اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نیازهای تغذیه‌ای سالمندان


یک دکترای تغذیه با بیان اینکه کاهش وزن ناخواسته منجر به تحلیل عضلات در سالمندان می‌شود، تاکید کرد: سوء‌ تغذیه با پیشرفت سارکوپنه به عنوان سندروم اصلی سالمندی، باعث کاهش سطح ایمنی و افزایش بروز بدخیمی‌ها می‌شود.

ایسنا: دکتر سوده رازقی جهرمی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از سالمندانی که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، مبتلا به سوء تغذیه هستند، گفت: سوء تغذیه می‌تواند به عنوان یکی از عوامل زمینه‌ساز بیماری‌های مختلف مطرح شود و به علت عدم تشخیص و توجه به موقع به دنبال ایجاد بیماری، به عنوان یکی از عوارض آن بروز کند.

وی در ادامه با بیان اینکه ارزیابی وضع تغذیه به کاهش اثرات منفی سوء تغذیه کمک می‌کند، افزود: ترکیبی از داده‌های تن‌سنجی، شاخص‌های بیوشیمیایی و یافته‌های بالینی از جمله شاخصه‌هایی است که می‌تواند به ارزیابی وضع تغذیه کمک کند.

این عضو هیات علمی گروه طب سالمندی دانشگاه علوم پزشکی تهران، یادآور شد: سوء تغذیه با افزایش مراجعه به پزشک و مراکز درمانی، تشدید علایم بیماری‌های موجود، افزایش مدت بستری و همچنین افزایش احتمال ابتلا به عفونت همراه است و بر بار مالی تحمیل شده به فرد سالمند و سیستم بهداشتی نیز می‌افزاید.

رازقی جهرمی با بیان این مطلب که با افزایش سن، تغییرات فیزیولوژیک مختلفی در بدن رخ می‌دهد، تصریح کرد: این تغییرات در کنار کاهش فعالیت فیزیکی و افزایش شیوع بیماری‌ها بر میزان نیاز به مواد مغذی، سوخت و ساز بدن و جذب و دفع مواد موثرند که منجر به تغییر نیاز افراد سالمند به انرژی و مواد مغذی مختلف می‌شود.

این دکترای تخصصی علوم تغذیه در پایان گفت: تغییرات فیزیولوژیک فرد سالمند را در معرض سوء تغذیه پروتئین و کمبود مواد مغذی از قبیل اسیدهای چرب طولانی زنجیره مانند امگا3، ویتامین D، منیزیم، کلسیم، فولیک اسید، B12، سلنیوم، روی و کروم قرار می‌دهد که باید توجه ویژه‌ای به دریافت آن شود.


ویدیو مرتبط :
کتاب تغذیه و مراقبت از سالمندان/کتابنامه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نیازهای تغذیه‌ای سالمندان برای زندگی سالم


تا چند سال پیش برای پدربزرگ و مادربزرگ‌های ما انجام بعضی کارها زشت بود! اینکه مثلا لباس رنگ روشن بپوشند یا ‌ مثلا فلان غذا را در فلان رستوران همراه با بقیه میل کنند‌ اما حالا افق دید انگار کمی روشن‌تر شده است .