانید؟

 آیت الله هاشمی:عربستان هم الان از همین نیروهای تندرو در آن قسمت‌ها حمایت می‌کند.

درمورد سفر حضرت‌عالی به عربستان بحث‌هایی مطرح شده بود. آیا این امید وجود دارد؟


آیت الله هاشمی: اصل سفر بنا بود که برای زیارت و مراسم عمره به حج بروم که مشکلی نیست. مسأله این است که اگر بحث مذاکره برای حل مشکلات است ؛ باید اول در اینجا طرحی آماده شود که ما چه می‌خواهیم و آنها چه می‌خواهند. باید بحث‌های کارشناسی شود تا هر کسی که می‌رود ؛ با برنامه برود و مذاکره کند.

فکر می‌کنم روابط ایران و عربستان در هیچ‌دوره‌ای اینقدر تیره نبوده است.

آیت الله هاشمی: بله. الان خیلی تیره است.

 فکر می‌کنید این حاصل تندروی‌های ما بوده یا آن طرف؟

آیت الله هاشمی: هر دو طرف

فکر نمی‌کنید در اینجا نیاز به این است که شخصیتی مثل حضرت‌عالی ورود کند؟

آیت الله هاشمی: اینگونه نه. بروم که چه بگویم. من مسئولیتی ندارم که بگویم با این کار موافق یا با آن کار مخالف هستیم. این کار در درجة اوّل از اختیارات رهبری و سیاست‌های کلی نظام و بعد دولت است. باید اول طرحی مثل همین مذاکرات، تهیه و خطوط قرمز مشخص شود تا کسانی که برای مذاکره می روند؛ بدانندچه بگویند.


ویدیو مرتبط :
هشدار رهبر انقلاب به عربستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موافقت رهبر انقلاب با تقاضای هاشمی درباره "مهدی"



 

موافقت رهبر انقلاب با تقاضای هاشمی درباره

 

یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار آینده درباره سرنوشت پرونده مهدی هاشمی گفت: پیرو ملاقات آیت الله هاشمی رفسنجانی با رهبر معظم انقلاب و ابراز آمادگی وی برای تعیین تكلیف پرونده فرزندش و رسیدگی به اتهامات وی، هاشمی رفسنجانی درخواست‏هایی را جهت رسیدگی به این پرونده اعلام می‏كند كه مهمترین آن تجمیع پرونده مهدی هاشمی در دستگاه قضایی و رسیدگی قوه قضاییه به این پرونده توسط یك قاضی مستقل می باشد.

 

این منبع آگاه ادامه داد: رهبر معظم انقلاب با كلیت این درخواست آیت الله هاشمی موافقت كرده و موضوع را جهت اجرا به قوه قضاییه ابلاغ می نمایند كه پیرو آن، هیاتی در قوه قضاییه با حضور حجت الاسلام و المسلمین رییسی، معاون اول قوه قضاییه و معتمد ویژه رهبرانقلاب تشكیل می گردد.

وی افزود: این هیات مكاتباتی را با نهادهای مسئول در این موضوع از جمله وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و نیروی انتظامی انجام می دهد تا كلیه اتهامات و پرونده های مربوط به مهدی هاشمی را جهت رسیدگی در اختیار قوه قضاییه قرار دهند و اتهاماتی كه پس از این مرحله  طرح گردد دیگر مسموع نخواهد بود.

این منبع آگاه درخاتمه گفت: با توجه به حضور عالم شاخص و بابصیرتی  نظیر آیت الله آملی لاریجانی در راس دستگاه قضایی كه كاملا معتمد نظام بوده و حضور شخصیتهای دیگری نظیر  حجج اسلام رییسی و محسنی اژه ای كه از چهره های مورد وثوق رهبر معظم انقلاب می باشند، در رده های ارشد قوه قضاییه و همچنین مسئولیت اشخاص معتمدی چون دكترجعفری دولت آبادی در دادستانی، هیچ گونه نگرانی از بابت امكان اعمال نفوذ در این پرونده وجود ندارد؛ همانگونه كه در موضوع وقف دانشگاه آزاد نیز هیات تشكیل شده تحت نظر آیت الله آملی لاریجانی با دقت به وظایف محوله عمل كرد.

وی درخاتمه با انتقاد از فضاسازی های رسانه ای اخیر گفت: امیدواریم عملكرد برادرانی كه اكنون با پیش ذهنیت به موضوع نگاه می كنند، به گونه ای نباشد كه پس از صدور حكم باعث شرمندگی آنان در برابر جفا به دستگاه قضایی و فراهم كردن زمینه برای بیگانگان در جهت استناد به این مطالب برای تضعیف استقلال و بیطرفی قوه قضاییه باشد.../عصر ایران