اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نوبخت: ارائه 4 سبد کالایی در هر فصل



اخبار,اخبار اقتصادی,سبد کالایی دولت روحانی


اخبار اقتصادی - نوبخت اعلام کرد
تدوین لایحه بودجه 93 در راستای اقتصاد مقاومتی/ ارائه 4 سبد کالایی در هر فصل

معاون برنامه‌ریزی ونظارت راهبردی رییس جمهور با تاکید بر استفاده از ظرفیت منابع انسانی و بهبود معیشت مردم به عنوان ارکان اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: تخصیص بهینه منابع محدود در لایحه بودجه 93 تابعی از اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه امروز با اشاره به این که استفاده از ظرفیت نیروی انسانی همچنین توجه به معیشت مردم دو رکن اساسی اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: این در حالیست که ایران ظرفیت بزرگی از نیروی انسانی، منابع طبیعی و مالی دارد که می‌تواند با استفاده از آنها در جایگاه نخست منطقه قرار گیرد. طبق آن چیزی که در سند چشم‌انداز در آن تاکید شده است.

وی با اشاره به این که توجه خاص ، ویژه و واقع‌بینانه به معیشت مردم از دیگر ارکان اقتصاد مقاومتی است، افزود: هنگامی که مردم در مقابل فشارهای اقتصادی مقاومت می‌کنند وظیفه دولت و مسوولین است که در مقابل ایستادگی آنها به طور واقع‌بینانه‌ای از منابع استفاده کرده و در راستای بهبود اوضاع اقتصادی آنها حرکت کنند.

نوبخت با بیان این که امکان دستیابی و برخورداری از ظرفیت‌های داخلی همچنین بهبود معیشت بدون برنامه‌ریزی غیر ممکن است، بیان کرد: برنامه‌ای که ما باید در دستور کار خود قرار دهیم ملهم از برنامه‌ی پنجم توسعه است از این رو برنامه بودجه 93 به گونه‌ای طراحی شده که بتواند به چگونگی مقدرات کشور از بعد دخل و خرج در سال آینده بپردازد و در راستای اجرای این سند مالی حماسه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی نیز مورد توجه قرار گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با اشاره به کاهش منابع درآمدی کشور با توجه به تحریم‌ها ادامه داد:‌ منابع درآمدی بودجه 93 نسبت به سال جاری 7.3 درصد کاهش یافته از این رو بودجه سال آینده تا حدودی انقباضی‌تر است.

وی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی بر این موضوع تاکید می‌کند که بتوان با تخصیص بهینه منابع از منابع مالی محدود بهترین استفاده را انجام داد. از این رو پیش‌بینی ما در بودجه 93 این است که بتوان با برخورداری از ظرفیت موجود نظام با توجه به معیشت مردم در این راستا حرکت کرد.

وی همچنین با اشاره به کاهش 33 درصدی بودجه عمرانی در سال آینده تاکید کرد: بنابراین تدبیر ایجاب می‌کند تا با بهترین برنامه‌ریزی بتوان از این رقم محدود استفاده قابل قبولی کرد. از این رو نمایندگان به جای این که با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند باید با تفکر جمعی بهترین راه را انتخاب کنند چرا که یکی از مهمترین آفت‌ها در هنگام کاهش منابع همین اختلاف نظرهاست.

نوبخت با بیان این که دولت تدبیر به جای تقسیم بودجه 37 هزار میلیارد تومانی بین دو هزار و 906 طرح تصمیم به اولویت‌بندی بر اساس پیشرفت طرح‌های عمرانی گرفت، ادامه داد: در این صورت مردم می‌توانند در پایان سال آینده از 246 طرح بزرگ مانند بیمارستان‌ها، راه‌ها، بزرگراه‌ها، آبرسانی و کمک به آبهای مرزی مشترک استفاده کنند.

وی تصریح کرد: تردید ندارم که به کمک مردم و نمایندگان آنها در صورتی که پیشنهاد دولت در طرح‌های عمرانی به تصویب برسد اثر بخشی مهمی در پروژه‌های عمرانی ایجاد خواهد شد.

وی همچنین توانایی‌های نظام را بسیار بزرگ و قدرتمند دانست و افزود: ما توانسته‌ایم در کنار 37 هزار میلیارد تومان پروژه‌های عمرانی، از 20 میلیارد دلار و 10 هزار میلیارد تومان صندوق توسعه ملی نیز در اختیار مردم قرار دهیم تا با قرار گرفتن در چرخه اقتصادی فقط بخش خصوصی و مردم بتوانند از این منابع استفاده کنند.

وی همچنین با اشاره به 35 میلیارد دلار فاینانسی که دولت از آنها استفاده خواهد کرد گفت: ما منابع ارزی عظیمی داریم که به دلیل تحریم‌ها در خارج از کشور مانده و نمی‌توانیم به طور مستقیم به داخل آورده و از آن استفاده کنیم. اما ما 35 میلیارد دلار از این منابع را به عنوان فاینانس خارجی برای به کارگیری در طرح‌های عمرانی همچنین خارج شدن از رکود و اشتغال استفاده خواهیم کرد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در ادامه مهار و کاهش تورم را از دیگر لازمه‌های بهبود معیشت مردم عنوان کرد و افزود: اگر قرار باشد حقوق ثابت و تورم افزایش یابد، آنگاه معیشتی وجود ندارد یا این که اگر بیکاری افزایش یابد آنگاه نه تنها امکان استفاده از ظرفیت نیروی انسانی مهیا نمی‌شود، بلکه جویندگان کار حتی نمی‌توانند به زندگی شخصی خود رسیدگی کنند.

وی تاکید کرد: با وجود این که رشد تورم اندکی مهار شده اما به هیچ عنوان برای ما قابل قبول نیست پس باید تلاش کرد تا مهار تورم با سرعت بیشتری انجام شود.

نوبخت با اشاره به این که دولت بر خود فرض می‌داند تا حداقل تا پایان سال جاری دو سبد غذایی را تقدیم اقشار شریف اما با درآمد محدود کند، ادامه داد: ما در بودجه سال آینده نیز اعتباراتی را تخصیص داده‌ایم تا در هر فصل بتوان سبد کالایی را به گروه‌های هدف تقدیم کنیم.

وی همچنین با اشاره به این که دولت برای تامین میوه شب عید اقداماتی را انجام داده است، گفت: تلاش کردیم تا میوه شب عید مردم را از هم اکنون در سردخانه‌ها فراهم کنیم، اما نه اینکه برویم و پول‌های کشور را به کشاورزان خارجی داده و میوه‌های آنها را وارد کنیم بلکه باغداران داخلی را مورد توجه قرار داده و با تخصیص اعتبار به آنها میوه‌هایشان را خریداری کرده‌ایم.

نوبخت با اشاره به برخی انتقادها مبنی بر این که دولت در بودجه سال آینده تفاضل‌های منطقه‌ای و برنامه‌های توسعه‌یی را مورد توجه قرار نداده است، تصریح کرد: در یک بودجه یکساله آن هم برای دولتی که تنها چهار ماه است در اداره کشور حضور یافته امکان جبران عقب‌ماندگی چندین ساله استانها را ندارد. بر این اساس ما برای سال آینده برنامه‌های ویژه‌ای داریم.

وی با بیان این که دولت بر خود فرض می‌داند که به تفاضل منطقه‌ای نیز در برنامه‌های خود به ویژه بودجه بپردازد، یادآور شد: ما تدوین برنامه ششم را در سال 93 آغاز خواهیم کرد که در آن به دنبال توازن منطقه‌ای هستیم تا بتوانیم منابع محدودی را که به هر استان تخصیص می‌یابد به گونه‌ای تقسیم کنیم تا عقب ماندگی‌های آن به گونه‌ای جبران شود هر چند که کار بسیار مشکلی است تردید ندارم که شدنی خواهد بود.

نوبخت با اشاره به این که ما طبق قول خود لایحه بودجه را در موعد مقرر 15 آذر به مجلس تقدیم کردیم تصریح کرد: بر این اساس انتظار داریم تا نمایندگان مجلس بدون اختلاف و در فرصتی مشخص لایحه را بررسی و آن را مصوب کنند تا ما بتوانیم با تنظیم آیین‌نامه‌ها در ابتدای سال بعد قانون و آیین‌نامه‌های مربوط به آن را در اختیار دستگاه‌ها قرار داده و در زمان مقرر قانون بودجه 93 را اجرایی کنیم. 

اخبار اقتصادی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
سبد کالایی که برای مصرف‌کنندگانش گران تمام شد تا قتل کودک هشت ماهه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نوبخت زمان توزیع 2 سبد کالایی را علام کرد



اخبار ,اخبار اقتصادی,ظهارات نوبخت درباره زمان توزیع دو سبد کالا


اخبار اقتصادی -  نوبخت زمان توزیع  2 سبد کالایی را که رییس جمهوری وعده داده اعلام کرد

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور از توزیع 2 سبد کالایی که رییس جمهور وعده داده در بهمن و اسفند ماه خبر داد وگفت: منابع و اعتبارات لازم برای تدارک این 2 سبد پیش بینی شده است .

ˈمحمدباقر نوبخت ˈ روز شنبه در حاشیه مراسم تودیع ومعارفه رییس سازمان ملی بهره وری ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به تقدیم به موقع لایحه بودجه سال 1393به مجلس گفت : بررسی پیش نویس این لایحه از هفته گذشته در هیات دولت آغاز شده و پیش بینی می شود در یکی 2 رور آینده این لایحه نهایی و در مهلت قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.
 
** لایحه بودجه 93 بدون کسری تقدیم خواهد شد
نوبخت در موردی ویژگی های بودجه سال 1393 گفت : این بودجه نه انبساطی و نه انقباضی ، بلکه واقعی است و سعی کردیم براساس منابع واقعی کشور مصارف را تعیین کنیم و بدون پیش انگاری این بودجه در معاونت برنامه ریزی تهیه شده است.
 
وی افزود: رویکرد دولت در لایحه بودجه سال 1393 یک رویکرد واقع بینانه است و به سمت یکسان سازی ارز و تک نرخی کردن ارز حرکت خواهیم کرد .
 
نوبخت ادامه داد: سیاست دولت در سال آینده تک نرخی کردن ارز است و تفاوت ارز در بازار غیررسمی و مبادله ای نخواهیم داشت.البته این اتفاق یک دفعه ای انجام پذیر نیست وبه تدریج عملیاتی خواهد شد.
 
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری در مورد قیمت نفت و نرخ ارز در بودجه سال 93 گفت: به محض نهایی شدن پیش نویس لایحه بودجه سال 93 در دولت این اعداد و تمام اجزاء مربوط به بودجه و تاثیر لایحه بودجه روی زندگی مردم و متغیر های اقتصادی را از طریق رسانه ها اعلام خواهیم کرد .
 
نوبخت گفت: اعداد وارقام مربوط به اجرای قانون هدفمندی سازی یارانه ها در لایحه بودجه 93 منعکس شده است .
 
وی همچنین با اشاره به اصلاح قانون بودجه سال 92 گفت : با وجود اینکه در جریان اصلاح بودجه سال جاری رقم بودجه عمومی از 210 هزار میلیارد تومان به 171 هزار میلیارد تومان تقلیل یافت اما اعتبارات مربوط به پرداخت مابه التفاوت کالاهای اساسی مانند گندم رشد دو برابری داشت.

اخبار اقتصادی -عصر ایران