اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«نوح» در مصر جنجال به پا کرد


پنجشنبه هفته پیش بود که با صدور بیانیه الازهر مبنی بر مخالفت با اکران فیلم «نوح» ساخته «دارن آرنوفسکی» جنجال‌ها بر سر اکران این فیلم در مصر آغاز شد.

خبرگزاری فارس: پنجشنبه هفته پیش بود که با صدور بیانیه الازهر مبنی بر مخالفت با اکران فیلم «نوح» ساخته «دارن آرنوفسکی» جنجال‌ها بر سر اکران این فیلم در مصر آغاز شد.

الازهر در این بیانیه چون همیشه در 40 سال گذشته از زمان ساخت فیلم «الرساله»(محمد رسول‌الله) تا امروز بر فتوای قدیمی خود مبنی بر حرمت به تصویر کشیدن انبیاء و صحابه تاکید کرده و همچنین اکران این فیلم را تعدی به مباری شریعت اسلامی و همچنین قانون اساسی جدید مصر عنوان کرد.

الازهر در حالی از مراجع قانونی مصر خواست تا از اکران این فیلم جلوگیری کنند که در همان روز پایگاه خبری العربیه در خبری از اکران این فیلم از 26 مارس(6 فروردین) در مصر و همزمان با کانادا، کلمبیا، هند و مکزیک خبر داده بود.

پس از آن بود که موج سخنان مسئولان مصری و عرب در این باره آغاز شد، در حالی که خبرهایی مبنی بر دعوت از مردم برای به آتش کشیده شدن سالن‌های سینما در مصر در صورت اکران این فیلم منتشر شده بود، عبدالستار فتحی مسئول فیلم‌های خارجی مرکز نظارت بر سینمای مصر گفت: این تهدیدات و سخنانی که گفته می‌شود تلاش برای بزرگ کردن این مسئله است.

وی با بیان اینکه فیلم را دیده و «نوح» آرنوفسکی برداشتی آزاد از عهد قدیم است، افزود: من موافق اکران این فیلم هستم چراکه کارگردان سعی نکرده داستانی که تورات و قرآن از نوح نبی(ع) روایت کرده‌اند را به تصویر بکشد.

مسئول فیلم‌های خارجی مرکز نظارت بر سینمای مصر از هر گونه اعتراض به فیلم قبل از دیدن آن انتقاد کرد و افزود: فیلم آرنوفسکی اساسا فیلمی تاریخی نیست چراکه اگر اسم نوح را از فیلم برداریم و هر اسم دیگری بر آن بگذاریم این فیلم درباره یک قهرمان است.

در کنار اظهار نظر این مسئول سینمایی مصر، «جبهه خلاقیت مصر» از اکران این فیلم حمایت کرده و در بیانیه‌ای عنوان کرد که الازهر حق دعوت دارد نه حق محاکمه.

این جبهه که در سال 2012 برای مقابله با تلاش اخوان المسلمین برای ایجاد سینمای پاک تشکیل شد و حتی از حمایت الازهر درباره آزادی هنر و خلاقیت برخوردار بود، بیان کرده است: آنچه ما می‌دانیم این است که نقش الازهر و کلیسا و مراکز دینی دعوت به دین است نه اقدام به جلوگیری از چیزی.

پس از این سخنان بود که این بار عباس شومان، قائم مقام شیخ الازهر اظهار نظر کرده و بار دیگر با تاکید بر فتوای الازهر گفت: این فتوا تنها در مصر مورد تایید نیست بلکه در میان بسیاری از مفتیان و بزرگان اسلام مورد تایید است.

او راست می‌گفت چراکه به گفته مسئولان پارامونت اکران فیلم «نوح» علاوه بر مصر در اردن و کویت و امارات ممنوع اعلام شده است.

این بحران اما امروز هم ادامه دارد و در مصر هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است و منتقدان سینمایی این کشور در حال انتقاد از الازهر هستند و در مقابل الازهر در بیانیه‌ای با انتقاد از دعوت‌هایی مبنی بر به آتش کشیدن سینماها اعلام کرده که امروز در اقدامی رسمی با وزارت فرهنگ و اطلاع‌رسانی مصر در این باره مکاتبه خواهد کرد.

در این بین احمد عواض مدیرکل مرکز نظارت سینمای مصر درباره اکران این فیلم عنوان کرده که «فیلم را دیده‌ایم گزارشی در حال تهیه است و پس از دیدن این گزارش درباره اکران آن تصمیم‌گیری می‌کنم».

عبدالستار فتحی نیز اقدام الازهر برای مکاتبه با دو وزارتخانه مصری را کم‌ارزش قلمداد کرده و گفته است: مرکز نظارت سینمای مصر مرکزی دولتی است که هیچ کس نمی‌تواند در تصمیمات آن مداخله کند و مداخله هم نمی‌کند.

به گزارش فارس باید دید پایان این بحران در مصر چه خواهد شد و آیا اهالی سینما و رسانه مصر همچون موارد دیگر تسلیم الازهر می‌شود یا این بار الازهر حاضر به عقب‌نشینی از فتوای خود خواهد شد؟


ویدیو مرتبط :
خیری که خیرش به پرسپولیس نرسیده جنجال به پا کرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شبکه ماهواره ای مصر در لیبی جنجال به پا کرد


از سرگیری پخش شبکه دیکتاتور سرنگون شده لیبی موسوم به "الجماهیریه" از طریق ماهواره مصری "نایل ست" خشم انقلابیون لیبیایی را برانگیخت.

از سرگیری پخش شبکه دیکتاتور سرنگون شده لیبی موسوم به "الجماهیریه" از طریق ماهواره مصری "نایل ست" خشم انقلابیون لیبیایی را برانگیخت.

 شبکه "الجماهیریه" که پخش آن با سقوط طرابلس به دست انقلابیون در اوت گذشته متوقف شود، بار دیگر از عصر دیروز روی فرکانس جدیدی از طریق ماهواره نایل ست مصر روی آنتن رفت.

این شبکه اکنون درحال پخش سخنرانی های "معمر قذافی" و سرودهایی در تمجید از او است.

با انتشار خبر از  سرگیری پخش این شبکه با مواضع گذشته خود، انقلابیون لیبی در شبکه های اجتماعی اینترنتی مردم این کشور را به تظاهرات مقابل سفارت مصر در طرابلس فرا خواندند.

شورای انقلابیون طرابلس هم در بیانیه ای شورای عالی نیروهای مسلح مصر را مسئول از سرگیری پخش دوباره شبکه الجماهیریه دانست.

این شورا تهدید کرد که مرزهای لیبی با مصر و سفارت این کشور در طرابلس را خواهد بست.


منبع: تابناک