اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نگرانیم برای درمان فرش زیرپایشان را بفروشند



اخبار,اخباراجتماعی, وزارت بهداشت


 اخبار  اجتماعی - نگرانیم برای درمان فرش زیرپایشان را بفروشند

تولیت سلامت و توجه به سلامت، برنامه وزارت بهداشت نبوده بلكه برنامه دولت است كه در واقع برنامه و جهت‌گیری مداومی است كه طی 35 سال گذشته باید اجرا می‌شده اما به نظر می‌رسد كه در این زمینه كمی غفلت صورت گرفته است

سخنان روز گذشته سخنگوی دولت، اتمام حجت اول و آخر دولت یازدهم با مخالفان درونی و بیرونی در قبال برنامه‌های سلامت محور رییس‌جمهوری بود.

به گزارش اعتماد، در حالی كه از اردیبهشت ماه جاری و پس از اجرای طرح ملی تحول سلامت، یكی از مهم‌ترین وعده‌های رییس‌جمهوری در مقوله توجه به خواست عموم با مخالفت‌های خرد و كلان مواجه شد و مخالفان در یك نگاه متفق، اجرای طرح تحول سلامت و افزایش یكباره بار 8 الی 15 درصدی مراجعات بستری به مراكز درمان دولتی و دانشگاهی به علت كاهش هزینه‌های درمان را به علت مشكلات رسوب كرده‌یی همچون كمبود نیروی خدمت‌دهنده، كمبود تجهیزات و امكانات در بیمارستان‌هایی كه انگ فرسودگی و ورشكستگی بر پیشانی آنها مهر شده و تردید در مستمر بودن توزیع اعتبارات مورد نیاز، یك اقدام بی‌مطالعه و فاقد ابعاد كارشناسانه می‌دانستند و سعی داشتند كه توجه دولت را به ابعاد مغفول مانده اما مهم در مسیر اجرای این طرح معطوف كنند،

روز گذشته محمد باقر نوبخت؛ سخنگوی دولت یازدهم كه در جمع روسای بیمارستان‌های كشور حاضر شده بود ضمن آنكه مخالفت در مقابل طرح محبوب رییس‌جمهوری را به نگرش‌های سیاسی گره زد، با اشاره به تعیین جایگاه ویژه برای طرح تحول نظام سلامت در برنامه ششم توسعه، اسكلت سد غیرممكن شدن تاثیر مخالفت‌ها در تداوم این طرح را پی‌ریزی كرد.

 

او با اعلام اینكه «طرح تحول نظام سلامت تحت هیچ شرایطی متوقف نمی‌شود» یك اعلام قطعی در مقابل تمام مخالفت‌ها داشت معلوم نیست از این پس، منتقدانی كه با مرور روزانه اجرای طرح در مراكز درمان دولتی، شاهد آن بوده‌اند كه نواقص موجود كه مورد تایید وزیر بهداشت هم قرار گرفته و می‌تواند استمرار رضایتمندی مراجعان، احساس موفقیت وزارت بهداشت به عنوان مجری این طرح و همچنین تضمین محتوای صندوق‌های رای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم را در معرض خطر جدی قرار دهد، چگونه باید انتقاد خود را ابراز كنند.

البته سخنگوی دولت هم اذعان داشت كه یكی از مهم‌ترین مشكلات دولت، كمبود اعتبارات است: به گفته نوبخت، تا امروز 2660 میلیارد تومان برای طرح تحول نظام سلامت پرداخت شده و در حالی كه مصوبه هیات وزیران در روزهای پایانی اردیبهشت ماه خبر از تایید اختصاص 4 هزار و 800 میلیارد تومان برای اجرای این طرح می‌داد اما وزیر بهداشت چندی قبل اعلام كرد كه اجرای طرح تحول سلامت در سال 93 نیازمند 10 هزار میلیارد تومان اعتبار است كه هنوز معلوم نیست مابقی این نیاز با چه زمانبندی توزیع خواهد شد. در سوی دیگر، با گذشت سه ماه از اجرای طرح تحول سلامت، طرحی كه دولت یازدهم آینده سیاسی خود را در گرو موفقیت آن می‌بیند،

وزیر بهداشت تایید می‌كند كه نارضایتی مردم به دلیل فرسودگی بیمارستان‌ها، كمبود تجهیزات و كمبود تخت همچنان باقی است. اما سید حسن قاضی‌زاده هاشمی غیر از نارضایتی مردم، با چالش دیگری هم مواجه است: مسیر موازی كه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی در مقابل سیاست‌های سلامت در پیش گرفته و یكی از مصادیق بارز آن، متوقف شدن تلاش برای تجمیع بیمه‌های پایه و كمك به كاهش بار سنگین هزینه و وظایف از دوش مردم و متولی نظام سلامت است و به نظر می‌رسد كه یكی از دلایل این توقف غیررسمی، دستور رسمی دولت نسبت به معرفی وزارت بهداشت به عنوان متولی نظام سلامت و وزارت تعاون، به عنوان نهاد همكار این وزارتخانه باشد.

روزنامه اعتماد در همین راستا گفت‌وگوی کوتاهی با وزیر بهداشت داشته است:

با وجود آنكه طبق مصوبه هیات وزیران، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی باید در طرح تحول سلامت همكار وزارت بهداشت باشد اما به نظر می‌رسد كه وزارت رفاه چندان مایل نیست تحت تسلط وزارت بهداشت قرار بگیرد و ممانعت از تجمیع صندوق‌های بیمه‌گر و كند كردن روند تجمیع، یكی از مصداق‌های این بی‌رغبتی است. تلقی شما از موانع ایجاد شده از سوی اعضای هیات دولت در مقابل وزارت بهداشت چیست؟
وزارت بهداشت سلطه‌گر نیست.

تولیت سلامت بر عهده وزارت بهداشت است؟
تولیت بر عهده وزارت بهداشت است و ساز و كار آن را هم باید مجلس مشخص كند كه این هم دستور رهبری است و باید در قالب اجرای سیاست‌های كلی سلامت كه ایشان ابلاغ كردند مورد تبعیت همه قرار بگیرد و شورای نگهبان هم از اجرای این سیاست‌ها مراقبت كرده و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم نظارت می‌كند كه قانونی برخلاف این سیاست‌ها تصویب نشود.

 

مجموعه دولت هم خوشبختانه، همراهی می‌كند زیرا تبعیت از این سیاست‌ها دستور رییس‌جمهوری است و بنابراین، تولیت سلامت و توجه به سلامت، برنامه وزارت بهداشت نبوده بلكه برنامه دولت است كه در واقع برنامه و جهت‌گیری مداومی است كه طی 35 سال گذشته باید اجرا می‌شده اما به نظر می‌رسد كه در این زمینه كمی غفلت صورت گرفته است كه امروز مردمی كه بیمار می‌شوند، برای بهبودی و سلامت خود، یا خانواده‌شان حاضرند از تمام زندگی شان بگذرند. این واقعیت دارد كه امروز بعضی افراد، منزل مسكونی و فرش زیر پا و اتومبیل‌شان را برای تامین هزینه‌های درمان می‌فروشند و این یك اتفاق زشت است.

 

به نظر می‌رسد كه دولت، مصمم است كه این زشتی‌ها را یكی بعد از دیگری از بین ببرد. در مجموعه دولت، وزرا و همكاران من و معاونان رییس‌جمهوری، همه به اولویت سلامت توجه دارند البته دولت با محدودیت‌هایی مواجه است كه ما هم متوجه این محدودیت‌ها هستیم و امیدواریم این محدودیت‌ها برطرف شود و آن طور كه شایسته است و ما هم انتظار داریم و بیش از گذشته بتوانند از ما حمایت كنند.

دلخور هستید از وضعیت توزیع اعتبارات. از اینكه سهم وزارت بهداشت از هدفمندی یارانه‌ها به طور كامل داده نشده و بیمه‌ها هنوز تجمیع نشده‌اند و هنوز مشكل اعتبارات و امكانات برقرار است. مردم مراجعه‌كننده به مراكز درمان دولتی امروز راضی هستند. شما چه زمان به رضایتمندی می‌رسید؟
ما نگران هستیم كه مردم ناراضی باشند. البته باید آینده‌نگری هم داشته باشیم و باید بدانیم كه آنچه به مردم ارائه می‌شود، خدمات حداقلی است و باید بسیار بیشتر از اینها در اختیار مردم قرار بگیرد و این خدمات‌دهی باید استمرار داشته باشد علاوه بر آنكه، منابع باید پایدار باشد. منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها برای همیشه قابل تامین نخواهد بود. درپی این هستیم كه با اعمال سیاست‌هایی، قدم‌ها و نتایج، ربطی به دولت‌ها و اشخاص پیدا نكند و مستمر باشد و روزهای قبل هم دوباره تكرار نشود.

 

من اگر صحبتی می‌كنم، علاقه‌مندم كه آن چه كه به عنوان قانون تصویب شده و مورد قبول هم هست اجرا شود و همه ما برای اجرای قانون تلاش كنیم و اگر اشكالی در قانون وجود دارد، تلاش‌مان بر رفع آن اشكال از مسیرهای قانونی باشد. امیدوارم در برنامه ششم توسعه، اشكالات فصل سلامت قانون برنامه پنجم یا سایر قوانین و همچنین پیش‌بینی‌های غیرواقعی و اجرا نشده، برطرف شده و به مرحله اجرا برسد. البته به نظر من قانون برنامه پنجم به خوبی به بحث بیمه‌های سلامت و تجمیع بیمه‌ها پرداخته كه امیدوارم به زودی عملیاتی شود.

پس شما هم به زودی به رضایتمندی می‌رسید؟
الان هم راضی هستم. فكر می‌كنم اگر مردم نارضایتی خود را به زبان نمی‌آورند از بزرگواری‌شان است و نتیجه كار ما نیست.

اخبار اجتماعی - اعتماد


ویدیو مرتبط :
1392/11/21:سرلشکرجعفری:برخی حاضرند عزت ایران را بفروشند...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برای درمان قوز چه ورزش هایی وجود دارد؟




 

مهره های پشتی به طور طبیعی دارای یک انحنا می باشد و قوز وقتی مطرح می شود که این انحنا بیش از حد طبیعی باشد . علل و بیماریهای مختلفی می تواند زمینه ساز آن باشد .گاه ممکن است بیماریهایی که باعث درگیری مهره ها می شود سبب تغییر درانحنای مهره ها شود . به همین دلیل لازم است معاینات لازم در مورد میزان این انحنا و نیز علل زمینه ای احتمالی توسط متخصص ارتوپدی انجام شود . درمان آن هم بستگی به نتیجه معاینات و بررسی ها خواهد داشت . برای معاینه و ارایه راهکارهای مناسب به متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید .

تشخیص این موارد می بایست با معاینه دقیق و عکس برداری های متداول آن انجام گردد.

كمترین فشار با زمانی به ستون مهره ها وارد می شود كه وضعیت نشستن و ایستادن به حالت طبیعی نزدیك باشد.بنابراین بدون اینكه در نشستن فشار خاصی به ستون مهره ها وارد كنید سعی كنید در حالت طبیعی و با استفاده از صندلی مناسب یا مبلمان ستون مهره را در بهترین و راحت ترین حالت قرار دهید. راحتی پشت در این حالت مهم است.در صورت بر طرف نشدن ممكن است دچار انحراف ستون فقرات باشید در این حالت درمانهایی لازم است كه از آن جمله ورزشهای خاص است.در این مورد به یك متخصص ارتوپدی مراجعه كنید.

 

در این موارد بهترین روش، استفاده از ورزشهایی برای تقویت عضلات پشتی است:

دو استخوان كتف خود را از پشت به هم برسانید و 60 ثانیه نگه دارید و سپس رها كنید پس از رها كردن دوباره حركت را تكرار كنید.

این ورزش را روزی حداقل 15 تا 20 دقیقه انجام دهید.تغییر این وضعیت به چند ماه تمرین در انجام این ورزش دارد .

به پشت و بر روی فرش دراز بكشید ،زانو ها را خم كنید بطوری كه كف پا ها روی زمین بماند، ناحیه كمر خود را با قدرت بر روی زمین بفشارید، 30 ثانیه نگه دارید ، 30 تا 60 ثانیه استراحت كنید و دوباره این حركت را انجام دهید.این عمل را هر روز حداقل 15 دقیقه انجام دهید. پس از 1 تا 2 ماه بسته به شدت تمرین ،كاهش قوس محسوس خواهد بود. قوز كمر ناشی از نشستن نامناسب است بنابراین صحیح نشستن وتكیه زدن باید همیشه مد نظرفرد باشد .استفاده از قوز بند هم می تواند تا حدی موثر باشد .برای آشنایی با نرمش هایی برای كنترل قوز كمر با كارشناس تربیت بدنی مشاوره نمایید.