اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نیویورک، اولین آزمون جدی سیاست خارجی دولت تدبیر و امید،دیپلماسی لبخند آقای رییس



حسن روحانی ,سفر رییس‌جمهور به نیویورک

نیویورک، اولین آزمون جدی سیاست خارجی دولت تدبیر و امید،دیپلماسی لبخند آقای رییس

حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان عصر سه‌شنبه به وقت نیویورک (بامداد چهارشنبه به وقت تهران) در مقر سازمان ملل متحد به تشریح دیدگاه‌های کشورمان در ارتباط با مسائل منطقه و جهان خواهد پرداخت.

از یک هفته مانده به سفر رییس‌جمهور به نیویورک و پس از انتشار خبر مربوط به نامه تبریک باراک اوباما به روحانی و پاسخ وی و نیز کنجکاوی درباره مباحث احتمالی مطرح شده بین دو رییس‌جمهور در این نامه‌ها، امیدها جهت تعامل هرچه بیشتر ایران و غرب و حتی آمریکا افزایش یافته و گمانه‌زنی‌هایی در ارتباط با احتمال دیدار دو رییس‌جمهور ایران و آمریکا مطرح شده است.

گرچه مقامات دو کشور در اوایل مطرح شدن این بحث، اعلام کردند که برنامه‌ای برای دیدار با یکدیگر در هیچ سطحی ندارند اما رییس‌جمهور کشورمان هفته گذشته در اولین مصاحبه خارجی خود با شبکه ان‌.بی‌.سی آمریکا، در پاسخ به پرسشی در ارتباط با احتمال دیدارش با اوباما گفت: دیدار با اوباما در دستور کار من نیست ولی هر چیزی در دنیای سیاست امکان‌پذیر است؛ البته بسته به شرایطی که به وجود می‌آید.

وی همچنین در این مصاحبه لحن نامه اوباما را مثبت و سازنده عنوان کرد و خبر داد که از اختیار تام برای حل پرونده هسته‌یی ایران برخوردار است و ایران هرگز به دنبال ساخت بمب اتم نبوده و نیست.

این سخنان رییس دولت تدبیر و امید، همزمان با آزاد شدن تعدادی از زندانیان حوادث سال 88 موجب افزایش امید هرچه بیشتر در داخل ایران شد و در عرصه بین‌المللی نیز بازتاب‌های بسیاری داشت، به نحوی که کاخ سفید طی دو روز گذشته احتمال داد که باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا با حسن روحانی رییس‌جمهور ایران هفته آینده در نیویورک دیداری داشته باشد.

 

این مساله با توجه به این مساله مطرح می‌شود که دو رییس‌جمهور در یک روز - البته در ساعات مختلف - در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

رییس دولت یازدهم که تلاش کرده از دیپلماسی رسانه‌ای نیز در آستانه سفر خود به نحو احسن استفاده کند، روز جمعه یاداشتی را در روزنامه واشنگتن پست با عنوان «چرا ایران به دنبال تعامل سازنده است؟»، منتشر کرد. وی در این یادداشت به تعیین خط و مشی دولت تدبیر و امید در عرصه سیاست خارجی پرداخته و تاکید کرده که "زمان تعامل سازنده فرا رسیده است".

بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز که این هفته در مقر سازمان ملل با حسن روحانی دیدار می‌کند، در روز گذشته با استقبال از مواضع حسن روحانی گفت: من خوشحال هستم که رییس‌جمهور ایران گام‌های ملموسی در جهت برآورده کردن قول‌هایی که در زمان انتخابات داده است، برمی‌دارد.

وی در این یادداشت به همتایان خود توصیه کرد از فرصتی که انتخابات ایران ایجاد کرده و همچنین از اختیاری که مردم ایران برای «تعامل محتاطانه» به وی داده‌اند استفاده کنند و به تلاش‌های دولت وی برای به جریان انداختن گفتمان سازنده، صادقانه پاسخ دهند.

روحانی به آنها توصیه کرد که دیدی فراتر از نگرانی‌ها داشته باشند و "آنقدر جرات داشته باشند که نه به خاطر منافع ملی‌شان بلکه دست‌کم به خاطر میراثی که از آنها به‌جا می‌ماند و به خاطر فرزندان و نسل‌های آینده، بگویند چه چیزی می‌خواهند".

بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز که این هفته در مقر سازمان ملل با حسن روحانی دیدار می‌کند، در روز گذشته با استقبال از مواضع حسن روحانی گفت: من خوشحال هستم که رییس‌جمهور ایران گام‌های ملموسی در جهت برآورده کردن قول‌هایی که در زمان انتخابات داده است، برمی‌دارد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز در این ارتباط گفت: اظهارات اخیر روحانی بسیار مثبت است اما این اظهارات همانند هر مساله دیگری باید مورد سنجش و آزمایش قرار گیرد. در آینده مشخص می‌شود که این اظهارات ما را به چه سمت هدایت می‌کند.

با وجود فضای مثبت ایجاد شده در آستانه سفر رییس‌جمهور به نیویورک و امیدهای ایجاد شده در بین مردم کشورمان نسبت به رییس‌جمهور اعتدالگرا که با وزیدن نسیم تغییر در دیپلماسی همراه بوده است، برخی تندروها در داخل و خارج از کشور درصدد هستند که پیامدهای مثبت این سفر را خنثی کنند. در این راستا رسانه‌های صهیونیستی روز گذشته اعلام کردند که نخست‌وزیر این رژیم برای خنثی کردن اثر تلاش‌های حسن روحانی در نیویورک، برنامه‌ای تدارک دیده است و از آن به عنوان برنامه مقابله با لبخند روحانی یاد می‌کنند.

نتانیاهو که برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد هفته جاری راهی نیویورک می‌شود، در تلاش است که در دیدار با رییس‌جمهور آمریکا و سایر مقامات جهانی تلاش کند که به زعم خود، اثرات احتمالی ملاقات‌ها و برنامه‌های تدارک دیده شده از سوی حسن روحانی را خنثی سازد. گویا کارزار مقابله نتانیاهو با لبخند روحانی قرار است از طریق رسانه‌های آمریکایی اجرا شود و او سلسله مصاحبه‌هایی را با رسانه‌های آمریکایی خواهد داشت.

با وجود تلاش‌های صورت گرفته از سوی برخی افراطیونی که نان خود را در ایجاد تنش بین ایران و غرب می‌بینند، هر روز بر میزان گمانه‌زنی‌ها در ارتباط با دیدار مقامات ایرانی و آمریکایی افزوده می‌شود و حتی برخی تحلیل‌ها فراتر رفته و به چگونگی این دیدارها حتی در حد یک احوال‌پرسی نیز پرداخته‌اند، به نحوی که روز گذشته خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی تحت عنوان «گمانه‌زنی‌هایی درمورد دیدار اوباما و روحانی»، عنوان کرد: یکی از گمانه‌زنی‌ها این است که اوباما دست خود را به سمت روحانی جلو ببرد و به هنگام دست دادن، دو طرف تحت‌الفظی و سمبلیک با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

با وجود تمام تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها، به نظر می‌رسد که رییس‌جمهور ایران با دستی پر و با اختیاری کامل به شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواهد رفت و مردم ایران اطمینان دارند که این‌بار رییس‌جمهورشان برای صندلی‌های خالی سخنرانی نخواهد کرد.

یکی از مقامات آمریکایی نیز در این باره گفت: کاخ سفید امیدوار است که بتواند دست دادن و خوش و بش کردن دو رییس‌جمهور را مهندسی کند اما این به معنای دیدار کامل و دوجانبه نیست. البته برخی تحلیلگران نیز معتقدند، اینکه آمریکایی‌ها اعلام کردند در زمان سخنرانی حسن روحانی در سالن مجمع عمومی حضور خواهند داشت و همچنین حضور رییس‌جمهور ایران در مراسم افتتاحیه این اجلاس و احتمال حضورش در موقع سخنرانی باراک اوباما در مجمع، اینها فرصت‌های مناسبی است که دو رییس‌جمهور با یکدیگر رودررو شوند؛ گرچه راهروهای مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز گزینه مناسبی است.

برخی تحلیلگران نیز معتقدند که ممکن است این دیدارها در دو سطح رییس‌جمهور ایران و آمریکا صورت نگیرد و در سطوح پایین‌تری انجام شود.

رییس‌جمهور در جریان سفر خود به نیویورک - که تا روز جمعه ادامه خواهد داشت - برنامه‌های پرباری خواهد داشت. او طبق برنامه‌ریزی انجام شده، علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، در اجلاس خلع سلاح اتمی که روز چهارم مهر برگزار می‌شود نیز به عنوان رییس جنبش عدم تعهد سخنرانی خواهد کرد. از دیگر برنامه‌های مهم رییس‌جمهور در جریان این سفر، حضور در جمع وزرای خارجه عضو جنبش عدم تعهد است. البته روحانی در کنار گفت‌وگو با رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی، با ایرانیان مقیم آمریکا نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

با وجود تمام تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها، به نظر می‌رسد که رییس‌جمهور ایران با دستی پر و با اختیاری کامل به شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواهد رفت و مردم ایران اطمینان دارند که این‌بار رییس‌جمهورشان برای صندلی‌های خالی سخنرانی نخواهد کرد؛

 

امیدوارند شاید همانند سال 1377 که رییس‌جمهور وقت با مطرح کردن ایده گفت‌وگوی تمدن‌ها - که اکنون در سالگرد آن هستیم - فضای بین‌المللی را به نفع ایران تغییر داد، حسن روحانی نیز با دیپلماسی لبخند در کنار تدبیر و درایتی که در طول هفته‌های گذشته از خود و تیمش به نمایش گذاشته است، بتواند فصل نوین رابطه ایران با جامعه بین‌المللی را رقم بزند؛ فصلی که نه طوفانی مخرب بلکه نسیمی معتدل داشته باشد. /ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
دستاوردهای سفر نیویورک دولت تدبیر و امید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معاون اول رییس جمهور: برخی نمی‌خواهند دولت در سیاست خارجی توفیق یابد



وضعیت اقتصادی ایران ,نرخ تورم

معاون اول رییس جمهور: برخی نمی‌خواهند دولت در سیاست خارجی توفیق یابد

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار کرد: گروه‌هایی در داخل و خارج از کشور نمی‌خواهند این دولت در زمینه تعامل با دنیا و سیاست خارجی به توفیقات خوبی دست پیدا کند.

اسحاق جهانگیری صبح امروز در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل در مصلای بزرگ امام خمینی، در ابتدای سخنانش با ابراز خرسندی با حضور در جمع نخبگان و محققان شرکت کننده در این جشنواره گفت: یکی از مسائلی که اقتصاد کشور و همه بخش‌های مختلف کشور را تحت تاثیر قرار داده و کشور به صورت جدی از آن آسیب دیده، اتکای بیش از حد اقتصاد کشور به درآمدهای حاصل از فروش نفت است.

گزیده سخنان جهانگیری را در ادامه می خوانید:
همین اتکای بیش از حد باعث شده در برخی موارد که درآمدهای نفتی افزایش پیدا کرده و همه انتظار داشتند که بر اساس این افزایش درآمدهای نفتی تغییرات اساسی در زندگی مردم و توسعه کشور رخ دهد، بعد از گذشت دوره‌ای در ارزیایبی‌ها مشخص شده که نه تنها تغییرات مناسبی در زندگی مردم ایجاد نشده بلکه بخش قابل توجهی از دستاوردهای کشور نیز آسیب دیده است.

کشور از نظر اقتصادی در شرایط مناسبی نیست،  این یک حرف شعاری نیست که این دولت آن را بگوید. دولتمردان گذشته و کسانی که نیم‌نگاهی به وضعیت اقتصادی کشور دارند، به این موضوع اشاره داشتند و مردم نیز احساس می‌کنند که در شرایط نامناسب اقتصادی قرار دارند.

بخشی از وضعیت موجود ناشی از تحریم‌های ظالمانه است که علیه کشور اعمال شده است. این تحریم‌ها باعث شده که کشور از خیلی از منابع، فرصت‌ها و امکانات دور نگه داشته شود. برخی از مشکلات نیز ناشی از سیاست‌هایی غیرعلمی، غیرکارشناسی و گاه شتابزده است.

 رشد اقتصادی، رشد سرمایه، نرخ تورم و بیکاری شاخص‌هایی است که بر اساس آن اقتصاد یک کشور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، آمار و ارقامی که در منابع رسمی وجود دارد، بویژه آماری که از سال 1391 وجود دارد نشان می‌دهد که ما در وضعیت نگران‌کننده‌ای در این بخش‌ها مخصوصا در زمینه بیکاری از جمله بیکاری نسل جوان قرار داریم.

 

باید به نحوی پیش برویم که تحریم‌های ظالمانه را برداریم و بستر مناسب برای فعالیت اقتصادی مردم و حل مشکلات پیش روی آنها را فراهم کنیم. امیدوارم دوستانی که در این بخش فعال هستند با قدرت، قاطعیت و در چارچوب سیاست‌های رهبری به پیش بروند.

نباید خیلی دغدغه داشته باشیم که عده‌ای نمی‌خواهند این موانع بر طرف شود، نمی‌خواهم در این مورد صحبت کنم که چه گروه‌هایی در داخل و خارج از کشور نمی‌خواهند این دولت به توفیقات خوبی در زمینه تعامل با دنیا و سیاست خارجی دست پیدا کند.

ما باید در زمینه ارز، تورم، بیکاری و دیگر زمینه‌ها ثبات ایجاد کنیم به نحوی که همه احساس کنند که در یک بازار قابل پیش‌بینی حرکت می‌کنند، ما باید رشد منفی اقتصادی را که وجود دارد، متوقف و به سمت مثبت در این زمینه حرکت کنیم. من به این مطلب که حرف رییس بانک مرکزی درباره نرخ ارز چه بوده است، کاری ندارم. مهم این است که مسئول اقتصادی کشور بتواند برای خود و سازمان خود اعتمادی را در بین مردم، جامعه و نخبگان ایجاد کند.

نرخ تورم کشور در پایان شهریور، از 40 درصد عبور کرد و ما باید تلاش کنیم که این میزان را در همین نقطه در مرحله اول متوقف کنیم و سپس به سمت کاهش برویم. ما باید رشد اقتصادی کشور را به سمت مثبت سوق دهیم. باید فضایی را ایجاد کنیم که بخش خصوصی و تمام کسانی که در کشور ایده دارند احساس کنند که می‌توانند وارد فضای فعالیت شوند.

/ایسنا