اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نگاهی به تقویم تعطیلات یک کشور همسایه


مساله تعداد روزهای تعطیل در سال همواره موضوعی مورد مناقشه در کشورمان بوده است و از نظر برخی ، تعداد روزهای تعطیل در کشورما زیاد است.

عصر ایران: مساله تعداد روزهای تعطیل در سال همواره موضوعی مورد مناقشه در کشورمان بوده است و از نظر برخی ، تعداد روزهای تعطیل در کشورما زیاد است.

اما با نگاهی به تقویم تعطیلات رسمی برخی کشورهای همسایه و مقایسه آن با کشورمان نشان می دهد در این زمینه ، کمی اغراق شده است و کشور ما در مقایسه با این کشورها تعداد روزهای تعطیل کمتری دارد.

برای مثال در جمهوری آذربایجان طبق اعلام رسمی دولت این  کشور در سال جدید میلادی (2014) مجموع روزهای تعطیلات رسمی از 365 روز سال 126 روز می باشد ، در حالی که تعداد روزهای رسمی تعطیل در کشورما در سال جاری (1392) 78 روز بوده که از این تعداد 52 تعطیلی مربوط به جمعه ها و 26 روز باقی مانده هم به مناسبت های مهم اختصاص داشته است که 10 مناسبت ملی و 16 مناسبت مذهبی  است.

دولت جمهوری آذربایجان اما برای سال جاری میلادی 126 روز تعطیل ملی اعلام کرده است که این تعطیلات شامل روزهای آخر هفته و مناسبت های ملی و مذهبی است.

در میان تعطیلات رسمی جمهوری آذربایجان 5 روز به مناسبت نوروز، دو روز به مناسبت عید فطر و دو روز به مناسبت عید قربان است.

همچنین در جمهوری آذربایجان روز 8 مارس به عنوان روز جهانی زن، 9 می به عنوان روز پیروزی در جنگ دوم جهانی، 28 می روز جمهوریت، 15 ژوئن (روز به قدرت رسیدن حیدر علی اف رییس جمهور فقید) به عنوان روز ملی استقلال ، 26 ژوئن به عنوان روز قوای مسلح (روز ارتش)، 9 نوامبر به عنوان روز ملی پرچم و در نهایت 31 دسامبر به عنوان روز همبستگی آذربایجانی های سراسر جهان در تقویم تعطیلات رسمی این کشور ثبت است.

تنها روز ملی  عزا در آذربایجان که در تقویم این کشور تعطیل رسمی روز 20 ژانویه است که در سال 1990 در چنین روزی ارتش سرخ شوروی به بخش های از آذربایجان حمله کرد و تعدادی از شهروندان آذربایجان در این حمله کشته شدند که آذری ها از این واقعه به عنوان قتل عام یاد می کنند.

در مجموع از 126 روز تعطیل رسمی در جمهوری آذربایجان در سال 2014، 104 روز تعطیلات آخر هفته ، 4 روز تعطیلات رسمی مذهبی (2 روز قربان و 2 روز فطر) ، 11 روز تعطیل رسمی ملی و تعطیلات نوروز و 1 روز تعطیل به مناسبت عزای عمومی ( سالگرد 20  ژانویه 1990) اعلام شده است.

با نگاهی به تقویم تعطیلات رسمی در جمهوری آذربایجان شاید بتوان این کشور را رکورد دار تعداد تعطیلات رسمی در جهان دانست چرا که بیش از یک سوم روزهای کاری در سال در این کشور تعطیل است.


ویدیو مرتبط :
دلیل کمک ایران به کشور های همسایه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم امتحانات 15 دانشگاه‌ بزرگ کشور منتشر شد: آغاز امتحانات از دهه دوم دی



تقویم امتحانات 15 دانشگاه‌ بزرگ کشور منتشر شد: آغاز امتحانات از دهه دوم دی

در آستانه آغاز امتحانات پایانی نیمسال اول 92-91 ، کلاس‌های درس برخی از دانشگاه‌های تهران و شهرهای دیگر از هفته گذشته پایان یافت.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

بر اساس تقویم آموزشی دانشگاه صنعتی شریف کلاس‌های درس این دانشگاه از ششم دی ماه پایان می‌یابد و امتحانات از 11 دی شروع می‌شود و تا سی‌ام همین ماه ادامه پیدا می‌کند.

دانشگاه تربیت مدرس

کلاس‌های این دانشگاه از 21 دی ماه پایان می‌یابد. همچنین امتحانات این دانشگاه در دو بخش برگزار می‌شود: امتحانات دروس مدرسی از 24 الی 27 دی ماه است و دروس تخصصی از 30 دی شروع و تا 11 بهمن ادامه می‌یابد.

دانشگاه تهران

بر اساس تقویم آموزشی دانشگاه تهران، کلاس‌های این دانشگاه تا 13 دی ماه ادامه دارد و امتحانات این دانشگاه نیز از 16 این ماه شروع شده و اول بهمن ماه پایان می‌یابد.

دانشگاه علم و صنعت

کلاس‌ها درسی نیمسال اول در این دانشگاه 13 دی ماه تمام می‌شود. بر این اساس امتحانات آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها از 16 دی شروع می‌شود و به مدت چهار روز ادامه دارد. همچنین امتحانات پایان نیمسال 24 دی تا چهار بهمن ماه برگزار می‌شود.

دانشگاه شهید بهشتی

زمان پایان کلاسِ‌های این دانشگاه 13 دی است و امتحانات آن نیز از 16 تا 30 دی برگزار می‌شود.

دانشگاه الزهرا

بر اساس تقویم آموزشی این دانشگاه، پایان کلاس‌های نیمسال اول سال تحصیلی 92-91، 14 دی است. امتحان دروس عمومی دانشجویان از 16 تا 18 دی ماه برگزار می‌شود و امتحانات دروس تخصصی روز بعد آن شروع و تا چهارم بهمن ادامه می‌یابد.

دانشگاه خواجه نصیر‌الدین طوسی

کلاس‌های دانشگاه تا هشتم‌ دی ماه ادامه دارد و امتحانات از 11 لغایت 29 دی برگزار می‌شود.

دانشگاه صنعتی اصفهان

پایان کلاس‌های این دانشگاه ششم دی ماه است و امتحانات آن از نهم دی ماه آغاز می‌شود.

دانشگاه اصفهان

کلاس‌های این دانشگاه در 13 دی ماه پایان می‌یابد و امتحانات از 15 دی شروع شده و تا اول بهمن ماه ادامه دارد.

دانشگاه علامه طباطبایی

در تقویم آموزشی این دانشگاه، پایان کلاس‌ها ششم دی ماه تعیین شده است و امتحانات آن در فاصله روزهای 9 تا 20 دی ماه برگزار می‌شود.

دانشگاه فردوسی مشهد

کلاس‌ها تا 13 دی ادامه دارد و امتحانات از 20 دی تا پنجم بهمن ماه اعلام شده است.

دانشگاه شیراز

پایان کلاس‌های این دانشگاه 13 دی است و امتحانات دروس عمومی و دروس پایه طی روزهای 15 تا 21 دی ماه برگزار می‌شود و دروس تخصصی از 16 دی ماه شروع می‌شود و تا اول بهمن ماه ادامه دارد.

دانشگاه شهید چمران اهواز

به گزارش ایسنا، پایان کلاس‌ها 13 دی تعیین شده و امتحانات آن در فاصله 16 تا 30 دی برگزار می‌شود.

دانشگاه امیرکبیر

کلاس‌ها ششم دی ماه به اتمام می‌رسد. امتحانات نیز از 11 تا 24 دی ماه برگزار می‌شود.

دانشگاه تربیت معلم

کلاس‌های این دانشگاه تا 13 دی ماه ادامه دارد و امتحانات آن در فاصله 16 تا 30 دی ماه تعیین شده است./ایسنا