اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نگاه ابزاری روسیه به ایران


روسیه امروز به دلیل رفتارهای غیر منطقی خود در اوکراین و الحاق کریمه به خاک خود برخلاف تمام معاهدات بین المللی امروز با مشکلاتی زیادی مواجه است.

روزنامه مردم امروز - افشار سلیمانی: روسیه امروز به دلیل رفتارهای غیر منطقی خود در اوکراین و الحاق کریمه به خاک خود برخلاف تمام معاهدات بین المللی امروز با مشکلاتی زیادی مواجه است.

آنچه از زبان سخنگوی وزارت خارجه روسیه مبنی بر عدم همکاری، اخلال، سنگ اندازی یا هر عنوانی دیگر در مسیر حصول توافقات هسته ای ایران در راستای تهدید آمریکا مطرح شده، امر تازه ای محسوب نمی شود.

روس ها در طول تاریخ روابط با ایران چه پیش از انقلاب اسلامی و چه پس از آن نشان داده اند که یک کشور قابل اعتماد برای همکاری های دوجانبه محسوب نمی شود.

موافقت با صدور رای علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل در چند نوبت، جلوگیری از انتقال تجهیزات لیزری خریداری شده توسط ایران، عدم تحویل سیستم دفاع موشکی اس-300 به ایران، جلوگیری از ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی رشته فیزیک هسته ای و رشته های مشابه در دانشگاههای روسیه، تضییع حقوق ایران در دریای خزر، قفقازجنوبی و آسیای مرکزی و... تنها گوشه ای از رفتار روس ها علیه ایران در سال های نه چندان دور بوده است.

مجموعه رفتارهای مسکو در قبال ایران که به برخی از آنها اشاره شد نشان از آن دارد که این کشور نگاهش به ایران یک نگاه ابزارگرایانه بوده است و برای روس ها جمهوری اسلامی ایران یک کارت بازی در راهبرد این کشور در روابط بین المللی محسوب می شود.

اگر اکنون و به خصوص پس از بحران اوکراین روس ها دوباره به سمت ایران کشیده شده اند و خواستار انعقاد قراردادهای کلان اقتصادی میان دو کشور هستند و به نوعی دوباره دست دوستی به سوی کشورمان دراز کرده اند، قطعا بی ارتباط با تنش در روابط این کشور با غرب نیست که این هم خود نشانه ای از نگاه ابزارگرایانه این کشور به بهبود روابط با ایران است.

بر این اساس ضروری است در دوران جدید که روسیه بنا به نیاز به سمت ایران چرخش پیدا کرده است با هوشمندی، روابط با این کشور به گونه ای تنظیم شود که در وادی عمل، دو کشور نفع مشترکی ببرند و ایران به کارت بازی روس ها بدل نگردد

بنابراین گسترش روابط با روسیه باید مبتنی بر عملگرایی واقع بینانه باشد و اجازه نداد که ایران گروگان روس ها در مناسبات این کشور با غرب شود چرا که روسیه پیش از این نشان داده است که یک کشور عملگرا است و می تواند به سرعت مناسبات خود با کشورها را دستخوش تغییراتی اساسی و بنیادی کند و حتی تهدیدی را که اکنون مطرح کرده است،عملی کند.

اما آنچه که مشخص است روس ها برای عمل به تهدید خود از ابزارهای کافی برای اثر گذاری بر موضوع هسته ای هم برخودار نیستند و تبدیل طرف مذاکره کننده با ایران در موضوع هسته ای از 1+5 به 1+4 نمی تواند تغییری در اصل مذاکرات یعنی تلاش برای رسیدن به توافق جامع ایجاد کند و یقینا تهدید اخیر مقامات روسیه بیشتر جنبه بلوف دارد تا واقعیت.

روسیه امروز به دلیل رفتارهای غیر منطقی خود در اوکراین و الحاق کریمه به خاک خود برخلاف تمام معاهدات بین المللی امروز با مشکلاتی زیادی مواجه است.

نزدیک به 700 میلیارد دلار بدهی خارجی ، خروج بیش از 100 میلیارد دلار خروج سرمایه و... از جمله مشکلاتی است که از حیث تحریم ها و کاهش قیمت نفت برای روسیه ایجاد شده است.
از رو روسیه با حرکت دوباره خلاف جهت آب در نظام بین الملل نمی تواند از بحران های کنونی رهایی پیدا کند و ماهی خود را با گل آلود کردن آب مذاکرات صید کند.


ویدیو مرتبط :
آیا نگاه دین به زن نگاه ابزاری است؟(عبدالعلی بازرگان)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روسیه: گروه 1+5 آماده گفت‌وگو با ایران است



 

 

 

روسیه: گروه 1+5 آماده گفت‌وگو با ایران است

 


وزارت خارجه روسیه تاکید كرد: «حمایت تمامی اعضای این تشکل از حل سیاسی-دیپلماسی فوری برنامه هسته‌ای ایران و آمادگی برای گفت‌وگو با تهران از جمله درباره اجرای مبادله سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران مورد تائید قرار گرفته است.»

پوزارت خارجه روسیه اعلام كرد كه گروه 1+5 با هدف حل مسئله برنامه هسته‌ای ایران آماده گفت‌وگو با تهران است.
پبه نقل از خبرگزاری ریانووستی، وزارت خارجه روسیه اعلام كرد كه گروه 1+5 كشورهای میانجی‌ بین‌المللی حل مسئله هسته‌ای ایران (پنج عضو دائم شورای امنیت به‌علاوه آلمان) آماده گفت‌وگو با تهران هستند.
وزارت خارجه روسیه تاکید كرد كه حمایت تمامی اعضای این تشکل از حل سیاسی‌ـ‌دیپلماسی فوری برنامه هسته‌ای ایران و آمادگی برای گفت‌وگو با تهران از جمله درباره اجرای روش مبادله سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران مورد تائید قرار گرفته است.
به گزارش ایلنا، «ما ژائوشو»، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز پیش از این تاكید كرده بود كه هنوز فضا برای تلاش‌های دیپلماتیک (در قبال برنامه هسته‌ای ایران) وجود دارد.
ما ابراز امیدواری کرده بود که كشورهای عضو گروه 1+5 در رویكردهای خود وضعیت و دورنمای کلی را ملاک قرار دهند، انعطاف‌پذیر باشند و تلاش‌های دیپلماتیک را ادامه دهند.
وی پیش از این نیز با بیان این‌كه حل مسئله هسته‌ای ایران تنها از طریق گفت‌وگو ممكن است، خواستار همكاری بیشتر جامعه بین‌الملل برای پیدا كردن راهكارهای عملی برای حل این مسئله شده بود.
ما همچنین گفت: «موضع چین در مخالفت با اشاعه هسته‌ای محكم و جدی است ولی در عین‌حال اعتقاد دارد كه تمامی كشورها حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را دارند.»
مقام‌های چین همواره تاكید می‌كنند كه اعمال تحریم علیه ایران ناكارآمد بوده و تنها باعث پیچیده‌تر شدن مسائل می‌شود...../تحلیل:ایلنا