اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نگرانی درباره ریزش مرکز تجارت فردوسی


دایره تخلفات پیرامون مرکز تجارت جهانی فردوسی وسیع و دامن‌گیر است، از شهردار وقت منطقه و نظام‌مهندسی تا کمیسیون ماده ١٠٠ که خود مرجع رسیدگی به تخلفات هستند. شهردار منطقه و معاونش در پی این تخلفات عزل شده‌اند.

خبرگزاری ایسنا: دایره تخلفات پیرامون مرکز تجارت جهانی فردوسی وسیع و دامن‌گیر است، از شهردار وقت منطقه و نظام‌مهندسی تا کمیسیون ماده ١٠٠ که خود مرجع رسیدگی به تخلفات هستند. شهردار منطقه و معاونش در پی این تخلفات عزل شده‌اند.

مالک با نقشه مسکونی پیش‌پروانه بنای ٧٠هزارمتری را گرفته است و حالا هیچ نقشه‌ای از بنا ارایه نمی‌دهد. بنا پارکینگ ندارد، یک طبقه تراکم اضافه دارد و ایمنی ندارد و... . تندگویان، نایب‌رییس کمیسیون معماری شورا که از هشت‌ماه پیش به پرونده تخلفات این‌بنا ورود پیدا کرده، حالا مامور ویژه رسیدگی به پرونده شده است.

یک ماهی است که بنا پلمب شده و از تخریب تا ایمنی، گزینه‌های روی میز هستند و همه منتظرند تا بالاخره سازمان نظام مهندسی اظهارنظر نهایی را درباره این پروژه ارایه دهد و حالا اولین مرکز تجارت جهانی فردوسی تهران که پیش‌بینی شده بود به عنوان اولین مجتمع مدرن تجاری بین‌المللی با معماری فاخر آغاز به کار کند، به‌دلیل عدم ‌ایمنی این مجتمع ٧٠هزارمتری، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

 ‌‌چه اتفاقی باعث شد به پرونده پروژه مرکز تجارت جهانی ورود پیدا کنید؟

گزارش‌هایی به ما رسید که حاکی از عدم ایمنی ساخت پروژه بود و کارشناسان کمیسیون بررسی‌های متعدد از جمله بازدید میدانی داشتند و این موضوع برای ما محرز شد. تا همین امروز هم بعد از هشت‌ماه پیگیری نقشه سازه را نداریم و مالک نقشه را نمی‌دهد. سازه‌ای که درحال‌حاضر ساخته شده است با نقشه‌ای که به شهرداری ارایه شده و برای آن پیش پروانه گرفته شده یکی نیست. آن نقشه مربوط به سازه مسکونی است و نه این بنا با زیربنای ٧٠هزارمترمربعی.

مشکل اساسی، ایمنی پروژه است و بررسی پروژه نشان می‌دهد ایمنی در ساخت‌وساز این پروژه رعایت نشده است و با توجه به تردد پنج تا هشت‌هزار نفر در ساعت در این مکان در صورت افتتاح نگران ریزش سازه هستیم چرا که ایمنی و جان مردم برای ما مهم‌ترین مساله است.
متاسفانه، پس از بررسی و بازدیدهای صورت‌گرفته از پروژه در حال ساخت، در کمیسیون به قطعیت دریافتیم که در پروسه ساخت‌وساز، آیین‌نامه‌ها و مقررات ملی ساختمان نه‌تنها به طور کامل رعایت نشده‌اند، بلکه در مواردی کاملا مغایر هستند.

 ‌‌پیگیری‌هایتان به کجا رسید؟

با مالک مکاتبات متعدد داشتیم و با سازمان نظام مهندسی و مدیریت بحران هم. موضوعات را به سازمان بازرسی شهرداری منتقل کردیم و پیگیری‌ها به جلسه هفته پیش رسید. هفته گذشته جلسه‌ای با حضور مالک و تمامی دستگاه‌های دخیل همچون سازمان نظام‌مهندسی ساختمان، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران، معاونت شهرسازی و معماری و سازمان بازرسی شهرداری، اعضای کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر،  محیط‌زیست، خدمات شهری، عمران، حمل‌ونقل و همچنین شهردار منطقه مربوطه (منطقه ١٢ شهرداری تهران) برگزار شد، به واسطه زمان ازدست‌رفته در رفت‌وبازگشت مکاتبات متعدد میان سازمان‌ها، مالک از فرصت ایجادشده، استفاده کرده و نسبت به پیشبرد پروژه اقدام کرده است. اصلی‌ترین هدف در جلسه هفته گذشته، نیل به وحدت‌رویه بوده و بر این اساس مسوولیت کامل برعهده شورای اسلامی شهر تهران و اینجانب قرار گرفت.

نظام مهندسی اعلام کرده است که چون نقشه سازه موجود نیست، ما نمی‌توانیم درباره ایمنی سازه اظهار نظر کنیم. حالا نظام مهندسی مسوول اظهارنظر درباره بررسی نقشه سازه و ایمنی آن شده است و درنهایت اگر تشخیص دهند سازه قابلیت ایمن‌سازی را دارد، با نظارت سازمان بازرسی توسط پیمانکار امین این کار انجام می‌شود.

 ‌‌امکان ایمن‌سازی وجود دارد؟

بله چون نازک‌کاری داخل پروژه انجام نشده است امکانش وجود دارد. چنددرصدی احتمال دارد که بگویند سازه قابلیت ایمن‌سازی ندارد و در این صورت به مشکل برمی‌خوریم اما برداشت اولیه ما این است که امکان ایمن‌سازی وجود دارد و اگر ایمن‌سازی توسط نهادهای ذی‌ربط تایید شود، اجازه بهره‌برداری را به مالک می‌دهیم.

 ‌‌جز عدم‌ایمنی، پروژه چه تخلفاتی دارد؟

تخلفات ماده ١٠٠ همچون عدم تامین پارکینگ را دارد و مازاد بر تراکم اضافه بر سازه. در این زمینه سازمان بازرسی بررسی نهایی می‌کند. مالک قصد داشته هایپرمارکت در زیرزمین این مجتمع ایجاد کند و علاوه بر اینکه هنوز پارکینگ‌های الزامی بنا تامین نشده است، تخلف جدی دیگری بر اساس تبلیغات خودشان، در حال وقوع است.

امکان بازگشت مجدد پرونده مالک به کمیسیون ماده ١٠٠ هم وجود دارد تا رای بابت تخلفات شهری صادر شود و تا آنجایی که اطلاع دارم، جرایمی هم پیش از این برای مالک در نظر گرفته شده و پرداخت شده و تا وقتی سازمان نظام مهندسی ایمنی پروژه را تایید نکند مالک امکان ادامه فعالیت و بهره‌برداری را ندارد.

باوجود برگشت پرونده ملک از کمیسیون مذکور برای رفع تخلفات و اخذ جرایم به منطقه، متاسفانه نه‌تنها رفع تخلفات بنا اعمال نشد!  بلکه صاحب ملک توانسته نسبت به اخذ پروانه اقدام کرده! و همچنان به ادامه کار بپردازد.

آیا ملک پلمب شده است؟

بله یک‌ماهی است که ماشین‌های پارکبان جلوی بنا پارک هستند و کسی اجازه ورود به ملک را ندارد. قصد ما ایمن‌سازی سازه این بناست، در مورد تخلفات شهرداری نیز سازمان بازرسی شهرداری ورود پیدا کرده و کار را تا حدودی به نتیجه رسانده است، اما امیدواریم تخلف دیگری رخ ندهد. خوشبختانه در این اتفاق ما جلوتر از ماجرای علاءالدین هستیم. تمام سعی ما بر این است تا این پروژه را به‌گونه‌ای قانونمند ادامه دهیم و امنیت شهروندان را تامین کنیم.

 ‌‌گفتید سازمان بازرسی شهرداری تا حدودی به نتیجه رسیده، چه نتیجه‌ای؟

شهردار قبلی منطقه و معاونش به‌خاطر همین پروژه عزل شدند و درحال‌حاضر هم نقاط مبهمی در پرونده به‌ویژه درخصوص تخلفات ماده ١٠٠ وجود دارد. اینکه چطور وقتی تخلفات ماده ١٠٠ برقرار بوده است، مالک توانسته در منطقه پروانه ساخت بگیرد.

ریشه تخلفات کجا بوده است؟

بدنه شهرداری و سازمان نظام مهندسی. البته مالک با توجه به دریافت پروانه ساخت از شهرداری، ادعا می‌کند که اسناد و مدارکش در هنگام صدور پروانه مورد تایید قرارگرفته و در این میان سازمان نظام‌مهندسی نیز به دلیل اجرایی نشدن ماده ٣٣ از قانون نظام ‌مهندسی ساختمان در زمان اخذ پروانه ساختمان مذکور به‌طور شفاف اعلام نکرده که پروژه از لحاظ ایمنی و سازه دچار مشکل است.

نظام‌مهندسی مسوول برعهده‌گرفتن ایمنی پروژه است اما می‌گوید پروژه قبل از ورود ما پروانه گرفته است و از روزی که ما در شورای شهر وارد پروژه شدیم، پنج‌بار با نظام‌مهندسی مکاتبه کردیم و می‌توانستند ورود پیدا کنند و جواب قطعی درباره ایمنی پروژه بدهند و این سازمان تنها در پاسخ به نامه‌های متعدد ما در رابطه با توقف پروژه، مالک را مجاز به ادامه فعالیت ساختمانی در جهت رفع عیوب بنا، دانسته است. واضح است همین پاسخ سازمان نظام‌مهندسی ساختمان نشان از وجود ایراداتی در ملک مورد بحث دارد. ضمن آنکه در جلسات منعقده شرکت مشاور ناظر از عیوب اعلامی سازمان ابراز بی‌اطلاعی کرده است.


ویدیو مرتبط :
بررسی نگرانی ریزش مژه و ابروها با دست کشیدن به آنها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ریزش ساختمان تجارت جهانی فردوسی؟!


بعد از داستان دنباله‌دار تخریب علاء الدین، گویا قرعه به نام ساختمان دیگری افتاده است؛ ساختمانی که در زمان احداثش حرف های زیادی مطرح شد؛ اما حالا بعد از بهره برداری و در زمانی که مالک پاساژ اقدام به واگذاری مغازه‌ها کرده بحث ناایمن بودن این مرکز خرید مطرح می شود، مرکز خریدی که قرار است مرکز تجارت جهانی شود!

خبرگزاری ایسنا: بعد از داستان دنباله‌دار تخریب علاء الدین، گویا قرعه به نام ساختمان دیگری افتاده است؛ ساختمانی که در زمان احداثش حرف های زیادی مطرح شد؛ اما حالا بعد از بهره برداری و در زمانی که مالک پاساژ اقدام به واگذاری مغازه‌ها کرده بحث ناایمن بودن این مرکز خرید مطرح می شود، مرکز خریدی که قرار است مرکز تجارت جهانی شود!

محمد مهدی تندگویان در یکصد و سی و امین جلسه شورا انگشت انتقاد خود را به سمت پروژه مرکز تجارت جهانی میدان فردوسی گرفته و با بیان زوایای پنهان این پروژه بزرگ که به تازگی نسبت به فروش مغازه‌هایش اقدام شده ، اظهارکرد: این پروزه ایمن نیست و ما اعلام می کنیم که در صورت بهره برداری، هر لحظه امکان ریزش این پروژه وجود دارد. این پروژه فاقد نقشه‌های سازه‌ای است و پیشنهاد ما ایمن سازی این پروژه است.

نایب رئیس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پروژه تجارت جهانی فردوسی هیچ نقشه سازه ای ندارد، گفت: از همین جا اعلام می کنیم که این پروژه فاقد الزامات ایمنی است و هر لحظه امکان ریزش آن وجود دارد.

وی در مورد چرایی ساخت اینگونه ساختمان‌ها با بیان اینکه باید این سوال از اعضای شورای‌های قبل سوال پرسیده شود چراکه وقتی ما آمدیم پروژه ساختمان سازی تمام شده بود گفت: فقط طبقه همکف در بخش بیرونی واگذار شده است و چون مقاوم سازی از فنداسیون است، برای انجام مقاوم سازی، همه امکانات لازم برای مقاوم سازی را دارد و این درحالی است که پروژه هنوز به اتمام نرسیده است و به نظر ما امکان مقاوم سازی وجود دارد.

تندگویان با بیان اینکه سعی در ضایع کردن حقوق مالکانه نداریم گفت: اگر ساختمان مقاوم شود، مشکلی وجو ندارد و می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد؛ اما این ساختمان علاوه بر بحث مقاوم سازی و تخلفات سازه در حوزه عدم تامین پارکینگ نیز مشکلاتی دارد که در حال حاضر مالک، ملکی را در جنوب این پاساژ تامین کرده که باید موضوع ساخت پارکینگ نیز دنبال شود تا مشکلی بوجود نیایید.

مقاوم سازی ساختمان تنها راه علاج
بنابراین گزارش، اقبال شاکری نیز در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد سرانجام این ساختمان اظهارکرد: مشکلاتی در هنگام ساخت و مقاوم سازی این ساختمان رخ داده است و سازمان نظام مهندسی و ناظرین نیز نسبت به این مشکل تذکرات لازم را ارائه کرده‌اند.

وی افزود: بنده معتقدم بنا به تذکرات و ایراداتی که سازمان نظام مهندسی آن را ایراد و شهرداری تهران نیز آن را تایید کرده است باید این ساختمان مقاوم سازی شود.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با اشاره به تذکرات قبلی ارائه شده به وضعیت ایمنی این ساختمان گفت: پیش از این نیز تذکراتی ارائه شد اما رسانه ای نشد و حال باید این ساختمان مقاوم سازی شده تا از بروز حوادث بعدی جلوگیری شود.

در حالی حالا صحبت از نا ایمن بودن مرکز تجارت جهانی فردوسی می‌شود که به تازگی تعدادی از مغازه‌های صرافی در این پاساژ فعال بوده و تبلیغات زیادی در مورد فروش مغازه‌های آن بر دیوارهای این ساختمان نصب شده است و آیا باید دید مشکل این ساختمان تنها با مقاوم سازی حل می‌شود؟