اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نوبخت اعلام کرد: بررسی افزایش قیمت حامل‌های انرژی/امکان قطع یارانه‌ها وجود دارد



افزایش قیمت حامل‌های انرژی

نوبخت اعلام کرد
بررسی افزایش قیمت حامل‌های انرژی/ قطع یارانه دهک‌های ثروتمند به دلیل کسری منابع

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با اشاره به کسری 1000 میلیاردی در تامین مالی یارانه های نقدی از انجام بررسی ها برای حذف سه دهک همچنین احتمال افزایش قیمت حامل های انرژی خبر داد.

به گزارش ایسنا, محمدباقر نوبخت با بیان اینکه دولت ماهانه 3500 هزار میلیارد تومان یارانه به بیش از 76 میلیون ایرانی پرداخت می‌کند به آخرین آمارها در زمینه پرداخت یارانه اشاره کرد و گفت: پرداخت این یارانه ها در بودجه دولت 2500میلیارد تومان در نظر گرفته شده است به عبارتی حدود یک هزار میلیارد تومان کسری وجود دارد که با توجه به پیش بینی‌ها باید از محل افزایش قیمت‌ها تامین شود.

وی همچنین در مورد برنامه دولت برای جبران کسری بودجه از طریق افزایش قیمت سوخت افزود: قبل از این که به موضوع افزایش قیمت‌ها بپردازیم باید گفت در حالی که مجلس دولت را موظف کرده که 38 درصد از قیمت‎ها را افزایش دهد، تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

نوبخت ادامه داد: طبق ماده 7 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نباید مبلغ پرداختی به صورت مساوی در بین مردم پرداخته شود، لذا باید دهک‌هایی که نیازمند دریافت یارانه هستند شناسایی شده و به آن‌ها پرداخت شود.

نوبخت درباره این که دولت موافق حذف سه دهک از یارانه‌ها است بیان کرد: بنده در اولین حضورم بعد از انتخابات در رسانه ملی اعلام کردم که چند دهک ثروتمند باید از قانون هدفمند کردن یارانه‌ها حذف شود که این موضوع از سوی رسانه‌ها نیز منعکس شد لذا ما باید با این موضوع به صورت عادلانه و منطقی برخورد کنیم.

تعیین چهار کارگروه برای شناسایی خانوارهای نیازمند
معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رییس جمهور با اشاره به اینکه در شرایطی که دولت یازدهم قصد دارد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را به ثمر برساند باید تصمیمی به جا گرفته شود گفت: از این رو دولت فعلی چهار گروه را برای شناسایی خانوارهای نیازمند به یارانه‌ها ترسیم کرده است.

نوبخت همچنین درباره حذف سه دهک از یارانه‌ها اظهارکرد: به طور حتم ما در دولت یازدهم آن چه را که قصد داشته باشیم انجام دهیم اطلاع رسانی می‌کنیم و اعتقاد داریم از نظر عدالت حذف سه دهک بالا از یارانه‌ها مقبول است ولی این موضوع به راحتی قابل اجرا نیست که ما معتقدیم بر روی تک تک مصوبات باید بحث و بررسی دقیقی انجام شود.

وی معتقداست که قیمت‌های حامل انرژی باید به طوری افزایش یابد که این موضوع با یک مطالعه دقیق انجام شده و بین دولت و مجلس در این زمینه همکاری‌های قانونی وجود داشته باشد چنانچه این موضوع در حال حاضر نیز وجود دارد.

نوبخت خاطر نشان کرد: در ارتباط با بودجه 92 با مجلس رایزنی داشته‌ایم، لذا به طور حتم نسبت به بودجه سال آینده نیز همین کار را ادامه خواهیم داد.

امکان قطع یارانه‌ها وجود دارد
معاون برنامه ریزی و راهبردی رییس جمهور همچنین با اشاره به این که باید راجع به هدفمند کردن یارانه‌ها با پختگی عمل شود گفت: به طور حتم مردم زمانی از عملکرد دولت نسبت به این قانون استقبال خواهند کرد که منطق در آن وجود داشته باشد.

وی افزود: مردم اطمینان حاصل کنند که دولت تدبیر و امید هر برنامه‌ای را انجام می‌دهد، منافع آن ها را در نظر می‌گیرد و آن چه تصمیم جمعی دولت یازدهم است توجه به این نکته است که بیشترین آرامش و رفاه را برای مردم ایجاد کند.

نوبخت در ادامه سخنان خود با اشاره به رشد اقتصادی منفی 5.4 درصد و هم چنین وجود تورم 36 درصدی در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم گفت: تمام تلاش دولت تدبیرو امید برآن است تا باامید مردم مشکلات آن ها را یک به یک رفع کرده و آن ها را تقلیل دهد.

بخشنامه بودجه 93 امروز بررسی می شود
معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رییس جمهور همچنین با اشاره به بررسی بخشنامه بودجه 93 در جلسه روز یکشنبه (امروز) گفت: بخشنامه بودجه سال آینده در شورای اقتصاد و هیات وزیران مطرح خواهد شد و زمانبندی در این خصوص باید به دقت انجام شود.

وی در خصوص اعلام دولت قبل مبنی بر تأمین ارزاق عمومی برای شش ماه گفت: این گزارش را حتماً از مسئولان دولتی دریافت کرده‌اید که در آغاز فعالیت دولت یازدهم ده‌ها کشتی در مرزهای کشور متوقف بوده‌اند، البته دولت قبل بخشی از کارهایی را که باید انجام می‌داد انجام داده است.

سخنگوی رییس جمهور و وزرا نیستم
معاون برنامه‌ریزی راهبردی رییس جمهور همچنین با اشاره به برخی واکنش‌ها و رفتارهای سیاسی در مدت اخیر گفت: برخی اصلا توجه نمی‌کنند که اگر امید مردم را ناامید کنند و تقلیل دهند به طور کلی منافع ملی و نظام مخدوش خواهد شد، به همین جهت پیش از آن که نتیجه آن برای آن ها مهم باشد به همین سبب بر انگیزه دولت در کارها تاثیر گذاشته و تضعیف می‌کند و یک عده به همین سبب خوشحال هستند. بالاخره نوع نگاه‌ها و نظرات با یکدیگر تفاوت دارند و نباید فراموش کرد که در گذشته و در عرصه وسیعی یک سری رقابت‌ها وجود داشت که می‌تواند ادامه داشته باشد.

نوبخت در ادامه درباره وظایف خود در دولت به عنوان سخنگوی دولت گفت: در هیات دولت در بین همکاران وظایف‌ها را تقسیم کردیم و در این میان هر یک از وزرا پس از پایان جلسات دولت اخبار حوزه مربوط به خود را به مردم گزارش می‌دهند و هم چنین شخص رییس جمهور نیز مرتب و منظم با مردم سخن می‌گویند.

وی با بیان این که رییس جمهور اطلاع رسانی شفاف است که بخشی از این اطلاع رسانی در دولت مربوط به مصوبات هیات وزیران در جلسات یکشنبه و چهارشنبه دولت است افزود:مصوبات هیات وزیران بسیار مهم و تاثیرگذارند، چرا که آحاد مردم و جامعه و فعالان اقتصادی باید از مصوبات و تاثیر اجرایی آن‌ها آگاه شوند و به همین منظور نیز در 17 شهریور ماه 35 مصوبه در راستای تسهیل مباحث اقتصادی از بانک مرکزی تا گمرک به تصویب رسید.

نوبخت با بیان این که به عنوان سخنگوی دولت نظرات رسمی دولت را بیان ‌می‌کنم گفت: برخی رسانه‌ها می‌خواهند اطلاعات بیشتری داشته باشند در حالی که دولت در آن زمینه مصوبه‌ای نداشته است. بنابراین توقع دارند ما درباره هر مقوله‌ای که در کشور وجود دارد اظهارنظر کنیم که انجام این مهم توقع ناصحیحی از ماموریت بنده است این در حالی است که ماموریت اصلی من اعلام نظرات رسمی دولت است.

وی همچنین با بیان این که دولت اگر درباره موضوعی نظر رسمی داشته باشد آن را حتما بیان می‌کنیم تاکید کرد: بنده سخنگوی رییس جمهور و وزرا نیستم و خود رییس جمهور نیز در صورت صلاحدید و تشخیص، با مردم صحبت می‌کنند که خوشبختانه در فاصله کمتر از یک ماه این کار را انجام دادند.

ترجیح فوتبال به والیبال
نوبخت در پاسخ به سوالی درباره این که اهل ورزش فوتبال است گفت: نه بنده به ورزش فوتبال علاقه نداشته و والیبال را ترجیح می دهم.

از تجربه دیگران استفاده کردم
وی درباره این که آیا معلمش آذردخت یگانه زنده است گفت: بله معلم بنده در قید حیات است و زمانی که طبق تصمیم نظر سرپرست وزارت آموزش و پرورش آقای فانی برای بازگشایی مدارس به گیلان رفته بودم معلمم را دیدم و از دیدن وی بسیار خوشحال شدم.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا دست معلم خود را در این دیدار بوسیده‌اید اظهار کرد: نه خیر! این کار را انجام نداده و سعی کردم از تجربه دیگران در این زمینه استفاده کنم. /ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
سال آینده، قیمت حامل های ارژی بدون افزایش قیمت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ثبات قیمت حامل‌های انرژی و افزایش یارانه نقدی



 

افزایش یارانه نقدی , قیمت حاملان انرژی

 

درحالیكه مدتی است همگان منتظر اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها هستند خبرهایی حاكی از آن است كه در فاز دوم قصد افزایش قیمت حامل‌های انرژی وجود ندارد و بناست میزان یارانه نقدی افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بنا بر آخرین اطلاعات در چند هفته گذشته كه تصمیم گیری درباره زمان و كیفیت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در دولت در دست بررسی است، یكی از آخرین گزینه‌های بررسی شده افزایش یارانه نقدی اختصاص یافته به خانواده‌ها با تمهیداتی و در عین حال افزایش نیافتن قیمت حامل های انرژی بوده است.

البته این گزینه در بخش‌هایی از دولت با مخالفان جدی روبرو است كه علاوه بر منابع لازم برای اجرای چنین طرحی، نسبت به مفید و منطبق بودن این گزینه با اهداف كلی بحث هدفمندی مغایرت دارد. با این حال این گزینه موافقانی نیز دارد كه بر ممكن بودن آن با در نظر گرفتن و تامین ابعاد مناسب طرح تاكید دارند.

در حالی كه دولت قصد اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه ‌ها را پیش از تصویب قانون بودجه داشت و پیش‌بینی می‌شد محمود احمدی نژاد در گفت و گوی تلویزیونی خود با مردم در 29 فروردین ماه آغاز اجرای فاز دوم را اعلام كند، انتقادات برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به اجرای قانون پیش از تصویب قانون بودجه منجر به لغو این گفت و گو شد.

از سوی دیگر در حالی كه دولت رقم 135 هزار میلیارد تومان را به عنوان درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی برای بودجه سال 91 پیشنهاد داده بود مجلس شورای اسلامی رقم 66 هزار میلیارد تومان را تصویب كرد كه مورد رضایت دولت نبود و در نتیجه در حالی كه پیش بینی می شد فاز دوم قانون در خرداد ماه اجرا شود سید شمس‌الدین حسینی – وزیر امور اقتصادی و دارایی- اعلام كرد: فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها هر وقت كه زمان مناسب آن برسد اجرایی می‌شود. باید با توجه به ابلاغیه مجلس در ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها مساله را بررسی كنیم و آن وقت تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد.

وی با تاكید بر این‌كه هیچ برنامه‌ی مصوبی درباره زمان و چگونگی اجرای این قانون نداریم ،ادامه داد:این به آن معنا نیست كه قانون از دستور كار خارج شده باشد اما درباره كم و كیف و زمان اجرای فاز دوم هنوز هیچ تصمیمی نگرفته‌ایم. لذا برای هیچ چیز بیش از گمانه‌زنی ارزش قائل نیستیم و فكر می‌كنیم كه فاز دوم در بهترین شرایط و زمان صورت بگیرد.

این اقدام در شرایطی است كه برخی كارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند عدم اجرای فاز دوم قانون هدفمندی‌ آثار مثبت فاز اول را از بین می برد و در مقابل برخی كارشناسان با اشاره به تورم موجود و همچنین وضعیت نا خوشایند بخش تولید بر توقف اجرای قانون تاكید می كنند.

به گزارش ایسنا براساس قانون هدفمندسازی یارانه‌ها كه در سال 88 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، دولت از زمان اجرا باید طی پنج سال اقدام به آزادسازی قیمت‌ها كند. به عبارت دیگر، سالانه 20 درصد آزادسازی صورت می‌گیرد و با توجه به اینكه فاز اول اجرای قانون در آذر ماه سال 89 آغاز شد، اكنون حدود شش ماه از زمان تعیین شده برای اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها گذشته است.

بر اساس این گزارش اگر قیمت حامل‌‌های انرژی در فاز دوم افزایش نیابد سناریوهای طراحی شده برای بنزین 700 و هزار تومانی منتفی می‌شود. با توجه به این‌كه شنیده می‌شود دولت قصد افزایش یارانه نقدی را دارد باتوجه به تصویب رقم 48 هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی و با فرض اجرای فاز دوم از تیرماه میزان یارانه نقدی 82 هزار تومان خواهد شد..... / خبرگزاری : ایسنا