اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نگاه اعتدالی و مجلس دهم


آرایش مجلس دهم در مقایسه با سه مجلس دیگر كه اصلاح‌طلبان در آن حضور پررنگی نداشتند، تغییرات مشخصی داشت. هرچند اكنون قضاوت زود است و باید تا مشخص شدن تكلیف دوره دوم انتخابات در ماه آینده صبركرد چرا كه در آن زمان آرایش سیاسی مجلس آینده به صورت دقیق مشخص خواهد شد.

روزنامه آرمان - غلامرضا ظریفیان: آرایش مجلس دهم در مقایسه با سه مجلس دیگر كه اصلاح‌طلبان در آن حضور پررنگی نداشتند، تغییرات مشخصی داشت. هرچند اكنون قضاوت زود است و باید تا مشخص شدن تكلیف دوره دوم انتخابات در ماه آینده صبركرد چرا كه در آن زمان آرایش سیاسی مجلس آینده به صورت دقیق مشخص خواهد شد.

اما به صورت طبیعی وزنه جناح‌های سیاسی كشور در مدیریت مجلس آینده نقش خواهد داشت. در بسیاری از كشورهای توسعه یافته كه احزاب در انتخابات نقش اصلی را بازی می‌كنند، در مدیریت مجلس نقش فعال‌تری را ایفا می‌كنند. از سویی باید دانست در ایران نیز احزاب در حال تمرین این مورد هستند، هر چند هنوز احزاب قوی و جامع شكل نگرفته‌اند اما دو جریان سیاسی قوی اصلاح‌طلب و اصولگرا در ایران نهادینه شده‌اند و به طور طبیعی جریان اصلاح‌طلب شامل اعتدالگرایان و جریان پیش رو است و به همین شكل اصولگرایان هم طیف‌های مختلفی را در درون خود دارند.

در نتیجه بهتر است اظهارنظر درباره آرایش مجلس آینده و همچنین هیات رئیسه مجلس به بعد از مشخص شدن نتیجه دور دوم انتخابات موكول شود. شخصیت‌هایی كه این روز‌ها برای تصدی هیات رئیسه مجلس از آنها یاد می‌شود از آقای دكتر عارف تا لاریجانی و علی مطهری از شخصیت‌های شناخته شده و معقول جامعه هستند و هر كدام از این افراد سابقه مشخص و روشنی دارند و نوع رویكرد و نگاه آنها به مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مشخص است.

در اتفاقات چند سال اخیر این سه شخصیت مطرح نشان دادند كه متوجه میانگین تحولات جامعه بودند و تلاش دارند كه از چشم‌انداز روشنی نسبت به آینده برخوردار باشند تا جامعه به اتكای نگاه آنها از آرامش بالاتری برخوردار شود و در عین حال حقوق اساسی و بنیادین جامعه توسط این سه شخصیت با رویكرد‌های متفاوت مورد توجه قرار گرفته. علی لاریجانی سعی داشت با تدبیر و درایت مناسب مجلس نهم را مدیریت كند.

همچنین آقای مطهری همواره تلاش كرد نقش نمایندگی خود را به عنوان كسی كه به وظایف خود قسم خورده بود و متضمن شده بود از آن نقش دفاع كند، موفق عمل كرد و آقای دكتر عارف نیز با شخصیت علمی و سیاسی برجسته خود نقش كلیدی در تحولات جناح‌های مختلف داشت و تلاش فراوانی نمود تا نگاه اصلاحی خود منطبق با دیدگاه رئیس دولت اصلاحات قرار دهد لذا هر كدام به تنهایی و هر سه این افراد اگر در موقعیت‌های مختلف مجلس قرار بگیرند برای نهادینه شدن عقلانیت در حال توسعه می‌توانند مفید باشد اینكه چه شخصی باید در ریاست آینده مجلس قرار گیرد و كدام یك نایب رئیس اول و دوم شوند باید با نگاه به جامعه و خواست جریان اعتدالی جامعه باشد لازم است با حساسیت به این مولفه نگاه كرد تا نوعی همصدایی و وحدت درجامعه سیاسی كشور و در میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان مجلس به وجود آید.


ویدیو مرتبط :
مجلس دهم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گرایش سیاسی مجلس دهم در یک نگاه


تکلیف 132 کرسی مجلس دهم مشخص شده و اصولگرایان کمترین سهم را از آن خود کرده‌اند.

خبرآنلاین: تکلیف 132 کرسی مجلس دهم مشخص شده و اصولگرایان کمترین سهم را از آن خود کرده‌اند.

تاکنون اصلاح طلبان 31 کرسی و مستقلین هم با 31 کرسی سهم برابری دارند. 5 نامزد پیروز لیست صدای ملت هم گرایش اعتدال گرایانه دارند و در سبد رای اصولگرایان قابل شمارش نیستند.

حتی اگر محمدمهدی مفتح را که در هر سه لیست اصلاح طلبان، اصولگرایان و صدای ملتی ها قرار داشت را هم اصولگرا بدانیم، باز هم اصولگرایان در موضع اقلیت خواهند بود.

این نمودار به خوبی گویای این امر است:

گرایش سیاسی مجلس دهم در یک نگاه