اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نیاز به فضای عقلانیت و تحمل



 

 

رفسنجانی

 

رفسنجانی: نیاز به فضای عقلانیت و تحمل در شرایط فعلی كاملا محسوس است

برای برون‌رفت از شرایط جدیدی كه با آن مواجه هستیم راهكارهای خود را مطرح كرده‌ام و به آنها معتقدم و در عین حال برای حل مسائل و مناسب شدن فضا از مجاری مناسب؛ تلاش خواهم كرد/همه باید در ایجاد آرامش در كشور تلاش كنیم.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاكید كرد: نیاز به فضای عقلانیت و تحمل در شرایط فعلی كاملا محسوس است.

به گزارش ایلنا،آیت‌الله اكبر هاشمی رفسنجانی در دیدار با اعضای شورای عمومی و ادوار انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشكی تهران ایجاد فضای مطلوب در جامعه را در حفظ اعتدال داست و گفت: اعتدال توصیه دین اسلام است و با عمل به آن می‌توان فضای آرام و با طراوتی در جامعه ایجاد كرد.

وی با اشاره به شرایط كنونی جامعه افزود: نیاز به فضای عقلانیت و تحمل در شرایط فعلی كاملا محسوس است و رشد و توسعه كشور و رسیدن به اهداف انقلاب ضرورت ایجاد این فضا را دوچندان می‌كند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری تاكید كرد: اگر حاكمان، نخبگان و مردم منطقی و مدبرانه در مسیر حركت كنند با توجه به شرایط جغرافیایی، منابع طبیعی و نیروی انسانی مستعد شرایط بسیار مطلوبی در انتظار آینده ایران خواهد بود.

وی افزود:راه صحیح با تكیه بر اسلام و منابع غنی آن قابل شناسایی است و تعمق در آیات قرآن و هم‌چنین سیره پیامبر و ائمه نشان از جایگاه منطق و استدلال در دین اسلام دارد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به نقش و جایگاه زنان در تحولات ایران تاكید كرد: جریانات طبیعی در جامعه برخلاف جریانات ساختگی، عمر بلندی دارند و تحولات علمی و فكری در زنان و تلاش آنان برای دستیابی به حقوق خود، در حال ایجاد شرایط جدیدی در جامعه است.

وی در پاسخ به برخی سئوالات دانشجویان حاضر تاكید كرد: با توجه به اینكه جمهوری اسلامی اكنون سخت مورد تهاجم دشمنان واقعی و كسانی‌كه به منابع آن طمع دارند، است، همه باید در ایجاد آرامش در كشور تلاش كنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش دیگری تاكید كرد: برای برون‌رفت از شرایط جدیدی كه با آن مواجه هستیم راهكارهای خود را مطرح كرده‌ام و به آنها معتقدم و در عین حال برای حل مسائل و مناسب شدن فضا از مجاری مناسب؛ تلاش خواهم كرد.

در ابتدای این دیدای آقایان صدرائی (دبیر)، محمدی و حجتی (از اعضای شورای عمومی و ادوار انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشكی تهران) هر كدام مطالبی را در خصوص شرایط فعلی جامعه و دانشگاه‌ها و هم‌چنین مطالبات دانشجویان و لزوم ایجاد فضای سازنده در نقد و نقدپذیری بیان كردند.


ویدیو مرتبط :
تحمل کن دنیای من تقدیم به تو...تحمل کن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشداردرباره کمبود آب شیرین/ نیاز ۴ هکتار فضای سبز به ازای هرخودرو



 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی, منابع طبیعی

معاون وزیر جهادکشاورزی، تغییر اقلیم و‌کمبودآب شیرین را از جمله چالش‌های پیش روی منابع طبیعی اعلام کرد و گفت: به ازای هر خودرو باید ۴ هکتار فضای سبز، جنگل و یا باغ وجود داشته باشد.

به گزارش  مهر، خداکرم جلالی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران، تغییر اقلیم، گرمایش زمین، ‌ کمبود آب شیرین و بیابان زایی را از مهمترین چالش‌های پیش رو منابع طبیعی اعلام کرد و گفت: توسعه منابع طبیعی بستری برای تحقق اقتصاد مقاومتی است. وقتی منابع طبیعی پایدار نداشته باشیم یا این منابع در مسیر تخریب قرار گیرد، تحقق اقتصاد مقاومتی با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

وی گفت: در طول قرن بیستم جمعیت جهان ۴ برابر، مصرف آب شیرین ۹برابر، ‌مصرف انرژی ۱۵ برابر و تولید دی اکسید کربن ۱۷ برابر شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری اضافه کرد: در این مدت سطح جنگل‌‌های جهان از ۵ میلیارد هکتار به ۴ میلیارد هکتار کاهش پیدا کرده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: این آمار بیانگر توسعه نامتوازن و ناپایدار فعالیت‌های بشری است و سه محور توسعه یعنی انسان، ‌محیط زیست و فعالیت‌های اقتصادی نادیده گرفته شده است.

جلالی افزود: کشور ما در کمربند خشک جهان قرار گرفته و تغییرات آب و هوا و کاهش نزولات آسمانی از پیامدهای تغییر اقلیم است که اگر برای آن چاره اندیشی نکنیم، قطعا بحران‌هایی را برای جامعه بشری به دنبال خواهد داشت.

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری اضافه کرد: افزایش گاز کربنیک در جو، علت تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین است که بخش عمده آن ناشی از استفاده از انرژی‌های فسیلی و برهم خوردن تعادل فضای سبز است.

وی گفت: حفظ منابع پایه‌ای مثل آب و خاک، کارکرد های بسیاری دارد و براساس آمار، زمینی که دارای پوشش گیاهی و جنگل است، نزولات آسمانی در آن ۴۰ برابر بیشتر از زمین فاقد پوشش گیاهی است.

جلالی افزود: براساس برآوردها، کارکردهای مختلف جنگل‌ها و مراتع یعنی حفظ آب و ‌خاک ۲۰۰ برابر ارزش‌های ظاهری آنها مانند برداشت چوب از جنگل‌ها و یا علوفه از مراتع به حساب می‌آید.

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه جلوگیری از سیل، رانش زمین، ‌بیابانی شدن عرصه‌ها، تولید اکسیژن، کاهش آلودگی، تلطیف هوا، ‌حفظ ذخایر ژنتیک گیاهی، جانوری و امنیت زیستی برخی از کارکردهای جنگل‌ها و مراتع است، ادامه داد: هر هکتار جنگل حدود ۲ و نیم متر مکعب اکسیژن خالص تولید و حدود ۸ تن گاز کربنیک و سایر آلاینده ها را جذب می‌کند.

به گفته وی، هر هکتار جنگل می‌تواند بیش از ۶۰ تن ریز گرد را جذب کند و اگر فضای سبز و جنگل‌ها نباشد ریز گردها می توانند عرصه را برای زندگی انسان‌ها تنگ کنند.

جلالی با بیان اینکه هر درخت بالغ می‌تواند اکسیژن دو نفر را تامین کند، افزود: باتوجه به فرآیند افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی، با سوختن هر گرم بنزین حدود ۱۵ گرم هوا سوخته و  ۲.۲ گرم گاز کربنیک تولید می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری اضافه کرد: بر این اساس یک خودرویی که ۳۰ لیتر بنزین مصرف می‌کند، برای جبران اکسیژن مصرفی و ایجاد مواد آلاینده باید ۴ هکتار فضای سبز، جنگل و یا باغ وجود داشته باشد تا بتواند این آلایندگی را برطرف کند.

 

 اخبار  اجتماعی  -  مهر