اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نیویورک تایمز: غیبت صالحی به مذاکرات هسته ای ضربه می زند؟



اخبار,اخبارسیاست خارجی, صالحی

نیویورک تایمز نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا در شرایطی به وین رفت که طرف های مذاکره کننده انتظار ندارند پیش از پایان ضرب الاجل به توافق برسند.

به گزارش  «تیک»؛ پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی در مطلبی به قلم میشل گوردون و دیوید سنگر نوشت، جان کری وزیر امور خارجه امریکا روز شنبه پا در مسیری گذاشت که دولت اوباما رئیس جمهور امیدوار است تلاش نهایی برای دست یابی به توافق هسته ای با ایران باشد. تنها سه روز به پایان ضرب الاجل تعیین شده برای دست یابی به توافق باقی مانده است.

با این حال مقامات آمریکایی تقریبا در این موضوع که امکان دست یابی به توافق نهایی در زمان تعیین شده وجود ندارد، هم عقیده اند. هدف آنها این است که در یک هفته آینده برخی اختلافات تکنیکی و سیاسی را به امید ارائه توافق نهایی به کنگره تا نهم ژوئیه حل و فصل کنند.

در صورتی که دولت به این هدف خود دست یابد، کنگره سی روز وقت دارد تا بر اساس مفاد قانونی که رئیس جمهور در ماه مه امضا کرد، توافق نهایی را بازبینی کند. اگر توافق تا تابستان به طول انجامد، زمان بازبینی آن در کنگره به شصت روز افزایش خواهد یافت، زیرا تعطیلات کنگره در ماه اوت است. این موضوع فرصت مناسبی در اختیار مخالفان توافق قرار خواهد داد تا علیه آن اجماع کنند.

با این وجود برخی پارامترهای مهم توافق که در آوریل نیز مورد بحث قرار گرفتند، همچنان حل نشده باقی مانده اند. تقریبا بلافاصله، آمریکا و ایران بیانیه های جداگانه ای درباره آن چیزی که مورد توافق قرار گرفته بود، منتشر کردند.


در هفته های پس از آن به نظر رسید با توجه به اظهارنظرهای ایران در برخی موضوعات بنیادی توافق اولیه از جمله مدت زمان اعتبار توافق، از مواضع قبلی خود عقب نشینی کرده است.

به نظر می رسد در موضوعات بازرسی ها، نحوه لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران و سرعت توسعه توانمندی غنی سازی اورانیوم در سالهای پایانی اعتبار توافق، اختلاف نظرهای بسیاری باقی مانده است.

کری در سفر خود به وین که نخستین سفر خارجی وی پس از حادثه شکستن پایش محسوب می شود، ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا را نیز به همراه دارد. مونیز در دورهای اخیر مذاکرات هسته ای به ویژه در مسائل بسیار تکنیکی هسته ای نقش محوری داشت.

 اما علی اکبر صالحی همتای ایرانی مونیز به علت انجام عمل جراحی احتمالا در دور پایانی مذاکرات حضور نخواهد داشت. مقامات آمریکایی و اروپایی می گویند غیبت صالحی در این دور از مذاکرات می تواند مانعی در دست یابی به توافق باشد.

یک مقام ایرانی روز شنبه گفت طرف ایرانی مخالفتی با تمدید مدت مذاکرات ندارد، اما با طولانی شدن مذاکرات نیز موافق نیست.


روزنامه یو اس ای تو دی نیز در گزارشی کوتاه درباره سفر کری به وین نوشت، هرچند کری به وین پرواز کرد، اما وی نیز امید چندانی نداشت مذاکرات تا پیش از پایان ضرب الاجل تعیین شده به نتیجه برسد.

در شرایطی که ایران همچنان ادعا می کند برنامه هسته ای آن کاملا صلح آمیز است، آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل به عنوان ناظر هسته ای سازمان ملل در جستجوی یافتن مدارکی درباره تلاش احتمالی ایران برای ساخت بمب اتمی است. برهمین اساس آمریکا، فرانسه و دیگر قدرت های دنیا می خواهند آژانس بین المللی به همه سایت های ایران که مظنون است تهران در آنجا آزمایش هسته ای انجام داده ، دسترسی داشته باشد. رهبر معظم ایران به شدت با این درخواست غرب مخالف است.

روزنامه واشنگتن پست نیز به این موضوع که ایران تاکید دارد تحریم های اقتصادی و بانکی علیه ایران باید بلافاصله پس از امضای توافق نهایی لغو شوند و ایران به بازرسان بین المللی آژانس اجازه نخواهد داد به سایت های نظامی آن دسترسی داشته باشد، اشاره می کند و می نویسد، در شرایطی دور نهایی مذاکرات آغاز شده است که صالحی در این مذاکرات غیبت دارد و احتمالا در تماس های تلفنی به روند مذاکرات کمک خواهد کرد.

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  تیک 


ویدیو مرتبط :
تجمع مخالفان توافق هسته ای ایران در میدان تایمز نیویورک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نیویورک‌تایمز: مذاکرات هسته‌ای راهی برای پایان جنگ سوریه باز می‌کند



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,بحران در سوریه

نماینده سازمان ملل در امور سوریه در یک مصاحبه تاکید کرد: تغییرات در شرایط جنگ هم از نظر نظامی و هم دیپلماتیک سبب شد تا بسیاری از طرف‌های جنگ سوریه این سوال را مطرح کنند که این خونریزی تا چه زمانی می‌تواند ادامه داشته باشد.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با اشاره به مذاکرات صلح سوریه نوشت: مذاکرات هسته‌ای با ایران و نزدیک‌تر شدن آمریکا به این حامی کلیدی بشار اسد راهی را برای پایان جنگ سوریه باز می‌کند.

به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز در ادامه نوشت: استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه قرار است از روز دوشنبه (امروز) مذاکرات با تمام طرف‌های درگیر در مساله سوریه را به شکل جداگانه آغاز کند. اکنون با توجه به خساراتی که نیروهای رییس‌جمهور سوریه در این جنگ دیده‌اند و نزدیک‌تر شدن آمریکا به ایران که یک حامی کلیدی برای اسد محسوب می‌شود، دی میستورا در حال تغییر مسیر است.

وی هفته گذشته اعلام کرد ایران نیز یکی از طرف‌های گفت‌وگو در این دور از مذاکرات صلح سوریه است که در ژنو برگزار می‌شود.

نماینده سازمان ملل در امور سوریه در یک مصاحبه تاکید کرد: تغییرات در شرایط جنگ هم از نظر نظامی و هم دیپلماتیک سبب شد تا بسیاری از طرف‌های جنگ سوریه این سوال را مطرح کنند که این خونریزی تا چه زمانی می‌تواند ادامه داشته باشد.

دی میستورا درباره تاثیر این مذاکرات بر دستیابی به یک راه‌حل سیاسی گفت:‌ باید آن را امتحان کنیم اما من در پایان ماه ژوئن که انتظار می‌رود این رایزنی‌ها به پایان رسیده باشد ارزیابی بهتری خواهم داشت. در واقع پایان ژوئن با ضرب الاجل مذاکرات ایران و گروه 1+5 با هدف دستیابی به یک توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران هم‌زمان شده است.

اگرچه هنوز نمی‌توان گفت که توافق هسته‌ای با ایران موجب هموار کردن راه برای از سرگیری مذاکرات صلح در سوریه خواهد شد، با این حال رهبران جهان به روشنی تلاش می‌کنند که این دو مساله را به هم ارتباط دهند. فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته گفت که یک توافق هسته‌ای می‌تواند ایران را به ایفای یک نقش مهم و مثبت در منطقه ترغیب کند.

به نوشته نیویورک تایمز، جنگ داخلی سوریه که اکنون وارد پنجمین سال خود شده تا به امروز جان حدود 220 هزار تن را گرفته و موجب فرار بیش از سه میلیون سوری به خارج از مرزهای این کشور شده است که این مسائل می‌تواند برای پایان دادن به این جنگ کافی باشد.


اخبار سیاست خارجی - ایسنا