اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نوبخت اعلام کرد: احتمال اجرای فاز دوم هدفمندی از ابتدای سال 93/ در حذف یارانه ثروتمندان عجله نمی‌کنیم



مرحله دوم هدفمندی یارانه ها, نوبخت

نوبخت  اعلام کرد:
احتمال اجرای فاز دوم هدفمندی از ابتدای سال 93/ در حذف یارانه ثروتمندان عجله نمی‌کنیم

سخنگوی دولت و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه در حذف یارانه دهک‌های بالای درآمدی هیچ عجله ای نیست و پس از تکمیل اطلاعات تصمیم می‌گیریم، اعلام کرد: مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به احتمال فراوان از ابتدای سال 93 اجرا می‌شود.

محمدباقر نوبخت در گفتگو با مهر اظهار داشت: براساس ماده 7 قانون هدفمندی یارانه ها، منابعی که از افزایش قیمت حامل های انرژی،اّب،برق و نان حاصل می شود، باید نسبت به درآمد بین تمامی خانوارها توزیع شود. طبق این قانون، دولت موظف است پرداخت‌ها را یکسان بین خانوارها انجام ندهد. آنچه امروز به عنوان پرداخت یکسان مطرح است، نوعی فاصله گیری و متفاوت عمل کردن نسبت به تکلیف قانونی است.

وی ادامه داد: دولت مشکلی در این زمینه ندارد و قبل از اینکه مطالعات لازم انجام نشده باشد و اطلاعات کامل را در اختیار نداشته باشم، هیچ گونه اقدام شتاب زده ای را در حوزه یارانه ها انجام نمی دهیم.

سخنگوی دولت با اعلام اینکه اطلاعات موجود ناقص است، تاکید کرد: سعی می کنیم در گام نخست اطلاعات موجود را تکمیل و نواقص را برطرف کنیم تا پس از مطالعات انجام شده، مرحله دوم هدفمندی یارانه ها را اجرا و حتی روند موجود را با کیفیت بهتر انجام دهیم.

به گفته نوبخت، مرحله دوم هدفمندی یارانه ها به احتمال فراوان از ابتدای سال 93 با اقدامات انجام شده در بودجه این سال و تکمیل اطلاعات انجام شده اگرچه امکان دارد در صورت تکمیل اطلاعات افراد در اواخر سال نیز این مرحله اجرایی شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در خصوص کسری بودجه هدفمندی یارانه ها و احتمال حذف تعدادی از یارانه بگیران دارای تمکن مالی بالا گفت: دولت کسری بودجه این طرح را با صرفه جویی از محل سایر درآمدهایش تامین می کند و مشکلی در تامین کسری نداریم. در مورد حذف افراد نیز هیچ عجله ای نیست و پس از تکمیل اطلاعات تصمیم می گیریم.

در همین حال، حسن روحانی، رئیس جمهور در دیدار مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی‌هایی که در مجلس برای حذف سه دهک پردرآمد از دریافت یارانه ها صورت گرفته و به نتیجه نرسید، گفته است: نمی‌خواهم بابت این موضوع به کار مجلس ایراد وارد کنم اما این اتفاق نشان داد که ساماندهی اقتصاد بسیار سخت است.

رئیس جمهور افزوده است: راه‌های متعددی برای حذف سه دهک پردرآمد از فهرست گیرندگان یارانه‌ها وجود دارد، اما بنده با پیشنهادهای متعددی که به نوعی ورود به زندگی خصوصی مردم بود به شدت مخالفت کردم چرا که معتقدم اعتماد مردم به سیستم بانکی و دولت با ارزش تر و مهم تر از کاهش هزینه های دولت به هر روشی است.

براساس اعلام مسئولان، دولت تدبیر و امید برای پرداخت یارانه نقدی ماهانه حدود یکهزار میلیارد تومان کسری دارد.

در حال حاضر بیش از 76 میلیون ایرانی یارانه نقدی می‌گیرند، ضمن اینکه دولت ماهانه حدود 3500 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت یارانه نقدی نیاز دارد.

/مهر


ویدیو مرتبط :
انتقاد نوبخت از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال 90 امروز منتفی می‌شود؟



 

یارانه,پرداخت یارانه

 

خبرگزاری فارس: مجلس شورای اسلامی امروز جزئیات استفساریه‌ای را بررسی می کند که در صورت تصویب نهایی، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در سال 90 برای اصلاح مجدد و همزمان قیمت حاملهای انرژی منتفی می شود.

خبرگزاری فارس: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال 90 امروز منتفی می‌شود؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پیش از این مجلس شورای اسلامی مصوبه ای داشت مبنی بر این که دولت در سال 90 برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها حداکثر مجاز به افزایش 20 درصدی قیمت انواع حاملهای انرژی نسبت به آخرین قیمت سال گذشته است.

روز گذشته مجلس در این رابطه دو فوریت طرح استفساریه‌ای را بررسی کرد که در صورت تصویب نهایی آن، دولت نمی‌تواند قیمت حامل‌های انرژی و سایر کالاها و خدمات موضوع قانون یارانه‌ها را در ماه‌های باقیمانده از سال 90 به میزان بیش از 20 درصد به طور همزمان افزایش دهد.

غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده مردم تهران در جلسه علنی دیروز طی سخنانی به عنوان طراح طرح استفساریه مفاد جزء "ب" بند 46 قانون بودجه سال 1390 کل کشور، اظهار داشت: طبق قانون بودجه 90، در راستای اجرای قانون یارانه‌ها، سقف اصلاح قیمت هر یک از حامل‌های انرژی می‌تواند در قیاس با سال 89، 20 درصد افزایش یابد که افزایش 20 درصدی قیمت حامل‌های انرژی و کالاها و خدمات موضوع قانون یارانه‌ها در ماه‌های باقیمانده از سال 90، خلاف قانون است و دولت می‌بایست این 20 درصد را به تناوب و طی ماه‌های گذشته در سال 90 افزایش می‌داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: افزایش قیمت حامل‌های انرژی موضوع قانون هدفمندی یارانه‌ها، به این معناست که دولت نمی‌تواند بیش از 20 درصد،‌ قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد البته زمانی ممکن است دولت قیمت حامل‌های انرژی را در طول سال و به تناوب 20 درصد افزایش دهد و یک زمان ممکن است دولت این 20 درصد را به صورت یکجا مدنظر قرار دهد، این دو موضوع با یکدیگر متفاوت است و افزایش قیمت حامل‌های انرژی به میزان 20درصد به صورت یکجا، غیرقانونی است.

مصباحی‌مقدم یادآور شد: هدف قانونگذار در زمان تصویب بودجه 90 این نبود که دولت در ماه‌های باقیمانده، قیمت حامل‌های انرژی را به میزان 20 درصد افزایش دهد و طرح مذکور با قید دوفوریت برای جلوگیری از این امر است‌ از این رو خواستار رای نمایندگان به دو فوریت این طرح هستم.

نورالله حیدری نماینده مردم اردل و فارسان طی سخنانی به عنوان مخالف دوفوریت طرح استفساریه مفاد جزء "ب" بند 46 قانون بودجه سال 1390 کل کشور، اظهار داشت: شالوده این طرح بر مبنای یک سری اخبار که هنوز برای مجلس مسجل نشده، طراحی شده است.

وی با مبهم خواندن طرح مذکور یادآور شد: به نظر می‌رسد ارائه این طرح اهمیت و ضرورتی ندارد اما اگر با ارائه آن به دنبال آن هستیم که دولت را متنبه کنیم تا در برابر قانون تمکین کند، درست نیست چرا‌که برای این موضوع راه دیگری هم وجود دارد و باید با سازوکارهای دیگری موضوع را قانونی کنیم.

در ادامه این جلسه هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در خانه ملت، به عنوان موافق دوفوریت طرح مذکور، اظهار داشت: فوریت این طرح به دلیل باقیماندن کمتر از سه ماه به پایان سال 90 است و مجلس انتظار داشت‌ در جریان اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، به بخش صنعت و تولید توجه می‌شد اما این موضوع اتفاق نیفتاد و امیدواریم در ادامه راه اجرای قانون یارانه‌ها، به تولید توجه شود.

قوامی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دولت به نوعی در ماه‌های اخیر موضوع اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها را مطرح کرده است، تاکید کرد: هدف مجلس این بود که قیمت حامل‌های انرژی و کالاها و خدمات به صورت تدریجی اصلاح می‌شد تا فشار تورمی بر اقشار زحمت کش و ضعیف جامعه وارد نشود و ما نمی‌خواهیم در جریان اجرای فاز دوم این طرح، کمترین فشاری به مردم ضعیف جامعه وارد شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خاتمه گفت: در شرایط اقتصادی کنونی به نوعی به مردم کم درآمد جامعه فشار وارد می‌شود اما نباید فشار جدیدتری در ماه‌های آخر سال به مردم تحمیل شود.

مؤید حسینی صدر نماینده مردم خوی در تذکری آئین‌نامه‌ای و در جریان بررسی دوفوریت طرح استفساریه مفاد جزء "ب"‌ بند 46 قانون بودجه سال 1390 کل کشور، اظهار داشت: طبق مصوبه مجلس در قانون هدفمند سازی یارانه‌ها، دولت مجاز به افزایش قیمت بنزین در طول 5 سال و به تناوب به میزان 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس شد و الان دولت بنزین 100 تومانی را به میزان 400 تومان یعنی سه برابر افزایش داد، لذا ‌دیگر دولت نباید حتی یک درصد هم قیمت بنزین را افزایش دهد.

وی افزود: بر اساس قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، قیمت گاز در طول 5 سال باید به میزان 75 درصد قیمت گاز صادراتی برسد و در حال حاضر کشور تحمل ندارد قیمت گاز 20 درصد افزایش یابد و امکان ندارد بتوانیم حتی یک درصد هم قیمت گاز را افزایش دهیم.

حسینی صدر در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کارخانه‌های ما در حال تعطیل شدن است، تاکید کرد: دیگر نمی‌توان قیمت حامل‌های انرژی یا کالاها و سایر خدمات را 20 درصد افزایش داد.

نمایندگان مجلس روز گذشته پس از سخنان موافقان و مخالفان دوفوریت طرح استفساریه مفاد جزء "ب" بند 46 قانون بودجه سال 1390 کل کشور را مورد بحث و بررسی قرار داده و با 145 رای موافق، 10 رای مخالف و 14 رای ممتنع از 198 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.

طبق طرح استفساریه مذکور که دو فوریت آن دیروز در صحن علنی تصویب شد و جزئیاتش نیز امروز در مجلس مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، در صورت تصویب نهایی، دولت نمی‌تواند در مدت زمان باقیمانده از سال 1390، قیمت حامل‌های انرژی و سایر کالاها و خدمات موضوع قانون یارانه‌ها را‌ یک جا افزایش دهد در حالی که دولت می‌بایست قیمت حامل‌های انرژی و سایر کالاها و خدمات را طی ماه‌های گذشته و به تناوب به میزان 20 درصد در راستای اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها افزایش می‌داد...... / تحلیل : خبرگزاری فارس