اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نگرانی پنتاگون از انتشار خبر همکاری اطلاعاتی بغداد با روسیه، ایران و سوریه



اخبار,اخبار سیاست  خارجی ,پنتاگون

 معاون وزیر دفاع آمریکا گفت که از خبر همکاری اطلاعاتی عراق با روسیه، ایران و سوریه شگفت‌زده و نگران شده است.

به گزارش ایسنا ، به نقل از خبرگزاری شینهوا، رابرت وورک معاون وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه در یک جلسه استماع در کنگره گفت: ما از اینکه شنیدیم عراق می‌خواهد با روسیه، ایران و سوریه همکاری اطلاعاتی داشته باشد،‌کاملاً‌ شگفت‌زده‌ شدیم.

رابرت وورک ادامه داد: واضح است که ما چنین همکاری نه با سوریه، نه با ایران و نه با روسیه نخواهیم داشت. بنابراین تلاش می‌کنیم تا بفهمیم عراق دقیقاً چه چیزی گفته است.

وی تأکید کرد: ما قصد نداریم اطلاعات محرمانه را برای کمک به این کشورها در اختیار آنها قرار دهیم.

بر اساس این گزارش، اوایل هفته جاری یک رسانه آمریکایی مدعی تشکیل یک مرکز هماهنگی مشترک میان ایران، روسیه و سوریه در بغداد برای مقابله با داعش شد که عراق نیز قرار است با این کشورها در این زمینه همکاری اطلاعاتی داشته باشد.

همچنین پیتر کوک سخنگوی پنتاگون در نشست خبری روز سه‌شنبه این وزارتخانه گفت که تشکیل مرکز مقابله با داعش با حضور روسیه، ایران و سوریه به معنی تضعیف نقش آمریکا در جنگ علیه داعش نیست.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که حسن دانایی فر سفیر ایران در عراق با رد اخبار و گزارش‌های منتشر شده در روزهای اخیر درباره همکاری مشترک ایران، عراق، روسیه و سوریه تاکید کرد که ایران برای همکاری با دولت و حکومت عراق در مبارزه با داعش برنامه‌های خود را دارد و بغداد باید هر نوع همکاری مشترک را پیگیری کند.

وی در خصوص گزارش رویترز به نقل از فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق مبنی بر اینکه قرار است روسیه، عراق، ایران و سوریه در همکاری امنیتی و اطلاعاتی مشترک به مقابله با داعش در عراق بپردازند با بیان‌ این‌که "ما هم این اخبار را شنیده‌ایم" گفت: انتشار مساله شایعه است و اخبار این‌چنینی موضوع جدی و اساسی نیست و با پخش این اخبار به دنبال پیاده کردن اهداف دیگری هستند. حدودا 10 روزی است که این اخبار به‌ شکل‌های مختلف بیان می‌شود اما به این صورت که رسانه‌ها منتشر کردند نیست.

دانایی فر درباره رویکرد ایران در مقابله با داعش و کمک به دولت عراق در این زمینه تصریح کرد: ایران به طور جدی برای مبارزه با داعش در کنار نیروهای عراقی در چارچوب مشاوره و آموزش و مسایل دیگر است چرا که داعش را موضوعی خطرناک می‌دانیم که توسط آمریکایی‌ها و دیگران در منطقه ساماندهی شدند. ایجاد و گسترش داعش چه از روی غفلت بوده باشد یا اشتباه محاسباتی به هر دلیل که به وجود آمده است باید از بین برود.

سفیر کشورمان در عراق در پاسخ به این پرسش که ایران از همکاری مشترک با کشورهای مختلف برای مقابله با داعش در عراق استقبال می‌کند تصریح کرد: ما برنامه‌های خود را دنبال می‌کنیم و در این شرایط با برنامه‌ها و ضرورت‌هایی که تشخیص می‌دهیم کار را دنبال می‌کنیم. در این زمینه اتکاء ما به خودمان است نه دیگران. کمک ما به عراق در مقابله با داعش بر حسب هماهنگی و مطالبه‌ای است که از سوی دولت و حکومت عراق صورت گرفته است.

دانایی‌فر درباره همکاری مشترک میان کشورهای منطقه از جمله روسیه، عراق، سوریه و ایران خاطرنشان کرد: این موضوعی است که باید دولت و حکومت عراق پیگیری کند.

وی ادامه داد: مبارزه با داعش وظیفه همه کشورهای منطقه است و حتی آنها که این تروریست‌ها را تربیت و حمایت کردند باید این مسیر را متوقف کرده و به صف مبارزه با داعش بپیوندند در عین حال دولت عراق است که باید از کشورها بخواهد در مقابله مشترک با داعش در عراق شرکت کنند.


  اخبار سیاست  خارجی  - ایسنا 


ویدیو مرتبط :
ایجاد مرکز اطلاعاتی روسیه در بغداد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بغداد همکاری اطلاعاتی بین عراق، روسیه، ایران و سوریه علیه داعش را تایید کرد



اخبار,اخبار بین الملل,همکاری اطلاعاتی

فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که با روسیه، ایران و سوریه برای از بین بردن داعش در حال همکاری است.

 به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، یک منبع نظامی روسی روز شنبه از توافق روسیه، سوریه، عراق و ایران با ایجاد یک مرکز اطلاعاتی در بغداد برای مبارزه با داعش خبر داده بود که وظایف اصلی این مرکز جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل و بررسی داده‌های مربوط به اوضاع منطقه در چارچوب مبارزه با داعش است.

همچنین این مرکز اطلاعات را به مراکز مربوطه خواهد داد و آنها این داده‌ها را به ستاد‌های ارتش کشورهای شرکت کننده در این مرکز منتقل خواهند کرد.

در همین راستا فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه‌ای ضمن تایید وجود همکاری میان بغداد، مسکو، دمشق و تهران برای از بین بردن داعش اعلام کرد: عراق طی ماه‌های گذشته چند کمیته برای همکاری در زمینه امنیتی و اطلاعاتی با این کشورها تشکیل داده است؛ کشورهایی که آمادگی خود را برای همکاری با عراق در زمینه مبارزه با تروریسم اعلام کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: این همکاری گاهی به صورت جداگانه با برخی کشورها و در برخی مواقع به صورت جمعی با چند کشور است.

 

هم اکنون همکاری - امنیتی - اطلاعاتی - نظامی با ائتلاف ضد داعش وجود دارد. ما همکاری جداگانه‌ای نیز با اردن، ترکیه، مصر، آلمان و فرانسه در خصوص مسائل امنیتی و اطلاعاتی برای مقابله با داعش داریم.

در این بیانیه تاکید شده است: همچنین با همکاری اطلاعاتی و امنیتی در بغداد با روسیه، ایران و سوریه برای مشارکت در جمع آوری اطلاعات درباره داعش توافق شده است.

 

این مساله به دنبال افزایش نگرانی روسیه از حضور هزاران تروریست روس در داعش صورت گرفته است.

 

عراق در این زمینه با به کارگیری نمایندگانی از سازمان اطلاعات نظامی مشارکت می‌کند.

اخبار بین الملل - ایسنا