اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نیویورک در انتظار جلسات حسن روحانی



سفرحسن روحانی به نیویورک,پرونده هسته‌ای,آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

نیویورک در انتظار جلسات حسن روحانی

روزنامه آرمان نوشت:

بدون اغراق می‌توان گفت مهم‌ترین مبحث سیاست ایران طی سال‌های گذشته حول محور پرونده هسته‌ای و به تبع آن جلسات ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گروه 1+5 بوده است.

به عبارتی از معدود دفعاتی است که موضوعی در سیاست خارجی مطرح شد و مباحث پیرامون آن به بخشی فراتر از مجامع تخصصی کشیده شده، به عبارتی طی دو سال گذشته بحث پیرامون پرونده هسته‌ای پایش را از گلیم سیاسیون و دانشگاهی‌ها فراتر گذاشته و راهی کوچه و بازار شده است. اعمال تحریم‌ها به دنبال این پرونده باعث شده که طی این مدت پیگیری پرونده هسته‌ای جزئی از اخباری شود که مردم عامه نیز دنبال‌کننده آن باشند.

 

انتخاب حسن روحانی به عنوان هفتمین رئیس‌جمهور تاریخ ایران با موجی از امیدواری در بحث سیاست خارجی همراه بود، مردم در داخل کشور با مروری به گذشته خوب به یاد آوردند که دوران درخشان سیاست خارجی ایران در زمان ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی و با حضور حسن روحانی به عنوان دیپلمات ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای همراه بود؛ هر چند در داخل عده‌ای سعی در سیاه نشان دادن آن روزها برای مردم داشتند اما در نهایت این مردم هستند که ثمره فعالیت‌ها را رصد می‌کنند.

 

در خارج از کشور نیز موجی از امیدواری از انتخاب شیخ دیپلمات پدید آمد و پیام‌های تبریک از کشورهای مختلف در جهان روانه ساختمان خیابان نیاوران شد و جهانیان ابراز امیدواری کردند با حضور روحانی در پاستور فتح باب جدیدی در سیاست خارجی ایران صورت گیرد.

پیامدهای تغییر
چند روزی می‌شود که دولت حسن روحانی و دستگاه سیاست خارجی آن فعالیت خود را با شکلی متفاوت از آنچه در گذشته به‌ویژه طی هشت سال دولت اصولگرایی محمود احمدی‌نژاد دیده می‌شد آغاز کرده است. انتخاب محمد جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه در راستای سیاست‌های دولت حسن روحانی انتخابی بود که از همان روزهای ابتدایی ویژگی‌های خاص خود را نشان داده است.

 

در عرصه داخلی برای اولین بار سخنگوی وزارت امور خارجه از میان زنان ایرانی انتخاب شد و گفته می‌شود اولین سفیر زن ایرانی نیز این روزها معرفی خواهد شد. همچنین حضور وزیر امور خارجه و سخنگوی او در یک شبکه اجتماعی و به تبع آن ارتباط مستقیم با مردم نیز گام رو به جلوی دیگری است که در عرصه سیاست خارجی ایران به وقوع پیوسته است.

 

گذشته از این موضوع تغییر در گفتمان سیاست خارجی ایران با ادبیات رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران کاملا نمایان شده است. در حالی که این روزها سوریه و احتمال حمله به آن در صدر خبرها قرار دارد و در اوایل برخی معتقد بودند ایران نیز به کمک نظامی خواهد پرداخت اما یک اظهارنظر طی روزهای گذشته از حسن روحانی موضع دولت ایران را نشان داد.

 

رئیس‌جمهور در مجلس خبرگان ضمن محکوم کردن حمله احتمالی به سوریه سخنی از مقابله به مثل و حمایت نظامی نگفت و تنها از باب انسان دوستی و کمک دارو و غذا به این کشور سخن به میان آورد. پیام تغییر در گفتمان سیاست خارجی ایران به گوش کشورهای صاحب قدرت جهان رسیده است و همین موضوع است که دادگاه عمومی اتحادیه اروپا در بروکسل را وادار به لغو تحریم 7 شرکت و بانک ایرانی می‌کند و دولت آمریکا نیز 10کشور بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان، اسپانیا و انگلیس را مجاز به واردات نفت از ایران می‌کند.

 

علاوه بر اروپا و آمریکا مشاهده می‌شود که این پیام تغییر به آسیای جنوب شرقی و یکی از ابرقدرت‌های علمی جهان در این حوزه رسیده است و نخست وزیر ژاپن فرستاده ویژه‌ای را راهی ایران کرده است. کوموور که روز گذشته به دیدار محمد جواد ظریف رفته بود ابراز علاقه کرده است که روابط دوجانبه ایران و ژاپن افزایش یابد. ظریف نیز در این دیدار گفته است: ما با یک دیپلماسی فعال به سمت حل مشکل تحریم‌ها پیش خواهیم رفت و همواره بر حقوق مردم خود تاکید کرده‌ایم. مردم ما از حقوق خود کوتاه نخواهند آمد و با انتخاب جناب آقای دکتر روحانی ثابت کردند دنبال تعامل سازنده با دنیا هستند.


اندک اندک حامیان می‌رسند
حسن روحانی در اولین روزهای پاییز 92 راهی نیویورک خواهد شد تا اولین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل را انجام دهد. پس از آنکه درخواست وزیر امور خارجه انگلیس برای دیدار با رئیس جمهور ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل تایید شد خبر رسید که کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز خواهان چنین دیداری است.

 

او در حاشیه جلسه اخیر گروه 20 تاکید کرده است که: «این دیدار به دلیل ابعاد سیاسی مهمش به‌ویژه درخصوص روابط آتی میان اتحادیه اروپا و ایران از یک سو و ایران و منطقه خلیج فارس از سوی دیگر، از اهمیت زیادی برخوردار است. اتحادیه اروپا آماده شنیدن پیشنهادات طرف ایرانی است.

 

همچنین گروه 1+5 پیشنهادات جدیدی برای تهران دارد.» اشتون در حالی خبر از پیشنهاد جدید گروه 1+5 داده است که به نظر می‌رسد موضع اغلب این کشورها با روی کار آمدن حسن روحانی دچار چالشی اساسی شده است. آمریکا همچنان در میان زمین و هوا معلق مانده است و شاید انتخاب سیاست نهایی در برابر ایران با سیاست‌های جدید دولت ایران برای این کشور از سخت‌ترین انتخاب‌های این روزهای آنان باشد.

 

روسیه به عنوان حامی اصلی ایران در ادوار قبلی مذاکرات به نظر می‌رسد این روزها نگرانی‌هایی خاص دارد، در حالی که سفر حسن روحانی و دیدار با وزیر امور خارجه انگلستان قطعی است، به نظر می‌رسد گفت‌وگوی او با توجه به سابقه و دوستی دیرینه با مقامات فرانسه و آلمان چندان دور از انتظار نباشد. گفت‌وگویی‌هایی که از دل آن می‌تواند موضع جدید ایران و گروه 1+5 در بستری متفاوت‌تر از سال‌های قبل استخراج شود.

 

در حالی که چین این روزها سکوت کرده است و شاید تنها به سوریه و آثار اقتصادی حمله به این کشور بر اقتصادش فکر می‌کند باید گفت روسیه به نحوی در پی آن است که پیش از حضور حسن روحانی در سازمان ملل حرکاتی انجام دهد و شاید همین موضوع است که سخنگوی وزیر امور خارجه این کشور را به اعلام تاریخی پیش از حضور روحانی در سازمان ملل برای جلسه واداشته است و آنها اصرار بر برگزاری این جلسه قبل از ملاقات‌های حسن روحانی دارند.

 

به نظر تلاش روسیه برای این موضوع باطل است؛ حسن روحانی سوم مهرماه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد و در 5 مهر جلسه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار خواهد شد و از آنجا که حجم وسیعی از دستور جلسات 1+5 از دل گزارشات فنی آژانس استخراج می‌شود در سریع ترین حالت می‌توان بازه زمانی 12 تا 15 مهر را برای ارائه گزارش جدید آژانس دانست و جلسه ایران و 1+5 پس از این برگزار خواهد شد./آرمان

 


ویدیو مرتبط :
سفر دکتر حسن روحانی به نیویورک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نخست وزیر انگلیس به دنبال دیدار با حسن روحانی در نیویورک



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,نخست وزیر انگلیس

 

اخبار سیاست خارجی - ایندپندنت گزارش داد:
نخست وزیر انگلیس به دنبال دیدار با حسن روحانی در نیویورک

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در حال پیاده کردن طرحی برای حمایت منطقه ای از اقدام نظامی غرب علیه داعش در عراق و سوریه است.

ایندپندنت نوشت: دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در حال پیاده کردن طرحی برای حمایت منطقه ای از اقدام نظامی غرب علیه داعش در عراق و سوریه است.

به گزارش انتخاب، نخست وزیر انگلیس که بزودی پس از رفراندوم استقلال اسکاتلند به نیویورک سفر می کند، دیدارهای دوجانبه ای با سران عرب که در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت می کنند خواهد داشت.

دولت انگلیس به این دیدارها به عنوان فرصتی کلیدی در جهت فراهم آوردن اتحادی گسترده برای اقدام علیه داعش نگاه می کند.

این دیدارها شامل دیداری سمبولیک و دوجانبه با حسن روحانی رئیس جمهور ایران می شود که نشانه ای بی سابقه از تجدید اتحادهای سیاسی با ظهور داعش است.

منابع دولتی معتقدند که رویکردی گام به گام در جهت جلب حمایت برای اقدام گسترده علیه داعش ضروری است.
اخبار سیاست خارجی - انتخاب