اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نگارش متن توافق جامع به خوان هفتم رسید


مذاکره سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه با هلگا اشمید برای نگارش متن توافق جامع به خوان هفتم رسید ولی بعید به نظر می رسد این خوان، آخرین خوان از این مذاکرات باشد.

خبرگزاری ایرنا: مذاکره سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه با هلگا اشمید برای نگارش متن توافق جامع به خوان هفتم رسید ولی بعید به نظر می رسد این خوان، آخرین خوان از این مذاکرات باشد.

معاونان ظریف صبح چهارشنبه عازم وین شدند تا مذاکرات برای نگارش متن توافق جامع را از سر بگیرند. این دو، روز شنبه پس از ششمین دور مذاکره به تهران بازگشتند ولی تیم کارشناسی به ریاست حمید بعیدی نژاد به مذاکرات در آن شهر ادامه داد.

تیم کارشناسی ایران عصر سه شنبه چهارساعت برای نحوه برچیدن تحریم ها با کارشناسان 1+5 مذاکره کرد و از امروز مذاکرات در دو سطح کارشناسی و معاونان ادامه خواهد یافت.

آغازگر ششمین دور مذاکرات برای نگارش متن توافق جامع، نشست عمومی معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 به ریاست سید عباس عراقچی و هلگا اشمید بود و پس از آن عراقچی و روانچی با همتایان خود در 1+5 به طور دو و چندجانبه مذاکره کردند.

دو دور هم با هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکره کردند که دور دوم آن حدود چهارساعت طول کشید.

مهلت خودخوانده ایران و 1+5 برای پایان مذاکرات دهم تیرماه به پایان می رسد . با این حال ایران گفته که در پی توافق خوب است و مقید به زمان نیست.


ویدیو مرتبط :
گزارشی از سختی های راه نگارش متن توافق نامه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظریف: آغاز نگارش متن توافق مشترک جامع


وزیر خارجه ایران از آغاز نگارش متن توافق مشترک جامع بین ایران و 1+5 خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: دکتر محمد جواد ظریف، رییس تیم مذاکراتی ایران با 1+5 عصر چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت که نگارش متن از امروز با مقداری کندی شروع شده است.

او ادامه داد: دوستان ما در دور روز گذشته بحث‌های زیاد داشتند که بحث‌های سختی هم است. بعضی مواضعی که توسط گروه 1+5 گرفته می‌شود کاملا غیر قابل قبول است و امیداوریم با واقع‌بینی کار را پیش ببرند.

وی گفت: از امروز مرحله نگارش با مقداری کندی شروع شده است البته این به معنای آن نیست که روی مفاهیم به تفاهم رسیده‌ایم و هنوز اختلافات بسیار اساسی است. هم‌اکنون که با شما صحبت می‌کنم دوستان شروع کردن کارها را از امروز عصر و امیدواریم کارها به خوبی پیش رود.

ظریف در پاسخ به ایسنا که قید "تقریبا" یعنی چه ؟ نگارش توافق شروع شده است یا خیر؟ اظهار کرد: تقریبا یعنی این‌که از برخی نکاتی که بیش‌تر مورد توافق است نگارش را شروع می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا که عنوان توافق چیست؟ گفت: آن چه بر روی آن تا کنون توافق کردیم اسم آن است که "برنامه اقدام مشترک جامع" است.

ظریف درباره مقدمه توافق گفت که هنوز روی مقدمه چیزی را شروع نکرده‌ایم.