اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نگران تعیین نرخ ارز 3200 تومانی در بودجه سال آینده هستیم



نرخ ارز , قیمت دلار

عبدالرضا تحسینی : نگران تعیین نرخ ارز 3200 تومانی در بودجه سال آینده هستیم

یک عضو کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران گفت: نگران تعیین نرخ 3200 تومان برای دلار در بودجه سال آینده هستیم، زیرا موجب می‌شود که پول‌های سرگردان به بازار ارز هجوم آورد.

عبدالرضا تحسینی با بیان این‌که نرخ ارز باید به گونه‌ای باشد که بین واردات، تولیدات و صادرات توازن برقرار کند، اظهار کرد: البته نکته‌ی مهم‌تر از نرخ ارز ثبات آن است که تنها در این صورت تصمیم‌گیری برای تولیدات و صادرات امکان‌پذیر می‌شود.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد نرخ ارز دائم در نوسان باشد، امکان برنامه‌ریزی و عقد قرار‌داد برای فعالان اقتصادی ممکن نیست.

او با بیان این‌که اگر نرخ ارز، ارزان‌تر از نرخ فعلی باشد برای واردات به خصوص واردات مواد اولیه و تولیدات ما مناسب‌تر است، گفت: اما کاهش نرخ ارز از سوی دیگر مانع رشد صادرات می‌شود.

به گفته این عضو کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران در حال حاضر صادرات ما با نرخ فعلی یا حتی نرخی به مراتب بالاتر قدرت رقابت‌پذیری در بازار‌های جهانی را یافته است.

وی با تاکید بر این‌که دلار 3000 تومانی برای صادرات ایده‌آل است، خاطر نشان کرد: ولی برای ایجاد توازن در تولیدات احتیاج داریم نرخ فعلی کمی کاهش یابد.

تحسینی با بیان این‌که در صورت ثبات و جلوگیری از نوسانات شدید، بازار خود نرخ ارز را بین صادرات و واردات تنظیم می‌کند اظهار کرد: لذا هرگونه دخالت دولت برای تغییر در وضعیت آن اشتباه است.

عضو کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران درباره‌ی احتمال تعیین نرخ 3200 تومان برای ارز در بودجه سال آینده گفت: ما از این موضوع نگران هستیم، چون ممکن است پول‌های سرگردان مجددا به بازار ارز برگشته و آن را دچار نوسان کند.

وی درباره‌ی این تصمیم احتمالی دولت بیان کرد: مگر این‌که دولت پیش‌بینی‌هایی از آینده داشته یا براساس برخی مسائل سیاست داخلی و خارجی بخواهد چنین تصمیماتی را اتخاذ کند که ما از آن بی‌خبریم.

تحسینی در پایان با تاکید بر این‌که از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که دولت برای کسری بودجه خود به دنبال افزایش نرخ ارز باشد، گفت: اگر دلارهای حاصل از فروش نفت با قیمت بیشتری به ریال تبدیل شود به تامین کسری بودجه دولت کمک می‌کند، ولی دلار 3200 تومانی و بالاتر از آن برای تنظیم صادرات و واردات ایده‌آل نیست.

/ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
نرخ ارز را چه کسی تعیین می کند؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دو عامل تعیین کننده نرخ ارز در آغاز سال ۹۲



 نرخ ارز,قیمت انواع ارز,قیمت دلار

دو عامل تعیین کننده نرخ ارز در آغاز سال ۹۲

قیمت انواع ارز در سال جدید همچنان تحت تاثیر تعطیلات به شکل سرگردان پیش می رود. در این روزها که بازارهای اصلی فعالیت خود را به طور کامل آغاز نکرده اند، استخراج قیمت کار دشواری است. در چنین شرایطی فعالان بازار می گویند که قیمت درنیامده است و اندک معاملاتی که انجام می شود بر اساس قیمت های توافقی و نزدیک به نرخ های سال گذشته است. 

دلار سال گذشته در بازار آزاد به قیمت 3 هزار و 430 تومان فروخته می شد که در تعطیلات نوروز هم با اندکی اختلاف به قیمت سه هزار و 450 تومان قابل خرید بود.

با وجود پایان تعطیلات نوروز اما همچنان بازارها فعالیت رسمی خود را آغاز نکرده اند. تقارن روزهای بعد از تعطیلات نوروز با تعطیلات پایان هفته موجب شده است تا روز شنبه هفته آینده به عنوان اولین روز رسمی بازار شناخته شود. باید دید با آغاز فعالیت بازار از ابتدای هفته آینده چه قیمت هایی برای انواع ارز استخراج می شود.

فعالان بازار به غیر از رخدادهای مربوط به اقتصاد چشم انتظار نتیجه مذاکرات هسته ای در 16 فروردین ماه هستند تا ببینند تکلیف تحریم های اقتصادی علیه ایران چه می شود.

دور اول مذاکرات آلماتی قزاقستان در اسفندماه سال گذشته برای فعالان اقتصادی تحولات چشم گیری را به همراه داشت. پس پایان این مذاکرات با مثبت خوانده شدن نتایج آن و اعلام کاهش فشار تحریم ها از سوی وزیر امور خارجه کشور، بازار ارز با فروشندگان دلار مواجه شد. 

بسیاری از کسانی که بر روی دلار سرمایه گذاری کرده بودند، با تصور اینکه قیمت پول آمریکایی با توافقات هسته ای کاهش خواهد یافت، دلارهای خود را برای فروش به بازار بردند که این افزایش صف فروش موجب کاهش قیمت این نوع ارز شد به طوری که در یک روز بهای دلار از 3 هزار و 850 تومان به 3 هزار و 150 تومان کاهش یافت اما پس از آن بار دیگر دلار یک دوره نوسانی را سپری کرد و در نهایت پایین تر از 3 هزار و 500 تومان قرار گرفت.

این بار هم در آستانه دور دوم مذاکرات در آلماتی قزاقستان، فعالان بازار خود را برای شنیدن نتایج آن اماده کرده اند تا به واسطه آن جهت بازار ارز در آغاز سال جدید مشخص شود.

به غیر از تحولات سیاسی بین المللی اما اقدامات داخلی هم تاثیر خود را در بازار ارز خواهد گذاشت. آنطور که از سیاست های اعمالی بانک مرکزی خبر می رسد. اختصاص ارز مرجع به کالاهای اساسی هم در سال جدید، انجام نخواهد شد. بر این اساس به کلی دلار 1226 تومانی از چرخه واردات کنار خواهد رفت که اگر چنین باشد، تقاضای جدیدی به مرکز مبادلات ارزی و البته بازار آزاد منتقل خواهد شد که این موضوع نیز می تواند بر نرخ دلار در بازار بیافزاید.

از سوی دیگر تحلیل گران اقتصادی معتقدند که در سال جدید نیاز دولت به ریال راه را برای افزایش بهای دلار هموار خواهد کرد. این دسته از کارشناسان معتقدند دولت کسری های بودجه خود را در هدفمندی یارانه های و دیگر بخش های اقتصادی و سیاسی در ماه های پایانی فعالیت از طریق فروش ارز به دست جبران خواهد کرد از این رو افزایش بهای دلار به افزایش درآمد دولت کمک خواهد کرد. این موضوع نیز می تواند هیجانات بازار را افزایش دهد تا در سال جدید رخدادهای معکوسی نسبت به اسفند ماه گذشته در بازار حادث شود./اقتصاد ایرانی