اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نگرانی از افزایش «اوتیسم» در کشور



اخبار ,اخبار اجتماعی ,بیماری اوتیسم

 

اخبار اجتماعی - کارشناس برنامه‌ریزی و درسی دانش‌آموزان طیف «اوتیسم» هشدار داد
نگرانی از افزایش «اوتیسم» در کشور

کودکان مبتلا به اوتیسم زمان زیادی تا شناسایی، درمان و یک کودک معمولی‌شدن ندارند. آنها تنها تا سه‌سالگی فرصت دارند تا شناسایی شوند و در مسیر درمان قرار بگیرند.

اتفاقی که اگر نیفتد آنها تا همیشه در دنیای ذهنیشان گم می‌شوند. پدران و مادران کودکان اوتیسم از هزینه‌های کمرشکن درمان و تست‌های تشخیصی و جلسات توانبخشی و نگاه جامعه به فرزندانشان و ناشناس‌ماندن بیماری کودکانشان گله دارند. 

 

حالا جمعی از پدران و مادران کودکان مبتلا به اوتیسم یک بعدازظهر سرد دی‌ماه در بیمارستان «صارم» دور هم جمع شدند تا خواسته‌هایشان را به گوش مسوولان برسانند؛ خواسته‌هایی که ترجیع‌بند آنها این بود: بیمه. 

 

«شفقتی» از اعضای هیات‌مدیره انجمن اوتیسم با اشاره به تحت پوشش بیمه‌نبودن خدمات اوتیسم گفت: بسیاری از خانواده‌هایی که فرزند اوتیسم دارند از هزینه بالای آزمایشات، درمان و خدمات توانبخشی گله می‌کنند، خدمات برای بیماران اوتیسم مانند سایر بیماران در دو بخش دولتی و خصوصی ارایه می‌شود که در بخش دولتی با توجه به کمبود بودجه خدمات قابل قبولی ارایه نمی‌شود و خدمات بخش خصوصی هم هزینه‌های بالایی دارد.


وی خطاب به خانواده‌هایی که فرزند اوتیسم دارند، گفت: اعضای انجمن باید همت کرده و صدایشان را بلند کنند و خود را به جامعه و مسوولان نشان دهند اگر این اتفاق بیفتد می‌توان از مسوولان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر همچون مجلس، دولت، وزیر بهداشت و... دعوت کرد که به این موضوع و مشکلات خانواده‌های اوتیسم ورود پیدا کنند. 

 

وی در ادامه با اشاره به تحت پوشش بیمه‌رفتن بیماران تالاسمی و... گفت: در حال حاضر بیمه‌ها هزینه درمان و تست بیماری و حتی سقط جنین بیماران تالاسمی را پرداخت می‌کنند و این در حالی است که در گذشته چنین نبود و این موضوع نشان می‌دهد بیماران اوتیسمی هم می‌توانند از خدمات بیمه بهره‌مند شوند.

 

شفقتی افزود: همچنین می‌توانیم از منابع سرگردان در کشور همچون خیران برای کمک به خانواده‌هایی که توان پرداخت هزینه‌های درمان فرزندان خود را ندارند کمک بگیریم. اگر درمان درست و به موقع برای این کودکان انجام شود بسیاری از آنها می‌توانند زندگی معمولی داشته باشند.


عزیزی کارشناس برنامه‌ریزی و درسی دانش‌آموزان طیف اوتیسم با اشاره به آغاز غیررسمی طیف اوتیسم در آموزش‌وپرورش از سال 72 گفت: آغاز به کار رسمی این طیف در آموزش‌وپرورش از سال 83 و با ورود آزمون تشخیصی بود که به‌صورت غربال شروع شد و در هفت مرکز اوتیسم صددانش‌آموز شناسایی‌شده مشغول به تحصیل شدند و این در حالی بود که برخی روانشناسان و تیم‌های توانبخشی و برخی کارشناسان با آموزش کودکان اوتیسمی مخالف بوده و عنوان می‌کردند که کودکان اوتیسم آموزش‌پذیر نیستند.


وی افزود: در سال 85 مراکز اوتیسم در 14 استان و هم‌اینک در تمام استان‌ها جز سیستان‌وبلوچستان گسترش یافته‌اند و طرح غربالگری برای کودکان چهارسال به بالا در مراکز بهداشت و درمانگاه‌ها و کلینیک‌های خصوصی با انجام تست تشخیص انجام می‌شود و کودکان آموزش‌پذیر جذب آموزش‌وپرورش می‌شوند. 

 

عزیزی در ادامه گفت: سال جاری بهزیستی طرح غربالگری را برای کودکان 18 ماهه به صورت آزمایشی در پنج منطقه تهران آغاز کرده است و این سن، سن طلایی برای شناسایی و آموزش کودکان اوتیسم است.

 

وی با اشاره به افزایش ناگهانی گسترش اوتیسم گفت: ما پیش‌بینی نمی‌کردیم که به این سرعت اوتیسم گسترش یابد و بیمارانی که در سطح آموزش‌پذیری هستند، می‌توانند وارد سیستم آموزش‌وپرورش شوند و در حال حاضر هم در مقطع متوسطه فنی حرفه‌ای رشته پرورش گل‌های آپارتمانی را برای این دانش‌آموزان دایر کرده‌ایم. 

 

عزیزی با بیان اینکه بسیاری از والدینی که کودکان اوتیسم دارند نمی‌دانند باید به کجا مراجعه کنند، گفت: بعضا دیده می‌شود که کلینیک‌های خصوصی برای بهره‌های مالی که دارند کودکان اوتیسم را نگه می‌دارند و فرصت و سقف سنی 9 سال برای ورود این کودکان به چرخه آموزش‌وپرورش از دست می‌رود و این چرخه معیوبی است که باید اصلاح شود و برخی انجمن‌ها هم در کشور از کودکان سوءاستفاده می‌کنند و آنچه در این حوزه کمبودش احساس می‌شود آموزش والدین این کودکان است و این موضوع نسخه مطلوب‌تری نسبت به پرداختن صرف به آموزش کودکان اوتیسم است. 

 

وی افزود: یکی دیگر از مطالباتی که باید از دولت طلب کرد پوشش خدمات توانبخشی است چراکه هزینه‌های بالای این درمان‌ها والدین را ناتوان و مستاصل می‌کند.


عزیزی در ادامه گفت: در حال حاضر 1670 دانش‌آموز اوتیسم در 22 مدرسه دولتی و 17 مدرسه غیردولتی و 350 کلاس خاص دانش‌آموزان اوتیسم مشغول به تحصیل هستند.


در ادامه این همایش دکتر جولایی مادر یکی از کودکان مبتلا به اوتیسم گفت: اوتیسم درمان دارویی ندارد اما می‌توانیم با شناخت به‌هنگام و توانبخشی به کودکانمان کمک کنیم. این بیماری ژنتیکی است و ساختار مغز کودکان ما دچار مشکل است و بیماری برای تمام عمر است.


وی افزود: در سال 2013 از هر 50 کودک متولدشده یکی مبتلا به اوتیسم است و این یعنی دودرصد مبتلایان، مبتلا به اوتیسم هستند و این عدد بالایی است. اوتیسم سلامت کودکان و فعالیت‌های اجتماعی آنها را تهدید می‌کند. این کودکان با تاخیر شروع به تکلم می‌کنند و درک تحت‌اللفظی از کلمات دارند، آنها کلمات را همان‌طور که می‌شنوند می‌فهمند و کنایه و طنز و... برای آنها معنی ندارد.


جولایی ادامه داد: علاقه این کودکان به فعالیت‌های تکراری و کلیشه‌ای از دیگر مشکلات آنهاست که باعث جلب توجه دیگران و انزوای اجتماعی خانواده آنها می‌شود. حواس این کودکان پرکارتر است و آنها نور، ترس، سرما و گرما را بیشتر احساس می‌کنند و این باعث می‌شود در موقعیت اجتماعی به‌گونه‌ای رفتار کنند که تعجب‌برانگیز باشد.
اخبار اجتماعی - شرق

 


ویدیو مرتبط :
افزایش نگرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نگرانی از افزایش میزان طلاق در کشور


معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده بابیان آماری از روند تحولات جمعیتی در کشور بواسطه تغییر الگوی سنی باروری در زنان ایرانی و نرخ باروری ، سالمندی و رشد جمعیت در کشور، تصریح کرد: تداوم بالارفتن سن ازدواج و افزایش میزان طلاق در کشور موضوعی نگران کننده در زمینه تحولات جمعیتی خواهد بود.

خبرگزاری ایسنا: معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده بابیان آماری از روند تحولات جمعیتی در کشور بواسطه تغییر الگوی سنی باروری در زنان ایرانی و نرخ باروری ، سالمندی و رشد جمعیت در کشور، تصریح کرد: تداوم بالارفتن سن ازدواج و افزایش میزان طلاق در کشور موضوعی نگران کننده در زمینه تحولات جمعیتی خواهد بود.

بشهیندخت مولاوردی روز پنجشنبه در همایش روز ملی جمعیت با شعار«پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت»، گفت: جمعیت از مولفه های سنجش قدرت کشورها به شمار می رود و به همین دلیل جایگاه مهمی در سیاست های راهبردی هر کشور دارد.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که رقم خام جمعیت زمانی می تواند تاثیر مثبتی در توسعه ملی و اقتدار پایدار داشته باشد که رشد جمعیت در تناسب با منابع در دسترس اقتصادی بوده و سیاستگذاری‌ های لازم برای حوزه هایی نظیر آموزش و بهداشت صورت گرفته باشد چرا که در غیر اینصورت میزان بالای رشد جمعیتی خود می تواندبه زمینه ای برای چالش های راهبردی در عرصه های سیاسی اجتماعی و زیست محیطی تبدیل شده و امنیت و اقتدار ملی را به خطر بیاندازد.

وی ضمن ارائه گزارشی از اقدامات معاونت امور زنان و خانواده در راستای اجرای سیاست های کلی جمعیتی، بوجود آمدن اشکال گوناگون تشکیل زندگی و شیوه های جدید آشنایی زوجین با توجه پیشرفت های تکنولوژی، رشد فزاینده طلاق های عاطفی، کاهش تمایل به فرزند آوری را از دیگر مسائل مهم در بررسی روند تحولات جمعیتی در کشور برشمرد.

مولاوردی افزود: بر اساس گزارش ها و آمار رشد جمعیتی کشور در سالهای اخیر رو به کاهش بوده و این تبدیل به مهمترین دغدغه مسئولان امر شده است.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد: بر اساس نظر کارشناسان اجرای سیاست های تتنظیم جمعیت و کنترل موالید در دهه 70، شرایط دشوار اقتصادی و معیشتی ، افزایش میزان تحصیلات و تغییر نگرش ها و سطح زندگی از اصلی ترین عوامل کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور محسوب می شود.

مولاوردی با اشاره به اینکه ناباروری در زنان و مردان به عنوان یکی از موضوعات مهم در روند تحولات جمعیتی به شمار می رود، گفت: متاسفانه در کشور برنامه های حمایتی در این راستا وجود نداشته و هنوز هماهنگی لازم میان دستگاه های اجرایی و سیاست گذاری ها و توجه جدی به درمان ناباروری مشاهده نمی شود.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی جمعیتی از سوی رهبر معظم انقلاب و نیز دستورکار و برنامه ریزی که از سوی معاون اول رییس جمهوری در راستای اجرای 14 بند این سیاست‌ها به دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است، گفت: در این راستا افزایش نرخ باروری به بیش از سطح دانشجویی، فراهم کردن زمینه توانمند سازی جمعیت برای تامین هزینه های زندگی، تقویت و تربیت نسل صالح، سالم و کارآمد و دستیابی به جامعه آرمانی و اسلامی همواره مورد تاکید مسئولان در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها قرار گرفته است.

مولاوردی پرهیز از سیاست‌زدگی و استفاده از تجارب سایر کشور ها را در برنامه ریزی برای سیاست های تحول جمعیتی مهم توصیف کرد و اظهار داشت: معاونت امور زنان و خانواده در دولت یازدهم در این راستا از ابتدای فعالیت خود به پیگیری برخی از اقدامات به جا مانده از گذشته در این حوزه اقدام کرده است.

وی ادامه داد: معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ماموریت خود را بر محور توان افزایی همه زنان و دختران در همه سطوح در جامعه دوستدار خانواده مطرح کرده و در همین چارچوب برنامه هایی که برای توانمند سازی گروههای مختلف زنان در دستور کار قرار دارد می تواند کمک شایانی به تحقق سیاست های کلی جمعیتی در کشور داشته باشد.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده انعقاد موافقتنامه همکاری با وزارت بهداشت با موضوع حمایت از سیاست های سلامت باروری و حفظ بازه طبیعی تولد، ساماندهی مشاوره حین ازدواج در جهت بهبود سبک زندگی زناشویی، ارائه مکل های تغذیه ای به زنان باردار و شیرده در مناطق نابرخوردار یا کمتر برخوردار و راه اندازی 17 کلینیک سلامت و خانواده با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را از جمله اقدامات اجرایی معاونت امور زنان و خانواده در راستای سیاست های کلی جمعیتی برشمرد.

مولاوردی استفاده از ظرفیت های مجموعه های مردم نهاد در کشور و برگزاری کنگره ها ونشست هایی با هدف پایداری خانواده و پرداختن به تحولات جمعیتی و چالش های خانواده ایرانی، پیگیری سیاست های دوستدار مادر و کودک، مشارکت جدی در برنامه ملی کاهش طلاق در کشور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه ملی آموزش و مشاوره برای ثبات و دوام خانواده در شورای عالی فرهنگ عمومی را از دیگر اقدامات اجرایی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری عنوان کرد.

براساس گزارش سایت معاونت زنان، مولاوردی اظهار امیدواری کرد با هماهنگی و همکاری همه دستگاه ها و ارگان های مسوول ،اقدامات و فعالیت های مثمر ثمری در راستای اجرای سیاست های کلی جمعیتی در کشور انجام گیرد.