اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نگاهی به آرایش سیاسی مجلس دهم


آرایش سیاسی مجلس دهم چگونه خواهد بود؟ پاسخ این سوال می‌تواند معادلات بسیاری را در این پارلمان جدید مشخص کند؛ از جمله اینکه در نهایت چه کسی بر مهمترین کرسی این مجلس، یعنی صندلی ریاست تکیه خواهد زد.

پایگاه خبری - تحلیلی مثلث: آرایش سیاسی مجلس دهم چگونه خواهد بود؟ پاسخ این سوال می‌تواند معادلات بسیاری را در این پارلمان جدید مشخص کند؛ از جمله اینکه در نهایت چه کسی بر مهمترین کرسی این مجلس، یعنی صندلی ریاست تکیه خواهد زد.

حرف و حدیث‌ها زیاد است؛ برخی از رایزنی‌های پشت‌پرده در سطح بالا خبر می‌دهند، اما محمد‌رضا عارف می‌گوید تا‌کنون هیچ بحثی با علی لاریجانی در این مورد نداشته و تا‌کنون فقط یک بار بعد از انتخابات در حد تبریک ورود به پارلمان با یکدیگر حرف زده‌اند. این اظهارنظر البته موجب نشده که از شدت مباحث پیرامون ریاست مجلس کاسته شود. حامیان هر دو گزینه این روزها پی در پی مصاحبه می‌کنند و معتقدند نامزد مورد نظر آنها برای ریاست مجلس مناسب‌تر است.

آرایش پارلمان

به نظر می‌رسد تا ترکیب مجلس نهایی نشده و وزن جناح‌ها و طیف‌های سیاسی درون پارلمان مشخص نشود نمی‌توان در مورد معادلات انتخابات هیات‌رئیسه اظهارنظر قطعی داشت. آنچه اما از اظهار‌نظرها و مباحث پیرامون تشکیل فراکسیون‌ها می‌توان استنباط کرد این است که احتمال به وجود آمدن این فراکسیون‌ها وجود دارد:

فراکسیون امید


قبل از اینکه انتخابات مجلس برگزار شود  بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند اصلاح‌طلبان در پارلمان جدید فراکسیون  اقلیت قوی‌تر از مجلس نهم خواهند داشت حالا اما بعد از انتخابات مجلس وزن این تحلیل تغییر کرده و آنها حتی امیدوارند در حالتی خاص به فراکسیون اکثریت هم تبدیل شوند.

اما ماجرا چیست؟ واقعیت این است که هم در تهران و هم در استان‌های دیگر افرادی که تحت عنوان لیست امید به مجلس راه یافته‌اند ترکیبی از اصلاح‌طلبان و حامیان دولت و نزدیکان علی لاریجانی هستند. به یک معنا آنها خصوصیات سیاسی شبیه فراکسیون رهروان ولایت را دارند. از همین منظر برخی معتقدند باید در انتظار تشکیل فراکسیونی به نام امید باشیم.

محمدرضا تابش، در اظهارنظری در این مورد با اشاره به حضور پرشور مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و پیروزی ائتلاف اصلاح‌طلبان و «لیست امید» در تهران و برخی از شهرستان‌ها می‌گوید: «سعی خواهیم کرد با همکاری افرادی که در «لیست امید» موفق به ورود به مجلس دهم شدند، فراکسیون «امید» که آقای عارف مطرح کردند را تشکیل دهیم. این فراکسیون متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالی‌ها و حامیان دولت خواهد بود و از آنجا که انسان به امید زنده است، عنوان مناسبی برای فراکسیون ما خواهد بود. در حال حاضر برتری عددی با اصلاح‌طلبان است و اگر در دور دوم انتخابات اصلاح‌طلبان و «لیست امید» موفق به کسب نصف به علاوه یک کرسی‌های مجلس شود، قطعا فراکسیون «امید» فراکسیون اکثریت مجلس خواهد بود.

در اظهارنظری دیگر یک منتخب مردم تهران در مجلس دهم از تشکیل فراکسیون امید از سوی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون به ریاست عارف در مجلس دهم خبر داده است. محمود صادقی منتخب مردم تهران در مجلس دهم با بیان اینکه جلسات اعضای لیست 30 نفره ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایانی که در تهران به مجلس آتی راه یافته‌اند به صورت فشرده برگزار می‌شود، گفت: «این جلسات در هفته چند بار حول محورهای مختلف برگزار می‌شود. »

وی با اعلام اینکه در جلسات برگزار شده مقرر شد اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان فراکسیونی به نام امید در مجلس دهم تشکیل دهند، تصریح کرد: «قاعدتا این فراکسیون با ریاست محمدرضا عارف تشکیل می‌شود.» منتخب مردم تهران در مجلس دهم با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان و اعتدالیونی که در حوزه‌های انتخابیه دیگر که به مجلس آتی راه یافته‌اند نیز در جریان تشکیل این فراکسیون قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: «اولویت اول تشکیل فراکسیون امید در مجلس آتی است.»

محمد‌رضا عارف هم در اظهارنظری در این مورد گفته است: «باید فراکسیون امید را هر چه زودتر در مجلس تشکیل دهیم. در این میان اما برخی تحلیل‌های دیگری دارند. آنها معتقدند علی لاریجانی و حامیانش به فراکسیون امید نخواهند رفت. همین جاست که زمزمه‌های فراکسیون رهروان باز به گوش می‌رسد.»
 
سرنوشت رهروان

در حالی که سبحانی‌نیا یکی از اعضای شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت مجلس نهم شکل گیری دوباره این فراکسیون را درمجلس دهم باتوجه به تغییر ترکیب مجلس چندان امیدوار‌کننده نمی‌داند اما نعمتی دیگر عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت احتمال شکل‌گیری این فراکسیون را در مجلس دهم بعید نمی‌داند.

بهروز در اظهارنظری در این مورد با اشاره به اینکه در حال حاضر بحث درباره انواع فراکسیون‌هایی که قرار است در مجلس دهم شکل گیرد زود است، گفته است: «هنوز حداقل 69 نفر دیگر باید در دور دوم انتخابات به مجلس راه یابند تا ترکیب واقعی مشخص شود.» وی در عین حال گفته است: «باتوجه به شرایط و ترکیب فعلی منتخبان مجلس دهم احتمال شکل‌گیری 3 فراکسیون وجود دارد؛ شامل فراکسیونی از سوی اصلاح‌طلبان تحت عنوان امید، فراکسیونی از سوی اصولگرایان و فراکسیون معتدلین که شامل معتدلین اصولگرا و اصلاح‌طلب خواهد بود. تصور می‌کنم در مجلس دهم مانند مجلس نهم بیشترین اعضای فراکسیون‌های مجلس متعلق به همین اعتدالیون باشد.

در مورد عنوان و نام فراکسیون بحث چندانی نداریم و بعید نیست در مجلس دهم نیز اعتدالیون با همان عنوان فراکسیون رهروان ولایت شکل گیرد، به‌رغم اینکه عنوان چندان اهمیتی ندارد. در دور اول انتخابات ائتلافی را شکل دادیم و افرادی از جمله بنده،آقایان مطهری و جلالی به‌عنوان معتدلین در لیست اصلاح‌طلبان حضور داشتیم اما تعهدی را به اصلاح‌طلبان برای قرار گرفتن در فراکسیون اصلاح‌طلبان نداده‌ایم.»

حجت الاسلام حسین سبحانی‌‌نیا نیز در این مورد گفته است: «در هر دوره‌ای از شکل‌گیری مجلس فراکسیون‌ها باتوجه به شرایط آن دوره شکل گرفته و سامان می‌گیرد. طبیعتا در مجلس دهم نیز فراکسیون‌های جدید متناسب با شرایط موجود مجلس آینده شکل خواهد گرفت.» عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس نهم با اشاره به احتمال تغییر نام فراکسیون‌ها در مجلس دهم اظهار داشته است: «باتوجه به ترکیب فعلی منتخبان مجلس دهم شکل‌گیری فراکسیونی با نام رهروان ولایت را چندان امیدوار کننده نمی‌بینم. در مجلس دهم احتمال شکل‌گیری فراکسیون اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و مستقلین وجود دارد.»

تکلیف فراکسیون اصولگرایان

سرنوشت فراکسیون اصولگرایان در مجلس دهم هم از معادلات بسیار مهم و تاثیر گذار آرایش سیاسی این مجلس به شمار می‌رود. حالا مساله مهم این است که علی لاریجانی چه تصمیمی‌ در این مورد خواهد گرفت. اصولگرایان برای تعیین وضعیت در این مورد یک کمیته هفت‌نفره تشکیل داده‌اند. سخنگوی کمیته هفت‌نفره اصولگرایان مجلس دهم در سخنانی گفته است: «آقای لاریجانی برای پیوستن به فراکسیون اصولگرایان در مجلس دهم ابراز تمایل کرده است.»

سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیته هفت نفره اصولگرایان مجلس دهم از برگزاری نشست این کمیته به منظور هماهنگی‌های بیشتر برای تشکیل فراکسیون اکثریت اصولگرایان در مجلس دهم خبر داده و گفته است: «قرار است بعد از جلسه علنی مجلس شورای اسلامی نشست کمیته هفت نفره اصولگرایان به منظور هماهنگی‌های بیشتر برای تشکیل فراکسیون برگزار شود.»

سخنگوی کمیته هفت‌نفره اصولگرایان مجلس دهم درباره این سوال که این احتمال وجود دارد که آقای لاریجانی تمایلی به پیوستن به فراکسیون اصولگرایان در مجلس آینده و برگزاری نشست با کمیته هفت نفره داشته باشد، تاکید کرد: «به هیچ وجه این طور نیست و آقای لاریجانی خودش برای پیوستن به این فراکسیون ابراز تمایل کرده و جلسه‌ای که قرار بود چندی پیش برگزار شود به دلیل جلسه اضطراری وی لغو شد و هنوز زمان دیگری برای برگزاری نشست کمیته هفت‌نفره با آقای لاریجانی تعیین نشده است.

اما در اظهارنظری دیگر دراین مورد محمد نبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه در رابطه با ریاست فراکسیون اصولگرایان از سوی کاظم جلالی گفته است که انتخاب کاظم جلالی از طرف اصولگرایان را برای ریاست فراکسیون این جریان پیش‌بینی نمی‌کنم.

در تحولی دیگر در این مورد احمد امیرآبادی عضو فراکسیون اصولگرایان گفته است: «اعضای کمیته هفت نفره در جلسه اعلام کردند که باید خطوط سیاسی نمایندگان در مجلس دهم مشخص شود و دو فراکسیون اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تشکیل شود.

در جلسه با آقای لاریجانی در مورد تشکیل فراکسیون واحد اصولگرایی در مجلس دهم رایزنی می‌کنیم. تاکید ما بر این است که در مجلس دهم باید فقط یک فراکسیون اصولگرایان وجود داشته باشد و ایجاد فراکسیون دیگری به نام معتدلین معنایی ندارد.»

مساله دور دوم انتخابات

اصلاح‌طلبان و اصولگرایان خود را برای کسب کرسی‌های مجلس در مرحله دوم انتخابات آماده می‌کنند. دور دوم انتخابات رقابت بر سر 6٩ کرسی باقیمانده خواهد بود. چگونگی تقسیم این کرسی‌ها می‌تواند سرنوشت فراکسیون اکثریت و اقلیت مجلس دهم و به تبع آن ریاست و هیات‌رئیسه مجلس را تغییر دهد، بنابراین هرگونه گمانه‌زنی درباره ریاست محمد‌رضا عارف یا علی لاریجانی تا روشن شدن نتیجه مرحله دوم، محلی از بحث نخواهد داشت و صرفا ورزش ذهنی فعالان سیاسی است.

محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی انتخابات اصلاح‌طلبان در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های گوناگون اعلام کرده است در بدترین حالت حداقل 4٠ کرسی از 6٩ کرسی باقیمانده باید به اصلاح‌طلبان برسد. او برای محقق‌شدن این هدف تصمیم دارد تا در ایام تبلیغات انتخاباتی با سفر به تمامی ‌حوزه‌های انتخابیه باقیمانده نسبت به حمایت از کاندیدای فهرست امید اقدام کند. با نزدیک‌شدن به تاریخ ١٠ اردیبهشت، موعد برگزاری دور دوم اصلاح‌طلبان حوزه‌های انتخابیه جمع‌بندی نهایی خود را به کارگروه استان‌های شورای عالی سیاستگذاری اعلام کرده و آنها نیز در ائتلاف با حامیان غیراصلاح‌طلب دولت به فهرست واحد دست یافته‌اند.

6١ کرسی را می‌خواهیم

حسین مرعشی، رئیس کارگروه استان‌های شورای عالی سیاستگذاری انتخابات اصلاح‌طلبان پیرامون شرایط اصلاح‌طلبان در مرحله دوم انتخابات گفته است: «بعد از رایزنی‌های طولانی با مجموعه دوستان اصلاح‌طلب و حامیان دولت فهرست نهایی کاندیداهای «امید» برای دور دوم انتخابات نهایی شد اما تاکید داریم   که از مجرای رسمی این شورا اسامی ‌اعلام شود تا از گمانه‌زنی‌های اشتباهی که طی روزهای گذشته صورت گرفته است جلوگیری کنیم.»  با این حال او جزئیاتی از فهرست امید برای دور دوم انتخابات مجلس دهم ذکر کرد. وی با بیان اینکه برای سه کرسی ما و حزب اعتدال و توسعه از کاندیداهای اختصاصی خودمان حمایت می‌کنیم، گفت: «در این سه کرسی تصمیم گرفتیم از کاندیدای اختصاصی حمایت کنیم و کاندیدای ائتلافی نداریم.» مرعشی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از لیست امید را اصلاح‌طلبان و چه تعداد را غیراصلاح‌طلبان حامی ‌دولت تشکیل می‌دهند، گفت: «همه کاندیداهای لیست ما حامی ‌دولت و اصلاح‌طلب هستند.»

مرعشی با بیان اینکه از مجموع 6٩ کرسی مرحله دوم برای 6١ کرسی نامزد معرفی کرده‌ایم، گفت: «در هشت مورد سکوت می‌کنیم که این کرسی‌ها مربوط به وضعیتی است که اساسا یا کاندیدا نداریم یا به جمع‌بندی برای حمایت از یک کاندیدا نرسیده‌ایم.» رئیس کارگروه استان‌های شورای عالی انتخابات اصلاح‌طلبان گفته است: «در مجموعه 6١ کاندیدایی که مورد حمایت ما هستند ٥٨ نفر اصلاح‌طلب بوده و سه نفر در میان حامیان غیراصلاح‌طلب دولت دسته‌بندی می‌شوند.»

مرعشی همچنین در پاسخ به این سوال که احتمال می‌دهید چند کرسی در مرحله دوم به فهرست امید برسد، گفت: «ما برای هر 6١ کرسی برنامه داریم و هدف‌مان کسب تمامی ‌کرسی‌هاست.»

 همچنین سیدحسن رسولی، عضو شورای عالی سیاستگذاری در خصوص انتخابات مرحله دوم گفته است: «بنا داریم همان راهبردهای از پیش تعیین‌شده در مرحله اول را در حوزه‌های انتخابیه که تعیین تکلیف آن به دور دوم کشیده شده است پیاده کنیم و با همان راهبرد پیش برویم. با این تفاوت که اعضای شورای عالی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در این مرحله امکان حمایت و پشتیبانی کامل از نامزدهای مورد حمایت در حوزه‌های انتخابیه باقیمانده را دارند.»

رسولی، اولویت اصلی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت را موضوع ارکان مجلس ندانست و ادامه داد: «اولویت اول اهتمام به مرحله دوم و اهمیت آن و حمایت از کاندیداهای اصلاح‌طلب در سایر استان‌هاست. مساله تعیین ارکان مجلس اعم از ریاست مجلس، نواب رئیس و غیره بعد از اعلام نتایج مرحله دوم است که مشخص شود اصلاح‌طلبان و حامیان دولت چه تعداد کرسی را به خود اختصاص خواهند داد.» 


ویدیو مرتبط :
آرایش سیاسی انتخابات مجلس نهم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیش‌بینی کواکبیان درباره آرایش سیاسی مجلس دهم



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , کواکبیان

دبیر کل حزب مردم سالاری گفت: اهمیت مرحله دوم دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی کمتر از مرحله اول نیست و ما بر این باوریم که مردم حماسه‌ای را که در هفتم اسفند با حضور بالای 60 درصد در سراسر کشور آفریدند با مشارکت بیشتر، تکمیل کنند.

به گزارش ایسنا ، منطقه ایلام، مصطفی کواکبیان در نشست خبری با خبرگزاری‌های استان ایلام، با بیان اینکه حدود 17 میلیون نفر در مرحله دوم واجد شرایط رای دادن هستند، اظهار کرد: تعداد 55 حوزه انتخابیه در سطح کشور برای انتخابات 68 نفر با کاندیداتوری 136 نفر، رقابت انتخاباتی این دوره را شکل داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در شهرهای مختلف بر اساس اطلاعی که داریم بسیار شور و شوق زیاد است، افزود: برخلاف آن تصوری که می‌کردم که مردم در مرحله دوم کمتر شرکت می‌کنند اما برآورد ما این است که به همان میزان مرحله اول انشاءلله این مشارکت شکل بگیرد، چون مجلس مجموعا هر دو مرحله تکمیل کننده انتخابات پارلمان هستند و ما تمام تلاشمان همین است.

دبیر کل حزب مردم‌سالاری اضافه کرد: یکی از دلایلی که برنامه‌ریزی کردم در این مدت به چندین استان سفر کنم غیر از اینکه از نامزدهای اصلاح‌طلب حمایت می‌کنیم یک فلسفه‌‎اش تشویق مردم به مشارکت حداکثری است که امیدوارم این مهم حاصل شود.

کواکبیان خاطرنشان کرد: معتقدم که هر نماینده‌ای با پشتوانه آرای بیشتری از مردم به مجلس بیاید قطعا اقتدار مجلس نیز بالاتر خواهد رفت و مجلسی که خانه ملت محسوب می‌شود با پشتوانه آرای بیشتر می‌تواند بهتر تصمیم بگیرد.

ویابراز امیدواری کرد: میزان مشارکت حداقل به اندازه مرحله اول باشد شایدم بیشتر کاری که مردم در 7 اسفند شروع کردند در 10 اردیبهشت تکمیل کنند.

کواکبیان در پاسخ یک خبرنگار درباره اولویت‌های کاری لیست امید گفت: ایجاد اشتغال برای جوانان، استیفای حقوق زنان، ارتقاء منزلت جوانان و آحاد مردم برای اینکه یک زندگی شرافتمندانه داشته باشند از جمله برنامه‌های ما است و به همین دلیل بحث پوست‌اندازی و خانه تکانی مجلس دهم را مطرح کردیم تا مردم امیدوارانه در مرحله دوم شرکت کنند.

وی ادامه داد: ما درمجلس آینده آرامش را مطرح کردیم تا به دور از دغدغه‌ها چه جنبه داخلی و چه جنبه خارجی و بین المللی به دور از تنش ها و درگیری و به دور از بد اخلاقی‌ و تهدیدها و تحریم‌ها کشور با آرامش پیش برود و تعامل مثبتی با دنیا پیدا کنیم.

این فعال سیاسی گفت: مشکل اصلی مردم مسئله اقتصاد است. بحث مهار تورم، مهار نقدینگی رشد سرمایه گذاری، رشد اشتغال کاهش نرخ بیکاری ، نظام بانکی و سلامت اقتصادی که شامل مجلس می شود مد نظر ماست و معتقدیم مجلسی که پاک نباشد نمی تواند رفع آلودگی کند. مجلس باید وام دار قدرت و ثروت و رانت نباشد یعنی نمایندگان با هویت مستقل با آزادی خواهی حرف دل مردم را بیان کنند.

کواکبیان تصریح کرد: قانون مطبوعات باید اصلاح شود و در خصوص احزاب باید تجدید نظر کنیم و برای کاندیدای مجلس شدن باید ضوابطی تعریف شود و صرف داشتن مدرک تحصیلی کفایت نمی‌کند.

وی گفت: ما خیلی بلند پروازی نمی کنیم که در 4 سال تمام بخش ها گل و بلیلی شود اما اصلاح‌طلبان به دنبال این هستند تا بخش های مادر را اصلاح کنند.

وی در خصوص ریاست مجلس آینده گفت: در خصوص هیئت رییسه موضع گرفتم گزینه حزب مردم‌سالاری برای ریاست مجلس عارف است و کسانی که عضو لیست هستند از تصمیمات فراکسیون اصلاح طلبان حمایت خواهند کرد و اگر عارف هم اعلام آمادگی نکند رییس مجلس حتما اصلاح‌طلب خواهد بود.

این فعال سیاسی درباره‌ی برجام گفت: ما معتقد نیستیم که برجام همه خواسته ملت است معتقدیم که در بدترین شرایط بهترین دستاوردها را داشت چون در شرایط بدی بودیم و چندین قطعنامه باید بی‌اثر و تحریم ها لغو و ارتباط با کشورها باید برقرار می‌شد . هرچند عهدشکنی از امریکایی ها مشاهده می‌شود و برخی رفتارهای این کشور وجاهت بین‌المللی ندارد و ایران نه تنها در سطح وزیر خارجه بلکه بالاتر باید این را محکوم کند این سوء نیت غربی هاست. این بازی ها معنا ندارد این باعث نشود که دلواپسان خوشحال شوند معتقدم برجام دستاورهای زیادی داشته ما باید رصد کنیم در موقع خود باید ما هم مقابله به مثل کنیم.

دبیرکل حزب مردمسالاری دینی درباره‌ی اظهارات سیف - رییس بانک مرکزی که توسط یکی از خبرنگاران مطرح شد، گفت: صحبت های سیف در راستای تحقق برجام است و باید در این شرایط کمک کنند. امریکایی‌ها امسال انتخابات رییس جمهوری دارند. جمهوری‌خواهان دوست ندارد برجام به سرانجام برسد اما دموکرات ها برعکس. باید کمک کرد که آمریکا بد عهدی نکند. دلواپسان ما نباید با آنها هماهنگ شوند.

کواکبیان در پاسخ سوالی درباره آینده روابط ایران و عربستان گفت: این کشور خود را برادر بزرگتر کشورهای خلیج فارس می‌داند که البته باید از خودش بزرگی نشان دهد ولی در بسیاری از ماجراها خود را در برابر مسلمانان ها قرار داده است . مسئله ما با عربستان مراسم حج است که اگر نبود ما با آنها کاری نداشتیم. ما حسن همجواری با همسایگان را قبول داریم کشورهای شورای همکاری خلیج فارس باید نشان دهند برادر هستند. اجلاس اخیر استانبول معنا نداشت .ما می خواهیم امنینت و عزت حجاج ما فراهم شود که خط قرمز ما در مسئله حج است طرفدار حسن همجواری هستیم.

کواکبیان در پاسخ به سوال ایسنا درباره سرنوشت شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان گفت: این شورا در انتخابات مجلس به خوبی نقش آفرینی کرد و بعد از این نمایندگان باید بشینند و کار کنند. نیازی نیست کسی از بیرون به آنها برنامه دهد.ما باید به احزاب کشور توجه کنیم شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مرکب از 22 حزب است آنها برای ما مهم تر از اشخاص هستند. این کشور باید روزی به سمت نظام حزبی برود تا در انتخابات رییس جمهور آینده و شوراها خود را نشان دهد.

وی پیش‌بینی‌ کرد که 160 کرس مجلس آینده از آن اصلاح‌طلبان و اعتدالگریان شود و اصولگرایان هم بتوانند 130 کرسی مجلس را تصاحب کنند.
 

 اخبار سیاسی  -  ایسنا