اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نگرانی غرب از همكاری نفتی ایران و روسیه



 

بازار ایران , نفت ایران

 

پایگاه اینترنتی فیسكال تایمز نوشت: بهای نفت از یك سو به دلیل نگرانی از اختلال در عرضه نفت ایران و از سوی دیگر به دلیل بهبود نسبی وضعیت اقتصادی جهانی افزایش قابل توجهی یافته است.

به گزارش خبرگزاری داشجویان ایران(ایسنا)، با توجه به تداوم تقاضا از سوی بازارهایی نظیر چین و هند، تهران می تواند از منابع عظیم انرژی خود برای مقابله با تحریم های غرب استفاده كند و تلاش ها برای ضربه زدن به اقتصاد ایران و پایان دادن به برنامه هسته ای این كشور را با مشكل مواجه كند.

اما مساله نگران كننده تر برای غرب، همكاری ایران و روسیه برای تنظیم قیمت نفت یا كاهش عرضه است كه تاثیر آن روی بازار جهانی انرژی شدید و فوری خواهد بود. این دو كشور می توانند باعث كمبود شدید گاز طبیعی شوند، به طوری كه این كمبود در سرتاسر جهان احساس شود، اما با توجه به تشدید تحریم های غرب علیه ایران، ایجاد چنین كمبودی می تواند، یكی از گزینه های تهران باشد.

در حال حاضر به نظر می رسد كه بن بست بین ایران و غرب در حال رسیدن به یك نقطه بحرانی است و این امر می تواند به اعمال فشار ایران از طریق افزایش قیمت نفت منجر شود.

فشار آمریكا و غرب بر ایران در شرایطی است كه ایران نیز برای خود دوستانی دارد. روسیه، به ویژه تمایل خود را برای مناسبات با ایران نشان داده و تلاش های قبلی برای تحریم ایران در سازمان ملل را جلوگیری كرده است.

بازار ایران در شرق آسیا

با توجه به اینكه ایران شركای تجاری مهمی در شرق آسیا دارد، درباره تاثیرگذاری تحریم های غرب در آینده تردید وجود دارد.

تیم بوئرسما یكی از محققان آكادمی آتلانتیك در صندوق مارشال آلمان، گفت: این تحریم صرفا فرصتی برای مذاكرات بیشتر با ایران است. من نمی فهمم كه چرا اروپا اساسا این تحریم را اعمال می كند. این تحریم برای اروپا هزینه دارد و مطمئن نیستم، دستاورد آن چیست، زیرا چین و هند در حال خرید نفت ایران هستند.

روسیه غیرقابل پیش بینی

ولادیمیر پوتین روز گذشته برای سومین بار به عنوان رئیس جمهور روسیه انتخاب شد. پوتین به عنوان قدرتمندترین سیاستمدار روسیه از سال ۱۹۹۹ مخالف تحریم های غرب علیه ایران است. روسیه در پاییز گذشته تحریم های سازمان ملل علیه ایران را وتو كرد و آنها را بی تاثیر دانست.

روسیه و ایران همچنین منافع مشتركی در زمینه انرژی دارند. ایران و روسیه بزرگترین ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارند.

روسیه همچنین یك همكاری استراتژیك با ایران دارد كه موفقیت شركت گازپروم روسیه را با موفقیت صنعت انرژی ایران مرتبط می كند.

آلكسی میلر رئیس شركت گازپروم و علی آقامحمدی معاون امور اقتصادی رئیس جمهور ایران آوریل گذشته در مسكو برای مذاكره درباره مناسبات بین بخش های انرژی دو كشور دیدار كردند.

همزمان با افزایش فشارها بر ایران، همكاری تهران و مسكو می تواند یكی از گزینه های تهران برای مقابله به مثل باشد. اگر تهران تصمیم به این كار بگیرد، عواقب آن برای بازار انرژی و بهبود اقتصاد آمریكا سخت خواهد بود.... /  تحلیل : خبرگزارى ایسنا


ویدیو مرتبط :
نگرانی غرب از اتحاد ایران و روسیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قرارداد اتمی ایران و روسیه مایه نگرانی غرب شد



اخبار,اخبارسیاست خارجی, قرارداد اتمی ایران و روسیه


 اخبار سیاست خارجی -  قرارداد اتمی ایران و روسیه مایه نگرانی غرب شد

روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز روز چهارشنبه با انتشار گزارشی در مورد قرارداد هسته‌ای جدید ایران و روسیه، نوشته است که این توافقنامه راه را برای تولید سوخت در داخل ایران باز می‌کند و همین امر موجب نگرانی غرب شده است.

به گزارش فارس، روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز روز چهارشنبه با انتشار گزارشی در مورد توافق اخیر ایران و روسیه برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید در ایران، نوشته است که این توافق مایه نگرانی غرب است چراکه به نظر می‌رسد می‌تواند راه را برای تولید سوخت داخلی و استفاده از آن در نیروگاه‌های جدید باز کند.

روز سه‌شنبه شرکت روس‌اتم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با ساخت دو رآکتور هسته‌ای جدید در نیروگاه بوشهر ایران موافقت کرده است. این قرارداد در جریان سفر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به روسیه به امضا رسید.

علاوه بر این، طرفین توافق کردند تا در آینده دو واحد جدید در نیروگاه بوشهر و همچنین 4 رآکتور در دیگر مناطق ایران ساخته شود. به گفته مقامات روس، این نیروگاه‌ها زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت خواهند کرد.

هرچند روسیه اعلام کرده است که تولید سوخت این رآکتورها را انجام می‌دهد، اما به نوشته لس‌آنجلس‌تایمز، آنچه می‌تواند مایه نگرانی غرب باشد، این است که روس‌اتم اعلام کرده است که با تهران در مورد امکان تولید میله‌های سوختی در داخل ایران، مذاکره می‌کند.

لس‌آنجلس تایمز هرچند اذعان کرده است که میله‌های سوختی کاربرد نظامی ندارند، اما مدعی شده است که فرآیند تولید میله‌های سوختی می‌تواند تلاش‌های ده ساله برای پایان دادن به مناقشه هسته‌ای را تضعیف کند.

با این وجود، «کلیف کاپچان» رئیس شرکت مشاوره ریسک موسوم به گروه اوراسیا می‌گوید هدف از امضای قرارداد با روس‌اتم، تضعیف مذاکرات هسته‌ای جاری میان ایران و 1+5 نیست، بلکه طرفین با این قرارداد تلاش می‌کنند تا غرب را به سمت پذیرش توافق جامع هسته‌ای سوق دهند.

آقای کاپچان در این رابطه می‌گود: «روس‌ها با بالا بردن احتمال تولید سوخت توسط ایرانی‌ها، به ایالت متحده و شرکای اروپایی خود می‌گویند که "بهتر است انعطاف به خرج دهید، وگرانه ما ایرانی‌ها را قادر می‌کنیم که خودشان سوخت تولید کنند".»

وی همچنین می‌گوید این قرارداد در عین حال می‌تواند مشوقی برای ایران باشد و تهران را به سمت امضای توافق هسته‌ای، پیش ببرد.

مقامات آمریکایی تاکنون به این قرارداد واکنشی نشان نداده‌اند، اما یک مقام غربی که خواسته نامش فاش نشود، به لس‌آنجلس‌تایمز گفته است: «امیدواریم روس‌ها این توافق را همانطور که دیگر توافق‌هایشان را با ایران اجرا کرده‌اند، پیش ببرند، یعنی به آهستگی.»

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 روز سه‌شنبه در حالی در شهر مسقط عمان به پایان رسید که طرفین برای رسیدن به توافق جامع تنها تا روز سوم آذر زمان دارند. روسیه یکی از طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران است.

  اخبار سیاست خارجی  - فارس