اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نوسانات بازار ارز ناشی از چیست؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار ارز

 

اخبار اقتصادی - نوسانات بازار ارز ناشی از چیست؟

مهدی تقوی، اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه که از جمله مخالفان اجرای طرح هدفمندی یارانه ها به شمار می آید، هشدار داد که در صورت افزایش قیمت ها، رکود تورمی تداوم خواهد یافت.

وی گفت: در نتیجه ی اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، ممکن است با تورم مواجه شویم.

این اقتصاددان با اشاره به نوسانات بازار ارز بیان داشت: نظریه ای در غرب با نام «برابری قدرت خرید» وجود دارد که می گوید، وقتی تورم کشوری نسبت به تورم آمریکا بالا رود، پول ملی ارزش خود را از دست می دهد.

وی تصریح کرد: اعلام اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها موجب آن شده که عده ای تصور کنند قیمت دلار افزایش می یابد و به سمت خرید آن بروند، در نتیجه تقاضا بارفته و موجب افزایش قیمت دلار شده است، البته خوشبختانه این قیمت ها در حال کاهش است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: افرادی که حقوق بگیر نیستند و کالایی را در اختیار داشته و عرضه می کنند، در نتیجه ی افزایش قیمت حامل های انرژی دست به افزایش قیمت کالای خود می زنند.

محمد قلی یوسفی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز به خبرنگار سرویس اقتصادی «انتخاب» گفت: هدفمندی یارانه ها طرحی مقعطی برای پر کردن کسری بودجه است.

وی به تحلیل وضعیت اقتصادی کشور پرداخت و گفت: نهادهای وجود دارند که دست به دست هم داده باعث می شوند، پیش بینی متغیرها دشوار شود، این نهادها تنها در دولت نیستند و در شهرداری ها نقش کلیدی دارند.

یوسفی اضافه کرد: فساد گسترده باعث می شود که بخش وسیعی از جامعه در فقر بمانند و عده ای از سیاست های رانتی برخوردار شده و سودهای کلان ببرند.

وی افزود: در چنین شرایطی، انتظار اینکه سیاستی به نفع مردم عمل کند، خیلی قابل انتظار نیست.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان داشت: یکی از بحث هایی که همواره مطرح شده، پر کردن کسری بودجه دولت است، یعنی دولتمردان به جای آنکه به برنامه ریزی برای اهداف بلندمدت بپردازند، به فکر خروج از این باتلاق هستند، بنابراین برنامه هایی که اتخاذ می می کنند، مقطعی، گذار و فصلی است.

یوسفی تصریح کرد: زمانیکه برنامه ها مقطعی و گذار باشند، انتظار اینکه برنامه مدون بلند مدتی وجود داشته باشد و جامعه احساس کند که از آن نفع می برد، وجود ندارد.

وی افزود: شیب یا شتاب تورم می تواند می تواند توسط عوامل مختلفی پایین آمده باشد. اینکه می گویند، تورم نقطه به نقطه پایین آمده، یعنی سرعت تورم کاهش یافته و انتظارات تورمی نیز پایین آمده است.

یوسفی با اشاره به آمار اعلام شده در مورد تعداد ثبت نام کنندگان یارانه ها گفت: این ثبت نام ها بدان معناست که نزدیک به 50 میلیون نفر از افراد جامعه در محدوده ی خط فقر قرار دارند، شخص آقای روحانی نیز گفتند که 11 میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند که این برای کشور ثروتمند، آبرومند و متمدنی چون ایران مایه ی سرشکستگی است.

وی در خصوص نوسانات بازار ارز گفت: در یک بازار آشفته، اتفاقاتی که می افتد روی نرخ ارز هم تاثیر می گذارد.

این اقتصاددان افزود: این بی ثباتی اقتصادی به طور طبیعی روی اقلام و نرخ ارز تاثیر می گذارد و قیمت ها را افزایش می دهد.
اخبار اقتصادی - انتخاب

 


ویدیو مرتبط :
نوسانات بازار ارز و سکه و اطمینان خاطر دولتی ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نوسانات نرخ ارز چگونه بر بازار مسکن اثر می کند؟



 

 

ارز,مسکن

 

شاید سهم زوج های جوان که متقاضی مسکن هستند در بازار پیش فروش واحدهای مسکونی نزدیک به صفر باشد؛ چرا که توانایی پرداخت مبلغ اولیه و اقساط ماهانه برای اکثر این دسته از خریداران مسکن بسیار دشوار است.

برخی از فعالان بازار مسکن در مناطق مختلف تهران در حال حاضر اظهار می کنند که با توجه به التهابات چند روزه بازار ارز و طلا، تعداد سرمایه گذاران در بازار مسکن طی چند هفته اخیر افزایش پیدا کرده است و همین مساله باعث شده تا نرخ قیمت های پیشنهادی پیش فروش، خرید و فروش واحدهای مسکونی با نوسان رو به رو شود.

یکی از بنگاهداران واقع در غرب تهران در رابطه با وضعیت فعلی بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی به «دنیای اقتصاد» گفت: نوسانات قیمتی در بازار ارز و طلا باعث شده تا سرمایه گذاران نوپا و آن دسته از سرمایه دارانی که حاضر به ریسک نیستند به بازار مسکن روی بیاورند؛ زیرا آنها معتقدند که بازار مسکن نسبت به دیگر بازارهای سرمایه بیشتر قابل اعتماد و اطمینان است. زیرا نرخ های پیشنهادی در بازار مسکن همچون قیمت در بازار ارز و طلا یک روزه، با کاهش یا افزایش چشمگیر همراه نمی شود

.وی در ادامه اذعان کرد: معمولا در بازار پیش فروش واحدهای مسکونی افرادی که از حداقل سرمایه اولیه برخوردار هستند و توانایی پرداخت اقساط تا زمان اتمام قرارداد را دارند، وارد این بخش از بازار مسکن می شوند یا افرادی که سرمایه خرید یک واحد مسکونی را دارند به بازار پیش فروش رو می آورند تا از این طریق هم سرمایه خود را حفظ کرده باشند هم اینکه از سود هر چند ناچیزی بهره مند شوند.

زارع در رابطه با سهم زوج های جوان از پیش خرید واحدهای مسکونی تاکید کرد: شواهد در بازار پیش فروش واحدهای مسکونی بیانگر این موضوع است که زوج های جوان سهمی در پیش خرید واحدهای مسکونی ندارند، زیرا اکثر سازنده ها واحدهای خود را با دریافت ۵۰ درصد در مرحله اول پیش فروش می کنند و مابقی مبلغ فروش را طی چند مرحله اقساط سنگین از خریدار دریافت می کنند این در حالی است که اکثر زوج های جوان مبلغ اولیه را به عنوان پیش پرداخت ندارند یا اینکه قدرت پرداخت ماهانه چند ده میلیون را ندارند. برخی از سازنده ها اعلام می کنند که واحدهای پیش فروش شان از وام خرید برخوردار است، اما تا زمانی که سند تحویل داده نشود؛ یعنی تا زمان اتمام مراحل ساخت، وام در اختیار خریدار قرار نمی گیرد با این حساب وام برای خریدارانی که از نقدینگی کافی برخوردار نیستند کارآمد نخواهد بود.

این مشاور املاک دراین باره اظهار کرد: اغلب زوج های جوان این روزها ترجیح می دهند در اطراف تهران صاحب خانه شوند تا با قرض و وام در تهران واحدی خریداری کنند؛ چراکه با مبلغی به عنوان پیش پرداخت برای خرید یک واحد مسکونی در تهران می توان یک واحد مسکونی با امکانات کامل در اطراف تهران مثل کرج را خریداری کرد و به راحتی صاحب خانه شد.

وی درباره تقاضل قیمت پیشنهادی واحدهای پیش فروش و واحدهای آماده تحویل تصریح کرد: اگر خریدار ۵۰ تا ۶۰ درصد مبلغ را در ابتدای قرارداد پرداخت کند از ۱۵ تا ۲۰ درصد تخفیف و اگر ۳۰ درصد از مبلغ فروش را پرداخت کند از تخفیف ۱۰ درصدی بهره مند خواهد شد..... /   گزارش : روزنامه دنیاى اقتصاد